Ειδήσεις

ΣΕΤΕ: Να ενεργοποιηθούν οι ποσοτικοί περιορισμοί για τη βραχυχρόνια μίσθωση σε συγκεκριμένες περιοχές

Να ενεργοποιηθούν οι ποσοτικοί περιορισμοί για τη βραχυχρόνια μίσθωση σε συγκεκριμένες περιοχές, που προβλέπονται στον νόμο 4416/2016, ζητά ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, στις παρατηρήσεις που υπέβαλλε ο ΣΕΤΕ στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης επί του σ/ν του υπουργείου Τουρισμού με τίτλο «Θέσπιση προδιαγραφών ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, περιβαλλοντική κατάταξη καταλυμάτων, απλούστευση διαδικασίας ίδρυσης τουριστικών επιχειρήσεων και ειδικότερες διατάξεις ελέγχου και ενίσχυσης πλαισίου τουριστικών υποδομών».

Παράλληλα, επικροτεί την θέσπιση λειτουργικών προδιαγραφών στα ακίνητα της βραχυχρόνιας μίσθωσης, ζητώντας ωστόσο επιπροσθέτως, η απαλλαγή από ΦΠΑ του εισοδήματος που αποκτάται, από φυσικά πρόσωπα, από τη βραχυχρόνια μίσθωση μέχρι δύο (2) ακινήτων να εφαρμόζεται μόνο εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι εξής δύο προϋποθέσεις:
α. ένα από τα δύο ακίνητα που εκμισθώνονται θα πρέπει να έχει δηλωθεί ως ακίνητο στο οποίο ιδιοκατοικεί ο εκμισθωτής και
β. το συνολικό ετήσιο εισόδημα του από τη βραχυχρόνια μίσθωση να μην υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Σε αντίθετη περίπτωση στο εισπραττόμενο μίσθωμα θα πρέπει να επιβάλλεται Φ.Π.Α..

Αναφορικά με το σύστημα κατάταξης καταλυμάτων βάσει περιβαλλοντικών κριτηρίων, ο ΣΕΤΕ τονίζει ότι “είναι διαχρονικά υπέρ πρωτοβουλιών και νομοθετικών ρυθμίσεων που αφορούν τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του τομέα. Στην κατεύθυνση αυτή, η προτεινόμενη διάταξη που αφορά το σύστημα κατάταξης καταλυμάτων βάσει περιβαλλοντικών κριτηρίων κρίνεται επί της αρχής θετική, σε αναμονή διευκρινίσεων για τα επιμέρους κριτήρια, τις προϋποθέσεις και τις λοιπές διαδικασίες. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι στη συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση καθορίζεται ότι τα ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα μπορούν να καταταχθούν σε κατηγορίες περιβαλλοντικής απόδοσης, με αρμόδιο φορέα το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (Ξ.Ε.Ε.). Όμως, τα μη κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα είναι μέλη των Εμπορικών και Βιομηχανικών Επιμελητηρίων.  Ως εκ τούτου θα πρέπει να προηγηθεί ουσιαστική διαβούλευση μεταξύ των αρμοδίων φορέων προτού προχωρήσει η εν λόγω ρύθμιση”.

Ακόμη ο ΣΕΤΕ εκφράζει την θετική του άποψη για την χρήση θαλασσινού νερού στις πισίνες, αλλά και στην δυνατότητα εποχικής μίσθωσης δωματίων προσωπικού κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων, επικουρικά.

Οι παρατηρήσεις

Οι παρατηρήσεις του ΣΕΤΕ έχουν ως ακολούθως:
“Επί του άρθρου 3 | «Προδιαγραφές ακίνητων που μισθώνονται βραχυχρόνια»

Ο ΣΕΤΕ έχει καταθέσει αναλυτικές προτάσεις, σχετικά με τις αναγκαίες τροποποιήσεις στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Ορισμένες από τις εν λόγω προτάσεις ενσωματώθηκαν στη σχετική νομοθεσία (άρθρο 111 του ν.4446/2016) με το άρθρο 28 του  ν.5073/2023, ωστόσο, η μεγάλη πλειοψηφία των ρυθμίσεων που τελικώς υιοθετήθηκαν περιορίζονταν στη φορολογική αντιμετώπιση της συγκεκριμένης δραστηριότητας και όχι στη θέση συγκεκριμένων κανόνων για τη λειτουργία της. Με την προτεινόμενη διάταξη προβλέπονται για τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης συγκεκριμένες βασικές λειτουργικές προδιαγραφές.

Η ρύθμιση αυτή ασφαλώς κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Πέραν, ωστόσο, των προβλεπόμενων σε αυτή προδιαγραφών προτείνουμε και τα εξής:

Η απαλλαγή από ΦΠΑ του εισοδήματος που αποκτάται, από φυσικά πρόσωπα, από τη βραχυχρόνια μίσθωση μέχρι δύο (2) ακινήτων να εφαρμόζεται μόνο εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι εξής δύο προϋποθέσεις: α. ένα από τα δύο ακίνητα που εκμισθώνονται θα πρέπει να έχει δηλωθεί ως ακίνητο στο οποίο ιδιοκατοικεί ο εκμισθωτής και β. το συνολικό ετήσιο εισόδημα του από τη βραχυχρόνια μίσθωση να μην υπερβαίνει τις δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ. Σε αντίθετη περίπτωση στο εισπραττόμενο μίσθωμα θα πρέπει να επιβάλλεται Φ.Π.Α..
Προκειμένου τα ακίνητα που εκμισθώνονται βραχυχρόνια να διαχωρίζονται από τις νόμιμα αδειοδοτημένες επιχειρήσεις τουριστικών καταλυμάτων, θα πρέπει να οριστεί ρητά πως σε περίπτωση που εντός του καταλύματος διεξάγεται οποιασδήποτε μορφής παροχή υπηρεσιών ή διαμεσολάβηση για παροχή υπηρεσιών, τότε το ακίνητο θα πρέπει να θεωρείται τουριστικό κατάλυμα, το οποίο θα πρέπει να διαθέτει Ειδικό Σήμα Λειτουργίας ή Βεβαίωση Συνδρομής Νομίμων Προϋποθέσεων, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1 έως 4 του Ν.4276/2014.
Να παρέχεται το δικαίωμα στους ΟΤΑ Α’ βαθμού να ορίζουν, μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου τους, τον μέγιστο αριθμό ακινήτων που μπορούν να εγγράφονται στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης ανά δημοτικό διαμέρισμα. Η απόφαση αυτή θα πρέπει να λαμβάνεται κατόπιν προηγούμενης δημόσιας διαβούλευσης, να αιτιολογείται με βάση σχετική επιστημονική μελέτη, ενώ θα πρέπει να συνεκτιμάται και ο αριθμός των κενών ακινήτων που βρίσκονται εντός του συγκεκριμένου δημοτικού διαμερίσματος.
Επίσης κρίνεται απαραίτητο:

Να ενεργοποιηθεί η διάταξη της παρ.8 του άρθρου 111 του ν.4446/2016 περί θέσεως περιορισμών σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές στη διάθεση ακινήτων για βραχυχρόνια μίσθωση, για λόγους που σχετίζονται με την προστασία της κατοικίας, και
Να διασφαλιστεί πως θα πραγματοποιούνται οι απαραίτητοι έλεγχοι τόσο για την εφαρμογή της προωθούμενης ρύθμισης, όσο και σε καταλύματα που λειτουργούν υπό τον μανδύα της βραχυχρόνιας μίσθωσης, ενώ θα έπρεπε βάσει της παρ. 3.α. του άρθρου 111 του ν.4446/2016 να διαθέτουν Ειδικό Σήμα Λειτουργίας ή Γνωστοποίηση Λειτουργίας.
Επί του άρθρου 4 | «Σύστημα κατάταξης καταλυμάτων βάσει περιβαλλοντικών κριτηρίων – Προσθήκη άρθρου 5Α στον ν. 4276/2014»

Ο ΣΕΤΕ είναι διαχρονικά υπέρ πρωτοβουλιών και νομοθετικών ρυθμίσεων που αφορούν τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του τομέα. Στην κατεύθυνση αυτή, η προτεινόμενη διάταξη που αφορά το σύστημα κατάταξης καταλυμάτων βάσει περιβαλλοντικών κριτηρίων κρίνεται επί της αρχής θετική, σε αναμονή διευκρινίσεων για τα επιμέρους κριτήρια, τις προϋποθέσεις και τις λοιπές διαδικασίες. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι στη συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση καθορίζεται ότι τα ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα μπορούν να καταταχθούν σε κατηγορίες περιβαλλοντικής απόδοσης, με αρμόδιο φορέα το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (Ξ.Ε.Ε.). Όμως, τα μη κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα είναι μέλη των Εμπορικών και Βιομηχανικών Επιμελητηρίων.  Ως εκ τούτου θα πρέπει να προηγηθεί ουσιαστική διαβούλευση μεταξύ των αρμοδίων φορέων προτού προχωρήσει η εν λόγω ρύθμιση.

Επί του άρθρου 23 | «Παραχώρηση χρήσης για την εκτέλεση έργων – Προσθήκη περ. ιβ) στην παρ. 2 και τροποποίηση παρ. 3 του άρθρου 14 ν. 2971/2001»

Θεωρούμε θετική τη συγκεκριμένη ρύθμιση με την οποία διευκολύνεται η χρήση θαλασσινού νερού στις πισίνες των τουριστικών καταλυμάτων. Πρόκειται για την ικανοποίηση ενός διαχρονικού αιτήματος του συγκεκριμένου κλάδου και ελπίζουμε και στην πράξη η προωθούμενη διάταξη να βοηθήσει στην επίσπευση και απλούστευση της όλης διαδικασίας.

Επί του άρθρου 26 | «Δυνατότητα εποχικής μίσθωσης δωματίων προσωπικού κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων – Προσθήκη παρ. 3α και 4α στο άρθρο 1Α ν. 4276/2014»

Ο τουριστικός τομέας έχει επανειλημμένα αποδείξει την κοινωνική του ευαισθησία και κατανοούμε πλήρως τις ανάγκες που επιχειρεί να καλύψει η προτεινόμενη ρύθμιση. Ωστόσο, είναι σημαντικό να τονιστεί ότι τα ξενοδοχειακά καταλύματα σχεδιάζονται και λειτουργούν με σκοπό την ικανοποίηση συγκεκριμένων αναγκών. Σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν.4276/2014, τα ξενοδοχειακά καταλύματα αποτελούν τουριστικές επιχειρήσεις που «υποδέχονται τουρίστες και παρέχουν σε αυτούς διαμονή, καθώς και άλλες συναφείς με τη διαμονή υπηρεσίες, όπως εστίαση, ψυχαγωγία, αναψυχή και άθληση». Για τους λόγους αυτούς, η προτεινόμενη ρύθμιση θα πρέπει να λειτουργεί μόνο επικουρικά σε σχέση με τις υπόλοιπες πρωτοβουλίες που έχουν ήδη δρομολογηθεί για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα”.

Πηγή: money-tourism.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου