Στα πρόθυρα νευρικής κρίσης βρίσκονται οι λογιστές, οι οποίοι δεν προλαβαίνουν να δέχονται νέες πληροφορίες από την κυβέρνηση για τα μέτρα που διαδέχονται το ένα το άλλο αλλά και πιέσεις από τους πελάτες τους οι οποίοι προσπαθούν να βγάλουν άκρη με τα επιδόματα, τις ελαφρύνσεις και τα δικαιώματά τους, εν μέσω της πανδημίας που έχει σαρώσει τα πάντα.
Ο πρόεδρος της ΕΛΦΕΕ Ρόδου κ. Σπύρος Σπυρόπουλος, επιχειρεί μέσω της «δημοκρατικής» να θέσει τα πράγματα σε μια σειρά καθώς οι φοροτεχνικοί και οι λογιστές σηκώνουν το βάρος της υλοποίησης των κυβερνητικών μέτρων και παραλλήλως απορροφούν τους κραδασμούς από τις πιέσεις και την αγωνία των επιχειρηματιών και φυσικών προσώπων.
«Λειτουργούμε ως software του κράτους!»
«Η σημερινή κυβέρνηση καταβάλλει προσπάθειες να προστατέψει τους πολίτες από την μεγάλη επίθεση ενός αόρατου μικροσκοπικού μεν αλλά όπως φαίνεται πολύ απρόβλεπτου ισχυρού επικίνδυνου εχθρού. Του κορωνοϊού. Ο κόσμος είναι μπερδεμένος και πολλές φορές τρομοκρατημένος αφενός για την υγεία και τη ζωή του και αφετέρου για το αβέβαιο οικονομικό και όχι μόνο μέλλον του. Μέσα από τα γραφεία μας και κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες περνάει όλη η διαδικασία υλοποίησης του κοινωνικοοικονομικών μέτρων της κυβέρνησης. Καταβάλλουμε προσπάθειες συχνά να ερμηνεύσουμε και να εφαρμόσουμε νόμους της τελευταίας στιγμής, οι οποίοι χρήζουν ερμηνείας στο σύνολό τους κάθε φορά και όλα αυτά χρειάζονται και χρόνο και υπομονή. Στην ουσία καλούμαστε να ερμηνεύσουμε να κατανοήσουμε και να εφαρμόσουμε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα νόμους και διατάξεις, οι οποίες δεν έχουν γραφτεί από εμάς. Δημοσιεύτηκαν πέντε Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου και 139 αποφάσεις για τον κορωνοϊό μόνο από τις 4/03/2020! Πολλές φορές οι λεπτομέρειες και οι ερμηνείες στο νομό είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι και χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής. Ακόμα πιο σημαντικό όμως είναι η πρακτική εφαρμογή τους. Πρέπει ο κόσμος να μάθει, να συνειδητοποιήσει ότι όλο αυτό το κομμάτι δεν είναι αρμοδιότητα και ευθύνη των λογιστών. Το κεντρικό κράτος οφείλει να δώσει τις κατάλληλες ερμηνείες και να μετουσιώσει τους νόμους σε ανάλογες εφαρμογές προγράμματα και λογισμικά. Απορίας άξιον δε είναι για εμάς, για ποιον λόγο το κράτος απαιτεί από τον λαό αίτηση για το καθετί και ταλαιπωρεί έτσι και τον πολίτη και εμάς. Αισθανόμαστε, και είναι πραγματικότητα αυτό, ότι εμείς οι λογιστές λειτουργούμε ως ένα software του κράτους προκειμένου να καλύψουμε το κενό της λειτουργίας του. Στην ουσία αυτό που κάνουμε είναι η εύρεση και συνένωση των δεδομένων τα οποία τις περισσότερες φορές βρίσκονται αναρτημένα σε κάποια επίσημη ιστοσελίδα κάποιου κρατικού φορέα. Δυστυχώς πάρα πολλές φορές βρισκόμαστε σε δυσάρεστη και δύσκολη θέση. Αναγκαζόμαστε να απολογούμαστε και να εξηγούμε στον φορολογούμενο ότι πχ η αίτηση για την εγγραφή του παιδιού του στο λύκειο δεν είναι δική μας δουλειά. Πρόσφατα δε νομοθετήθηκε ότι και οι συνταγογραφήσεις θα περνάνε από την πλατφόρμα του taxisnet με τους κωδικούς του φορολογούμενου. Αναμένουμε πελάτες να απευθύνονται τώρα –αν είναι δυνατόν -σε εμάς και για αυτό. Στην πραγματικότητα αυτό μας αποπροσανατολίζει από τον πραγματικό επιστημονικό σκοπό μας, δυσκολεύει την καθημερινότητά μας και δυσχεραίνει το έργο μας. Αποσπά την προσοχή μας από τα πολύ σοβαρά φορολογικά θέματα που είναι στην ουσία και το αντικείμενό μας», δηλώνει ο κ. Σπυρόπουλος.
«Καταληκτικές ημερομηνίες για σύστημα ανέτοιμο»
Περαιτέρω αναφέρει ότι λογιστές και φοροτεχνικοί, καλούνται να διεκπεραιώσουν εργασίες που υπό φυσιολογικές συνθήκες θα χρειάζονταν έναν μήνα, μέσα σε λίγες ημέρες! «Μόλις προχθές ανακοινώθηκε η Α.1076/2020 η οποία απαιτεί χρηματοοικονομικά και άλλα δικαιολογητικά στοιχεία εταιρειών, προκειμένου να λάβουν οι επιχειρήσεις την ενίσχυση της λεγομένης επιστρεπτέας προκαταβολής του Υπουργείου Οικονομικών, στην ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα “my Business Support, τα οποία υπό φυσιολογικές συνθήκες θα χρειαζόμασταν τουλάχιστον ένα μήνα να τα συγκεντρώσουμε. Αυτά τώρα πρέπει -αν είναι δυνατόν -να τα έχουμε έτοιμα σε 5 ημέρες! Είναι αδιανόητο κι όμως συμβαίνει, να δίδονται καταληκτικές ημερομηνίες σε φορολογικές δηλώσεις και σε αιτήματα την στιγμή που το σύστημα είναι ανέτοιμο όπως πχ τώρα με τις αιτήσεις αναστολών των επιχειρήσεων. Ανακοινώνονται καταληκτικές ημερομηνίες ενώ οι πλατφόρμες δεν έχουν καν ανοίξει! Αυτό δημιουργεί μεγάλη σύγχυση στον κόσμο ο οποίος ζητά εξηγήσεις από εμάς την ίδια στιγμή που σε εμάς πάλι πέφτει το βάρος της διεκπεραίωσης εκατομμύριων αιτημάτων μέσα σε ένα διάστημα ολίγων ημέρων. Αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη του κράτους να χρησιμοποιεί τις αξιόπιστες πλατφόρμες του taxisnet και του ΕΡΓΑΝΗ για να περνάει τα όποια οικονομικά και κοινωνικά μέτρα του, πρέπει όμως αυτό να γίνεται με κατανόηση και σεβασμό προς το λογιστή ως άνθρωπο και ως επιστήμονα, και βέβαια με την προοπτική αυτό να αλλάξει. Προσπαθούμε να διεκπεραιώνουμε τις εργασίες μας διαδικτυακά και από το σπίτι όπως λένε και οι οδηγίες. Δυστυχώς δεν έχουμε φτάσει ακόμα στην εποχή των ηλεκτρονικών τιμολογίων, με αποτέλεσμα η δουλειά μας να απαιτεί επαφές και φυσική παρουσία. Η κυβέρνηση δεν έχει αναστείλει καμία φορολογική υποχρέωση αφού οι υποβολές ΦΠΑ, ΦΜΥ, παρακρατήσεων και διαφόρων άλλων φόρων και καταστάσεων υποβάλλονται κανονικά στις ημερομηνίες τους με άδικα, υπέρογκα και δυσανάλογα αυτοτελή πρόστιμα εκπρόθεσμης υποβολής. Όπως αντιλαμβάνεστε, αυτό δημιουργεί μία ανασφάλεια στους συναδέλφους καθώς μας αναγκάζουν να λειτουργούμε με τρόπο όχι και τόσο ασφαλή για μας και τις οικογένειές μας. Υποχρεωνόμαστε σε καθημερινές επαφές με τις κλειστές, ανοιχτές επιχειρήσεις πελάτες μας. Ο λογιστής είναι υποχρεωμένος να εργάζεται σε ένα νέο περιβάλλον το οποίο του διασφαλίζει ατελείωτες ώρες μελέτης νόμων, νέους προβληματισμούς, νέες ευθύνες χωρίς όμως να του διασφαλίζει την δίκαιη αμοιβή του για όλα αυτά. Πρέπει, κατά τη γνώμη μου, σε ό,τι αφορά τους σχετικούς με τη δουλειά μας νόμους, να συζητήσουν προηγουμένως με εμάς και όχι να είμαστε αποδέκτες τετελεσμένων νόμων και γεγονότων οι οποίοι στην ουσία δημιουργούν δυσκολίες και προβλήματα για όλους. Αυτό θα βοηθούσε όλους, ακόμα και την εκάστοτε κυβέρνηση, ούτως ώστε να αποφύγει τυχόν λάθη και παραλείψεις στο στήσιμο του κάθε φορολογικού ή άλλου εγχειρήματος».
«Μας έχρησαν
άμισθους εθελοντές»
«Η ανασκόπηση των δύο εβδομάδων πανδημικής κρίσης για εμάς τους λογιστές συνοψίζεται στο ότι βιώσαμε 2 εβδομάδες κουραστικές, γεμάτες διάβασμα και πρόσθετη δουλειά. Δουλειά που μας έβγαλε εκτός χρονοδιαγραμμάτων των εργασιών που έπρεπε αυτήν την εποχή να κάνουμε (κλεισίματα, προετοιμασία δηλώσεων κλπ). Και επιπλέον για την πρόσθετη αυτή δουλειά δεν θα αμειφθούμε. Αυτές οι δύο εβδομάδες, μας χρήσανε επισήμως άμισθους “εθελοντές” των υπολειτουργουσών υπηρεσιών του Δημοσίου, χωρίς ποτέ να το ζητήσουμε. Πολλοί από εμάς το εκλάβαμε ως κοινωνική ευθύνη του “λειτουργήματος” που κάνουμε. Ξεχνώντας βέβαια ότι όλοι οι υπόλοιποι κλάδοι που ασκούν λειτουργήματα είναι κατοχυρωμένοι (γιατροί, δικηγόροι, συμβολαιογράφοι κλπ). Επιπλέον σ’ αυτές τις δύο εβδομάδες φορτωθήκαμε ευθύνες πέραν αυτών που απορρέουν από την άσκηση του επαγγέλματός μας. Έτσι ξαφνικά, ο λογιστής έγινε ο υπεύθυνος που πρέπει να βλέπει αν ο κάθε πελάτης του είναι πληττόμενος ή όχι, να σημειώνει νέες ημερομηνίες υποβολής και να αντιμετωπίζει πρόσθετο άγχος, μέσα στον βομβαρδισμό αποφάσεων κλπ που καλείται να διαβάσει και να ερμηνεύσει, προκειμένου να ειδοποιήσει τους πελάτες του για το τι δικαιούνται και τι όχι, ελπίζοντας να τους διατηρήσει όσο δυνατόν αλώβητους ώστε να μπορέσει να βιοπορισθεί κι ο ίδιος στο μέλλον. Το μόνο που κερδίσαμε απ’ όλα αυτά είναι η κατάταξή μας στους Επιστημονικούς Κλάδους που δικαιούμαστε voutcher 600 ευρώ. Όλα τα παραπάνω έγιναν ενώ πάνω από τα 4/5 του πληθυσμού προστατεύει την υγεία του, υπακούοντας στις παραινέσεις των ειδικών. Για εμάς βέβαια, επειδή κατάλαβαν ότι έχουμε ανοσία, αλλιώς δεν εξηγείται, επιμένουν να μην νομοθετούν διατάξεις για την περίπτωση ασθένειας ή και θανάτου του λογιστή. Η κυβέρνηση, και ορθά έπραξε, έθεσε επικεφαλής στην αντιμετώπιση του κορωνοϊού, επιτροπή υπό τον κ. Σωτήρη Τσιόδρα ως πλέον ειδικού. Ας βάλει επικεφαλής και στα εμπλεκόμενα Υπουργεία Λογιστές Φοροτεχνικούς προκειμένου να πράξει τα δέοντα με ασφάλεια, σοβαρότητα και αποτελεσματικότητα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο θα αποφευχθούν λάθη και παραλείψεις. Αν εξαιρέσουμε την καλή συνεργασία που ομολογουμένως έχουμε διαχρονικά με τους βουλευτές της περιοχής μας, σε επίπεδο κεντρικού κράτους, η απαξίωση του λογιστή είναι ένα γεγονός που οφείλουμε να το ομολογήσουμε. Πρέπει να παραδεχτούμε το πρόβλημα να το ομολογήσουμε όλοι μας για να προχωρήσουμε στην επίλυσή του. Αναφέρθηκα στα άδικα αυτοτελή πρόστιμα παραπάνω που για παράδειγμα για μη υποβολή φόρμας βεβαίωσης περιβαλλοντικού τέλους (σακούλας) 0,5 ευρώ το πρόστιμο φτάνει τα 500 ευρώ! Αυτό κατά βάση, βαρύνει εμάς τους λογιστές. Ακόμα και στην παρούσα φάση η ένταξή μας στις πληγείσες κατηγορίες έγινε μετά από μεγάλη καθυστέρηση και μεγάλο αγώνα για το αυτονόητο σε κάθε επίπεδο, ατομικό, συλλογικό, επίπεδο ομοσπονδίας, ακόμα και πολιτικό. Προσπαθήσαμε να εξηγήσουμε τα πασιφανή και αυτονόητα. Πρέπει ο κλάδος να στηριχθεί προκειμένου να έχει το ψυχικό σθένος και τον χρόνο να μπορέσει να σταθεί αρωγός της κυβέρνησης σε αυτές τις δύσκολες ώρες. Τη στιγμή που εμείς βάζουμε πλάτη στα προβλήματα, να μην μας γυρνάνε την δική τους», επισημαίνει ο πρόεδρος της ΕΛΦΕΕ Ρόδου.
Ο… πρωταθλητής νόμος των μεταβολών!
Σύμφωνα με τον κ. Σπύρο Σπυρόπουλο, ο πρωταθλητής των μεταβολών είναι ο ν. 4172/2013 (ΚΦΕ). Από την ημερομηνία δημοσίευσής του (23.7.2013) μέχρι σήμερα 33 φορολογικοί νόμοι έχουν μεταβάλει, καταργήσει και προσθέσει διατάξεις σε 154 άρθρα και 356 παραγράφους. Επισημαίνεται ότι πολλές από τις αλλαγές που έγιναν δεν ίσχυσαν ποτέ γιατί άλλαξαν με μεταγενέστερο νόμο. β) Δεύτερος στις μεταβολές είναι ο ν. 4174/2013 (ΚΦΔ). Από την ημερομηνία δημοσίευσής του (26.7.2013) μέχρι σήμερα 27 νόμοι έχουν μεταβάλει, καταργήσει και προσθέσει διατάξεις σε 139 άρθρα και 351 παραγράφους. Επισημαίνεται ότι και σε αυτόν τον νόμο πολλές από τις αλλαγές που έγιναν δεν ίσχυσαν ποτέ γιατί άλλαξαν με μεταγενέστερο νόμο. γ) Ακολουθεί ο ν. 4223/2013 (ΕΝΦΙΑ). Από την ημερομηνία δημοσίευσής του (31.12.2013) μέχρι σήμερα 17 νόμοι έχουν μεταβάλει, καταργήσει και προσθέσει διατάξεις σε 34 άρθρα και 43 παραγράφους. δ) Τέλος, τις λιγότερες μεταβολές είχε ο ν. 4308/2014 (ΕΛΠ). Από την ημερομηνία δημοσίευσής του (24.11.2014) μέχρι σήμερα 5 νόμοι έχουν μεταβάλει, καταργήσει και προσθέσει διατάξεις σε 12 άρθρα και 16 παραγράφους.