Αισιοδοξία επικρατεί στους παράγοντες της κρουαζιέρας, όπου παρά την κατάσταση η οποία δημιουργήθηκε με την έντονη σεισμική δραστηριότητα στο νησί της Σαντορίνης, η αγορά λαμβάνει πολύ καλά μηνύματα.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε προς τη “δ” ο Θεόδωρος Κόντες (επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας) έχουν σταματήσει τις προσεγγίσεις τα πλοία με μεγάλη χωρητικότητα επιβατών.
«Κατά τις εκτιμήσεις μας, εάν ηρεμήσουν τα πράγματα μέχρι το τέλος Απριλίου, η Σαντορίνη και τα γύρω νησιά, θα προλάβουν τη σεζόν.
Οι μεγάλες εταιρείες έβγαλαν από τα προγράμματά τους την Σαντορίνη –πρόσθεσαν την Σύρο, την Κρήτη και άλλους προορισμούς, αναλόγως με το αρχικό τους πρόγραμμα. Ελέγξαμε το ενδεχόμενο, να βάλουν μέσα στα προγράμματά τους τα Δωδεκάνησα (αφού δεν πηγαίνουν προς το παρόν στην Σαντορίνη) και οι εταιρείες, μας απάντησαν ότι αν δεν είναι ο προορισμός τους, θεωρούνται μακρινές οι αποστάσεις για προσεγγίσεις. Οι εταιρείες όμως, που προσέγγιζαν τα νησιά της Δωδεκανήσου, θα έρθουν κανονικά και αυτό το δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου, ίσως να επεκτείνουν τις ώρες διαμονής τους (περισσότερες ώρες). Βέβαια, δεν είναι πολλά τα πλοία, προς το παρόν. Είναι γνωστό πως η μεγάλη κίνηση θα αυξηθεί από τον προσεχή Μάιο, κι έπειτα».
Όπως επισήμανε ο ίδιος, το μόνο πρόβλημα που παρουσιάζεται είναι στις κρατήσεις από εδώ και στο εξής, καθώς οι επισκέπτες εμφανίζονται λίγο διστακτικοί –μετά τα γεγονότα στη Σαντορίνη.
«Η κρουαζιέρα, το 2024 σε γενικές γραμμές κινήθηκε ακόμη καλύτερα από ό,τι το 2023. Πέρσι, ο αριθμός επιβατών κρουαζιέρας στη χώρα μας ήταν αυξημένος κατά περίπου 20% σε σχέση με το 2023.
Ωστόσο και το 2025 ο κλάδος θα έχει αύξηση, κατά 22% περίπου σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, αφού οι συνθήκες είναι ευνοϊκές για τη χώρα μας. Βέβαια, το 57% της ετήσιας κίνησης κρουαζιέρας (σε αριθμό επιβατών) συγκεντρώνεται στον Πειραιά, στη Σαντορίνη και τη Μύκονο. Αναφορικά με τα πολεμικά μέτωπα που είναι ακόμη ανοιχτά (σε Ουκρανία και Ισραήλ) δεν επηρεάζουν τον τομέα της κρουαζιέρας».
Όπως είπε ο κ. Κόντες, στον τομέα της κρουαζιέρας έχουν σημειωθεί αλλαγές καθώς και τα πλοία που χτίζονται αυτή την περίοδο, δεν είναι χωρητικότητας 4000 – 5000 επιβατών, αλλά μικρότερα: «Αυτά αφορούσαν πιο οικονομικά πακέτα αλλά μετά την πανδημική κρίση της Covid, άλλαξαν τα δεδομένα. Τα πολύ μεγάλα πλοία απευθύνονται στη νεολαία και σε άλλου είδους διασκέδασης. Ακόμη και οι εταιρείες που δεν είχαν μικρά πλοία, έφτιαξαν νέο brand για να χτίζουν πλοία έως 1000 επιβάτες –μικρού / μεσαίου μεγέθους.
Τέτοια πλοία χτίζονται και στην Ελλάδα. Μην ξεχνάτε ότι τα μικρότερα κρουαζιερόπλοια μπορούν να προσεγγίσουν με μεγαλύτερη ευκολία τα μικρά νησιά που δεν διαθέτουν τις ανάλογες λιμενικές εγκαταστάσεις για να υποδεχτούν τα μεγαλύτερα σε χωρητικότητα. Π.χ. κάποιες εταιρείες έψαχναν νέους προορισμούς, πήγαν στην Ίο με 4500 επιβάτες αλλά δεν μπόρεσαν να μείνουν πολύ. Ωστόσο, οι μεγάλοι προορισμοί όπως η Ρόδος μπορούν να υποδεχτούν όλα τα είδη πλοίων, ενώ τα μικρότερα νησιά παρουσιάζουν προβλήματα».
Μιλώντας, τέλος, για το home porting, είπε ότι οι εταιρείες προτιμούν προορισμούς όπου υπάρχουν μεγάλα αεροδρόμια που δέχονται πτήσεις τσάρτερ, για να συνδυάσουν πακέτα κ.ο.κ.
«Η Ρόδος, είχε ξεκινήσει σιγά σιγά, αλλά θα μπορέσει να εφαρμόσει το μέτρο σταδιακά, στο επόμενο διάστημα» -κατέληξε ο κ. Κόντες.
Θεόδωρος Κόντες για κρουαζιέρα: «Η μεγάλη κίνηση θα ξεκινήσει από τον Μάιο»
