Η εικόνα που θολά σχηματίστηκε πριν την έναρξη των πανελλαδικών εξετάσεων σε εκπαιδευτικούς κύκλους ότι τα θέματα που θα επέλεγε η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων φέτος (στην πρώτη «ημι-κανονική» χρονιά μετά την καραντίνα) θα ήταν λιγότερο απαιτητικά από άλλες χρονιές, εξαφανίστηκε ως… δια μαγείας.
Στα Μαθηματικά, τα θέματα που επέλεξαν τα μέλη της Επιτροπής ήταν πολύ απαιτητικά και μάλιστα ήδη από το δεύτερο ερώτημα (κάτι που θα δυσκολέψει ακόμη και την κατάκτηση της βαθμολογικής «βάσης» για πολλούς υποψηφίους). Φαίνεται έτσι ότι οι θεματοδότες δυσκολεύτηκαν να καταλάβουν ότι οι νέοι που επέστρεψαν στα εξεταστικά κέντρα μετά την πανδημία, δεν είναι οι ίδιοι με εκείνους που θυμούνταν δύο χρόνια νωρίτερα. Είναι ανήσυχοι, αγχωμένοι, με εμφανή την δυσκολία στο να επανέλθουν στο πρόγραμμά τους. Και το δεδομένο αυτό, απαιτεί τουλάχιστον ένα σεβασμό και μια ειδική διαχείριση.
Στο ίδιο μάθημα, τα ερωτήματα Δ3 και Δ4, όπως έλεγαν χθες μαθηματικοί, είναι πιθανό να μην μπόρεσαν να τα απαντήσουν και οι πολύ καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι, ενώ αναμένονται φέτος πολύ λιγότεροι αριστούχοι από εκείνους που είχαν καταγραφεί σε παλαιότερες χρονιές. Κατ’ επέκταση, πιθανολογείται και ότι φέτος θα έχουμε τις χαμηλότερες βαθμολογίες των τελευταίων (πολλών) χρόνων στο μάθημα.
Όπως κάθε χρόνο, πολύ χαμηλός αναμένεται να είναι και ο μέσος όρος των βαθμολογιών των διαγωνιζόμενων από το 4ο επιστημονικό πεδίο (Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής), όπου και τα προηγούμενα χρόνια η μέση επίδοση δεν ξεπερνούσε το 9 στην κλίμακα του 20. Πέρυσι στο επιστημονικό αυτό πεδίο ο μέσος όρος των υποψηφίων στα Μαθηματικά βαθμολογήθηκε στο 6,9.
Τα μέλη της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους ότι στο δεύτερο θέμα «η πληθώρα των ερωτήσεων ίσως δυσκολέψει τους υποψήφιους, ενώ στο τρίτο θέμα τα ερωτήματα καλύπτουν μεγάλο μέρος της ύλης και η αντιμετώπιση του Γ1, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή».
Γενικά η Εταιρεία αναφέρει ότι σήμερα «η καλή γνώση της ύλης προηγούμενων ετών είναι απαραίτητη και τα θέματα παρουσιάζουν αυξημένη δυσκολία σε σχέση με πέρυσι. Είναι πιθανό να υπάρξει μεγάλη απόκλιση στις επιδόσεις μεταξύ του προσανατολισμού Θετικών σπουδών και σπουδών Οικονομίας – Πληροφορικής, που εξετάστηκαν στα ίδια θέματα σήμερα».
Από την πλευρά της και η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ) ανακοίνωσε ότι τα θέματα στα Μαθηματικά ήταν «απαιτητικά για καλά προετοιμασμένους υποψηφίους». «Οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν ευχέρεια στις πράξεις και ολοκληρωμένες γνώσεις για να ανταποκριθούν. Οι βαθμολογίες από το 15 και πάνω απαιτούσαν ιδιαίτερες δεξιότητες στο αντικείμενο από την πλευρά των μαθητών», αναφέρει η Ομοσπονδία.
Απαιτητικά Αρχαία
και Βιολογία –
Τι θα γίνει στις Ιατρικές
Στα Αρχαία Ελληνικά επίσης είχαμε «επιστροφή στο παρελθόν» και πιο δύσκολα θέματα από εκείνα που επελέγησαν την περυσινή χρονιά αλλά και το 2020, όπου είχαν προηγηθεί οι πολιτικές της καραντίνας και των κλειστών σχολείων. Όπως σχολίασε η ΟΕΦΕ, η νοηματική απόδοση που ζητήθηκε στο αδίδακτο κείμενο το οποίο αντλήθηκε από το «Ιστορίαι» του Θουκυδίδη ήταν απαιτητική, αν και οι γραμματικές παρατηρήσεις ήταν διατυπωμένες με σαφήνεια.
Και η Βιολογία όμως όπως λένε οι εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας «ευνοούν τη συνδυαστική σκέψη και απαιτούν στους υποψήφιους να έχουν εμβαθύνει στην ύλη και να έχουν κατανοήσει τους βιολογικούς μηχανισμούς που περιγράφει το σχολικό βιβλίο».
Αυτό θα μπορούσε πιθανά να οδηγήσει σε σκέψεις για άνοδο των βάσεων στις Ιατρικές Σχολές της χώρας. Στην πραγματικότητα όμως αναμένεται να γίνει ακριβώς το αντίθετο. Κι αυτό γιατί με τον προσδιορισμό των συντελεστών των μαθημάτων βαρύτητας ανά Σχολή από τα ίδια τα ΑΕΙ, η βαθμολογική συμμετοχή της Βιολογίας στο σύνολο των μορίων των υποψηφίων για τις Σχολές αυτές μειώθηκε στο 25% (από 33% που ήταν πριν), ενώ ανέβηκε η Έκθεση (στο 25%, από 20% εως πέρυσι) και η Φυσική. Κατ επέκταση αναμένεται ότι οι βαθμολογίες για τις Ιατρικές Σχολές φέτος θα είναι διαφορετικές, πιθανά οριακά μικρότερες απ’ όσο γνωρίζαμε, λόγω των αλλαγών στην ποσοστιαία συνεισφορά των μαθημάτων στα μόρια του κάθε υποψηφίου.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε στην «δημοκρατική» ο προϊστάμενος της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Ιωάννης Παπαδομαρκάκης:
«Από τους 1353 συμμετείχαν 1270 με μόλις 1,2% αποχή. Τα παιδιά προσήλθαν κανονικά στα σχολεία τους και δεν σημειώθηκαν προβλήματα με την μετάδοση των θεμάτων. Προς το παρόν δεν είχαμε ιδιαίτερα προβλήματα».
Υπενθυμίζεται πως σε όλο τον Νομό Δωδεκανήσου, λειτουργούν για την διεξαγωγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων, 28 Εξεταστικά Κέντρα για τα ΓΕΛ και 5 για τα ΕΠΑΛ (και σε Σύμη και σε Πάτμο).
Στην πόλη της Ρόδου μετακινούνται 51 μαθητές στο Ειδικό Εξεταστικό Κέντρο (στην Καπνοβιομηχανία, 3ο ΓΕΛ).
ΤΙ ΕΙΠΑΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ
Σχετικά με τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών, ως προς το διδαγμένο κείμενο θεωρήθηκαν αρκετά κατανοητά, ενώ ως προς το αδίδακτο κείμενο, ήταν απαιτητικά:
• Βασίλης Αποστολόπουλος (Καπνοβιομηχανία, 3ο ΓΕΛ Ρόδου) Αρχαία Ελληνικά: «Το διδαγμένο κείμενο προέρχεται από δύο διαφορετικές ενότητες της ύλης και συγκεκριμένα από το έργο του Αριστοτέλη, Πολιτικά, και από τις Διατριβές του Επικτήτου. Τα κείμενα ήταν εύκολα και βατά. Το αδίδακτο που ήταν από τον Θουκυδίδη, είχε μια δυσκολία στο συντακτικό».
• Ραφαέλλα Πουλλά (Καπνοβιομηχανία, 3ο ΓΕΛ Ρόδου) Αρχαία Ελληνικά: «Τα φετινά θέματα στα Αρχαία ελληνικά ήταν βατά και μέτριας δυσκολίας. Το αδίδακτο κείμενο ήταν από τον Θουκυδίδη και η γραμματική δεν ήταν τόσο δύσκολη. Η μετάφραση ήταν μέτριας δυσκολίας».
• Ελπίδα Βασιλάκη (Καπνοβιομηχανία, 3ο ΓΕΛ Ρόδου) Αρχαία Ελληνικά: «Τα κείμενα του Αριστοτέλη και του Επικτήτου δεν ήταν δύσκολα. Μόνο λίγο στο κείμενο του Θουκυδίδη είχαμε μια μικρή δυσκολία αλλά αν ήσουν διαβασμένος μπορούσες να το γράψεις».
• Χαράλαμπος Βυζεντίνης: (Καπνοβιομηχανία, 3ο ΓΕΛ Ρόδου) Μαθηματικά: «Γενικά τα θέματα ήταν βατά. Το Α και το Β δεν ήταν τόσο δύσκολα. Στο Γ έπρεπε να ήσουν καλά προετοιμασμένος. Το Δ1 ήταν πιο δύσκολο και πιστεύω ότι εκεί ‘ζορίστηκαν’ οι περισσότεροι μαθητές. Στο Δ2 το ολοκλήρωμα, ήταν επίσης απαιτητικό».
• Δημήτρης Τριανταφύλλου: (Καπνοβιομηχανία, 3ο ΓΕΛ Ρόδου) Μαθηματικά: «Το Α θέμα που ήταν θεωρία δεν ήταν δύσκολο και οι ερωτήσεις Σ-1 ήταν αρκετά απλές. Το Β θέμα σε σχέση με προηγούμενες χρονιές ήταν αρκετά πιο δύσκολο. Το Γ θέμα ήταν αρκετά εύκολο με εξαίρεση το υποερώτημα Γ4. Το Δ θέμα θα το χωρίσουμε σε δυο υποκατηγορίες. Τα υποερωτήματα Δ1 και Δ2 ήταν αρκετά εύκολα σε αντίθεση με τα δυο τελευταία υποερωτήματα που ήταν ιδιαίτερα απαιτητικά».
• Μαρία Κ., (Καπνοβιομηχανία, 3ο ΓΕΛ Ρόδου) Βιολογία: «Τα θέματα στη Βιολογία ήταν γενικά βατά, χωρίς ασάφειες και αφορούσαν σε όλο το εύρος της ύλης. Το θέμα Γ και το υποερώτημα Δ3 ήταν λίγο πιο δύσκολα. Νομίζω ότι ήταν για τους καλά προετοιμασμένους μαθητές».
ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ
ΟΙ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ
Την Τετάρτη 8 Ιουνίου 2022, οι υποψήφιοι των ΓΕΛ εξετάζονται σε Λατινικά (Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ), Χημεία (Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ, Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ) Πληροφορική (Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡ/ΚΗΣ) και ολοκληρώνουν τα εξεταζόμενα μαθήματα την Παρασκευή 10 Ιουνίου 2022, με Ιστορία (Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ), Φυσική Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ + Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ, Οικονομία (Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡ/ΚΗΣ).
Οι βαθμολογίες αναμένεται να ανακοινωθούν όταν ολοκληρωθούν και τα Ειδικά Μαθήματα, ενώ οι βάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ στο πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου.
Για πρώτη φορά, οι συντελεστές βαρύτητας των εξεταζόμενων μαθημάτων για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ορίστηκαν από τα ίδια τα ΑΕΙ, γεγονός που ενδεχομένως θα οδηγήσει σε διαφορές στον υπολογισμό των μορίων.