Η πανδημία του κορωνοϊού έχει ανατρέψει τα δεδομένα σε πολλούς τομείς της καθημερινότητας και δη στην εκπαίδευση. Μαθητές και εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να προσαρμοστούν σε σύντομο χρονικό διάστημα σε νέες συνθήκες και νέους τρόπους διδασκαλίας και μάθησης.
Ο διευθυντής του 1ου ΓΕΛ Ρόδου, του ιστορικού Βενετοκλείου, κ. Βασίλης Ζήκας σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δ», απαντά σε όλα τα καίρια ζητήματα που συνδέονται με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση (τηλεκπαίδευση), τη λειτουργία των σχολείων εν μέσω της πανδημίας και την εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων.
Ακολουθεί η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Ζήκα, η πανδημία του κορωνοϊού έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα σε πολλούς τομείς της καθημερινότητας και μεταξύ αυτών στη διαδικασία της διδασκαλίας και μάθησης. Πώς ανταποκρίνονται οι μαθητές στην τηλεκπαίδευση;
Είναι γεγονός ότι η πανδημία έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα σε όλους τους τομείς και ιδιαίτερα στην εκπαίδευση μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα.
Οι μαθητές μας από την έναρξη της σχολικής χρονιάς ανταποκρίθηκαν στις νέες συνθήκες διαβίωσης και λειτουργίας μέσα στο χώρο του σχολείου με την χρήση της μάσκας, την αποφυγή του συνωστισμού και αρκετά άλλα μέτρα. Αυτό επιτεύχθηκε μετά από πολύ καλή προετοιμασία και συντονισμό εκ μέρους του σχολείου. Οι περιπτώσεις μη συμμόρφωσης που προήλθαν από αμέλεια ή επιρροές από τα παραπλανητικά μηνύματα περί μη ύπαρξης κορωνοϊού από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή από το περιβάλλον τους αντιμετωπίστηκαν με παιδαγωγικό τρόπο.
• Ποιες είναι οι διαφορές σε σύγκριση με το προηγούμενο διάστημα της καραντίνας;
Οι μαθητές στην 2η καραντίνα συμμετέχουν υποχρεωτικά όλοι σε ολόκληρο το ωρολόγιο πρόγραμμα. Λαμβάνονται παρουσίες και οι απουσίες προσμετρούνται. Στο διάστημα από την έναρξη του σχολικού έτους έγινε πολύ καλή προετοιμασία γι αυτό. Υπήρχε και η εμπειρία της 1ης καραντίνας που μας έκανε πιο έτοιμους.
Στην 1η καραντίνα η εξ αποστάσεως εκπαίδευση οργανώθηκε την 1η εβδομάδα μετά το κλείσιμο των σχολείων (ασύγχρονη και σύγχρονη). Υπήρχαν πολλές δυσκολίες και στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε με προαιρετική συμμετοχή των μαθητών χωρίς να προσμετρούνται οι απουσίες με ποσοστό συμμετοχής στο 60%.
• Εντοπίζετε προβλήματα πρόσβασης στην Τηλεκπαίδευση; Υπάρχουν μαθητές και οικογένειες που δεν διαθέτουν τα απαιτούμενα μέσα; Υπήρξαν τέτοιες περιπτώσεις και πώς έχουν αντιμετωπισθεί αυτές;
Τις πρώτες ημέρες υπήρχαν προβλήματα πρόσβασης στην πλατφόρμα μέσω της οποίας πραγματοποιείται η τηλεκπαίδευση λόγω του φόρτου. Στη συνέχεια αποκαταστάθηκαν τα προβλήματα και όλα λειτουργούν κανονικά εκτός από μεμονωμένες περιπτώσεις σε διάφορες περιοχές που έχουν σχέση με προβλήματα στο διαδίκτυο, διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος κλπ. Αλλά και σε αυτές τις περιπτώσεις υπάρχει εναλλακτικός τρόπος μέσα από τις ηλεκτρονικές τάξεις όπου ο καθηγητής αναρτά εκπαιδευτικό υλικό, τη λεγόμενη ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Όσον αφορά στις οικογένειες που δεν διαθέτουν τα απαιτούμενα μέσα, το σχολείο διαθέτει ικανό αριθμό tablet, τα οποία έχει δανείσει στους συγκεκριμένους μαθητές. Η πρόσβαση δε στην πλατφόρμα είναι δωρεάν.
• Πώς επηρεάζονται οι μαθητές οι οποίοι πρόκειται να συμμετέχουν στις πανελλήνιες εξετάσεις το 2021; Παίρνουν μέσα από την τηλεκπαίδευση τα απαιτούμενα… εφόδια για τις εξετάσεις;
Το 85% των μαθητών μας συμμετέχουν στις Πανελλαδικές εξετάσεις. Σίγουρα δυσκολεύει την προσπάθεια των μαθητών διότι και στο σχολείο και στο φροντιστήριο τα μαθήματα είναι εξ αποστάσεως. Όμως αυτό συμβαίνει σε όλους τους τελειόφοιτους οπότε οι δυσκολίες και οι δυνατότητες είναι ίδιες για όλους. Με λίγα λόγια δεν επωφελούνται κάποιοι έναντι άλλων.
• Πιστεύετε πώς μπορεί η τηλεκπαίδευση-έστω και σε ένα βαθμό-να αντικαταστήσει τη δια ζώσης εκπαίδευση;
Σε καμία περίπτωση η εξ αποστάσεως δεν μπορεί να αντικαταστήσει την εκπαιδευτική διαδικασία που πραγματοποιείται στο σχολείο. Η συμβατική εκπαίδευση περιέχει πλήθος χαρακτηριστικών που την καθιστούν ασύγκριτη με την εξ αποστάσεως. Η αλληλεπίδραση στην τάξη, η άμεση επαφή με τον καθηγητή, η άμιλλα, η μαθητική διαβίωση είναι ένα στάδιο σημαντικό για την ανάπτυξη των νέων. Στην συμβατική εκπαίδευση ο μαθητής με την συναναστροφή μαθαίνει να λειτουργεί στο σύνολο, κοινωνικοποιείται. Συνεπώς η εκπαίδευση είναι ευρεία και τα οφέλη είναι πολλαπλά.
• Θα λέγατε πώς θα έπρεπε να ανοίξουν τα σχολεία πριν ή μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων;
Λόγω της μεγάλης εξάπλωσης της πανδημίας στη χώρα μας πιστεύω ότι τα σχολεία θα πρέπει να ανοίξουν μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων – Πρωτοχρονιάς. Προς το παρόν δεν φαίνεται κάποια ανάκαμψη στην διασπορά και θεωρώ ότι υπάρχει ο κίνδυνος να πολλαπλασιαστούν τα κρούσματα με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
• Το μέτρο της χρήσης της μάσκας φαίνεται πώς υιοθετήθηκε χωρίς κανένα πρόβλημα από τους μαθητές και εκπαιδευτικούς… Πόσο εύκολη ή δύσκολη είναι η λειτουργία των σχολείων σύμφωνα με τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα;
Στην περίπτωση του σχολείου μας το μέτρο της μάσκας εφαρμόστηκε αμέσως από όλους χωρίς αντίρρηση. Η λειτουργία των σχολείων με τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα έχει δυσκολία ως προς την πολυπλοκότητα και του όγκου δουλειάς που έχει να διαχειριστεί ο διευθυντής και το εκπαιδευτικό προσωπικό. Τα πρωτόκολλα πρέπει να εφαρμοστούν κατά γράμμα με μεγάλη σχολαστικότητα. Μάσκα, αποφυγή συνωστισμού, είσοδος-έξοδος, λειτουργία της τάξης, τήρηση αποστάσεων στους κοινόχρηστους χώρους, άρτιος εξοπλισμός σχολείου, καθαριότητα, απολυμαντικά υλικά, αντιμετώπιση-διαχείριση πιθανών κρουσμάτων.
• Το πρώτο Γενικό Λύκειο Ρόδου, το Βενετόκλειο Λύκειο έχει πάντα σημαντικές επιτυχίες στις πανελλήνιες εξετάσεις. Πού οφείλονται κατά τη γνώμη σας οι επιτυχίες αυτές όλα αυτά τα χρόνια;
Εγώ και οι συνάδελφοί μου υπηρετούμε το Ιστορικό αυτό σχολείο με μεγάλη αφοσίωση και σεβασμό στην ιστορία του, την μνήμη των ευεργετών και των χιλιάδων αποφοίτων που πέρασαν από τις αίθουσές του παίρνοντας τα εφόδια που τους βοήθησαν να πετύχουν στη ζωή τους, μεταξύ των οποίων και πολλοί επιστήμονες που διέπρεψαν και διαπρέπουν στην πατρίδα μας και στο εξωτερικό, επιφανείς πολιτικοί και ήρωες που έδωσαν την ζωή τους για την πατρίδα.
