• Είχε ως θέμα «Changes/Αλλαγές» και πραγματοποιήθηκε στην πλατεία του Αγίου Πέτρου
Το καταστροφικό αποτύπωμα της πυρκαγιάς που έπληξε τη Ρόδο το καλοκαίρι του 2023, όπως κατεγράφη από την ματιά του Ρόδιου φωτογράφου Βασίλη Ικουτα, φιλοξενήθηκε σε έκθεση φωτογραφίας στο Βατικανό.
Η φωτογραφική έκθεση με θέμα «Changes/ Αλλαγές», εκτέθηκε στην κιονοστοιχία του Καρλομάγνου της πλατείας του Αγίου Πέτρου στο Βατικανό και συμμετείχαν φωτογράφοι από το Μπαγκλαντές, την Αιθιοπία, την Αμαζονία, τη Φλόριντα, την Ελλάδα (την οποία εκπροσώπησε ο κ. Βασίλης Ικουτας), την Ιταλία, την Ισλανδία, την Αυστραλία και την Τουρκία.
Τα εγκαίνια της φωτογραφικής έκθεσης «Changes/ Αλλαγές» την επιμέλεια της οποίας είχαν και φέτος η Λία και η Μαριάννα Μπελτράμη, πραγματοποιήθηκαν στις 7 Μαΐου στην πλατεία Saint-Pierre.
Τα έντονα χρώματα των έργων αναδεικνύουν την ομορφιά του πλανήτη αλλά και, σχεδόν παράδοξα, τις πληγές του που προκαλούνται από καταστροφικές και φρενήρεις ανθρώπινες διεργασίες.
Η πρωτοβουλία για την έκθεση φωτογραφίας, ήρθε ως απάντηση στο κάλεσμα του Πάπα Φραγκίσκου στην Αποστολική Προτροπή του Laudate Deum, όταν προειδοποίησε για τους επικείμενους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής, που σύντομα θα είναι μη αναστρέψιμοι: «Θα αισθανθούμε τις επιπτώσεις στους τομείς της υγείας, των πηγών απασχόλησης, της πρόσβασης σε πόρους, τον περιορισμό της στέγασης, την αναγκαστική μετανάστευση…».
Η έκθεση περιελάμβανε 24 φωτογραφίες. Τα πλάνα που επιλέχθηκαν και συνδυάστηκαν με την προσευχή του Αγίου Φραγκίσκου, παρουσιάζουν μια αντίθεση μεταξύ της ομορφιάς και του θαύματος της Δημιουργίας και της καταστροφής της κλιματικής αλλαγής, τόσο στο περιβάλλον μας όσο και στους πληθυσμούς σε όλο τον κόσμο.
Ο τίτλος της έκθεσης, «Αλλαγές», αναφέρεται τόσο στο φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής όσο και στην ανάγκη των ατόμων να αλλάξουν τις απόψεις και τις συμπεριφορές τους για να μετριάσουν τις επιπτώσεις της.
Οι φωτογραφίες, ήταν τοποθετημένες σε στηρίγματα κατασκευασμένα από ξύλο που ανακτήθηκε μετά την καταιγίδα Vaia στην Αυτόνομη Επαρχία του Τρέντο στην Ιταλία, το οποίο σε άλλη περίπτωση θα είχε πεταχτεί. Όταν ρωτήθηκε αν είναι αλήθεια ότι η τέχνη γενικά μπορεί να διαμορφωθεί, αλλά η φωτογραφία αποτυπώνει πάντα την αλήθεια, η συγγραφέας-σκηνοθέτης Lia Beltrami απάντησε ότι «λέει την αλήθεια και μιλάει».
Ο νομάρχης του Dicastery for Communication, Paolo Ruffini, εγκαινιάζοντας την έκθεση, τόνισε τη σημασία αυτής της πρωτοβουλίας «γιατί συνδυάζει λέξεις με εικόνες και έτσι στοχεύει σε μια μεγαλύτερη συνειδητοποίηση του τρόπου με τον οποίο η φροντίδα του κοινού μας σπιτιού, που είναι η γη, αφορά την προσωπική μας ζωή και κατά κάποιο τρόπο και τις σχέσεις μας. Είναι μια συνειδητοποίηση, εξηγεί, η οποία πυροδοτεί μια μετατροπή που πρέπει να συμβεί μέσα μας. Συνήθως έχουμε την τάση να βλέπουμε τα κακά πράγματα να συμβαίνουν εξωτερικά. εμείς, και στεκόμαστε δίπλα ως θεατές. Αυτές οι εικόνες μας ωθούν να γίνουμε πρωταγωνιστές της αλλαγής. Αυτός είναι ο λόγος που νοιαζόμαστε τόσο πολύ για αυτό το έργο».
Οι εικόνες και οι λέξεις σε αυτές τις φωτογραφίες εμπνέουν και εκπλήσσουν. «Όπως λέει ο Πάπας Φραγκίσκος», παρατηρεί ο Paolo Ruffini, «το αίσθημα της έκπληξης είναι κάτι που δυστυχώς έχουμε χάσει στην εποχή μας, έχουμε χάσει την ικανότητα να εντυπωσιαζόμαστε από τα πράγματα και να τα παρατηρούμε, κάτι που κατά κάποιον τρόπο μας προκαλεί πραγματικά. Συμπεριφερόμαστε σαν να έχουμε ήδη δει τα πάντα και στην πραγματικότητα τότε, καταλήγουμε να μην βλέπουμε τίποτα».
Να σημειωθεί ότι, ο Ρόδιος φωτογράφος Βασίλης Ικουτας ήταν ο μοναδικός από την Ελλάδα που συμμετείχε και φέτος στην έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «Changes/ Αλλαγές».
Και πέρσι, είχε λάβει μέρος με δύο φωτογραφίες του στην έκθεση ”Women’s cry”, που είχε ως θέμα τις γυναίκες από κάθε γωνιά του πλανήτη που παρ’ όλες τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν καταφέρνουν να επιβιώνουν και να ζουν με αξιοπρέπεια, επίσης στην κιονοστοιχία της πλατείας του Αγίου Πέτρου στο Βατικανό. Οι φωτογραφίες του απεικόνιζαν ηλικιωμένες γυναίκες από χωριά της Ρόδου με το παραδοσιακό μαντήλι στο κεφάλι, που παρέπεμπαν στις αγαπημένες γιαγιάδες των παιδικών μας χρόνων.
(Σ.σ. η φωτογραφία με το φλεγόμενο δάσος είναι αυτή που εκτέθηκε στο Βατικανό)