Βαρύς έπεσε ο πέλεκυς του Τριμελούς Εφετείου Δωδεκανήσου επί κακουργημάτων σε μέλη εγκληματικής οργάνωσης διακίνησης μεταναστών.
Το δικαστήριο επέβαλε ποινή κάθειρξης 434 ετών και 3 μηνών (εκτιτέα τα 20) και χρηματική ποινή ύψους 3.261.500 ευρώ στους Ο.Ι. του Β. Ι., ποινή κάθειρξης 214 ευρώ και 3 μηνών (εκτιτέα τα 20) και χρηματική ποινή 2.241.500 ευρώ στον Ο.Κ. και ποινή φυλάκισης 6 μηνών και χρηματική ποινή 2.000 ευρώ στον Τ.Ι. ενώ κρίθηκε αθώος ο Ι. Κ. συγκατηγορούμενός τους.
Το ιστορικό της υπόθεσης έχει ως εξής:
Την 7η Μαΐου 2022 ημέρα Σάββατο και περί ώρα 20:00 το Λιμεναρχείο Κώ ενημερώθηκε τηλεφωνικά από το Λ/Σ Καρδάμαινας ότι το Α/Κ «Άγιος Νικόλαος» Σ. Καλύμνου εντόπισε προσαραγμένο και ημιβυθισμένο Ι/Φ (α.λ.σ.), στη θαλάσσια περιοχή του ακρωτηρίου «ΧΩΝΕΣ» ΒΔ ν. Κω, καθώς και άγνωστο αριθμό ατόμων στην παρακείμενη ξηρά.
Άμεσα, στελέχη του Λιμεναρχείου από ξηράς και θαλάσσης επιχείρησαν στο σημείο προς εντοπισμό επιβαινόντων και τυχόν αγνοουμένων.
Περί ώρα 23:00 εντοπίστηκαν στην ξηρά συνολικά 107 αλλοδαποί, οι οποίοι δήλωσαν ότι είναι το σύνολο των επιβαινόντων και ότι δεν αγνοείται-κινδυνεύει κανένας.
Με τη συνδρομή της ΕΛ.ΑΣ. και οχημάτων της, οι εν λόγω αλλοδαποί, 103 τον αριθμό, μεταφέρθηκαν στις αρμόδιες Δομές ΚΎ.Τ. Πυλίου για τις περαιτέρω ενέργειες. Κατόπιν έρευνας των λιμενικών αρχών αναφορικά με τον τρόπο που έλαβε χώρα το περιστατικό, προέκυψε από μαρτυρίες των επιβαινόντων καθώς και από υλικό που ενεχειρίσθη, ότι το πλοίο απέπλευσε από την Τουρκία και συγκεκριμένα από τα παράλια του κόλπου Mugla έναντι της παραλίας Kadilli, με προορισμό την Ιταλία και από εκεί οι επιβαίνοντες θα μετέβαιναν σε διάφορες χώρες της Ευρώπης.
Οι περισσότεροι μεταφέρθηκαν εκεί κατόπιν συνεννοήσεως με διακινητές.
Το ποσό που καταβλήθηκε για την πραγματοποίηση αυτού του ταξιδιού κυμάνθηκε κατά μέσο όρο στο ποσό των 10.000 δολαρίων.
Ακολούθως έγιναν καταγγελίες αλλοδαπών επιβαινόντων ότι, επί του πλοίου υπήρχε ομάδα που συντόνιζε τον πλου. Επίσης καταγγέλθηκε ότι, οι συνθήκες που επικρατούσαν τόσο κατά τη μεταφορά τους στο σημείο επιβίβασης όσο και κατά τον πλου ήταν επικίνδυνες για τη σωματική τους ακεραιότητα. Συγκεκριμένα κατά τη μεταφορά τους στο σημείο απόπλου του ιστιοφόρου, η οποία διενεργήθηκε με φορτηγά οχήματα, η στοίβαξη αυτών ήταν αποπνικτική, καθώς και κατά τον πλου όπου ο συγχρωτισμός ήταν μεγάλος λόγω του υπερβολικού αριθμού επιβαινόντων. Επίσης, τους απαγορεύονταν η έξοδος στο υπέργειο τμήμα του σκάφους. Ακόμα αναφέρθηκε ότι τα σωστικά μέσα που διέθετε το σκάφος ήταν ελλιπέστατα, ιδίως ο αριθμός των σωσιβίων.
Κατά τη διενεργηθείσα προανάκριση προέκυψε ότι τον έλεγχο του πλοίου όσο και των επιβαινόντων τον ασκούσε μια τριμελής δομημένη ομάδα, με συνεργασία μεταξύ τους, με διακριτούς ρόλους, η οποία αποτελείτο από τους τρείς πρώτους κατηγορούμενους. Προέκυψε ότι ο τρίτος ενεργούσε επικουρικά και υπό την καθοδήγηση των δύο πρώτων.
Οι κατηγορούμενοι αιτιώνται ότι είναι μετανάστες και ότι αναγκάσθηκαν να προβούν στη διακυβέρνηση του σκάφους προκειμένου να μην καταβάλουν χρήματα για την ίδια μεταφορά τους.