Ακολουθούμε τις προκλήσεις των καιρών προσαρμοζόμαστε και βελτιωνόμαστε συνεχώς.
Όντας ένα δημόσιο σχολείο μέσα στο πλαίσιο του ΥΠΑΙΘ εφαρμόζοντας καλές πρακτικές έχουμε δημιουργήσει ένα περιβάλλον ευχάριστο και φιλικό για την μαθητική διαβίωση, με την αρμόζουσα πειθαρχία, με έμπειρους και εξαιρετικούς καθηγητές τόσο στο γνωστικό όσο και στην επαφή και την παιδαγωγική προσέγγιση. Προσπαθούμε να είμαστε κοντά στα προβλήματα και τις ανησυχίες των μαθητών μας. Τηρώντας αυστηρά το πρόγραμμά μας μαζί με τις οικογένειές τους δημιουργούμε τις προϋποθέσεις και το κλίμα να θέσουν στόχους, να τους παλέψουν και να τους υλοποιήσουν. Φυσικά δεν είναι μόνο το γνωστικό αντικείμενο που μας ενδιαφέρει. Συμμετέχουμε σε δράσεις και καλλιεργούμε αξίες έτσι ώστε οι μαθητές μας να γίνονται χρήσιμοι πολίτες στην κοινωνία.
• Κλείνοντας, θέλω να περάσουμε σε ένα άλλο θέμα. Ως πρόεδρος της ΕΑΣ ΣΕΓΑΣ Δωδεκανήσου, θα ήθελα να μου πείτε πόσο έχουν πληγεί ο αθλητισμός και τα αθλητικά σωματεία από την πανδημία. Ποιο πιστεύετε ότι θα είναι το μέλλον των εκδηλώσεων μαζικού αθλητισμού;
Να ξεκαθαρίσουμε ότι η θέση του προέδρου της ΕΑΣ ΣΕΓΑΣ Δωδεκανήσου είναι θέση κοινωνικής προσφοράς όπου εγώ και τα μέλη του ΔΣ ως εθελοντές εργαζόμαστε τον ελεύθερο χρόνο μας να υπηρετήσουμε τον κλασσικό αθλητισμό της Δωδεκανήσου σε όλα του τα επίπεδα. Από τις Αθλητικές ακαδημίες τον αγωνιστικό Αθλητισμό, τον υψηλό αθλητισμό και λαϊκό αθλητισμό που απευθύνεται σε όλους τους συμπολίτες μας ανεξαρτήτου ηλικίας.
Τα Σωματεία μας έχουν πληγεί από τα μέτρα (καραντίνα) δεδομένου ότι με βάση τα πρωτόκολλα προπονείται ένας πολύ μικρός αριθμός Αθλητών των αγωνιστικών κατηγοριών.
Την περασμένη αγωνιστική χρονιά ο ΣΕΓΑΣ παρά την οριστική παύση της αθλητικής διαδικασίας για δυόμιση μήνες ήταν η μοναδική ομοσπονδία που ολοκλήρωσε το αγωνιστικό πρόγραμμα της τηρώντας κατά γράμμα τα πρωτόκολλα. Δυστυχώς δεν πραγματοποιήθηκαν οι μαζικοί αγώνες (Μαραθώνιοι, Rungreece, δρόμοι πόλεων κλπ).
Με την έναρξη του εμβολιασμού στις αρχές του χρόνου υπάρχει η αισιοδοξία ότι θα καταπολεμηθεί ο ιός και το φθινόπωρο θα μπορέσουμε να διοργανώσουμε λαϊκούς αγώνες μεγάλης συμμετοχής διότι εκτός από την χαρά της συμμετοχής, την παρότρυνση για υγιεινό τρόπο ζωής δίνουν την ευκαιρία συμμετοχής εθελοντών, υποστηρικτών, προσφέρουν αναπτυξιακές υπηρεσίες στον τουρισμό, προβολή των πόλεων που τους διοργανώνουν.