Με στόχο την ανάπτυξη ενός βιώσιμου μοντέλου υδατοδρομίων που θα κινητοποιήσει το επενδυτικό ενδιαφέρον ιδιωτών και θα κάνει αισθητή την παρουσία του τους επόμενους μήνες στην ελληνική επικράτεια, ψηφίστηκε χθες στη Bουλή το νομοσχέδιο για την ρύθμιση της νέας αγοράς που πέρασε από σαράντα κύματα τα προηγούμενα χρόνια.
«Κάνουμε έτσι μια νέα αρχή σε έναν χώρο που πιστεύουμε ότι μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της χώρας μας» δήλωσε χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, σε ένα τομέα που όπως επισήμανε «θα εμπλουτίσει το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας, θα εξυπηρετήσει την καλύτερη διασύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με προορισμούς απομακρυσμένους -και όχι μόνο και θα αναζωπυρώσει το επενδυτικό ενδιαφέρον».
Η νέα ρύθμιση προβλέπει:
– Πρώτον, αλλαγές στις διαδικασίες ίδρυσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης των υδατοδρομίων, ώστε να θεσπιστεί ένα ασφαλές και ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο, που να ευνοεί την ανάπτυξή τους.
-Δεύτερον, παρέχει τη δυνατότητα αδειοδότησης σε δύο στάδια δηλαδή τη χορήγηση «αδείας ίδρυσης» και «αδείας λειτουργίας», είτε από κοινού είτε διακριτά.
-Τρίτον, δίνει τη δυνατότητα χορήγησης «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου όχι μόνο σε δημόσιο φορέα, αλλά και σε ιδιωτικό φορέα.
-Τέταρτον, επιτρέπει τη χορήγηση «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου χωρίς την απαίτηση επιθεώρησης, ώστε οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές να προβούν σε όλες τις προβλεπόμενες ενέργειες, που όταν τις ολοκληρώσουν θα τους χορηγηθεί «άδεια λειτουργίας».
-Πέμπτον, διευρύνεται το πλαίσιο χορήγησης άδειας υδατοδρομίου, τόσο σε τουριστικούς λιμένες, δηλαδή μαρίνες, αγκυροβόλια κ.λπ., όσο και σε Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης, καθώς και σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα.
-Έκτον, δίνεται η δυνατότητα εκπαίδευσης του προσωπικού λειτουργίας του υδατοδρομίου, όχι μόνο από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά κι από άλλους πιστοποιημένους φορείς του εσωτερικού ή εξωτερικού.
-Έβδομον, συγκροτείται ολιγομελής Επιτροπή Υδατοδρομίων, η οποία θα είναι επιφορτισμένη με τις επιθεωρήσεις τους.
Την στρεβλή μέχρι σήμερα εικόνα του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου παρουσίασε και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Όπως χαρακτηριστικά επισήμανε μέχρι σήμερα ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ δεν μπορούσαν να ιδρύσουν υδατοδρόμια καθώς έχουν ιδιωτικοποιηθεί.
Επίσης δεν μπορούσαν να έχουν άδεια υδατοδρομίου ιδιωτικές μαρίνες, ή μαρίνες που έχουν παραχωρηθεί σε ιδιώτες από το δημόσιο.
«Δεν θα μπορούσαν επίσης να αδειοδοτηθούν ακόμη οι μεγάλοι οργανισμοί λιμένος στην περίπτωση που, τυχόν παραχώρησή σε ιδιώτες, συνέβαινε πριν λάβουν άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου».
Όπως επίσης αναφέρθηκε, το υφιστάμενο πλαίσιο έθετε σε άμεσο κίνδυνο τα μόλις τρία αδειοδοτημένα υδατοδρόμια της χώρας, από τον προηγούμενο νόμο 4146/2013, δηλαδή της Κέρκυρας, της Πάτρας και των Παξών, καθώς προέβλεπε την ανάκληση αυτών των αδειών και την προσαρμογή τους στον νόμο του 2018.
Ο κ. Κεφαλογιάννης έδωσε επίσης και ένα απτό παράδειγμα απλοποίησης των διαδικασιών λέγοντας ότι η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου απαιτεί πλέον λιγότερα δικαιολογητικά τόσο στο στάδιο ίδρυσης όσο και στο στάδιο λειτουργίας, με μείωση των υπουργικών αποφάσεων κατά 50%, από δέκα σε πέντε.
«Είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσω ότι τα σχέδια αυτών των αποφάσεων είναι έτοιμα. Υπολογίζουμε ότι σε διάστημα το ενός μήνα από την ψήφιση του νόμου οι αποφάσεις αυτές θα έχουν πάρει ΦΕΚ».