Την ανάγκη ύπαρξης και λειτουργίας ενός δημοτικού οργανισμού που θα προβάλλει τη Ρόδο επισημαίνει σε συνέντευξή του στη «δημοκρατική» ο επίτιμος πρόεδρος της ΕΞΡ, Βάσος Μηναΐδης. Δηλώνει ότι ο οργανισμός αυτός (όπως και αν ονομαστεί) θα πρέπει να υποστηριχθεί από την Περιφέρεια, και τις παραγωγικές τάξεις του τουρισμού για να προωθεί εστιασμένα το τουριστικό προϊόν του τόπου.
Για την φετινή τουριστική περίοδο, που μόλις ξεκίνησε, ο κ. Μηναΐδης προβλέπει ότι θα υπάρξει μείωση της τάξης του 5%, γεγονός που οφείλεται στον αυξημένο ανταγωνισμό. Το ποσοστό αυτό είναι όμως στα όρια του ανεκτού δεδομένης της μεγάλης αύξησης των αφίξεων κατά την τελευταία τριετία. Παρόλα αυτά, η υπέρμετρη αύξηση της φορολογίας δημιουργεί ασφυκτικές καταστάσεις και αυτό μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα να «εκτιναχθούν» τα κόκκινα δάνεια των ξενοδοχείων.
Συνέντευξη στον
Δημ. Γκαρτζώνη
• Κύριε Μηναΐδη η τουριστική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει. Ποια είναι η εκτίμησή σας για την έκβασή της;
Γνωρίζαμε ήδη από πέρυσι ότι η φετινή σεζόν δεν θα ήταν ανοδική. Αυτό έχει να κάνει με την ανάκαμψη των αγορών της Τουρκίας, της Αιγύπτου και της Τυνησίας. Στον αντίποδα, η εντυπωσιακή άνοδος των τουριστικών αφίξεων τα τρία τελευταία χρόνια, οφείλεται στο κλείσιμο των συγκεκριμένων αγορών.
Και δεν είναι μόνο ο ανταγωνισμός που δημιουργεί πρόβλημα. Η χρεωκοπία των δύο αεροπορικών εταιρειών charter (σ.σ. Germania, Berlin air) και η αναστολή πτήσεων με boeing 737 max, δημιουργεί έλλειψη αεροσκαφών, γεγονός που θα επηρεάσει τις αφίξεις. Δεν ξέρω σε τι βαθμό μπορεί να εξομαλυνθεί η κατάσταση. Πάντως κάθε ξενοδοχείο θα βρει κάποια δυσκολία μπροστά του κατά τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν. Εκτιμώ ότι θα κλείσουμε με μείωση της τάξης του 5%, ποσοστό που είναι βέβαια στα όρια του ανεκτού, δεδομένης της μεγάλης αύξησης των τουριστικών ροών κατά τα τελευταία χρόνια.
• Η μεγάλη αύξηση των αφίξεων συνετέλεσε στην ενίσχυση των εσόδων;
Η αύξηση των αφίξεων συνδέθηκε με την υπέρμετρη αύξηση της φορολογίας και αυτό θα το βρουν μπροστά τους οι ξενοδόχοι. Στα τελευταία τρία χρόνια η φορολογία των ξενοδοχείων έφθασε γύρω στο 25% των εσόδων. Οι καλοί ξενοδόχοι ενδεχομένως να κατάφεραν να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους. Ορισμένοι όμως δεν κατάφεραν να αντεπεξέλθουν στη μεγάλη φορολογία και έτσι πολύ φοβάμαι ότι η κατάσταση με τα κόκκινα δάνεια θα χειροτερέψει.
• Τα τελευταία χρόνια πωλούνται ξενοδοχεία σε ξένους επενδυτές ή μεγάλοι όμιλοι ξένων συμφερόντων αναλαμβάνουν το management. Πώς το σχολιάζετε αυτό;
Καταρχάς δεν είναι κακό να θέλουν ξένοι όμιλοι να επενδύσουν στη Ρόδο. Στη Ρόδο ειδικά υπήρχε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό ντόπιων ξενοδόχων. Είναι ίσως το μόνο μέρος στην Ελλάδα όπου η πλειοψηφία των ξενοδοχείων ανήκε σε επιχειρηματίες του τόπου. Εν πάση περιπτώσει, δεν νομίζω ότι θα αποφύγουμε την εισβολή των ξένων ομίλων.
Ένα μέρος του διεθνούς κεφαλαίου θα επενδυθεί κι εδώ. Έτσι αυξάνεται ο ανταγωνισμός και η ποιότητα αν μη τι άλλο. Η ποιότητα θα είναι η επόμενη επανάσταση για τον ξενοδοχειακό κλάδο. Θα το βρούμε μπροστά μας αυτό….
• Τι σημαίνει ποιότητα στον ξενοδοχειακό κλάδο, περισσότερο ή λιγότερο all inclusive;
Η ποιότητα έχει να κάνει με πάρα πολλά πράγματα. Οπωσδήποτε έχει να κάνει με τις πρώτες ύλες που θα πρέπει να είναι πάντα άψογες. Πρέπει να χρησιμοποιεί κανείς ό,τι καλύτερο και ό,τι πιο ποιοτικό.
Το all inclusive έχει υπερδαιμονοποιηθεί. Η ζήτηση του all inclusive δεν ξεπερνά το 50%. Δεν ισχύει ότι όλοι οι επισκέπτες μας θέλουν τέτοια πακέτα. Πολλοί είναι αυτοί οι οποίοι προτιμούν τα πακέτα ημιδιατροφής. Άλλωστε ένα ξενοδοχείο δεν μπορεί να λειτουργεί εξολοκλήρου στη βάση του all inclusive. Δεν θα καταφέρει έτσι να πωληθεί σε καλές τιμές.
Η ξενοδοχία σήμερα είναι πολύ δύσκολη πλέον, δεν είναι όπως πριν από 10 και 20 χρόνια. Οι ξενοδόχοι θα πρέπει να γνωρίζουν πάρα πολύ καλά πού βαδίζουν. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που εισβάλλουν στον κλάδο ξένες εταιρείες. Αυτές έχουν το know how.
• Δεν υπάρχει κίνδυνος να… αλλοιωθεί έτσι ο αυθεντικός χαρακτήρας του τουριστικού προϊόντος;
Δεν θα το έλεγα αυτό… Οι όποιοι επενδυτές θα χρησιμοποιήσουν σε διευθυντικά πόστα Ροδίτες. Πιστεύω γενικά ότι οι Ροδίτες που έχουν αποκτήσει εμπειρία όλα αυτά τα χρόνια θα έχουν στα χέρια τους τον τουρισμό…
• Πώς βλέπετε την εικόνα της Ρόδου σήμερα; Ο προορισμός ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των επισκεπτών;
Η Ρόδος διαθέτει ένα καλό τουριστικό προϊόν. Οι υποδομές έχουν βελτιωθεί πολύ. Εάν προχωρήσουν έργα όπως η νέα είσοδος της πόλης, τότε πιστεύω ότι θα είμαστε σε πολύ καλύτερο επίπεδο. Ξέρετε είναι πάντα εύκολο να γκρινιάζουμε και να επιρρίπτουμε ευθύνες στον άλλο. Σύνθετη δουλειά, τεχνογνωσία απαιτείται.
Δεν είδα ποτέ ένα άνθρωπο να διαμαρτύρεται ότι δεν του άρεσε η Ρόδος. Αντίθετα έχουμε αποκτήσει φανατικούς φίλους της Ρόδου. Οι επαναλαμβανόμενοι τουρίστες μας αγγίζουν το 35%!
• Βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο… Τι θα πρέπει να γίνει την επομένη των εκλογών για την τουριστική προώθηση της Ρόδου;
Θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία του α’ και β’ βαθμού τοπικής αυτοδιοίκησης για την διαφημιστική προβολή. Θα πρέπει να στηριχθεί ο Δήμος για να διαφημίσει τη Ρόδο. Δεν μπορεί να διαφημίσει τον προορισμό ούτε ο ΕΟΤ και γενικότερα κανείς άλλος πέρα από το Δήμο. Κανείς δεν μπορεί να προσκαλέσει τους επισκέπτες στη Ρόδο. Οι τουριστικές τάξεις και φορείς της Ρόδου μαζί με το Δήμο και με τη συμμετοχή της Περιφέρειας θα πρέπει να συγκροτήσουν το ροδιακό οργανισμό τουρισμού που να καλεί, “ελάτε στη Ρόδο”. Εάν τον λένε ΠΡΟΤΟΥΡ ή αλλιώς, δεν έχει καμία σημασία.