- Όπως προέκυψε από τους ελέγχους
- Παράτυπες όλες οι επιχορηγήσεις από τον ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. και τον φόρο εισοδήματος
Σε μια σειρά από διαχειριστικές πράξεις, που κρίνονται παράτυπες, αναφέρεται κεφάλαιο της πολυσέλιδης έκθεσης της ορκωτής λογίστριας της εταιρείας «Ελεγκτικός Κύκλος ΕΠΕ», που ήλεγξε το σύνολο των εσόδων και των εξόδων της ΤΕΔΚ της πενταετίας 2007 – 2011, στο πλαίσιο ελέγχου, που διενήργησε με ανάθεση της Εισαγγελίας Πλημμελειοδικών Ρόδου.
Από τον έλεγχο, που διενεργήθηκε, προς επιβεβαίωση των όσων είχε δημοσιεύσει η «δημοκρατική», διαπιστώθηκε ότι δεν βρέθηκαν στο αρχείο των οικονομικών υπηρεσιών του Δήμου Ρόδου, εντάλματα τα οποία αφορούσαν επιχορηγήσεις του πρώην Δήμου Ροδίων προς την ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου, ενώ επιπλέον διαπιστώθηκε ότι υπήρξαν επιχορηγήσεις από τον φόρο εισοδήματος και τον δημοτικό φόρο, οι οποίες δεν είχαν υποβληθεί για προληπτικό έλεγχο στον επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι η πραγματογνώμων θεωρεί ότι όλες οι επιχορηγήσεις προς την ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου από τον φόρο εισοδήματος, αλλά και τον δημοτικό φόρο έγιναν δυνάμει αποφάσεων που είχαν λάβει συλλογικά όργανα της, οι οποίες ωστόσο δεν προβλέπονται από το νόμο.
Πέραν των άλλων, σύμφωνα με τις πληροφορίες, από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι στην διετία 2009-2010 υπήρξαν χρηματοδοτήσεις από κατανομή Φόρου Εισοδήματος και ΔΗΦΟΔΩ., οι οποίες δεν έτυχαν του προληπτικού ελέγχου από τον επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, γεγονός που καθιστά ουσιαστικά τα εντάλματα με βάση τα οποία έγιναν οι καταβολές μη σύννομα.
Υφίστανται εξάλλου καταβολές που υπερβαίνουν και την απόφαση των συλλογικών οργάνων, που προέβλεπε κατανομή μέχρι του 10% των εσόδων του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ..
Φέρεται συγκεκριμένα να προέκυψαν, το ως άνω διάστημα, καταβολές ύψους 4,1 εκατ. ευρώ από κατανομή του φόρου εισοδήματος και καταβολές ύψους 2,7 εκατ. ευρώ από τον ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ., χωρίς να προηγηθεί προληπτικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο! Από τον ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ έχει επιχορηγηθεί συνολικά με 7,6 εκατ. ευρώ.
Από τον έλεγχο, όπως αποκαλύπτει σήμερα η «δημοκρατική», προέκυψαν και οι ακόλουθες διαπιστώσεις (στα συμπεράσματα της έρευνας γύρω από τα έξοδα και έσοδα της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου, έχει αναφερθεί η εφημερίδα σε προηγούμενα άρθρα της):
«Τα πρακτικά του Δ.Σ. δεν οριστικοποιούνταν κατά το χρόνο της συνεδρίασης, αλλά στο μεσοδιάστημα δύο συνεδριάσεων.
Οι αποφάσεις για την πραγματοποίηση δράσεων, σχεδόν στο σύνολό τους, δεν περιλαμβάνουν προϋπολογιστικά στοιχεία κόστους. Η έγκριση των δαπανών αυτών κατά κύριο λόγο γίνεται απολογιστικά. Σε καμία περίπτωση δεν εντοπίσθηκε συγκέντρωση του απολογιστικού κόστους.
Στα περισσότερα αποσπάσματα των αποφάσεων ο κωδικός εξόδου δεν αναγράφεται, αλλά έχει προστεθεί χειρόγραφα στις υπογεγραμμένες αρμοδίως αποφάσεις που περιλαμβάνονται συνημμένα στα σχετικά εντάλματα πληρωμής.
Διαπιστώθηκε ότι υφίστανται αποφάσεις για την πραγματοποίηση προμηθειών ή λοιπών δαπανών, οι οποίες δεν πραγματοποιήθηκαν, βάσει των σχετικών απολογιστικών στοιχείων τα οποία έχουμε στη διάθεση μας, ενώ δεν υφίσταται νεότερες αποφάσεις οι οποίες να ακυρώνουν τις αρχικές.
Υφίστανται αποφάσεις με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος κατανομής και διάθεσης του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ., ενώ αυτός ορίζεται σαφώς βάσει του Ν.2214/1994.
Παρά την παραδοχή από μέρους του Δ.Σ. ότι δεν επιτρέπεται η οικονομική ενίσχυση Συλλόγων, Οργανισμών, κλπ, αυτή πραγματοποιείται ως ένα βαθμό. Οι περιπτώσεις αυτές εκφεύγουν σε κάθε περίπτωση από το σκοπό δραστηριότητας της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ.. (Αναλυτικά γίνονται αναφορές στα στοιχεία των εξόδων), θα πρέπει όμως να αναφερθεί ότι υφίσταται απόφαση από τη Γ.Σ. και του Δ.Σ. από το 1998, η οποία και επικαιροποιήθηκε με την απόφαση του Δ.Σ. 89/14-6-2009 βάσει της οποίας η παρακράτηση από το ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. χρησιμοποιείται για χρηματοδότηση διαδημοτικών δράσεων, όπως η τουριστική προβολή του νησιού της Ρόδου, δράσεις για το περιβάλλον , τον αθλητισμό , τον πολιτισμό, την κοινωνική πρόνοια κ.λ.π..
Σε απόφαση του Δ.Σ. αναφέρεται ότι μέλη του Εποπτικού Συμβουλίου παρίστανται στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. Η πρακτική αυτή είναι αντίθετη στους κανόνες διακυβέρνησης ενός Οργανισμού, δεδομένου ότι αποτελούν δύο όργανα ξεχωριστά, με διακριτό ρόλο ο οποίος με τον τρόπο αυτό καταστρατηγείται.
Από την επισκόπηση των κατανομών του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. διαπιστώθηκε ότι πραγματοποιείτο παρακράτηση εξόδων, το οποίο δεν προκύπτει από τις ισχύουσες ήδη από το 1994 διατάξεις, και η οποία σταμάτησε από την κατανομή του Β’ Τριμήνου του 2009. Δεν είμαστε σε θέση να διαπιστώσουμε πώς προσδιορίζονταν τα έξοδα αυτά και με ποιον τρόπο αποδίδονταν στους δικαιούχους, δεδομένου ότι η υπηρεσία ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. εντάσσεται στο Δήμο Ροδίων. Το συνολικό ποσό των “λειτουργικών εξόδων” κατά την ελεγχόμενη ανέρχεται σε € 955.327,51.
Από τον αναλυτικό έλεγχο του επιχορηγηθέντος προγράμματος “Δωδεκανησιακή Φύση”, το οποίο δεν περιλαμβάνεται στους απολογισμούς, προέκυψαν ανακολουθίες κατά τον προσδιορισμό των αναδόχων, ενώ πραγματοποιήθηκε και απόδοση ποσού € 3.805,35 προς προσωπικό, χωρίς να περιληφθεί στις μισθοδοσίες του έτους 2009, ενώ κατ’ ουσία το ποσό θα έπρεπε να επιστραφεί στο ταμείο της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ., από το οποίο είχαν αποδοθεί το 2006 ισόποσες προκαταβολές προς αναδόχους του προγράμματος.
Υφίστανται αποφάσεις από το 2004 για παραχώρηση μεταφορικών μέσων κατά χρήση και κυριότητα στην ΕΤΑΙ.ΠΡΟ.ΦΥ.ΚΑ., για τα οποία δεν είχε ολοκληρωθεί διαδικασία μεταβίβασης, όπως και μεταγενέστερα προς άλλο φορέα.
Δεν είναι δυνατή η πλήρης ανάλυση της χρήσης των πόρων από την Τ.Ε.Δ.Κ.Δ., δεδομένου ότι επί των ενταλμάτων δεν προσδιορίζεται και καταγράφεται η πηγή χρηματοδότησης της δαπάνης, ενώ και μηχανογραφικά δεν τηρείται το αντίστοιχο στοιχείο. Σημειώνεται ότι βάσει του Δημόσιου Λογιστικού η σύνδεση είναι απαραίτητη, ενώ και το χρηματικό υπόλοιπο θα πρέπει να διαχωρίζεται σε αυτό που προκύπτει από τακτικά και έκτακτα έσοδα».