Για τον επόμενο Μάρτιο προγραμματίζονται τελικώς οι εκλογές στον Εμπορικό Σύλλογο της Ρόδου. Παρότι η νυν διοίκηση του συλλόγου επιδιώκει οι εκλογές να γίνουν πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους, ωστόσο όλα δείχνουν ότι θα είναι πιο ουσιαστικό οι αρχαιρεσίες να πραγματοποιηθούν τον Μάρτιο. Στο μεταξύ, με το τέλος της τουριστικής περιόδου, άπαντες οι έμποροι προσπαθούν να κάνουν τον απολογισμό των εισπράξεων και των δαπανών τους.
«Θέλουμε οι εκλογές να γίνουν πριν από το τέλος της χρονιάς» δήλωσε προς τη «δημοκρατική» ο απερχόμενος πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου Νίκος Κουκούλης. Ο ίδιος εξήγησε ότι «τώρα οι περισσότεροι έμποροι τρέχουν για να κλείσουν τις υποχρεώσεις τους και έχουν σοβαρές προετοιμασίες να κάνουν για το χειμώνα. Για το λόγο αυτό ίσως είναι καλύτερα η προσφυγή στις κάλπες να γίνει το Μάρτιο. Όταν όλοι θα έχουν ολοκληρώσει τις εργασίες τους και θα έχουν επιστρέψει εκείνοι που έφυγαν για ταξίδια επαγγελματικά ή αναψυχής. Τότε θα είναι πιο εύκολο να απευθύνουμε κάλεσμα προσφυγής στις κάλπες και πιστεύω ότι θα έχουμε μεγαλύτερη συμμετοχή από την πλευρά των εμπόρων».
Για το πρόσωπο που θα ηγηθεί ενός ενιαίου συνδυασμού (και εάν τελικώς υπάρξει ένιαίο ψηφοδέλτιο) δεν έχει γίνει ακόμα συζήτηση. Απαντες οι ασχολούμενοι με τα συνδικαλιστικά του εμπορικού κόσμου, σήμερα έχουν στρέψει όλη τους την προσοχή στις τρέχουσες υποχρεώσεις των επιχειρήσεών τους. Για το λόγο αυτό και λόγω των μηνών που απαιτείται να παρέλθουν μέχρι τις εκλογές, είναι αδύνατο να γίνει οποιαδήποτε αναφορά σε πρόσωπα που θα διεκδικήσουν τις θέσεις της διοίκησης του Εμπορικού Συλλόγου.
Τα τρία μέτωπα
Ο εμπορικός κόσμος της Ρόδου ξεχωρίζει τρία κορυφαία ζητήματα που αποτελούν σήμερα τις αιτίες του οικονομικού τους μαρασμού. Το πρώτο αφορά στο κατευθυνόμενο εμπόριο, το δεύτερο στο παρεμπόριο και το τρίτο στην εξοντωτική φορολογία. Οι τρεις αυτοί παράγοντες δεν επέτρεψαν φέτος την αγορά να ανασάνει οικονομικά.
Το κατευθυνόμενο εμπόριο φέτος ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. Σε όλες τις τουριστικές περιοχές του νησιού υπήρχε τόση οργάνωση, ώστε δεν επέτρεπε στις αγορές να κερδίσουν τους πελάτες που τους αναλογούσαν. Σύμφωνα με τις καταγγελίες που υπάρχουν κατά δεκάδες στον Εμπορικό Σύλλογο Ρόδου «το όλο κατευθυνόμενο εμπόριο λειτούργησε κυρίως από Γεωργιανούς, οι οποίοι παρενοχλούσαν συνεχώς τους Ρώσους τουρίστες, προκειμένου να τους κατευθύνουν προς συγκεκριμένες επιχειρήσεις». Αυτό το φαινόμενο από μόνο του όχι μόνο αποστέρησε πελάτες από όλα τα υπόλοιπα καταστήματα, αλλά προκάλεσε αναστάτωση μεταξύ των επισκεπτών. Οι τελευταίοι επισκεπτόντουσαν τις τουριστικές αγορές του νησιού φοβισμένοι και σπανίως προχωρούσαν σε αγορές.
