Συνέντευξη
στη Μαρία Χονδρογιάννη
«Η φετινή σεζόν δεν ήταν τόσο καλή όσο η προηγούμενη, στην αρχή της τουλάχιστον. Αν εξαιρέσει κανείς τους γερμανόφωνους, που ξεκίνησαν νωρίς με τα γκρουπ των συνταξιούχων από την Αυστρία, για τους υπόλοιπους η σεζόν άρχισε μέσα με τέλη Μαΐου»
Στην εξέλιξη της φετινής τουριστικής σεζόν αλλά και στα προβλήματα που παρουσιάστηκαν αναφέρεται μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή της στη «δ», η πρόεδρος του Σωματείου Ξεναγών κ. Κατερίνα Γκόγκου.
«Είναι να απορεί κανείς πώς είναι δυνατόν σ’ αυτή τη δύσκολη εποχή για όλους μας, να υπάρχουν άνθρωποι που δεν δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό σε όσους μας τιμούν με την προτίμησή τους. Ας μην ξεχνάμε ότι ακόμη και οι τουρίστες με μικρό βαλάντιο, επέλεξαν τον τόπο μας για να ξοδέψουν το υστέρημά τους, αν και θα μπορούσαν να επισκεφθούν φθηνότερους προορισμούς», αναφέρει η κ. Γκόγκου.
Σε ερώτηση σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι ξεναγοί, η κ. Γκόγκου δηλώνει ότι αποτελούν βραχνά οι παράνομες ξεναγήσεις.
«Το σημαντικότερο πρόβλημα ωστόσο ήταν αυτό των παράνομων ξεναγήσεων, των εκδρομών δηλαδή που διενεργούνται χωρίς την παρουσία διπλωματούχου ξεναγού αλλά από άτομα ανειδίκευτα. Η παρουσίαση δηλαδή του τόπου μας αφήνεται σε χέρια τυχαίων, που δεν έχουν γνώση της ιστορίας και του πολιτισμού κι ένας Θεός ξέρει τι λένε», τονίζει η κ. Γκόγκου.
Η κ. Γκόγκου αναφέρεται και στο πρόγραμμα χειμερινού τουρισμού και τονίζει πως έγινε μια πολύ καλή αρχή αλλά η Ρόδος δεν θα πρέπει να συνεχίζει απλά μια στάση σε πολυήμερα ταξίδια τουριστών στην Τουρκία.
Η συνέντευξή της κ. Κατερίνας Γκόγκου, αναλυτικά:
• Πώς εξελίχθηκε η φετινή τουριστική σεζόν για τους ξεναγούς που δραστηριοποιούνται στη Ρόδο;
Η φετινή σεζόν δεν ήταν τόσο καλή όσο η προηγούμενη, στην αρχή της τουλάχιστον. Αν εξαιρέσει κανείς τους γερμανόφωνους που ξεκίνησαν νωρίς με τα γκρουπ των συνταξιούχων από την Αυστρία , για τους υπόλοιπους η σεζόν άρχισε μέσα με τέλη Μαΐου. Η μείωση των Ρώσων τουριστών ήταν αυτή τη χρονιά αισθητά μεγαλύτερη, στερώντας έτσι δουλειά από συναδέλφους μας που απασχολούνταν σχεδόν αποκλειστικά με αυτούς. Πρέπει να πω επίσης ότι ο αριθμός των ξεναγών που δραστηριοποιούνται στο νησί μας αυξήθηκε αφού προστέθηκαν συνάδελφοί μας που ήλθαν από άλλα μέρη της Ελλάδας να εργαστούν εδώ καθώς και οι αρχαιολόγοι απόφοιτοι των τελευταίων σεμιναρίων. Το σημαντικότερο πρόβλημα ωστόσο ήταν αυτό των παράνομων ξεναγήσεων, των εκδρομών δηλαδή που διενεργούνται χωρίς την παρουσία διπλωματούχου ξεναγού αλλά από άτομα ανειδίκευτα. Η παρουσίαση δηλαδή του τόπου μας αφήνεται σε χέρια τυχαίων που δεν έχουν γνώση της ιστορίας και του πολιτισμού κι ένας Θεός ξέρει τι λένε. Πέρυσι ειδικά λόγω της ολιγωρίας των αρμόδιων αρχών το πρόβλημα διογκώθηκε, κάτι που δεν θα επιτρέψουμε να επαναληφθεί .Ενημερώσαμε το αρμόδιο Υπουργείο και θα ξεκινήσουμε από την αρχή της σεζόν να πιέζουμε για τήρηση του Νόμου και ελέγχους από όσους έχουν υποχρέωση να τους διενεργούν. Σύμφωνα με τα στοιχεία που κρατάμε στο Σωματείο μας η ανεργία τη χρονιά που πέρασε ήταν εξαιτίας των παρανομιών ιδιαίτερα αυξημένη και περισσότερο για τους αγγλόφωνους ξεναγούς. Αργότερα βέβαια τα πράγματα βελτιώθηκαν διότι ωφεληθήκαμε ως προορισμός από τις συγκυρίες, δηλαδή εξαιτίας των προβλημάτων που προέκυψαν σε Αίγυπτο, Τυνησία και Ανατολική Μεσόγειο και τα οποία έστρεψαν πολλούς επισκέπτες στα ελληνικά νησιά.
