Ειδήσεις

Σοβαρή υπόθεση κακουργηματικής φοροδιαφυγής

Η σοβαρότερη ίσως υπόθεση κακουργηματικής φοροδιαφυγής με κατηγορούμενο τον διαχειριστή εδρεύουσας στην Κω ετερόρρυθμης εταιρείας, με αντικείμενο την εκτέλεση οικοδομικών εργασιών, θα απασχολήσει το Μονομελές Εφετείο Δωδεκανήσου.

Ο κατηγορούμενος φέρεται κατά το χρονικό διάστημα από 1-1-2008 έως 31-12-2008, με περισσότερες από μια πράξεις που συνιστούν εξακολούθηση του ίδιου εγκλήματος, με πρόθεση να αποδέχθηκε και να εξέδωσε εικονικά (εξ ολοκλήρου ή κατά ένα μέρος) φορολογικά στοιχεία για ανύπαρκτες καθ’ ολοκληρίαν ή εν μέρει συναλλαγές, η συνολική αξία των οποίων υπερβαίνει το ποσό των 150.000 ευρώ.

Ειδικότερα, ως διαχειριστής της εταιρείας αποδέχτηκε 31 τιμολόγια παροχής υπηρεσιών, εκδόσεως δύο ατόμων συνολικής καθαρής αξίας 9.061.241 ευρώ, πλέον ΦΠΑ συνολικού ποσού 1.177.961,13 ευρώ.
Τα ανωτέρω φορολογικά στοιχεία είναι εικονικά κατά την έννοια της διάταξης του άρθρου 19 παρ. 4 Ν. 2523/1997 διότι οι εκδότες αυτών υπεργολάβοι, στους οποίους φέρεται ότι ανέθεσε την εκτέλεση μέρους του έργου που είχε αναλάβει ως κύρια εργολάβος η εταιρεία του και συγκεκριμένα την εκτέλεση εργασιών αρχιτεκτονικών διαμορφώσεων και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων ξενοδοχειακού κτηρίου στην Κω καθώς και διαμόρφωση περιβάλλοντος αυτού χώρου.

Από την έρευνα είχε διαπιστωθεί ότι δεν μπορούσαν να εκτελέσουν τις εργασίες αυτές, που φέρεται ότι τιμολόγησαν, καθόσον δεν είχαν τα απαιτούμενα μηχανήματα, εργαλεία, εξοπλισμό (οικοδομική ξυλεία, μπετονιέρες κ.λπ.), δεν είχαν προβεί σε ανάλογες αγορές πρώτων υλών (σκυρόδεμα, τσιμέντα ή άσφαλτο) και δεν είχαν καταβάλει αμοιβές για υπαλληλικό ή οικοδομοτεχνικό προσωπικό για την εκτέλεση των άνω εργασιών.

Επιπροσθέτως δε, οι υπεργολάβοι φέρονται να μην εκτέλεσαν οποιεσδήποτε εργασίες, αφού η μεν επιχείρηση ενός εξ’ αυτών ουδέποτε πραγματοποίησε εργασίες σε ξενοδοχεία στην Κω ούτε και εξέδωσε φορολογικό στοιχείο, οι δε λοιπές παραπάνω επιχειρήσεις δεν ήταν σε θέση να εκτελέσουν οποιαδήποτε οικοδομική εργασία, είτε διότι είχαν αντικείμενο άσχετο με τον κλάδο των κατασκευών είτε διότι δεν διέθεταν μηχανήματα, εργατοϋπαλληλικό προσωπικό και πρώτες ύλες για την εκτέλεση των εργασιών που φέρεται ότι τους ανατέθηκαν.

Η λήψη και καταχώρηση των άνω εικονικών φορολογικών στοιχείων είχε ως αποτέλεσμα να ωφεληθεί η επιχείρηση της οποίας τυγχάνει διαχειριστής, αφού κατά το έτος 2008 εμφάνισε μειωμένα καθαρά κέρδη και εξέπεσε από τον φόρο εκροών ΦΠΑ κατά το ποσό του 1.177.961,33 ευρώ.
Ο ίδιος κατηγορούμενος φέρεται παραπέρα να εξέδωσε 54 τιμολόγια παροχής υπηρεσιών προς την ανώνυμη ξενοδοχειακή εταιρεία συνολικής καθαρής αξίας 14.248.485 ευρώ, πλέον ΦΠΑ συνολικού ποσού 1.852.303,10 ευρώ.

Τα ανωτέρω φορολογικά στοιχεία είναι εν μέρει εικονικά και δη υπερτιμολογημένα κατά το ποσό των 9.061.241 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), καθόσον αφορούν τις ίδιες οικοδομικές εργασίες, για τις οποίες η εργολαβική εταιρεία έλαβε για το ίδιο έργο εικονικά τιμολόγια ίσης αξίας από τους φερόμενους υπεργολάβους της.

Ολα δε τα ανωτέρω αναφέρονται αναλυτικά στη σχετική έκθεση ελέγχου του Σώματος Δίωξης Οικονομικού εγκλήματος (ΣΔΟΕ), Περιφερειακή Διεύθυνση Νοτίου Αιγαίου, η οποία θεωρήθηκε στις 28-2-2011.
Για την υπόθεση αυτή είχε προκληθεί πανελλήνιος σάλος μετά από δημοσίευμα του ereportaz.

H ξενοδοχειακή εταιρεία που έλαβε επιχορήγηση – μαμούθ, βρέθηκε με εικονικά τιμολόγια εκατομμυρίων ευρώ, όμως πριν περάσει από το “ταμείο” για να πληρώσει το πρόστιμο φέρεται να της δόθηκε όχι μόνο παράταση, αλλά και έκπτωση 45%, που στην προκειμένη περίπτωση αντιστοιχεί σε 5,7 εκατ. ευρώ!
Το κουβάρι της υπόθεσης, που ερευνά ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης κ. Λέανδρος Ρακιντζής, άρχισε να ξετυλίγεται το 2007.

Με απόφαση των τότε υπουργού και υφυπουργού Οικονομίας και Οικονομικών εγκρίθηκε η υπαγωγή στις διατάξεις του επενδυτικού νόμου 3299/2004 επιχείρησης Α.Ε., για την ίδρυση ξενοδοχειακής μονάδας πέντε αστέρων στα Δωδεκάνησα.

Το σύνολο της επένδυσης ανερχόταν στο ποσό των 25.405.875 ευρώ, από το οποίο τα 12.702.937 ευρώ θα καλύπτονταν με κρατική επιχορήγηση. Η ίδια συμμετοχή ανερχόταν σε 7.352.438 ευρώ, ενώ είχε εξασφαλιστεί και τραπεζικό δάνειο 5.350.000 ευρώ.
Πράγματι το 2009 κατασκευάστηκε σε έκταση 45 στρεμμάτων ένα σύγχρονο υπερπολυτελές ξενοδοχείο 360 κλινών, με εστιατόρια, μπαρ, σπα, ενώ τις εντυπώσεις κλέβει η πισίνα υπερχείλισης στο επίπεδο ακριβώς πάνω από την παραλία.

Όταν όμως οι “Ράμπο” της Περιφερειακής Διεύθυνσης Νοτίου Αιγαίου του ΣΔΟΕ πραγματοποίησαν διπλή έφοδο στο ξενοδοχείο το Φεβρουάριο του 2011 και το Μάρτιο του 2012, διαπίστωσαν, ότι η εταιρεία είχε λάβει και καταχωρήσει στα βιβλία της μερικώς εικονικά φορολογικά στοιχεία συνολικής αξίας συναλλαγών 9.276.040,72 ευρώ!

Το πόρισμα των ελεγκτών εστάλη σε υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, που απάντησε ότι “θα προβεί άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της για την ανάκληση της απόφασης υπαγωγής της ανωτέρω επένδυσης και την επιστροφή της καταβληθείσας επιχορήγησης”, δηλαδή του ποσού των 12.702.937 ευρώ και μάλιστα εντόκως.

Παράταση και έκπτωση
στο πρόστιμο
Σε αυτό το σημείο ξεκινούν τα περίεργα στην υπόθεση. Αν και το ξενοδοχείο έχει βρεθεί με εικονικά τιμολόγια αξίας 9,3 εκατ. ευρώ “δικαιολογώντας” έτσι το μεγαλύτερο μέρος της κρατικής επιχορήγησης ύψους 12,7 εκατ. και έχει αποφασιστεί η ανάκληση της απόφασης υπαγωγής και η επιστροφή της επιχορήγησης εντόκως, ο φάκελος μπαίνει ξαφνικά στο συρτάρι, όχι έπειτα από ένσταση του ελεγχόμενου, αλλά με απόφαση επιτροπής του υπουργείου Ανάπτυξης!

Συγκεκριμένα, το Φεβρουάριο του 2013, η Κεντρική Γνωμοδοτική Επιτροπή “ομόφωνα αποφάσισε την αναβολή της εξέτασης του ως άνω ζητήματος της Ημερήσιας Διάταξης λόγω της επικείμενης ψήφισης από τη Βουλή των Ελλήνων του σχεδίου νόμου Διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις και άλλες διατάξεις”.

Σύμφωνα με το νόμο 3288/2010 για την περαίωση φορολογικών υποθέσεων, προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ότι οι Α.Ε που έχουν λάβει πλαστά φορολογικά στοιχεία, μπορούν να υποβάλλουν στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. ειδικό σημείωμα δήλωσης των τιμολογίων και να πληρώσουν φόρο εισοδήματος ίσο με το 55%, με το 20% να καταβάλλεται άμεσα και το υπόλοιπο ποσό σε 12 ίσες μηνιαίες δόσεις. Αν εξοφληθεί ο φόρος εισοδήματος, τότε δεν επιβάλλεται διοικητική κύρωση είτε αφορά σε πρόσθετους φόρους είτε σε πρόστιμο του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων.

Ο νόμος για τη “Διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις και άλλες διατάξεις”, που υπερψηφίστηκε τον περασμένο Απρίλιο, προσθέτει στο παραπάνω άρθρο του νόμου 3288/2010, ότι θα εφαρμόζεται και σε πάσης φύσεως αναπτυξιακούς νόμους.
Με τον τρόπο αυτό η ελεγχόμενη εταιρεία στην οποία ανήκει το ξενοδοχείο, κέρδισε την ευκαιρία να πληρώσει μόλις το 55% που αντιστοιχεί στο φόρο εισοδήματος και να “καθαρίσει”, αποφεύγοντας, όπως ρητά αναφέρει ο νόμος, άλλες διοικητικές κυρώσεις και πρόστιμα. Δηλαδή η επιχείρηση καλείται να πληρώσει πρόστιμο 7 εκατ. ευρώ (55%), ενώ της χαρίζονται 5,7 εκατ. ευρώ (45%) συν άλλα πρόστιμα που θα επέφεραν περαιτέρω διοικητικές κυρώσεις.

Ο φάκελος βρίσκεται στα χέρια του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης κ. Λέανδρου Ρακιντζή, προκειμένου να διερευνηθεί υπό ποιες συνθήκες και με ποιο σκεπτικό, η Κεντρική Γνωμοδοτική Επιτροπή του υπουργείου Ανάπτυξης αποφάσισε την αναβολή της εξέτασης της υπόθεσης, χαρίζοντας έτσι μία γενναία “έκπτωση” στο πρόστιμο κατά της εταιρείας, όταν τα κρατικά ταμεία έχουν πιάσει αράχνες.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου