Η καταπολέμηση της παιδικής φτώχειας στην Ελλάδα, σύμφωνα με την ελληνική κυβέρνηση, μπορεί να περιμένει. Και ας είναι η υψηλότερη μεταξύ όλων των χωρών-μελών της Ευρωζώνης ή η 6η μεγαλύτερη στη λίστα με τις 33 ευρωπαϊκές χώρες που παρακολουθεί η Eurostat. Το ότι δεν θα ληφθούν μέτρα για την καταπολέμηση του φαινομένου, που πλήττει τα άτομα ηλικίας κάτω των 17 ετών, το αποσαφήνισε ο ίδιος ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, μιλώντας στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων του Ευρωκοινοβουλίου.
Προτεραιότητες
Παραδέχθηκε τις εκρηκτικές διαστάσεις που έχει λάβει το πρόβλημα, επανέλαβε όμως για ακόμα μια φορά τις προτεραιότητες της κυβέρνησής του: να προστατέψει τις συντάξεις.
Αυτή η απόφαση θα διευρύνει ακόμη περισσότερο την «ψαλίδα» στους συντελεστές της φτώχειας ανάμεσα στη νεότερη γενιά και τους ηλικιωμένους. Στην Ελλάδα, η φτώχεια των συνταξιούχων έχει περιοριστεί λόγω του συνταξιοδοτικού συστήματος και της επιδοματικής πολιτικής (κυρίως το ΕΚΑΣ) στο 23%, με το αντίστοιχο ποσοστό φτώχειας των παιδιών να έχει εκτιναχθεί στο 36,7%. Η ψαλίδα αναμένεται να εμφανιστεί ακόμη μεγαλύτερη στα στοιχεία του 2015 –η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) θα ανακοινώσει τα αναλυτικά στοιχεία το καλοκαίρι– καθώς:
1. Η κυβέρνηση προχώρησε σε μείωση των κοινωνικών δαπανών συγκριτικά με το 2014, καθώς αντί να διανείμει το κοινωνικό μέρισμα ύψους 500 εκατ. ευρώ, περιορίστηκε στις παροχές του προγράμματος καταπολέμησης της ανθρωπιστικής κρίσης. Αυτά τα 500 εκατ. ευρώ έλειψαν κυρίως από τα νοικοκυριά με τους άνεργους γονείς, στα οποία εντάσσονται και τα φτωχά παιδιά.
2. Το 2015 αυξήθηκε η δαπάνη για το ΕΚΑΣ κατά τουλάχιστον 190 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το 2014. Αυτό θα συμβάλει ακόμη περισσότερο στο «ψαλίδισμα» της φτώχειας για τα άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών.
Φως στον ορίζοντα όσον αφορά τα επίπεδα της παιδικής φτώχειας δεν διαφαίνεται. Η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να ρίξει όλο το βάρος στο συνταξιοδοτικό. Για να χρηματοδοτηθεί η καταβολή της εθνικής σύνταξης των 384 ευρώ που προβλέπει το νομοσχέδιο Κατρούγκαλου, απαιτούνται πόροι πολλών δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα να μην περισσεύουν χρήματα για τη χρηματοδότηση άλλων δράσεων όπως είναι το «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα». Για το συγκεκριμένο θέμα, η ελληνική κυβέρνηση ενημέρωσε τα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών ότι προσανατολίζεται στο να εφαρμόσει φέτος πιλοτικό πρόγραμμα για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα κόστους περίπου 80 εκατ. ευρώ. Πιλοτικό σημαίνει ότι θα εφαρμοστεί σε 8 δήμους της Αττικής, 4 της Μακεδονίας και σε έναν στα Ιόνια Νησιά.
Κοινωνικά επιδόματα
Το βασικό χαρακτηριστικό της Ελλάδας που την κάνει να ξεχωρίζει έναντι των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών είναι ότι δαπανά ελάχιστα για τα κοινωνικά επιδόματα και πολλά για τις συντάξεις, ειδικά τις κατώτερες συντάξεις που είναι –στην πλειονότητά τους– και μη ανταποδοτικές. Ετσι, το χάσμα της παιδικής φτώχειας με την αντίστοιχη των ηλικιωμένων ανοίγει, όπως επισήμανε και στην ετήσια έκθεσή του ο διοικητής της ΤτΕ: «Μετά την πληρωμή συντάξεων, ποσοστό 17,2% των ατόμων ηλικίας άνω των 65 ετών διατρέχει κίνδυνο φτώχειας έναντι 31% των παιδιών ηλικίας έως 17 ετών. Ακόμη και αφού πληρωθούν τα κοινωνικά επιδόματα, η φτώχεια φαίνεται πλέον να μετατοπίζεται από την ομάδα των ηλικιωμένων προς την ομάδα των νεότερων ζευγαριών με παιδιά».
Η παιδική φτώχεια είναι συνδεδεμένη, κατά κύριο λόγο, με τις συνθήκες στην αγορά εργασίας αλλά και με την επιδοματική πολιτική της κυβέρνησης. Στην Ελλάδα, με την ανεργία να παραμένει «κλειδωμένη» στα υψηλότερα επίπεδα της Ε.Ε., πάνω από 25%, οι πιθανότητες μείωσης του φαινομένου είναι περιορισμένες.
Η Ελλάδα καταλαμβάνει αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τη Eurostat, την 1η θέση στην παιδική φτώχεια, με το ποσοστό να διαμορφώνεται στο 36,7%. Με την ενσωμάτωση και των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών στη λίστα, μας ξεπερνά μόνο η Ρουμανία, τα Σκόπια, η Βουλγαρία, η Σερβία και η Ουγγαρία.
Καθημερινή