Δεν υπάρχει καμία πρόθεση να ιδιωτικοποιηθεί η υπηρεσία παροχής ύδατος στην Ελλάδα, υπογράμμισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, απαντώντας σε σχετική ερώτηση βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ.
Πιο συγκεκριμένα, ο ίδιος τόνισε ότι «για πρώτη φορά σε νόμο του κράτους, εμείς το φέρνουμε, η δική μας κυβέρνηση, ρητά αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση ότι εμείς δεν έχουμε καμία πρόθεση και δεν πιστεύουμε ότι είναι σωστό να ιδιωτικοποιηθεί η υπηρεσία παροχής ύδατος στην Ελλάδα».
«Αντίθετα όμως, επειδή πιστεύω ότι μπορούμε να κάνουμε πολλά για να βελτιώσουμε αυτή την υπηρεσία, όπως θα σας πω και παρακάτω, γιατί υπάρχουν συγκεκριμένα γεγονότα αντικειμενικά που δείχνουν ότι χρήζει περαιτέρω βελτίωσης η λειτουργία αυτών των οργανισμών παροχής ύδατος και πόσιμου νερού στη χώρα μας», ανέφερε στη συνέχεια ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Ολόκληρη η τοποθέτηση του Κ. Σκρέκα
«Πριν αναφέρω σε αυτά τα οποία ανέφερε ο κύριος Φάμελλος, θεωρώ υποχρέωσή μου να εκφράσω την συντριβή μου δυστυχώς. Δεν θα πω πολλά πράγματα, γιατί το τραγικό δυστύχημα που έγινε στα Τέμπη νομίζω ότι όλοι Έλληνες και όλες οι Ελληνίδες βρισκόμαστε ακόμα σε ένα συλλογικό σοκ και δεν υπάρχουνε λέξεις για να περιγραφεί η οδύνη.
Αυτό που θέλω να πω και νομίζω πως μας εκφράζει όλους που και οι προλαλήσαντες το ανέφεραν. Νομίζω ότι αποτελεί αδιαπραγμάτευτη θέση τόσο της
Κυβέρνησης, αλλά και του συνόλου των πολιτικών δυνάμεων, να κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας για να μη συμβεί ποτέ ξανά μία τέτοια τραγωδία.
Ερχόμενος σε αυτά τα οποία είπε ο κύριος Φάμελλος για το θέμα του νομοσχεδίου,
σε αυτά ανέφερε συγκεκριμένα ότι μεταξύ άλλων ότι ο ελεγχόμενος δεν πρέπει να είναι και ο ελεγκτής, αναφερόμενος σε μία Επιτροπή, αλλά και ότι θα πρέπει να κάνουμε ότι είναι δυνατόν για να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα του κράτους μας.
Κύριε συνάδελφε, εμείς ακριβώς αυτό προσπαθούμε να κάνουμε με το σημερινό πολύ σημαντικό νομοσχέδιο. Και επειδή επαναφέρεται, ήδη και στη δήλωσή σας, αλλά και σήμερα εδώ στην Επιτροπή, μία επιχειρηματολογία η οποία είναι έωλη και ψευδής δυστυχώς.
Θέλω να αναφέρω τα εξής. Τη σκέψη ακριβώς αυτά τα οποία αναφέρει το ΣτΕ στη δίκη, στην απόφασή του της Ολομελείας με αριθμό 1906/2014 και συνέχεια 190/22, που αναφέρει, περιγράφω ακριβώς αυτά τα οποία έχει αναφέρει το ΣτΕ στην Ολομέλεια, ότι είναι συνταγματικώς επιβεβλημένος ο έλεγχος της ΕΥΔΑΠ, (αναφερόταν στην ΕΥΔΑΠ, γιατί εκεί ήταν το ζητούμενο), για την ΕΥΔΑΠ ήταν το ζητούμενο, ο έλεγχος της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. από το Ελληνικό Δημόσιο όχι απλώς με την άσκηση εποπτείας επ΄ αυτής, αλλά και δια του μετοχικού της κεφαλαίου και με αυτόν τον τρόπο δίνοντας μια και για πάντα μία απάντηση περί μη δυνατότητας ιδιωτικοποίησης των εταιρειών και των παρόχων πόσιμου νερού στη χώρα.
Πέρα και πάνω απ΄ αυτό όμως εμείς προχωράμε ένα βήμα παρακάτω και αν διαβάσετε στο νομοσχέδιο το οποίο έχετε μπροστά σας την αιτιολογική έκθεση για πρώτη φορά αναφέρεται σε αιτιολογική έκθεση, σε νόμο του κράτους το εξής: Ότι για πρώτη φορά ρυθμίζονται κατά τρόπο συνεκτικό το πεδίο και ο φορέας της ρυθμιστικής και ελεγκτικής εποπτείας των φορέων που διαθέτουν το αποκλειστικό δικαίωμα παροχής υπηρεσιών ύδατος στη γεωγραφική περιοχή τοπικής αρμοδιότητας όπως Δήμοι, νομικά πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, ΟΤΑ, ΔΕΥΑ, Σύνδεσμοι Ύδατος, ΟΤΑ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΔΑΠ Παγίων, ΕΥΑΘ, ΕΥΑΘ Παγίων, ΟΕΒ…
Άρα για πρώτη φορά σε νόμο του κράτους, εμείς το φέρνουμε, η δική μας κυβέρνηση, ρητά αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση ότι «εμείς δεν έχουμε καμία
πρόθεση και δεν πιστεύουμε ότι είναι σωστό να ιδιωτικοποιηθεί η υπηρεσία παροχής ύδατος στην Ελλάδα.
Αντίθετα όμως, επειδή πιστεύω ότι μπορούμε να κάνουμε πολλά για να βελτιώσουμε αυτή την υπηρεσία, όπως θα σας πω και παρακάτω, γιατί υπάρχουν
συγκεκριμένα γεγονότα αντικειμενικά που δείχνουν ότι χρήζει περαιτέρω βελτίωσης η λειτουργία αυτών των οργανισμών παροχής ύδατος και πόσιμου νερού στη χώρα μας.
Θεωρώ λοιπόν ότι αυτό το οποίο σήμερα ερχόμαστε να συζητήσουμε πραγματικά αλλάζει τα πράγματα, είναι μια μεγάλη μεταρρύθμιση, γιατί αυτή τη στιγμή
ελεγχόμενος και ελεγκτής είναι το Ελληνικό Δημόσιο και συγκεκριμένα η Γενική Διεύθυνση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αλλά και οι Υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών που εποπτεύουν και παράλληλα ελέγχουν τους οργανισμούς παροχής ύδατος.
Και βεβαίως αν κάποιος δει τα αντικειμενικά προβλήματα, το ότι έχουμε δηλαδή απώλειες που φτάνουν και το 65%, κατά μέσο όρο έχουμε απώλειες της τάξης του 35% σε ότι αφορά το πόσιμο νερό, αν κάποιος δει ότι μόλις το 40% των οργανισμών έχει καταθέσει τα στοιχεία που υποχρεούται από το νόμο να καταθέτει που αποδεικνύουν το πώς λειτουργεί στην αρμόδια υπηρεσία του κράτους και στην πλατφόρμα η οποία υπάρχει.
Αν κάποιος διαπιστώσει ότι υπάρχουν εταιρείες παροχής ύδατος, οργανισμοί εννοώ, δημοτικοί οργανισμοί, που χρεώνεται το διπλάσιο ποσό αναφορικά με αυτό που θα… το 190% στους πολίτες σε ότι αφορά τη χρήση του νερού σε σχέση με αυτό το οποίο θα έπρεπε να χρεώνουν βάσει της υπουργικής απόφασης
τιμολόγησης του νερού ή άλλοι είτε από λάθος, είτε επειδή το χρησιμοποιούν σαν ένα άλλο εργαλείο χρεώνουν το 30% μόνο, δηλαδή υποκοστολογούν το νερό.
Καταλαβαίνετε ότι κάτι πρέπει να αλλάξει σε αυτό τον τόπο. Και αυτό το πράγμα για να αλλάξει υπάρχει η δική μας η πρόταση μέσα από την επέκταση των αρμοδιοτήτων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.
Μια ρυθμιστική αρχή που δούλεψε, μια ρυθμιστική αρχή η οποία έδειξε ότι μπορεί να σηκώσει μεγάλο βάρος μέσα στην ενεργειακή κρίση. Επεκτείνοντας λοιπόν τις αρμοδιότητες και φυσικά ενισχύοντας την αρχή αυτή να μπορέσουμε να ασκήσουμε εποπτεία και έλεγχο ώστε να βελτιώσουμε αυτά τα οποία μπορούν να βελτιωθούν.
Αυτό ζητάμε να συζητήσουμε μαζί σήμερα. Και νομίζω ότι κανείς δεν θα έπρεπε να έχει κάποια αντίρρηση στο να βελτιώσουμε αυτά τα οποία συμβαίνουν και όπου σας είπα ότι χρειάζεται να βελτιωθούν.
Τώρα, τα υπόλοιπα θα τα συζητήσουμε αφού ακούσω τους εισηγητές. Ευχαριστώ.»