Ρεπορτάζ
Μιχάλης Νιβολιανίτης
Νέα δεδομένα για πάνω από 100.000 υποψηφίους φέρνει το νέο εξεταστικό σύστημα που θα εγκαινιαστεί φέτος από τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου. Οι μαθητές καλούνται να λύσουν τον γρίφο του καινούργιου συστήματος πρόσβασης στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, ώστε να καταφέρουν να εισαχθούν στις σχολές της αρεσκείας τους, ενώ την ίδια στιγμή απόφοιτοι προηγουμένων ετών, που έχουν επιλέξει να εξεταστούν σε 6 ή 7 μαθήματα δηλαδή με το παλιό σύστημα έμαθαν πριν από λίγες ημέρες ότι θα διεκδικήσουν ξεχωριστό αριθμό θέσεων, ο οποίος θα καθοριστεί το προσεχές διάστημα.
Στο δίλημμα 6 ή 7 μαθήματα (παλιό σύστημα) και 4 ή 5 (καινούργιο) έχει δοθεί απάντηση από τους περισσότερους αποφοίτους προηγουμένων ετών, καθώς ήδη έχουν ξεκινήσει την προετοιμασία τους και έχουν επιλέξει με ποιο σύστημα θα εξεταστούν σταθμίζοντας όλα τα δεδομένα.
ΣΤΑ ΒΑΘΙΑ
Αναφορικά με τους φετινούς μαθητές της Γ΄ τάξης, ρίχνονται απευθείας στα… βαθιά καθώς θα έρθουν αντιμέτωποι με ένα νέο σύστημα με λιγότερα εξεταζόμενα μαθήματα, αναδιάταξη των τμημάτων στα επιστημονικά πεδία αλλά και αλλαγές στα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας, τα οποία εξασφαλίζουν σε μεγάλο βαθμό την εισαγωγή στα τμήματα των πανεπιστήμιων και ΤΕΙ.
Το «Εθνος», μιλώντας με ειδικούς που ασχολούνται χρόνια με τις Πανελλαδικές, κωδικοποίησε τις δέκα αλλαγές που θα ισχύσουν τόσο στο φετινό μηχανογραφικό όσο και στις εξετάσεις, προκειμένου να βοηθήσει τους υποψηφίους να κάνουν επιλογές μαθημάτων και σχολών χωρίς να το μετανιώσουν.
Οι δύο πιο πρόσφατες αλλαγές στις Πανελλαδικές γνωστοποιήθηκαν την περασμένη εβδομάδα, καθώς ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης με τροπολογία που κατέθεσε στη Βουλή έδωσε την ευκαιρία σε αποφοίτους προηγουμένων ετών να επιλέξουν αν θα εξεταστούν με το περσινό ή το νέο σύστημα. Πιο συγκεκριμένα, οι απόφοιτοι ΓΕΛ, ΕΠΑΛ ή άλλου τύπου λυκείου, οι οποίοι έχουν δικαίωμα συμμετοχής στις πανελλαδικού τύπου εξετάσεις για την εισαγωγή στις σχολές και τα τμήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης με το σύστημα που ίσχυσε το σχολικό έτος 2014-15, μπορούν, αν το επιθυμούν, να διαγωνισθούν με το ίδιο σύστημα εισαγωγής και κατά το σχολικό έτος 2015-16, προκειμένου να διεκδικήσουν ποσοστό των θέσεων για κάθε σχολή.
Το ποσοστό αυτό ορίζεται με απόφαση του υπουργού Παιδείας αφού οριστικοποιηθεί ο αριθμός των αποφοίτων των προηγούμενων ετών που θα διαγωνισθούν με το σύστημα που ίσχυσε πέρυσι, ώστε να τους αποδοθεί ποσοστό θέσεων κατά προσέγγιση ανάλογο με το σύνολο των υποψηφίων του σχολικού έτους 2015-16. Ως εκ τούτου, εκτός από τον ξεχωριστό αριθμό θέσεων μεταξύ όσων διαγωνιστούν με το παλαιό ή το νέο σύστημα, θα υπάρχουν και διαφορετικές βάσεις εισαγωγής ανά τμήμα και σχολή.
Με την ίδια τροπολογία, ο κ. Φίλης, δίνει κατ’ εξαίρεση για το ακαδημαϊκό έτος 2016-17 το δικαίωμα συμμετοχής για το 10% των θέσεων σε όσους είχαν συμμετάσχει στις Πανελλαδικές των δύο τελευταίων ετών. Πιο συγκεκριμένα, οι θέσεις που αντιστοιχούν στο 10% των εισακτέων, κατανέμονται στους υποψηφίους του 2014 σε ποσοστό 40% και στους υποψηφίους του 2015 σε ποσοστό 60%.
ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Αναφορικά με την ανακατανομή των τμημάτων στα επιστημονικά πεδία που θα δουν οι υποψήφιοι στο φετινό μηχανογραφικό, υπάρχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις σε σχέση με ό,τι ίσχυε πέρυσι. Η πρώτη μεγάλη αλλαγή εντοπίζεται στο 1ο πεδίο Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών, το οποίο σπάει στα δύο καθώς όλα τα παιδαγωγικά εντάσσονται στο νέο 4ο πεδίο Επιστημών της Εκπαίδευσης.
Στο 2ο Ε.Π. υπάρχει κατακόρυφη αύξηση των τμημάτων, καθώς ουσιαστικά ενώνεται με το περσινό 4ο πεδίο ενώ στο 3ο Ε.Π. (Επιστημών Υγείας και Ζωής) εντάσσονται φέτος 89 τμήματα από 54 πέρυσι. Περισσότερες επιλογές θα έχουν φέτος όσοι επιλέξουν το 5ο πεδίο, καθώς συνολικά θα υπάρχουν 123 τμήματα από 76 πέρυσι.
Οι δέκα αλλαγές στις εξετάσεις και στο μηχανογραφικό
-Υπάρχουν 13 κοινά τμήματα (12 σε πανεπιστήμια και 1 σε ΤΕΙ) σε όλα τα επιστημονικά Πεδία. Αφορούν κυρίως τμήματα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Τεχνών Ηχου και Εικόνας, Μουσικών Σπουδών, Λαϊκής Παραδοσιακής Μουσικής, Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Κινηματογράφου, Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης.
-Υπάρχουν 36 κοινά τμήματα σε δύο διαφορετικά Επιστημονικά Πεδία τα οποία αφορούν μεταξύ άλλων σχολές Βιολογίας, Τεχνολόγων Γεωπόνων, Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών κ.ά.
-Εχει δημιουργηθεί για πρώτη φορά ξεχωριστό πεδίο για τις Επιστήμες της Εκπαίδευσης, όπου οι υποψήφιοι μπορούν να επιλέξουν μεταξύ 21 αμιγώς Παιδαγωγικών τμημάτων και σχολών Προσχολικής Αγωγής και άλλα 12 τμήματα τα οποία έχουν σχέση με την Eκπαίδευση και τα οποία είναι ενταγμένα και στα υπόλοιπα πεδία.
-Οσοι επιλέξουν τα τμήματα του 4ου πεδίου που μέχρι πρότινος ήταν ενταγμένα στο 1ο πεδίο Ανθρωπιστικών Σπουδών θα έχουν ως μαθήματα αυξημένης βαρύτητας τη Νεοελληνική Γλώσσα και τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας και όχι τα Αρχαία και την Ιστορία που ίσχυε μέχρι σήμερα.
-Υποβαθμίζεται το μάθημα επιλογής όλων των κατευθύνσεων Αρχές Οικονομικής Θεωρίας για την εισαγωγή στα Οικονομικά τμήματα του 5ου πεδίου, καθώς από τη φετινή χρονιά 1ο μάθημα αυξημένης βαρύτητας με συντελεστή 1,3 θα είναι τα Μαθηματικά προσανατολισμού και δεύτερο μάθημα βαρύτητας με συντελεστή 0,7 (μέχρι πέρυσι είχε συντελεστή 1,3) οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας.
-Η Σχολή Αστυφυλάκων και η Σχολή Αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ. εντάσσονται πλέον σε 3 Επιστημονικά Πεδία (1ο, 2ο και 5ο), ενώ μέχρι και πέρυσι οι υποψήφιοι μπορούσαν να τις επιλέξουν μόνο από το 5ο πεδίο.
-Για πρώτη φορά, οι σχολές Ανθυποπυραγών και Πυροσβεστών μπαίνουν στο μηχανογραφικό σε τρία διαφορετικά ΕΠ (1ο, 2ο και 5ο).
-Στις Στρατιωτικές, στο 2ο ΕΠ εντάσσονται από φέτος 13 σχολές, καθώς έχουν προστεθεί 4 σε σχέση με το περσινό μηχανογραφικό. Πρόκειται για τη Σχολή Τεχνικών Υπαξιωματικών Αεροπορίας (ΣΤΥΑ), η οποία ήταν ενταγμένη στο 4ο πεδίο, Υπαξιωματικών Διοικ. Αεροπορίας (ΣΥΔ) η οποία ήταν στο 5ο πεδίο, Ιπτάμενων Ραδιοναυτίλων (ΣΙΡ) και Ικάρων (ελεγκτές αεράμυνας). Στο 5ο πεδίο περιλαμβάνεται από φέτος μόνο το Οικονομικό (ΣΣΑΣ) Θεσσαλονίκης. Η κατανομή των Στρατιωτικών Σχολών στο 1ο και το 3ο πεδίο παραμένει αμετάβλητη.
Μεταξύ του περσινού και του φετινού εξεταστικού συστήματος μπορούν να επιλέξουν υποψήφιοι παλαιότερων ετών.
