Στην τελική ευθεία διαμόρφωσης της κεντρικής επικοινωνιακής στρατηγικής, με την οποία θα κινηθούν στον δρόμο προς τις κάλπες της 21ης Μαΐου, βρίσκονται τα κόμματα. Στα «στρατηγεία» της Ν.Δ., του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ έχουν, με απόφαση των κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, Αλέξη Τσίπρα και Νίκου Ανδρουλάκη, διαμορφωθεί δύο επιμέρους ομάδες των εκλογικών επιτελείων: η μία επικεντρώνεται στη χάραξη της στρατηγικής και στα βασικά μηνύματα που θα επικοινωνηθούν και η δεύτερη αποτελείται από τα πρόσωπα που θα αναλάβουν την προβολή των μηνυμάτων και θα βγουν μπροστά στη μάχη της τηλεόρασης. Κάθε κόμμα έχει επιλέξει συμβούλους για την ανάλυση των δημοσκοπικών δεδομένων, ενώ οριστικοποιείται η επιλογή διαφημιστικών εταιρειών για τα προεκλογικά σποτ.
Η μάχη επικοινωνίας στον δρόμο για τις κάλπες
Του Σταύρου Παπαντωνίου
Το σύνθημα που θα συνοδεύει τη Ν.Δ. στην τελική ευθεία των εκλογών και θα αρχίσει αμέσως μετά το Πάσχα αναζητούν στην κυβέρνηση. Η δυσκολία έγκειται στο γεγονός πως το κεντρικό μήνυμα θα πρέπει να συμβολοποιεί τόσο το γεγονός ότι τα τέσσερα χρόνια έγιναν πολλά βήματα εμπρός, όσο και το αίτημα της «αλλαγής» που εκφράζει μεγάλο μέρος της κοινωνίας, ακόμη και ψηφοφόροι του κυβερνώντος κόμματος. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η κεντρική ιδέα πάνω στην οποία θα χτιστεί το κεντρικό μήνυμα είναι η «ισχυρή Ελλάδα», ενώ δεν αποκλείεται να υπάρχει με κάποιο τρόπο και η λέξη «αλλαγή». Οσον αφορά τα κοινά στα οποία θα στοχεύσει η Ν.Δ., η απάντηση είναι πολύπλοκη. Φύσει και θέσει, η μεσαία τάξη αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της κυβερνητικής παράταξης. Από εκεί και πέρα, όμως, όπως έχει διαφανεί το τελευταίο διάστημα, η Ν.Δ. θέλει να δώσει βάρος στους νέους, ανακοινώνοντας πολιτικές μόνο γι’ αυτή την κατηγορία όπως είναι η βοήθεια για νέα στέγαση, αλλά και στις περιοχές με πιο λαϊκό προφίλ, όπου η διαφορά με τον ΣΥΡΙΖΑ στις τελευταίες εκλογές είτε ήταν μικρή είτε η Ν.Δ. ήρθε δεύτερη.
Σχεδιασμός: Ο βασικός επικοινωνιακός σχεδιασμός υλοποιείται αρχικά από την ομάδα εντός Μαξίμου, που αποτελείται από το γραφείο Τύπου –τους κ. Τσιόδρα, Ζωγράφο και Ευθυμίου–, τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Γιάννη Οικονόμου και την Αριστοτελία Πελώνη, τον επικεφαλής των social media Ερικ Παρκς, τον Νίκο Ρωμανό, ενώ ρόλο έχει και ο Αμερικανός Σταν Γκρίνμπεργκ. Πρόκειται για την ομάδα που εφαρμόζει στην πράξη όσα σχεδιάζονται στον πρωινό καφέ και στις σε τακτά χρονικά διαστήματα εκλογικές συσκέψεις, όπου οι Γ. Γεραπετρίτης, Ακ. Σκέρτσος και τελευταία ο Στ. Παπασταύρου έχουν κομβικό ρόλο.
Πρόσωπα: Οσον αφορά τα πρόσωπα που θα αναλάβουν να σηκώσουν το επικοινωνιακό βάρος, σε πρώτη φάση δεν θα είναι βουλευτές, λόγω του περιορισμού εμφανίσεων στον οποίο υπόκεινται οι υποψήφιοι. Ο Ακης Σκέρτσος, που θα είναι όπως όλα δείχνουν ο νέος εκπρόσωπος της κυβέρνησης, μαζί με τον γραμματέα του κόμματος Παύλο Μαρινάκη, ο οποίος θα εκφράζει την πιο κομματική γραμμή, θα είναι ένα βασικό δίδυμο που θα βλέπουμε στα κανάλια. Από εκεί και πέρα, η Αννα-Μισέλ Ασημακοπούλου με την ιδιότητα της εκπροσώπου της ευρωομάδας θα βρίσκεται επίσης διαρκώς στα μίντια, ενώ ρόλο θα έχουν και ο Νίκος Ρωμανός, ο Νίκος Χαρδαλιάς και ο Γιάννης Σμυρλής. Υποστηρικτικό ρόλο στον εκπρόσωπο, καθώς δεν έχει περιορισμό εμφανίσεων, θα παρέχει ο γ.γ. Θανάσης Κοντογεώργης, ενώ βέβαιες είναι και οι εμφανίσεις του Γιώργου Γεραπετρίτη. Οσον αφορά την τελευταία εβδομάδα πριν από τις εκλογές, είναι βέβαιο πως θα κρατήσουν μία εμφάνιση πρωτοκλασάτοι υπουργοί όπως ο Αδωνις Γεωργιάδης, ο Νίκος Δένδιας, ο Μάκης Βορίδης, ο Κωστής Χατζηδάκης και ο Κυριάκος Πιερρακάκης.
Από αριστερά: Ακης Σκέρτσος, Παύλος Μαρινάκης, Αννα-Μισέλ Ασημακοπούλου, Σταύρος Παπασταύρου.
Συνεργάτες: Βασικό κομμάτι του σχεδιασμού του Μεγάρου Μαξίμου αποτελούν οι μετρήσεις. Τον ρόλο αυτόν έχει αναλάβει ο Θοδωρής Λιβάνιος, που αποτελεί τον άνθρωπο που διεξάγει και αναλύει όλες τις μετρήσεις για λογαριασμό του Μαξίμου, ευρισκόμενος σε στενή συνεργασία με τον Αμερικανό Σταν Γκρίνμπεργκ, ο οποίος «διαβάζει» διαρκώς τις μετρήσεις. Ενας ακόμη δημοσκόπος που συμβουλεύεται το Μαξίμου είναι ο Θωμάς Γεράκης, ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τόσο ο χειρισμός τους όσο και η χάραξη πολιτικής σε αυτά, είναι του Ερικ Παρκς.
Οδικός χάρτης: Με την προκήρυξη των εκλογών αμέσως μετά το Πάσχα και τη διάλυση της Βουλής πιθανότατα στις 24 Απριλίου, το κυβερνών κόμμα θα αρχίσει να κλιμακώνει την ένταση του προεκλογικού αγώνα. Σε αυτό το πλαίσιο σχεδιάζεται μια μεγάλη ομιλία του πρωθυπουργού στο λεκανοπέδιο στα τέλη Απριλίου, ενώ θα υπάρξει και «πανηγυρική» συνεδρίαση της Πολιτικής Επιτροπής. Για την ίδια περίοδο, δηλαδή τα τέλη Απριλίου, προετοιμάζεται και η παρουσίαση του προεκλογικού προγράμματος της Ν.Δ., καθώς ο πρωθυπουργός θέλει να δώσει έμφαση στην επόμενη τετραετία.
ΣΥΡΙΖΑ: αιχμή τα social media
Του Αντώνη Αντζολέτου
Στη μάχη της επικοινωνίας η Κουμουνδούρου μπήκε δυναμικά από το καλοκαίρι του 2012, όταν βρέθηκε για πρώτη φορά στη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Η κυβερνητική εμπειρία βοήθησε στο να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός που το 2019 μετακόμισε από την Ηρώδου Αττικού στην Κουμουνδούρου.
Οι περιοδείες, το πρόγραμμα, τα σποτ, οι τοποθετήσεις των στελεχών στα πάνελ και στα social media αποτελούν τις αιχμές μιας εξωστρεφούς καμπάνιας που έχει ήδη ξεκινήσει.
Τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους στον ΣΥΡΙΖΑ δείχνουν πως οι νέοι μπορούν να δώσουν στο κόμμα τη δυναμική που ψάχνουν και συνεπώς στρέφουν την προσοχή τους προς το συγκεκριμένο κοινό. Πέρα από τη μεσαία τάξη, εκτός κάδρου δεν θα μείνουν ούτε οι μεγαλύτερες ηλικίες, όπου η αξιωματική αντιπολίτευση υστερεί.
Αναμένεται άλλωστε ειδική καμπάνια και εξαγγελίες για τους συνταξιούχους με επίκεντρο τη 13η σύνταξη και τα αναδρομικά από δώρα και επικουρικές συντάξεις.
Από τη ΔΕΘ και μετά, το σύνθημα «Δικαιοσύνη παντού» κυριαρχεί, διότι θεωρούν πως εμπεριέχει όλες τις θετικές έννοιες που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια, το κοινωνικό κράτος και την ορθή φορολόγηση. Σε αυτό εμφατικά έχει προστεθεί η «πολιτική αλλαγή», ενώ η «σταθερότητα» και η «προοδευτική διακυβέρνηση» αποτελούν πάντα μέρος του επιλόγου των ομιλιών του Αλέξη Τσίπρα.
Σχεδιασμός: Η πρώτη οργάνωση του καθημερινού επικοινωνιακού σχεδιασμού γίνεται από την Πόπη Τσαπανίδου, τον Νάσο Ηλιόπουλο, τον Νίκο Ανδριόπουλο και τον Μπάμπη Παπαδάκη νωρίς το πρωί. Ακολουθεί ο δεύτερος «πρωινός καφές», όπου με τον Αλέξη Τσίπρα ορίζονται οι κατευθυντήριες γραμμές. Συνολική εικόνα του πλάνου δράσης έχουν τα μέλη του Πολιτικού Σχεδιασμού, Νίκος Μπίστης, Ευκλείδης Τσακαλώτος, Νίκος Παππάς και Γιάννης Ραγκούσης.
Πρόσωπα: Τα τέσσερα παραπάνω στελέχη αποτελούν και μέρος της ομάδας των προσώπων που έχουν αναλάβει τον δύσκολο ρόλο της εκπροσώπησης του ΣΥΡΙΖΑ στα τηλεοπτικά πάνελ. Ολγα Γεροβασίλη, Δημήτρης Τζανακόπουλος, Νίκος Βούτσης, Εφη Αχτσιόγλου, Αλέξης Χαρίτσης, Κώστας Ζαχαριάδης, Γιώργος Κατρούγκαλος, Νίκος Φίλης, Πάνος Σκουρλέτης, Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου, Χρήστος Σπίρτζης, Θανάσης Θεοχαρόπουλος συμπληρώνουν τη «σκληρή ομάδα» εμπροσθοφυλακής.
Από επάνω και δεξιόστροφα: Πόπη Τσαπανίδου, Νάσος Ηλιόπουλος, Αλέξης Χαρίτσης, Εφη Αχτσιόγλου.
Συνεργάτες: Ακολουθώντας μια in-house στρατηγική, ο σκηνοθέτης Μιχάλης Κωνσταντάτος, που έγινε ευρύτερα γνωστός από την τηλεοπτική σειρά «Αγριες μέλισσες», έχει αναλάβει με την ομάδα του την επιμέλεια των βίντεο που προβάλλει το κόμμα. Το Ινστιτούτο «Νίκος Πουλαντζάς» με τους Κώστα Πουλάκη και Δανάη Κολτσίδα είναι οι «δημοσκόποι» του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ είναι γνωστή η επαφή που έχει το κόμμα με τις εταιρείες Prorata και MRB. Με την τεράστια δουλειά στα social media έχουν επιφορτιστεί ο Λεωνίδας Σακλαμπάνης και ο Κωνσταντίνος Μαρκέτος. Ποια είναι η δύναμή τους; Ο διάλογος του Μιθριδάτη με τον Αλέξη Τσίπρα είχε πάνω από μισό εκατομμύριο views και η κουβέντα του προέδρου με τον φοιτητή για τη Νίκη Κεραμέως, πάνω από επτακόσιες χιλιάδες. «Φωτιά» έχει πάρει το TikTok, στο φουλ δουλεύουν οι μηχανές στο Instagram.
Οδικός χάρτης: Την Κυριακή ο Αλέξης Τσίπρας στην Κεντρική Επιτροπή θα κηρύξει την έναρξη της προεκλογικής περιόδου. Με τη διάλυση της Βουλής θα γίνει ο τελικός σχεδιασμός των περιοδειών του προέδρου. Μετά την προκήρυξη των εκλογών θα εξεταστεί η αποκλειστική συνεργασία με εξειδικευμένη εταιρεία για την παραγωγή των τελικών σποτ, η προβολή των οποίων στα social media και στους τηλεοπτικούς δέκτες θα πυκνώσει το τελευταίο δεκαπενθήμερο.
ΠΑΣΟΚ: έμφαση στους νέους
Της Δώρας Αντωνίου
Η επανασύνδεση με την κοινωνική βάση του ΠΑΣΟΚ και η ουσιαστική διεκδίκηση όσο το δυνατόν μεγαλύτερου μεριδίου από τους νέους ψηφοφόρους είναι οι βασικοί άξονες πάνω στους οποίους η Χαριλάου Τρικούπη οικοδομεί την προεκλογική στρατηγική της στην τελική ευθεία προς τις κάλπες. Το κλείσιμο της Βουλής σε λίγες ημέρες και η επίσημη έναρξη της προεκλογικής εκστρατείας, μαζί με τους περιορισμούς που αυτομάτως θα ενεργοποιηθούν σε σχέση με την προβολή προσώπων και τις παραμέτρους της καμπάνιας, έχουν μπει στο μικροσκόπιο των στενών συνεργατών του Νίκου Ανδρουλάκη.
Το ΠΑΣΟΚ θα επιδιώξει να είναι πιο ηχηρό το θετικό μήνυμα στην προεκλογική καμπάνια του. «Χωρίς να υποβαθμίζουμε την κριτική στις κυβερνήσεις Μητσοτάκη και Τσίπρα, όπου μιλάμε για δύο αποτυχημένα μοντέλα, θέλουμε να αναδείξουμε όσα εμείς έχουμε να αντιπροτείνουμε, να μιλήσουμε ως κόμμα που μπορεί να αποτελέσει πειστική εναλλακτική διακυβέρνησης», αναφέρεται σχετικά. Το «σε ποια χώρα θέλουμε να ζούμε» και το «για να σταθεί η χώρα όρθια πρέπει να σταθεί στα πόδια της η νέα γενιά» είναι τα βασικά μηνύματα από τα οποία θα προκύψουν τα συνθήματα των προεκλογικών σποτ. Μηνύματα που θα αφορούν ζητήματα όπως το ιδιωτικό χρέος, το κοινωνικό κράτος, η εργασία και η υγεία.
Σχεδιασμός: Στον σχεδιασμό της προεκλογικής εκστρατείας επιστρατεύθηκε το επικοινωνιακό επιτελείο αλλά και βουλευτές του κόμματος. Ο εκπρόσωπος Τύπου Δημήτρης Μάντζος, ο γραμματέας του κόμματος Ανδρέας Σπυρόπουλος, ο γραμματέας Πολιτικού Σχεδιασμού Παναγιώτης Δουδωνής και οι βουλευτές Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος, Μιχάλης Κατρίνης, Ευαγγελία Λιακούλη, Κώστας Σκανδαλίδης και Νάντια Γιαννακοπούλου συμμετέχουν στην προετοιμασία. Ο συντονισμός γίνεται από τη διευθύντρια Επικοινωνίας Στεφανία Μουρελάτου, η οποία μαζί με τους συνεργάτες της έχει αναλάβει την καθημερινή επικαιροποίηση θέσεων και τεκμηρίωσης.
Πρόσωπα: Ο Νίκος Ανδρουλάκης θα είναι στην πρώτη γραμμή των τηλεοπτικών εμφανίσεων, καθώς θεωρείται ότι αυτός δίνει το στίγμα καλύτερα απ’ όλους και ότι οι πολίτες αυτόν περιμένουν να ακούσουν. Την ομάδα που θα δώσει τη μάχη της επικοινωνίας από τηλεοράσεως συμπληρώνουν οι Δημήτρης Μάντζος, Ανδρέας Σπυρόπουλος και Παναγιώτης Δουδωνής, οι οποίοι, καθώς δεν θα είναι υποψήφιοι με σταυρό, δεν υπόκεινται στους περιορισμούς στον αριθμό εμφανίσεων.
Από επάνω και δεξιόστροφα: Παναγιώτης Δουδωνής, Δημήτρης Μάντζος, Νάντια Γιαννακοπούλου, Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος.
Συνεργάτες: Ο Στράτος Φαναράς της εταιρείας Metron Analysis είναι ο σταθερός συνομιλητής της Χαριλάου Τρικούπη όσον αφορά την αποτίμηση των δημοσκοπικών μετρήσεων. Συνεργάτες του κ. Ανδρουλάκη αναφέρουν ότι ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ θεωρεί τις αναλύσεις του έγκυρες και κοντά στην πραγματικότητα της κάλπης. Από το ΠΑΣΟΚ δεν έχουν ακόμη καταλήξει σε κάποια διαφημιστική – επικοινωνιακή εταιρεία όσον αφορά την προεκλογική εκστρατεία. Πάντως υπάρχουν ορισμένα πρόσωπα από τον χώρο των μέσων ενημέρωσης που είναι σταθεροί συνομιλητές του κ. Ανδρουλάκη και σε μεγάλο βαθμό καθορίζουν τις επιλογές στην επικοινωνιακή στρατηγική. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τον πρώτο λόγο έχει ο Βασίλης Πανάγος, στενός συνεργάτης του Νίκου Ανδρουλάκη.
Οδικός χάρτης: Ηδη η προεκλογική εκστρατεία έχει αρχίσει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου «έπαιξε» το πρώτο προεκλογικό σποτ του κόμματος την ημέρα που ανακοινώθηκε η ημερομηνία των εκλογών. Σήμερα θα προβληθεί το δεύτερο διαδικτυακό σποτ, που θα απαντάει στην ερώτηση «ποιον έχει στο μυαλό του ο Νίκος Ανδρουλάκης». Και για λόγους οικονομικούς αλλά και διότι είναι ένα μέσο πιο πρόσφορο για την προσέγγιση των νέων σε ηλικία ψηφοφόρων, η Χαριλάου Τρικούπη επενδύει πολύ στο Διαδίκτυο. Σε δεύτερο χρόνο, μετά την έναρξη της επίσημης προεκλογικής περιόδου, θα αρχίσει η εκστρατεία σε τηλεόραση και ραδιόφωνο.
Πηγή kathimerini.gr