«Οι τοπικές κοινωνίες, με την
σθεναρή αντίθεσή τους, βοήθησαν ξεκάθαρα την κυβέρνηση να οπλιστεί στη διαπραγματευτική της λογική»
«Παρά το μέχρι σήμερα διαφαινόμενο αδιέξοδο διατηρώ την αισιοδοξία μου ότι στο τέλος θα υπάρξει μια αμοιβαία επωφελής συμφωνία τόσο για την Ελλάδα, όσο και για την ευρωπαϊκή προοπτική. Προφανώς η συμφωνία θα έλθει στη βουλή και θα ψηφιστεί».
Αυτό δηλώνει, σε συνέντευξή του στη «δ», ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ κ. Νίκος Συρμαλένιος, με αφορμή τη συνέχιση των διαπραγματεύσεων μεταξύ της κυβέρνησης και των ευρωπαίων εταίρων.
«Δεν υπάρχει κανένας βουλευτής και κανένα στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ και πρώτος από όλους ο ίδιος ο πρωθυπουργός, που θα ψηφίσει συμφωνία μη επωφελή για τη μεγάλη πλειοψηφία του ελληνικού λαού. Είναι προφανές ότι η συμφωνία θα είναι προϊόν συμβιβασμού και από τις δύο πλευρές, συμβιβασμού που θα σέβεται τη βιώσιμη προοπτική της χώρας και το σταμάτημα της καταστροφής των αδύναμων στρωμάτων που κατέστρεψαν οι μνημονιακές κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων», δηλώνει ο κ. Νίκος Συρμαλένιος.
Με αφορμή τη συνάντηση που έγινε στο υπουργείο Οικονομικών για τους μειωμένους συντελεστές του ΦΠΑ, ο κ. Νίκος Συρμαλένιος εκφράζει την άποψη ότι δεν θα χρειαστεί να έρθει στη Βουλή μέτρο κατάργησης των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ στο Αιγαίο.
«Όλοι οι νησιώτες βουλευτές και οι τοπικές κοινωνίες, με την σθεναρή αντίθεσή τους, βοήθησαν ξεκάθαρα την κυβέρνηση να οπλιστεί στη διαπραγματευτική της λογική και νομίζω ότι για μια ακόμα φορά το θέμα έχει λήξει», δηλώνει ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.
Σε ερώτηση σχετικά με την αντιμετώπιση του μεταναστευτικού προβλήματος ο κ. Συρμαλένιος δηλώνει ότι «απαιτούνται ταχείες αποφάσεις, που δεν μπορούν να συμβαδίσουν με ένα κράτος ανέτοιμο, με ελάχιστο προσωπικό, με ακόμα ελάχιστες δομές υποδοχής, φιλοξενίας».
Η συνέντευξή του κ. Νίκου Συρμαλένιου, αναλυτικά:
• Πιστεύετε πως τελικά θα υπάρξει συμφωνία μεταξύ της κυβέρνησης και των δανειστών μέσα στον Ιούνιο; Πρέπει το τελικό κείμενο να κατατεθεί για ψήφιση στη Βουλή;
Το αν θα υπάρξει ή όχι συμφωνία εξαρτάται απόλυτα από το αν οι δανειστές θα αποδεχθούν ότι η Ευρώπη πρέπει να παραμείνει ενωμένη και όχι διαιρεμένη, από το αν θα αποδεχθούν ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση, αν θα υπάρξει με προοπτική, οφείλει να λειτουργεί στη βάση της αλληλεγγύης και της κοινωνικής συνοχής και όχι στη βάση της τιμωρίας ενός λαού και μιας χώρας, που θέλει να ζήσει με αξιοπρέπεια και με σεβασμό τις αποφάσεις του. Παρόλα αυτά και παρά το μέχρι σήμερα διαφαινόμενο αδιέξοδο, διατηρώ την αισιοδοξία μου ότι στο τέλος θα υπάρξει μια αμοιβαία επωφελής συμφωνία τόσο για την Ελλάδα, όσο και για την ευρωπαϊκή προοπτική.
Προφανώς η συμφωνία θα έλθει στη βουλή και θα ψηφιστεί.
• Πως σχολιάζετε το γεγονός ότι ακόμη και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ δεν επιθυμούν συμβιβασμούς με τους ευρωπαίους εταίρους αλλά συμφωνία που δεν θα βλάψει, όμως, τους πολίτες;
Δεν υπάρχει κανένας βουλευτής και κανένα στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ και πρώτος από όλους ο ίδιος ο πρωθυπουργός, που θα ψηφίσει συμφωνία μη επωφελή για τη μεγάλη πλειοψηφία του ελληνικού λαού. Είναι προφανές ότι η συμφωνία θα είναι προϊόν συμβιβασμού και από τις δύο πλευρές, συμβιβασμού που θα σέβεται τη βιώσιμη προοπτική της χώρας και το σταμάτημα της καταστροφής των αδύναμων στρωμάτων που κατέστρεψαν οι μνημονιακές κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων.
• Καθυστέρηση πληρωμών της χώρας προς τους δανειστές τώρα, ως “μηχανισμό εκβιασμού”, πρότεινε στην κυβέρνηση ο Γιάννης Μηλιός, μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ. Συμφωνείτε με την πρόταση;
Η πρόταση αυτή δεν μπορεί να χρησιμοποιείται ως όπλο τακτικής ή εκβιασμού, παρά μόνο ως αποτέλεσμα της χρηματοδοτικής ασφυξίας, ως λύση ανάγκης που επιλέγει να πληρώσει μισθούς, συντάξεις και κοινωνικές ανάγκες και όχι τους δανειστές.
• Στην πρόταση των ευρωπαίων εταίρων προς την κυβέρνηση αναφέρεται πως θα πρέπει να υπάρχουν μόνο δύο συντελεστές του ΦΠΑ. Τι θα προκαλέσει αυτό στα νησιά στη στιγμή μάλιστα που δεν δέχονται οι δανειστές τη διατήρηση του ειδικού καθεστώτος. Θα ψηφίσετε το συγκεκριμένο μέτρο καθώς και άλλα που θα φέρουν σε πολύ δύσκολη θέση τους πολίτες;
Είμαι σίγουρος ότι δεν θα χρειαστεί να έλθει στη βουλή μέτρο κατάργησης των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ στο Αιγαίο. Όλοι οι νησιώτες βουλευτές και οι τοπικές κοινωνίες με την σθεναρή αντίθεση τους, βοήθησαν ξεκάθαρα την κυβέρνηση να οπλιστεί στη διαπραγματευτική της λογική και νομίζω ότι για μια ακόμα φορά το θέμα έχει λήξει.
• Μεγάλες διαστάσεις έχει προσλάβει και στα Δωδεκάνησα το πρόβλημα της παράνομης μετανάστευσης. Πως θα πρέπει να αντιμετωπιστεί τελικά;
Έχουμε πεί κατ´ επανάληψη ότι το μεταναστευτικό και το προσφυγικό πρόβλημα είναι ένα από τα οξύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ελλάδα αλλά και όλη η Ευρώπη, ιδιαίτερα οι χώρες του νότου. Οι πρόσφατες κυβερνητικές αποφάσεις, αλλά και οι δειλές ακόμα αποφάσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχουν κάνει ένα βήμα προς την κατεύθυνση θετικών λύσεων, αλλά ακόμα αποτελούν σταγόνα στον ωκεανό των προβλημάτων. Όταν όλη η Μεσόγειος βράζει και τα κύματα των προσφύγων δημιουργούν τις απελπισμένες ορδές των διωκόμενων ανθρώπων, απαιτούνται ταχείες αποφάσεις, που δεν μπορούν να συμβαδίσουν με ένα κράτος ανέτοιμο, με ελάχιστο προσωπικό, με ακόμα ελάχιστες δομές υποδοχής, φιλοξενίας. Δεν είναι τυχαίο ότι 90 εκατομμύρια ευρώ, κονδύλια που είχαν δοθεί για το μεταναστευτικό, έμειναν ανεκμετάλευτα από την προηγούμενη κυβέρνηση.
• Σας προβληματίζει το γεγονός ότι σε ορισμένα μικρά νησιά δεν επιτρέπονται προσγειώσεις αεροσκαφών τη νύχτα γιατί τα ηλεκτρονικά συστήματα παρουσιάζουν προβλήματα;
Τα μικρά νησιά απ´ό,τι γνωρίζω δεν διαθέτουν αεροδρόμια, αλλά και τα μεγάλα αεροδρόμια των νησιών μας αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα λειτουργίας. Πάσχουν από έλλειψη προσωπικού, ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, αστυνομική δύναμη κλπ, που μέσα στην αιχμή της τουριστικής περιόδου, δημιουργούν συνθήκες εικόνας απαράδεκτης για τόπους παγκόσμιου τουριστικού προορισμού.
• Σας ικανοποιεί η κατάσταση που επικρατεί στην ακτοπλοϊα; Τι μπορεί να γίνει για να βελτιωθεί;
Προφανώς και δεν με ικανοποιεί η κατάσταση της ακτοπλοϊας της χώρας. Θα σας έλεγα ότι έχει οξυνθεί και ιδιαίτερα για πολλά νησιά στο νότιο αιγαίο. Αντιμετωπίζουμε τώρα με οξύ τρόπο τα προβλήματα που σκάνε από τη σταδιακή υποβάθμιση της ελληνικής ακτοπλοϊας και του αδιεξόδου της. Για πολλά χρόνια δεν υπήρχε σχεδιασμός και στρατηγική μεταφορών και διασύνδεσης για όλο το χρόνο των νησιών μας με την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και για την ενδοεπικοινωνία.
Είναι σαφές ότι οι λύσεις δεν μπορούν να έλθουν άμεσα, γιατί ούτε οι επιδοτήσεις μπορούν να αυξηθούν, ούτε μπορεί να λειτουργήσει άμεσα η εναλλακτική μας πρόταση για το δημόσιο – κοινωνικό φορέα που χρειάζεται χρόνο και χρήμα.