Τις θέσεις που αντιστοιχούν στην κατηγορία του 10% (δηλαδή υποβολή μηχανογραφικού χωρίς συμμετοχή στις εξετάσεις) μπορούν να διεκδικήσουν για το επόμενο ακαδημαϊκό έτος, οι υποψήφιοι των δύο τελευταίων ετών (2014 και 2015).
Πέφτουν οι βάσεις
εισαγωγής στις Παιδαγωγικά
Ο ΠΟΛΥΠΕΙΡΟΣ εκπαιδευτικός-φροντιστής Γιώργος Χατζητέγας αναλύει τα νέα δεδομένα που θα βρουν μπροστά τους οι φετινοί μαθητές τηs Γ’ λυκείου, στον δρόμο προς τις πανελλαδικές και την προσπάθειά τους για εισαγωγή στις σχολές των πανεπιστήμιων και ΤΕΙ.
– Σύμφωνα με τον κ. Χατζητέγα, και βάσει έρευνας που πραγματοποιήθηκε σε περίπου 1.000 φετινούς μαθητές τns Γ’ τάξης, το 37,4% των υποψηφίων επιλέγει τις Θετικές σπουδές, το 32,8% τις ανθρωπιστικές και το 29,8% τις σχολές Οικονομίας και Πληροφορικής.
«Εχουμε μία αναδιάταξη των επιστημονικών πεδίων, η οποία οδηγεί καταρχήν σε περιθωριοποίηση των παιδαγωγικών σχολών, οι οποίες πλέον βρίσκονται σε ξεχωριστό πεδίο, στο οποίο περιλαμβάνονται μόλις 33 τμήματα», αναφέρει ο κ. Χατζητέγας.
Οι επιλογές
Σύμφωνα με μία πρώτη ανάγνωση των επιλογών που πρόκειται να κάνουν οι φετινοί υποψήφιοι που θα εγκαινιάσουν το σύστημα, ελάχιστοι θα είναι οι μαθητές που επιλέγουν 5ο μάθημα για να εξασφαλίσουν πρόσβαση στις παιδαγωγικές. «Δηλαδή υπάρχει μία αρχική εκτίμηση ότι θα έχουμε μείωση της ζήτησης για τις παιδαγωγικές σχολές του 4ου πεδίου».
Ο λόγος, εξηγεί ο κ. Χατζητέγας, είναι ότι κανένας από τις ανθρωπιστικές επιστήμες δεν φαίνεται διατεθειμένος να επιλέξει ως 5ο μάθημα-μπαλαντέρ τα μαθηματικά γενικής παιδείας που οδηγεί στο 4ο πεδίο αλλά ούτε και τα παιδιά των άλλων δύο προσανατολισμών (θετικών και σχολών Οικονομία και Πληροφορικής) δεν επιλέγουν την Ιστορία γενικής παιδείας για να κατευθυνθούν εκεί.
«Οι παιδαγωγικές σχολές έχουν απομονωθεί και τρόπον τινά θα υποβαθμιστούν. Η εκτίμησή μου είναι ότι θα έχουμε μικρό πλήθος ενδιαφερομένων και χαμηλές βάσεις εισαγωγήs».
– Είναι σαφές ότι οι όποιες βάσεις εισαγωγής διαμορφωθούν το 2016, θα είναι χαμη-λότερες από τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας του γεγονότος ότι τα μαθήματα από 6 ή 7 γίνονται 4 ή 5, αλλά παραμένουν τα δυσκολότερα και τα πιο απαιτητικά. Ενα άλλο χαρακτηριστικό σημείο του νέου εξεταστικού είναι ότι «παντρεύτηκαν» αταίριαστα οι σχολές Οικονομίας και Πληροφορικής, δημιουργώντας ένα νέο επιστημονικό πεδίο.
«Για τις σχολές της Πληροφορικής δεν είναι δυνατόν να εισάγονται υποψήφιοι xωρίς να έχουν γνώση τουλάχιστον των αρχών της Φυσικής. Εχουν αναδιαταχθεί τα πεδία με λάθος τρόπο. Αρκετά από τα τμήματα Πληροφορικής είναι στο 5ο και το 2ο επιστημονικό πεδίο». Αυτό δεν ίσχυε μέχρι πέρυσι, εξηγεί ο κ. Χατζητέγας.
«Οταν κάποιοs πηγαίνει από τον θετικό προσανατολισμό στις σχολές Πληροφορικής χρησιμοποιεί τα “βαριά” μαθήματα (Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική και Χημεία) ενώ όταν πηγαίνει από την ομάδα προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής, εξετάζεται σε Γλώσσα, Μαθηματικά, Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον και Aρχές Οικονομικής θεωρία, μαθήματα δηλαδή διαφορετικά τα οποία είναι σαφώς ευκολότερα. Πρόκειται για έναν άνισο ανταγωνισμό που εισάγεται για τις ίδιες σχολές».