• Ποιά ήταν τα κυριότερα προβλήματα που εντοπίσατε στη διάρκεια της σεζόν στο νησί; Δεχθήκατε παράπονα από τουρίστες και τι αφορούσαν;
Όπως και σε προηγούμενες σεζόν υπήρξαν παράπονα που αφορούσαν δυστυχώς στην αισχροκέρδεια, και την κακή συμπεριφορά κάποιων! Είναι να απορεί κανείς πώς είναι δυνατόν σ’ αυτή τη δύσκολη εποχή για όλους μας, να υπάρχουν άνθρωποι που δεν δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό σε όσους μας τιμούν με την προτίμησή τους. Ας μην ξεχνάμε ότι ακόμη και οι τουρίστες με μικρό βαλάντιο, επέλεξαν τον τόπο μας για να ξοδέψουν το υστέρημά τους, αν και θα μπορούσαν να επισκεφθούν φθηνότερους προορισμούς και ότι εξαιτίας τους κάποιοι συνάνθρωποι μας βρήκαν μια θέση εργασίας. Πολλά παράπονα όμως αντιμετωπίζουμε καθημερινά και για την κυκλοφορία οχημάτων στην Π. Πόλη, την καθαριότητα και κυρίως για τις οχλήσεις από τους Ρομά και τους πάσης φύσης πλανόδιους, οι οποίοι μετατρέπουν την ανέμελη βόλτα του επισκέπτη σε εφιάλτη και την ξενάγηση αδύνατη. Προσπαθήστε να το φανταστείτε: Αυτοκίνητα και μηχανάκια να ανεβοκατεβαίνουν την οδό Ιπποτών, παιδάκια με τα ακορντεόν να τραγουδούν, άλλα ντυμένα αγάλματα να ζητιανεύουν ενώ πιο κάτω κάποια να έχουν πιάσει τον καυγά. Κι εμείς, να προσπαθούμε να μιλήσουμε στους τουρίστες για ιστορία, πολιτισμό! Δεν είναι αστείο. Είναι τραγικό.Ντρεπόμαστε σε κάθε βήμα με αυτά που αντικρίζουν οι τουρίστες.
• Ειδικά για το θαλάσσιο τουρισμό ποιά είναι η άποψη σας καθώς χρόνο με το χρόνο μειώνονται οι κατάπλοι στο τουριστικό λιμάνι της Ρόδου;
Το ερώτημα γιατί χάσαμε τα κρουαζιερόπλοια δεν είναι απλό να απαντηθεί και θεωρώ ότι καταλληλότεροι να σας απαντήσουν είναι οι τουριστικοί πράκτορες. Ωστόσο, μπορώ να σας πω κάποιες σκέψεις που κάνουμε με τους συναδέλφους μου στην προσπάθεια να κατανοήσουμε το πρόβλημα. Είναι κοινή η παραδοχή ότι το λιμάνι μας πρέπει να εκσυγχρονιστεί, να γίνουν απαραίτητες υποδομές, εκβάθυνση, ανακαίνιση των κτηριακών εγκαταστάσεων –οι τουαλέτες λ.χ είναι αυτές της ιταλικής περιόδου ενώ το περιβόητο σκίαστρο δεν εξυπηρετεί κανέναν επιβάτη αλλά έχει γίνει χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων! Κατανοούμε ότι λόγω της οικονομικής κρίσης οι τοπικές αρχές δεν διαθέτουν τους πόρους που θα έλυναν τέτοιου είδους προβλήματα. Πιστεύουμε όμως, ότι έχουμε να διδαχθούμε πολλά από τους γείτονές μας τους Τούρκους, όπου τα καταστήματα για παράδειγμα συνεισφέρουν μέσω των επιμελητηρίων τους οικονομικά, προσπαθώντας να προσελκύσουν τις εταιρείες κρουαζιέρας. Ας μην ξεχνάμε ότι λόγω των προβλημάτων στην Ανατολική Μεσόγειο, τα πλοία δεν κινούνται πια προς τα εκεί, με αποτέλεσμα η Ρόδος να είναι εκτός ρότας. Η ομορφιά του τόπου μας δεν είναι ικανή να ξαναφέρει τα πλοία, αυτό που ενδιαφέρει τις εταιρείες είναι να είναι οικονομικά ελκυστικός.
• Πως είδατε την εφαρμογή προγράμματος χειμερινού τουρισμού στη Ρόδο;
Αδιαμφισβήτητα, η προσπάθεια του τοπικού τουριστικού πράκτορα και της Περιφέρειας είναι αξιέπαινη. Γνωρίζω όμως ότι οι πιέσεις που δέχθηκαν από τον Τούρκο tour operator για χαμηλό κόστος τόσο το πρακτορείο όσο και το ξενοδοχείο που φιλοξενεί τα συγκεκριμένα γκρουπ ήταν ασφυκτικές και δεν φαίνεται να υπάρχουν τα αναμενόμενα οφέλη για την τοπική αγορά. Το αποτέλεσμα θα δείξει αν άξιζε τον κόπο. Ας το δούμε σαν μια δοκιμή. Η αρχή έγινε κι ελπίζουμε να υπάρξει συνέχεια. Η άποψή μου είναι πάντως ότι αν δεν φέρνουμε εμείς τουρισμό από το εξωτερικό και περιμένουμε να είμαστε μια στάση στο πρόγραμμα μιας πολυήμερης εκδρομής στην Τουρκία, αν με άλλα λόγια άλλος έχει το καρπούζι και το μαχαίρι και περιμένουμε να μας δώσει κι εμάς ένα κομμάτι, θα παίρνουμε ό,τι περισσεύει.
• Έχει αντιμετωπιστεί το πρόβλημα που έχει ανακύψει με την καταβολή των δεδουλευμένων στους ξεναγούς από τα τουριστικά πρακτορεία; Πού οφείλονται κατά την άποψη σας οι καθυστερήσεις;
Δυστυχώς, όχι. Κάποια τουριστικά γραφεία καταβάλλουν τα δεδουλευμένα μας σε διάστημα ενός μηνός, πολλά όμως μας πληρώνουν με αρκετούς μήνες καθυστέρηση. Υπάρχουν κάποια, λίγα ευτυχώς, τα οποία χρωστούν σε συναδέλφους ξεναγήσεις που πραγματοποιήθηκαν εδώ και τρία ή τέσσερα χρόνια με αποτέλεσμα να έχουν γίνει προσφυγές για βοήθεια στην Επιθεώρηση Εργασίας ή στα δικαστήρια. Κάποιες φορές πρόκειται για την πάγια τακτική κάποιων εργοδοτών, για τους οποίους ενημερώνουμε τους ξεναγούς ώστε να μην τους παράσχουν τις υπηρεσίες τους στο μέλλον. Άλλες φορές οι καθυστερήσεις οφείλονται στην υπαιτιότητα κάποιου tour operator που καθυστερεί να πληρώσει τον τοπικό του συνεργάτη και ο οποίος μετακυλύει το πρόβλημα στους εργαζόμενους.
• Πότε θα ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις με την Ένωση Τουριστικών Γραφείων για την υπογραφή νέας σύμβασης εργασίας και ποιά είναι τα αιτήματα σας;
Με το προεδρείο της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων υπάρχουν καλές σχέσεις και συχνή επικοινωνία. Με την καινούρια χρονιά θα ξεκινήσουν οι συναντήσεις μας για την υπογραφή της νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Είναι κοινά αποδεκτό και από τις δύο πλευρές ότι η υπογραφή της Συλλογικής Σύμβασης εξασφαλίζει σταθερότητα και ομαλή λειτουργία της δουλειάς και της συνεργασίας μας κατά τη διάρκεια της σεζόν. Προς το παρόν επεξεργαζόμαστε τα αιτήματα που θα θέσουμε στους εργοδότες μας.
• Τι σημαίνει η επαναλειτουργία της σχολής ξεναγών; Ποιές είναι οι προϋποθέσεις φοίτησης;
Η επαναλειτουργία της Σχολής Ξεναγών θα σημάνει το τέλος μιας περιπέτειας για τον τουρισμό της Ελλάδας. Το υπουργείο έχει κατανοήσει την αναγκαιότητα της λειτουργίας της Σχολής που αποτελούσε πρότυπο για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, ιδιαίτερα σ’ αυτή τη συγκυρία που η ποιότητα της ξενάγησης, όπως και όλων των παρεχόμενων υπηρεσιών στον τουριστικό τομέα πρέπει να αποτελεί την προτεραιότητά μας. Δεν ξέρω αν θα ιδρυθεί Σχολή στη Ρόδο, το πιθανότερο είναι να λειτουργήσει στην Αθήνα. Ελπίζουμε οι προϋποθέσεις φοίτησης να είναι αυτές που ήταν και στο παρελθόν, δηλαδή η άρτια γνώση μιας ή περισσότερων και κατά προτίμηση σπάνιων γλωσσών στις οποίες θα δίνουν εξετάσεις οι υποψήφιοι πριν την εισαγωγή τους και δεν θα αρκεί μια απλή πιστοποίηση επιπέδου profficiency που είναι ανεπαρκής για τη δουλειά μας όπως επίσης η εξέτασή τους σε σημαντικά μαθήματα όπως η ιστορία και άλλα. Εξ’ όσων γνωρίζουμε το Υπουργείο επεξεργάζεται αυτή τη στιγμή ακριβώς αυτά τα θέματα, η Πανελλήνια Ομοσπονδία των Ξεναγών κατέθεσε τις προτάσεις της και περιμένουμε κι εμείς να δούμε πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα.