«Κοινό έδαφος συνομιλιών» με την αναπληρώτρια υπουργό Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη, σε πολλά σημεία των προτάσεών της, διαπίστωσε το προεδρείο της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος (ΓΣΕΒΕΕ) κατά τη συνάντησή τους σήμερα, Μ.Τρίτη.
Στο υπόμνημα που κατέθεσε η γενική συνομοσπονδία με τις βασικές προτάσεις της για δίκαιο και αποτελεσματικό φορολογικό σύστημα, αναφέρονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:
Μείωση του φορολογικού συντελεστή που σήμερα είναι 26% από το «πρώτο ευρώ» και αντίστοιχη μείωση του συντελεστή προκαταβολής φόρου.
Σταδιακή προσαρμογή του εταιρικού συντελεστή φορολόγησης, με αντίστοιχη αναπροσαρμογή στο φόρο επί των διανεμόμενων κερδών.
Θεσμοθέτηση αφορολόγητου ποσού με συλλογή αποδείξεων για όλες τις επαγγελματικές ομάδες.
Κατάργηση του ΕΝΦΙΑ για ακίνητες περιουσίες που χρησιμοποιούνται από τις επιχειρήσεις ως συντελεστές παραγωγής, όπως και για τις περιπτώσεις εκείνες που έχουν υποθηκευμένες αξίες και δανειακά βάρη (αφορά ιδιώτες και επιχειρήσεις με δάνεια) και άμεση αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών.
Η διασταύρωση των φορολογικών δηλώσεων θα πρέπει να γίνει εφικτή με τη χρήση του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου.
Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος.
Αναθεώρηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης -μέσω της περαιτέρω μείωσης των συντελεστών- είτε ακόμη και να καταργηθεί στο προσεχές χρονικό διάστημα.
Θεσμοθέτηση του αφορολόγητου αποθεματικού για τις μικρές επιχειρήσεις.
Διόρθωση των στρεβλώσεων που δημιουργεί η φορολόγηση των ατομικών επιχειρήσεων με αντικειμενικά κριτήρια.
Κατάργηση της διάταξης του Ν. 472/2013 όπου δεν υπάρχει δυνατότητα μεταφοράς ζημιάς από ατομικές μόνο επιχειρήσεις, όταν φορολογούνται με τη χρήση αντικειμενικών κριτηρίων.
Να διατηρηθεί ο συντελεστής του ΦΠΑ σε χαμηλά επίπεδα – δηλαδή στο 13% ή ακόμα και χαμηλότερα. Η ΓΣΕΒΕΕ εκτιμά ότι η θεσμοθέτηση ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ μεγαλύτερου από το 13% θα περιορίσει ακόμα περισσότερο την κατανάλωση των νοικοκυριών και θα μειώσει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας. Η συζήτηση περί ενιαίου συντελεστή αγνοεί τα συγκριτικά μειονεκτήματα της χώρας έναντι των όμορων ανταγωνιστικών χωρών (στους τομείς τουρισμού, εστίασης) που έχουν μεγαλύτερη νομισματική και φορολογική ευελιξία.
Η πρόβλεψη για χρήση πιστωτικής/ χρεωστικής κάρτας για συναλλαγές άνω των 300 ευρώ και συναλλαγές που θα συνδέονται με τη συλλογή αποδείξεων/λοταρία δεν θα πρέπει να οδηγεί καταναλωτές και επιχειρήσεις σε επιπρόσθετα βάρη (πχ συνδρομές από τράπεζες, προμήθειες συναλλαγών επί τζίρου).
Εξαίρεση από το καθεστώς του ΦΠΑ επιχειρήσεων με ετήσιο κύκλο εργασιών κάτω των 20.000 ευρώ.
Συμψηφισμός οφειλών -συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ- μεταξύ ιδιωτών, επιχειρήσεων, Δημοσίου.
Αξιοποίηση των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ), μέσω της μετατροπής τους σε χώρο διεκπεραίωσης φορολογικών υποθέσεων των πολιτών για υποθέσεις άμεσης διευθέτησης.
Παράλληλα, να δοθεί κατεύθυνση αναδιοργάνωσης των φορολογικών υπηρεσιών, μέσω της δημιουργίας ειδικών μονάδων, οι οποίες θα έχουν ως αποκλειστικό αντικείμενο την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής συγκεκριμένων ομάδων φορολογουμένων, όπως των μεγαλοφειλετών του Δημοσίου και των ιδιοκτητών μεγάλης ακίνητης περιουσίας.
Επιπρόσθετα, να δοθεί έμφαση στον καλύτερο έλεγχο των ενδοομιλικών συναλλαγών (διασταυρώσεις με διεθνείς βάσεις δεδομένων, ρόλος Επιτροπής Ανταγωνισμού) και σε κάθε περίπτωση πρέπει να εξαιρεθούν από τη διαδικασία οι οντότητες με απλογραφικά βιβλία από τη υποβολή του κοστοβόρου φακέλου τεκμηρίωσης.
Να θεσμοθετηθεί αφορολόγητο έως τα 200.000 ευρώ ως προς το φόρο υπεραξίας μεταβίβασης επιχειρήσεων μεταξύ συγγενών Α΄ Βαθμού για λόγους συνταξιοδότησης και να απλοποιηθεί η διαδικασία μεταβίβασης σε περίπτωση ατομικής οντότητας με απλή δήλωση αλλαγής των δύο ΑΦΜ.
Να εξεταστεί η μείωση του φόρου υπεραξίας μεταβίβασης επιχειρήσεων και σε τρίτο, εφόσον δεν υπάρχει φυσική διαδοχή.
Σχετικά με την ανάγκη διεύρυνσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών και τον αποτελεσματικότερο εντοπισμό της φοροδιαφυγής, η ΓΣΕΒΕΕ τάσσεται υπέρ του εκσυγχρονισμού των συστημάτων των ΜμΕ και της άμεσης διασύνδεσης με τις ΔΟΥ.
Αντίστοιχα, σχετικά με την υιοθέτηση του πορτογαλικού μοντέλου κλήρωσης-λοταρίας, εκτιμάται ότι σε ένα τέτοιο σύστημα θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη ίσης πρόσβασης/συμμετοχής των πολιτών και των επιχειρήσεων στις διαδικασίες κληρώσεων.
ΑΠΕ-ΜΠΕ