Τοπικές Ειδήσεις

“Λεφτά υπάρχουν” στη ΔΕΥΑΡ και για leasing 24 αυτοκινήτων!

• Την ώρα που η δημοτική αρχή διαμαρτύρεται για την έλλειψη χρηματοδότησης για την αποκατάσταση των ζημιών από την κακοκαιρία Bora και τους κινδύνους ενόψει της τουριστικής περιόδου, η ΔΕΥΑΡ εγκρίνει τη λειτουργική χρονομίσθωση 24 οχημάτων με προϋπολογισμό άνω του 1,15 εκατ. ευρώ

Σε μία περίοδο κατά την οποία η Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης και Αποχέτευσης Ρόδου (ΔΕΥΑΡ) και η δημοτική αρχή διαμαρτύρονται για την έλλειψη κρατικής χρηματοδότησης για την αποκατάσταση των ζημιών από την κακοκαιρία Bora, εγκρίνουν μία σημαντική δαπάνη για λειτουργική χρονομίσθωση (operational leasing) 24 πετρελαιοκίνητων οχημάτων.
Η απόφαση, η οποία ελήφθη στην τακτική συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΥΑΡ στις 27 Φεβρουαρίου 2025, αποκαλύπτει μια αντιφατική διαχείριση των οικονομικών της δημοτικής επιχείρησης.
Ενώ η δημοτική αρχή υποστηρίζει ότι δεν υπάρχουν χρήματα για κρίσιμα έργα υποδομής και για την αποκατάσταση των βλαβών στο δίκτυο ύδρευσης και αποχέτευσης, φαίνεται πως τα οικονομικά αποθέματα επαρκούν για τη μίσθωση οχημάτων, προϋπολογισμού 1.151.660 ευρώ (συμπεριλαμβανομένων δικαιωμάτων προαίρεσης και ΦΠΑ).
Η προμήθεια μάλιστα θα πραγματοποιηθεί από ίδιους πόρους της ΔΕΥΑ Ρόδου και θα καλυφθεί από τον προϋπολογισμό των ετών 2025, 2026, 2027, 2028 και 2029.
Ακύρωση του πρώτου διαγωνισμού – Οι λόγοι και η νέα προκήρυξη
Στην ίδια συνεδρίαση της 27ης Φεβρουαρίου 2025, το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΥΑΡ έλαβε δύο αντιφατικές αποφάσεις τα πρακτικά των οποίων αναρτήθηκαν προχθές και χθες στην Διαύγεια:
– Ακύρωση του προηγούμενου διαγωνισμού (Απόφαση 148/2025) για τη μίσθωση 24 οχημάτων, καθώς ο οικονομικός φορέας KINSEN HELLAS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ δήλωσε μη πρόθεση άσκησης προσφυγής. Έτσι, η διαδικασία θεωρήθηκε μη έγκυρη και αποφασίστηκε η ανατροπή της σύμβασης. Οπως αναφέρεται στο διατακτικό της πρώτης απόφασης: «Εγκρίνει, κατόπιν της υπ’ αριθμ. 84/2025 απόφασης του Δ.Σ. καθώς της από 24-02-2025 “Δήλωσης μη πρόθεσης άσκησης προσφυγής κατά της υπ΄αριθμ. 84/2025 απόφασης” του οικονομικού φορέα KINSEN HELLAS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ, τη ματαίωση της διαδικασίας σύναψης δημόσιας σύμβασης: ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ ΧΡΟΝΟΜΙΣΘΩΣΗ (OPERATIONAL LEASING) ΕΙΚΟΣΙ ΤΕΣΣΡΩΝ (24) ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΚΙΝΗΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ καθώς και την ανατροπή της σχετικής αναληφθείσας ΑΑΥ»
– Έγκριση νέου διαγωνισμού (Απόφαση 165/2025) με τροποποιημένους όρους, που περιλαμβάνουν δικαίωμα εξαγοράς των οχημάτων στο τέλος της μίσθωσης.
Η νέα σύμβαση, με διάρκεια 48 μηνών, προβλέπει τη χρονομίσθωση 24 πετρελαιοκίνητων οχημάτων, με εκτιμώμενη αξία 965.760 ευρώ χωρίς δικαιώματα προαίρεσης και ΦΠΑ. Με την προσθήκη των δικαιωμάτων προαίρεσης και του ΦΠΑ 24% (276.398,40 ευρώ), η συνολική δαπάνη αγγίζει το 1.151.660 ευρώ.
Το παράδοξο της ΔΕΥΑΡ: Χρήματα για οχήματα, όχι για υποδομές
Η έγκριση αυτού του διαγωνισμού έρχεται σε μία περίοδο κατά την οποία η δημοτική αρχή της Ρόδου και η ΔΕΥΑΡ διατρανώνουν τους κινδύνους που ελλοχεύουν λόγω έλλειψης χρημάτων.
Ειδικότερα, η κακοκαιρία BORA προκάλεσε σοβαρές ζημιές στο δίκτυο ύδρευσης και αποχέτευσης, ενώ η ΔΕΥΑΡ έχει δηλώσει πως δεν διαθέτει επαρκείς πόρους για την αποκατάστασή τους. Παράλληλα, ενόψει της έναρξης της τουριστικής περιόδου, η καθυστέρηση στην αποκατάσταση των υποδομών ενδέχεται να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στην υδροδότηση και στη λειτουργία των αποχετευτικών δικτύων.
Ωστόσο, παρά τις πιέσεις για άμεση χρηματοδότηση αυτών των έργων, η ΔΕΥΑΡ βρίσκει τα χρήματα για τη μίσθωση στόλου οχημάτων, προτεραιοποιώντας δαπάνες που δεν σχετίζονται με τις επείγουσες ανάγκες των υποδομών.
Η διαδικασία του νέου διαγωνισμού
Η ΔΕΥΑΡ αποφάσισε να προχωρήσει σε διεθνή ανοικτό ηλεκτρονικό διαγωνισμό μέσω του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ).
Τα βασικά οικονομικά στοιχεία της σύμβασης είναι τα εξής:
• Εκτιμώμενη αξία: 965.760 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ και δικαιώματα προαίρεσης).
• Συνολικό κόστος με δικαιώματα προαίρεσης: 1.151.660 ευρώ.
• Πηγή χρηματοδότησης: Ίδιοι πόροι της ΔΕΥΑΡ, κατανεμημένοι στους προϋπολογισμούς των ετών 2025-2029.
Οι δαπάνες θα κατανεμηθούν ως εξής:
• 2025: 201.200 ευρώ (10 μήνες μίσθωσης)
• 2026: 241.440 ευρώ (12 μήνες μίσθωσης)
• 2027: 241.440 ευρώ (12 μήνες μίσθωσης)
• 2028: 241.440 ευρώ (12 μήνες μίσθωσης)
• 2029: 226.140 ευρώ (τελευταίοι 2 μήνες + δικαιώματα προαίρεσης)
Η ΔΕΥΑΡ αιτιολογεί την επιλογή της λειτουργικής χρονομίσθωσης έναντι της άμεσης αγοράς, υποστηρίζοντας ότι έτσι:
• Δεν δεσμεύεται μεγάλο κεφάλαιο άμεσα.
• Υπάρχει προβλεψιμότητα εξόδων.
• Τα οχήματα θα είναι νεότερης τεχνολογίας, μειώνοντας το κόστος συντήρησης και εκπομπές ρύπων.
Εύλογα ερωτήματα
Η έγκριση της νέας σύμβασης προκαλεί έντονες αντιδράσεις στη Ρόδο, με τους πολίτες να αναρωτιούνται πώς είναι δυνατόν η ΔΕΥΑΡ να προχωρά σε τόσο υψηλές δαπάνες για μίσθωση οχημάτων, ενώ ταυτόχρονα δεν βρίσκονται πόροι για τα απολύτως απαραίτητα έργα υποδομών.
Η δημοτική αρχή φαίνεται να έχει μπερδέψει τις προτεραιότητές της, διοχετεύοντας χρήματα σε δευτερεύοντα έξοδα, ενώ η ανάγκη για άμεσες επισκευές στο δίκτυο ύδρευσης και αποχέτευσης είναι κρίσιμη.
Η εξέλιξη αυτή θέτει σοβαρά ερωτήματα για τη διαχείριση των δημοτικών πόρων και αναδεικνύει την ανάγκη για περισσότερη διαφάνεια και σωστή ιεράρχηση των αναγκών του νησιού.
5,38 εκατ. € για τη διαλειτουργικότητα των υποδομών της
Οπως έγραψε η «δημοκρατική» χθες, το Διοικητικό Συμβούλιο της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης και Αποχέτευσης Ρόδου (ΔΕΥΑΡ) αποφάσισε στην ίδια συνεδρίαση τη ματαίωση του διαγωνισμού για την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης στο πλαίσιο αναβάθμισης της διαλειτουργικότητας των δομών και υποδομών της επιχείρησης, μετά από πράξη του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η απόφαση αυτή ελήφθη κατά την τακτική συνεδρίαση της 7ης Φεβρουαρίου 2025 και αναρτήθηκε προχθες στη Διαύγεια.
Ειδικότερα μετά την αποκάλυψη νομικών πλημμελειών στη διακήρυξη, το Ζ’ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, μέσω της Πράξης 501/2024, έθεσε τέλος στη διαδικασία, διατάσσοντας την απόλυτη ματαίωση του διαγωνισμού και την εκ νέου προκήρυξή του με διορθωμένους όρους. Το έργο χρηματοδοτείται από ίδιους πόρους της ΔΕΥΑΡ
Είναι έτσι να απορεί κανείς πώς επενδύει η επιχείρηση ποσό τέτοιου μεγέθους για τη «διαλειτουργικότητα» των υποδομών της όταν ουσιαστικά με τα όσα τονίζονται έχουν καταστραφεί ουσιώδεις υποδομές της και κινδυνεύουν μάλιστα να μείνουν χωρίς νερό οι πισίνες (Sic)!!!

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου