Με συντονισμένες παρεμβάσεις από το Δήμο Ρόδου έχει γίνει η κατάλληλη προετοιμασία και έχει ανοίξει η Κοιλάδα των Πεταλουδών για την υποδοχή επισκεπτών για τη νέα τουριστική περίοδο.
Μέσα στον Απρίλιο ολοκληρώθηκε εργολαβία ύψους €24.000 για το κλάδεμα και τον καθαρισμό του Πρασίνου στην Κοιλάδα. Τα δέντρα τα οποία κοπήκαν είχαν ξεραθεί και παρουσίαζαν κίνδυνο για τους επισκέπτες, ενώ η επιλογή τους έγινε κατόπιν μελέτης της Διεύθυνσης Πρασίνου και επιτόπιας υπόδειξης και από τη Διεύθυνση Δασών Δωδεκανήσου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης με φυσική παρουσία εκπροσώπου στην Κοιλάδα καθ’ όλη τη διάρκεια των εργασιών.
Παράλληλα ο Δήμος Ρόδου και η ΔΕΡΜΑΕ προχώρησαν από κοινού σε εργασίες για τον εξωραϊσμό της Κοιλάδας συμπεριλαμβανομένης αντικατάστασης του πλακόστρωτου, εργασίες καθαρισμού, ελαιοχρωματισμών των κτιρίων, επισκευή των γεφυρών, διαγράμμιση των χώρων στάθμευσης, αλλά και προφύλαξης της Κοιλάδας από ανεπιτήρητα ζώα μέσω επεμβάσεων στη συρματόπλεκτη περίφραξη. Ο Δήμος Ρόδου έχει μόνιμο συνεργείο συμπεριλαμβανομένων εργατών και υδραυλικού οι οποίοι απασχολούνται με τη φροντίδα της εικόνας της Κοιλάδας, ενώ προκειμένου να εξομαλυνθούν ζητήματα που πάντα παρουσιάζονται στην αρχή της περιόδου, επιχειρεί συνεργείο αυτεπιστασίας του Δήμου Ρόδου για όλη την εβδομάδα.
Ο Δήμος Ρόδου παράλληλα έχει προκηρύξει και αναμένεται ανάδοχος, έργου προϋπολογισμού €59.000 για τη φύλαξη της Κοιλάδας, για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, τη φροντίδα για τη μη όχληση των Πεταλουδών, αλλά και την εξυπηρέτηση των επισκεπτών. Για ολόκληρη τη θερινή περίοδο έχει υπάρξει πρόβλεψη 10 βαρδιών καθημερινά για επτά ημέρες την εβδομάδα.
Για πρώτη φορά λειτουργεί φέτος αυτόματο σύστημα παροχής εισιτηρίων και ελέγχου της εισόδου στην Κοιλάδα σε τέσσερα σημεία εισόδου προκειμένου να υπάρξει καλύτερη αξιοποίηση της Κοιλάδας αλλά και καλύτερη εξυπηρέτηση των επισκεπτών, έργο το οποίο ολοκληρώθηκε με τη συνεργασία της Διεύθυνσης Οικονομικών και της Διεύθυνσης Πληροφορικής. Έχουν ήδη τοποθετηθεί τουρνικέ ακύρωσης σε όλες τις εισόδους, ενώ εντός της εβδομάδος θα τοποθετηθούν και οι τελευταίοι αυτόματοι πωλητές τους οποίους ο Δήμος έχει ήδη προμηθευτεί. Για την ορθή δε λειτουργία του συστήματος, απαιτήθηκε η τοποθέτηση οπτικής ίνας που διατρέχει όλη την κοιλάδα, προσφέροντας ταχύτητα και αυξημένες ψηφιακές υπηρεσίες στους επισκέπτες.
Επιπλέον με συνεργασία του Γραφείου Πολιτικής Προστασίας αλλά και της ΔΕΥΑΡ ολοκληρώθηκαν εργασίες για τον καθαρισμό των φρεατίων ομβρίων υδάτων, και την αποκατάσταση βλαβών στις αντλίες διανομής και στις γεωτρήσεις εξασφαλίζοντας τη συνεχή και επαρκή υδροδότηση της Κοιλάδας.
Για τις παρεμβάσεις που απαιτούνται στο Μουσείο που λειτουργεί στην Κοιλάδα ο Δήμος Ρόδου έχει ετοιμάσει τις κατάλληλες μελέτες προκειμένου να αιτηθεί τη χρηματοδότηση των μεγάλων επεμβάσεων που απαιτούνται σε έργο προϋπολογισμού €300.000. Η ωριμότητα των μελετών είναι μεγάλη και αναμένεται η πρόσκληση για το πρόγραμμα.
Η Δημοτική Αρχή έχει το όραμα και την επιμονή για την υλοποίηση παρεμβάσεων μεγάλης κλίμακας με στόχο την προστασία αλλά και την ανάδειξη της μεγάλου φυσικού κάλλους Κοιλάδας, πέτυχε μέσω της Διεύθυνσης Προγραμματισμού την ένταξη στο πρόγραμμα «Δράσεις για την προστασία και ανάδειξη της φυσικής κληρονομίας» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Νότιο Αιγαίο 2014 – 2020», που συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) με στόχο την ανάδειξη περιοχών φυσικού κάλλους, έργου προϋπολογισμού €516.606. «Για την ωρίμανση του έργου προκειμένου να υποβληθεί προς ένταξη οι υπηρεσίες του Δήμου εργάστηκαν ακόμα και ανήμερα των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Δεν υπάρχει πρόγραμμα χρηματοδότησης το οποίο θα ανακοινωθεί, και για το οποίο ο Δήμος Ρόδου δεν θα υποβάλει πρόγραμμα με ώριμη μελέτη. Έχουμε τη βούληση για την υλοποίηση των μεγάλων παρεμβάσεων που έχει ανάγκη η Ρόδος» δήλωσε ο Δήμαρχος για την παρέμβαση που σχεδιάζεται στην Κοιλάδα μέσω του ΕΣΠΑ.
Τέλος, προβληματίζει τη Δημοτική Αρχή αλλά και τις αρμόδιες Υπηρεσίες το ζητήμα αειφορίας της Κοιλάδας, καθώς και η επιβάρυνση του φυσικού περιβάλλοντος και του βιοτόπου της Πεταλούδας από την όχληση (κυκλοφοριακή, περιβαλλοντική, και θορύβου) που προκαλείται από τη διέλευση του τραίνου και βαρέως τύπου οχημάτων. Υπάρχει σχεδιασμός προκειμένου να μελετηθεί επιστημονικά το συγκεκριμένο ζήτημα.