«Πλήρωσα 5.000 ευρώ για να περάσω στην Ελλάδα αλλά με έβαλαν να κυβερνήσω το σκάφος» λέει ο βασικός κατηγορούμενος, σύμφωνα με τη δικογραφία που αποκαλύπτει το protothema.gr
«Κυβερνούσα το σκάφος αλλά όχι με δική μου θέληση. Με ανάγκασαν, με απειλούσαν με όπλα! Αρνούμαι τις κατηγορίες». Ο οδηγός του σκάφους που μετέφερε πάνω από 100 μετανάστες ανοιχτά της Χάλκης περιέγραψε ενώπιον του ανακριτή τον τρόπο με τον οποίο δέχτηκε απειλές για τη ζωή του από μέλη κυκλώματος διακίνησης μεταναστών, σε περίπτωση που δεν αναλάμβανε τον χειρισμό του πλοίου.
Το «ΘΕΜΑ» αποκαλύπτει σήμερα τη δικογραφία που σχημάτισαν τα στελέχη του Λιμενικού για το μεγαλύτερο ναυάγιο πλοίου στην Ελλάδα, που προκάλεσε «μικροεπεισόδιο» μεταξύ των ελληνικών και των τουρκικών αρχών.
Συνολικά συνελήφθησαν τέσσερα άτομα που αντιμετωπίζουν τις κατηγορίες της παράνομης εισόδου στη χώρα, της παράνομης μεταφοράς από το εξωτερικό αρκετών μεταναστών, της πρόκλησης ναυαγίου και της έκθεσης σε κίνδυνο όλων των διασωθέντων. Μια γυναίκα σε μαρτυρία της στο Λιμενικό ανέφερε πως ο σύζυγος και το παιδί της πνίγηκαν!
Απειλές με μαχαίρια: «Θα είσαι ο κυβερνήτης, αλλιώς θα σε σκοτώσουμε!»
Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς των μεταναστών, όλα φαίνεται πως ξεκίνησαν από τις τουρκικές ακτές. Ενας Τούρκος μετέφερε τους μετανάστες από ένα ξενοδοχείο και στη συνέχεια εξαφανίστηκε. Ενας από τους βασικούς κατηγορούμενους ανέφερε πως έκλεισε συμφωνία για να μεταφερθεί από την Τουρκία στην Ελλάδα. Ωστόσο, όπως ισχυρίστηκε στον ανακριτή, όταν ανέβηκε στο πλοίο όλα άλλαξαν. «Εκλεισα συμφωνία με τον……, έδωσα 5.000 ευρώ να πάω από Τουρκία στην Ιταλία, δεν μου είπαν από πριν ότι θα είμαι ο κυβερνήτης.
Τα χρήματα τα έδωσα στον… Οταν ανέβηκα στο καράβι μου είπαν ότι πρέπει να είμαι ο καπετάνιος. Μου είπαν ότι θα είσαι ο κυβερνήτης αλλιώς θα σε σκοτώσουμε. Μου είπαν ότι έχω αυτές τις δύο επιλογές. Οταν πήγα να πληρώσω τους είχα πει ότι ξέρω μηχανολογικά και είχα προσφερθεί να βοηθήσω αν κάτι δεν πήγαινε καλά στο πλοίο», είπε και συνέχισε: «Ο….. ήταν υπεύθυνος στο πλοίο κυκλοφορούσε μένα ένα μαχαίρι, έκανε τα πάντα και έδινε εντολές σε όλους και σε μένα. Δεν ήμουν υπεύθυνος για τη φόρτωση του πλοίου ούτε μπορούσα να ελέγξω γιατί με απειλούσαν. Ενας Τούρκος ήταν υπεύθυνος για τη μεταφορά από το ξενοδοχείο στο πλοίο, μετά εξαφανίστηκε».
Ο κατηγορούμενος στάθηκε επίσης στον τρόπο που έγινε το ναυάγιο. «Ζήτησαν από τον…… να πιάσει το τιμόνι για λίγα λεπτά για να κατέβω κάτω όταν ξεκίνησαν να μπαίνουν νερά, να δω τι γίνεται γιατί ξέρω από μηχανολογικά. Προσπάθησα να σώσω την κατάσταση με δική μου πρωτοβουλία», επισήμανε στην απολογία του.
Οπως τονίζεται στη δικογραφία της υπόθεσης, από τις καταθέσεις των διασωθέντων προέκυψε ότι στο σκάφος επέβαιναν παράτυποι μετανάστες, οι οποίοι ξεκίνησαν από την Τουρκία. Οι περισσότεροι αναγνώρισαν τέσσερα άτομα, τα οποία διασώθηκαν και φαίνεται πως έδρασαν από κοινού για να πραγματοποιηθεί το ταξίδι. Μια γυναίκα από τη Συρία δήλωσε στο Λιμενικό πως ο σύζυγος και το παιδί της δεν κατάφεραν να επιβιώσουν.
Το χρονικό του ναυαγίου και η επιχείρηση διάσωσης…
Στις 4 το απόγευμα της 25ης Αυγούστου το 112 λαμβάνει κλήση από μετανάστη ο οποίος λέει: «Το πλοίο που μας μεταφέρει από την Τουρκία έχει ναυαγήσει». Αμεσα σημαίνει συναγερμός. Το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης ενημερώνεται για το ιστιοφόρο που βρίσκεται σε κίνδυνο. Σκάφος του Λιμενικού αποπλέει προς τη Χάλκη για να παραλάβει δύτη και να ξεκινήσει την επιχείρηση έρευνας και διάσωσης. «Γύρω στις 20.50 τα σκάφη της Υπηρεσίας μας εντόπισαν ένα ημιβυθισμένο θαλαμηγό σκάφος, λευκού χρώματος, περίπου είκοσι μέτρων με διακριτική ονομασία SEA POWER, που παρουσίαζε συνεχή εισροή υδάτων, ενώ στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή βρισκόταν ικανός αριθμός ατόμων, χωρίς να φέρουν σωσίβιο», αναφέρεται στη δικογραφία του Λιμενικού.
«Στην εν λόγω περιοχή είχαν σπεύσει επίσης ελικόπτερο Super Puma Πολεμικής Αεροπορίας, ΤΠΚ “Γρηγορόπουλος” του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς επίσης και εμπορικά πλοία για συνδρομή και περισυλλογή ατόμων που βρίσκονταν στη θάλασσα. Συνολικά περισυλλέγησαν 72 άτομα», επισημαίνεται στο ίδιο έγγραφο. Ολοι οι διασωθέντες μεταφέρθηκαν στον λιμένα Καμείρου Σκάλας της Ρόδου και στη συνέχεια επιβιβάστηκαν σε λεωφορεία και οδηγήθηκαν συνοδεία οχημάτων του Λιμενικού σε ξενοδοχείο. Εκεί υποβλήθηκαν σε τεστ για τον κορωνοϊό. Το ελικόπτερο Super Puma μετέφερε άλλους πέντε διασωθέντες στην Κάρπαθο και λίγες ώρες αργότερα στη Ρόδο.
Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά από το Λιμενικό, η επιχείρηση είχε σχεδόν ολοκληρωθεί όταν εμφανίστηκαν στο σημείο δύο τουρκικές ακταιωροί, οι οποίες δεν είχαν καμία δικαιοδοσία και δεν δήλωσαν στον Ελληνα επικεφαλής της έρευνας και διάσωσης την παρουσία τους στην περιοχή. Η μία από αυτές επικοινώνησε με το πλοίο τουρκικών συμφερόντων και κατάφερε να παραλάβει τους 17 από τους 96 και να τους μεταφέρει στα τουρκικά παράλια. Η δεύτερη τουρκική ακταιωρός έκανε φωνητικές παρεμβολές μέσω ασυρμάτου στο κανάλι 16. Ενα Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας πέταξε στο σημείο για να παραλάβει έναν τραυματία ναύτη κινεζικής καταγωγής, μέλος πληρώματος πλοίου, το οποίο συμμετείχε στις έρευνες. Σύμφωνα με τις μαρτυρίες των λιμενικών, οι Τούρκοι μιλούσαν στα ελληνικά και προσπαθούσαν να τους παραπλανήσουν, χωρίς αποτέλεσμα.
«Θεωρώ ότι λόγω των συνθηκών ο κατηγορούμενος Αμπουλατίφ Γιουσίφ βρέθηκε να απολογείται για αδικήματα τα οποία δεν διέπραξε. Η βιομηχανία των Τούρκων εμπόρων έχει τόσο διευρυνθεί ώστε να προβλέπουν οι ίδιοι οι διακινητές το ρίσκο που διατρέχουν και να εξαναγκάζουν με τη βία τους επιβαίνοντες στα σκάφη μεταφοράς να οδηγούν οι ίδιοι τους εαυτούς τους στον θάνατο ή στη σύλληψη», δήλωσε στο «ΘΕΜΑ» ο συνήγορος υπεράσπισης του οδηγού του σκάφους Στέφανος Καψάλης και πρόσθεσε ότι: «Ετσι έγινε και με τον πελάτη μου, ο οποίος παρότι έδωσε 5.000 ευρώ για να μεταβεί στον τελικό προορισμό του στο Βέλγιο, στους συγγενείς του, υπό την απειλή όπλου βρέθηκε τελικά μπλεγμένος. Με απόλυτη εμπιστοσύνη στη Δικαιοσύνη κατά τη διάρκεια της δίκης όλα τα γεγονότα θα οδηγήσουν στη σωστή απόφαση».