Αθήνα και Θεσσαλονίκη πήραν «κεφάλι» στην κούρσα της φετινής τουριστικής χρονιάς καθώς φαίνεται πως έκαναν καλύτερη…εκκίνηση.
Το θετικό ξεκίνημα των δύο μεγαλύτερων ελληνικών πόλεων τη φετινή τουριστική χρονιά αποτυπώνεται στα στοιχεία α’ τριμήνου 2015 που παρουσίασε η εξειδικευμένη στην παρακολούθηση των μεγεθών της ελληνικής ξενοδοχειακής αγοράς εταιρεία συμβούλων GBR Consulting.
Η ανοδική δυναμική που εμφανίζουν οι δύο βασικοί αστικοί τουριστικοί προορισμοί της χώρας περιγράφεται, σε πρώτο επίπεδο, από τη μεγάλη αύξηση αφίξεων ξένων επισκεπτών η οποία έφθασε το 30% στην Αθήνα και το 22% στη Θεσ/νίκη. Αυτό, σύμφωνα με την GBR, είχε ως αποτέλεσμα να βελτιώσουν σημαντικά τις επιδόσεις τους τα ξενοδοχεία των δύο πόλεων. Πιο συγκεκριμένα, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις σε Αθήνα και Θεσ/νίκη βελτίωσαν σημαντικά τις πληρότητές τους ενώ οριακή αύξηση κατέγραψαν οι μέσες τιμές των δωματίων.
Η σημαντική αύξηση της πληρότητας , ωστόσο, στο α’ τρίμηνο αποδείχθηκε αρκετή για να αυξηθούν τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) κατά 17,3% στα ξενοδοχεία της Αθήνας και κατά 7,6% στις μονάδες της συμπρωτεύουσας.
Λιγότερο αποδοτικό ήταν το α’ τρίμηνο για τα ξενοδοχεία γνωστών παραθεριστικών περιοχών της χώρας (resorts). Σύμφωνα με την GBR, Ηράκλειο και Χανιά στην Κρήτη, η Κέρκυρα και η Κως υποδέχθηκαν στα αεροδρόμιά τους περί τις 13.000 περισσότερους ξένους επισκέπτες σε σύγκριση με το α’ τρίμηνο της προηγούμενης χρονιάς. Για τα παραθεριστικά ξενοδοχεία, ωστόσο, η όποια άνοδος δεν φαίνεται πως μετουσιώθηκε σε αυξημένα έσοδα. Έτσι, σε αντίθεση με τις επιδόσεις των ξενοδοχείων σε Αθήνα και Θεσ/νίκη, οι μονάδες των παραθεριστικών περιοχών κατέγραψαν οριακή αύξηση στα της τάξης του 0,4% τα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR).
Μεικτή την ίδια στιγμή εμφανίζεται η εικόνα σε γνωστές πρωτεύουσες που αποτελούν ανταγωνιστικούς προορισμούς της Αθήνας και της Θεσ/νίκης. Σύμφωνα πάντα με την GBR, τα ξενοδοχεία της Μαδρίτης πέτυχαν να αυξήσουν 11,8% τα έσοδά τους ανά διαθέσιμο δωμάτιο στο α’ τρίμηνο της χρονιάς κυρίως χάρη στην αύξηση της τιμής των δωματίων τους.
Στον αντίποδα, τα ξενοδοχεία της Ρώμης είδαν τη μέση τιμή των δωματίων τους (ARR) να μειώνονται με αποτέλεσμα να μειωθούν 2% τα έσοδά τους ανά δωμάτιο κατά το α τρίμηνο της χρονιάς.
Την ίδια στιγμή, οι επιδόσεις των ξενοδοχείων του Καΐρου αποτυπώνουν ανάγλυφα την προσπάθεια ολικής επαναφοράς που επιχειρεί η Αίγυπτος στην αγορά διακοπών της Μεσογείου. Έτσι, τα ξενοδοχεία του Καΐρου κατέγραψαν στο α’ τρίμηνο εντυπωσιακή αύξηση εσόδων ανά δωμάτιο της τάξης του 87% κατά το τελευταίο δωδεκάμηνο.
Η GBR επισημαίνει την αναστροφή της πορείας των κρατήσεων από τις δύο κύριες αγορές (Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο) μετά το Φεβρουάριο αλλά και τις προβλέψεις για μείωση 20-30% των αφίξεων από Ρωσία.
Παρά την αβεβαιότητα, ωστόσο, σχετικά με την έκβαση των διαπραγματεύσεων της ελληνικής κυβέρνησης με τους δανειστές της χώρας, οι ξενοδόχοι σε Αθήνα και Θεσ/νίκη εμφανίζονται αισιόδοξοι για διατήρηση της αυξητικής πορείας στις δύο πόλεις και κατά τη διάρκεια του β’ τριμήνου.
Σύμφωνα με το GBR Consulting Barometer για το β’ τρίμηνο του 2015 οι ξενοδόχοι σε Αθήνα και Θεσ/νίκη περιμένουν αξιοσημείωτη αύξηση τόσο της πληρότητας των μονάδων τους όσο και των τιμών που διαθέτουν τα δωμάτιά τους σε σύγκριση με το β’ τρίμηνο του 2014.
Στον αντίποδα φέρονται να κινούνται οι εκτιμήσεις των ξενοδόχων στις παραθεριστικές περιοχές. Σύμφωνα πάντα με την GBR εμφανίζονται πιο συγκρατημένοι στις προβλέψεις τους αναμένοντας πως οι πληρότητες αλλά και τα επίπεδα τιμών των δωματίων τους θα κινηθούν στα περυσινά επίπεδα.
euro2day.gr