Την ίδια στιγμή, η έλλειψη αστυνόμευσης (λόγω της κατάργησης της δημοτικής αστυνομίας) επέτρεψε σε εκατοντάδες μεμονωμένα πρόσωπα να προσφέρουν εμπορεύματα και υπηρεσίες προς όλους. Φέτος, ακόμα και «μάντισες – μάγισσες» έκαναν την εμφάνισή τους σε διάφορα σημεία του νησιού. Τη δουλειά αυτή την έκαναν έγχρωμες γυναίκες (από την Αφρική) οι οποίες με ένα κορδονάκι ανά χείρας, σταματούσαν τις τουρίστριες για να τους πουν τη μοίρα τους και να τους δώσουν μια ευχή. Στο τέλος απαιτούσαν πληρωμή από 15 έως 20 ευρώ και εάν κάποια αρνούνταν να πληρώσει, τότε εκείνες εξακόντιζαν κατάρες για βαριές ασθένειες και επιπτώσεις, που θα απλώνονταν σε όλη την οικογένεια της τουρίστριας. Η όλη, κωμικοτραγική κατάσταση, συνέβαινε διαρκώς φέτος το καλοκαίρι.
«Σε ό,τι αφορά την εξοντωτική φορολογία, η νέα διοίκηση του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου θα πρέπει να δουλέψει σοβαρά και σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου να προασπίσει τα συμφέροντα του τόπου», τόνισε ο κ. Κουκούλης στις δηλώσεις του προς τη «δημοκρατική». «Αποφάσεις, όπως εκείνες της κυριακάτικης λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων, είναι δεικτικές των προθέσεων που υπάρχουν σήμερα στους κυβερνώντες».
Πάτωσαν τα είδη
λαϊκής τέχνης
Εκείνοι που έκαναν τη διαφορά στην τοπική, εμπορική και τουριστική αγορά ήταν οι Ρώσοι. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια ήταν εκείνοι που αγόραζαν χειροποίητα κεραμικά, εκμαγεία, αντίγραφα αρχαιοελληνικών παραστάσεων, είδη λαϊκής τέχνης, προϊόντα της τοπικής παραγωγής (λάδι, σαπούνι πράσινο, κρέμες από φυσικά υλικά) και δερμάτινα είδη. Αυτού του είδους τα εμπορεύματα κέρδιζαν τις προτιμήσεις των Ρώσων τουριστών. Η κρίση μεταξύ Ρωσίας – Ουκρανίας και οι επιπτώσεις που δρομολόγησε, είχε άμεσο αντίκτυπο στην τοπική αγορά.
Πάρα πολλά, τέτοιου είδους εμπορεύματα, έμειναν αδιάθετα στα ράφια και τώρα στο τέλος της σεζόν είτε επεστράφησαν στους προμηθευτές (όσοι μπορούσαν να τα δεχθούν πίσω), είτε πληρώθηκαν και έμειναν παρακαταθήκη για την επόμενη τουριστική περίοδο.
Οι υπόλοιποι τουρίστες που επισκέφθηκαν τη Ρόδο φέτος δεν έδειξαν ενδιαφέρον γι’ αυτού του είδους τα εμπορεύματα. Για τους λόγους αυτούς έχει εκτιμηθεί από τους χονδρεμπόρους ότι η μείωση στις εισπράξεις έφτασε στο 45% σε σύγκριση με πέρυσι.
«Σφήνα» τα μεγάλα
καταστήματα και
στον τουρισμό
Φέτος στην αγορά του νησιού έγινε ιδιαίτερα αισθητό το φαινόμενο οι τουρίστες να κατευθύνονται για αγορές στα μεγάλα καταστήματα ειδών ένδυσης, αλλά και στο μεγάλο κατάστημα παιχνιδιών κοντά στο ΙΚΑ Ρόδου.
Οι παράγοντες της αγοράς έχουν διαπιστώσει ότι σχεδόν καθημερινά γεμίζουν τα τουριστικά λεωφορεία με σκοπό να μεταφέρουν τους επισκέπτες κοντά στα μεγάλα καταστήματα. Σύντομα, αυτά τα καταστήματα, που στη διάρκεια της υπόλοιπης χρονιάς κερδίζουν τη συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών της Ρόδου, θα είναι εκείνα που θα χρυσοδουλεύουν όλο το καλοκαίρι αποκλειστικά με τουρίστες.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν το νέο σκηνικό μέσα στο οποίο θα κληθεί να λειτουργήσει και να δώσει απαντήσεις και λύσεις η νέα διοίκηση του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου, όποτε κι αν αυτή αναλάβει. Η τρέχουσα χρονική συγκυρία αποτελεί ίσως τη σημαντικότερη που έχει καταγραφεί για την τοπική οικονομία κι εάν τελικώς δεν υπάρξουν δυναμικές λύσεις, τότε οι επιπτώσεις δεν θα αργήσουν να γίνουν καταστροφικές.