Good morning guys. Ιστορία μιλάτε;… Στον προηγμένο κόσμο οι προσλήψεις δημοσίων υπαλλήλων γίνονται για να βελτιωθούν οι προσφερόμενες υπηρεσίες. Oχι όμως και στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, όπου οι προσλήψεις γίνονταν για να εξυπηρετηθούν κατ’ αρχήν μικροπολιτικές στοχεύσεις. Ετσι, εξαιτίας της έλλειψης βασικών ειδικοτήτων, όπως οι φιλόλογοι, φέτος σε πάρα πολλά σχολεία θα διδάξουν Ιστορία καθηγητές Αγγλικών, Γαλλικών, γυμναστές και εκπαιδευτικοί άλλων πέντε ειδικοτήτων. Και δεν είναι τα μόνα στοιχεία που καταδεικνύουν τον στρεβλό τρόπο ανάπτυξης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Πάνω από 3.000 θέσεις εκπαιδευτικών θα παραμείνουν κενές στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης μέχρι το τέλος του σχολικού έτους, διότι δεν υπάρχουν χρήματα για προσλήψεις αναπληρωτών σε συγκεκριμένες περιοχές και ειδικότητες.
Ειδικότερα, τα χρόνια της δανειακής ευημερίας αντί να γίνουν διορισμοί με βάση τις ανάγκες των σχολείων, γίνονταν διορισμοί με βάση τις ειδικότητες των καθηγητών, οι οποίοι αποφοιτούσαν από τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ που δημιούργησαν σωρηδόν οι υπουργοί Παιδείας. Αυτό ήταν το… γαϊτανάκι της στρέβλωσης. Με αυτό τον τρόπο, σήμερα η Ελλάδα έχει το παγκόσμιο ρεκόρ των ειδικοτήτων καθηγητών: 117 ειδικότητες και 44 υποειδικότητες, οι περισσότερες στην τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση. Το δεύτερο σε αριθμό ειδικοτήτων κράτος στην Ευρώπη είναι η Γερμανία, με 28 ειδικότητες μαζί με εκείνες της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Πολλοί από τους εκπαιδευτικούς για να αξιοποιηθούν, αναγκαστικά θα πρέπει να διδάξουν –ως δεύτερη ανάθεση– και μαθήματα που δεν είναι το κύριο αντικείμενο των σπουδών τους. Ετσι, φτάσαμε να υπάρχουν αθροιστικά 1.088 αναθέσεις μαθημάτων Γυμνασίου, Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου. Ενδεικτικά, επιτρέπεται η διδασκαλία των Μαθηματικών από καθηγητές Πληροφορικής και της Ιστορίας από 8 άλλες ειδικότητες πλην των ιστορικών (θεολόγοι, 4 ξένων γλωσσών, κοινωνιολογίας, νομικών, πολιτικών επιστημών). Τα στοιχεία των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δείχνουν ότι η Ιστορία δεν διδάσκεται πλέον από φιλολόγους, αλλά από όλες τις άλλες ειδικότητες. Μάλιστα, πρόσφατη απόφαση αναθέτει τη διδασκαλία της Τοπικής Ιστορίας (εντάσσεται από τη φετινή σχολική χρονιά στη ζώνη των βιωματικών δράσεων) σε όλες τις ειδικότητες πλην φιλολόγων, μαθηματικών και φυσικών.
Ο αριθμός ειδικοτήτων εκτινάχθηκε μετά το 2000, όταν επί υπουργίας Πέτρου Ευθυμίου, οι ετήσιες προσλήψεις εκπαιδευτικών γίνονταν με βάση συμφωνημένα ποσοστά επί των ειδικοτήτων και όχι με βάση τις ανάγκες της ελληνικής εκπαίδευσης. Η ποσόστωση καταργήθηκε από την Αννα Διαμαντοπούλου με τον νόμο 3848/10. Παρ’ όλα αυτά δεν προχώρησε η αναδιοργάνωση των ειδικοτήτων. Μάλιστα, όπως ανέφερε χθες στην «Κ» ο αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Ιωάννης Κουμέντος, από τον Απρίλιο του 2014 το ΙΕΠ είχε καταθέσει πρόταση για τη μείωση των ειδικοτήτων σε 40, η οποία όμως δεν υιοθετήθηκε εξαιτίας των συντεχνιακών αντιδράσεων. Λόγω των πολλών ειδικοτήτων οι διδακτικές ώρες κατακερματίζονται και οι εκπαιδευτικοί για να καλύψουν το υποχρεωτικό τους ωράριο είτε κάνουν μάθημα σε σχολεία της ίδια περιφέρειας (το 2014 καθηγήτρια Γαλλικών στην Αργολίδα έκανε μάθημα σε 7 σχολεία της περιοχής του Κρανιδίου) είτε διδάσκουν άλλα μαθήματα στο ίδιο σχολείο για να καλύψουν ελλείψεις βασικών ειδικοτήτων. Αυτό σημαίνει ταλαιπωρία του εκπαιδευτικού και υποβάθμιση του προσφερόμενου εκπαιδευτικού έργου.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με στοιχεία του αιρετού στο Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Δημήτρη Μπράτη, τα κενά στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ξεπερνούν φέτος τα 14.500, όταν οι πιστώσεις που διατίθενται ανέρχονται στις 11.293. Αρα χρειάζονται τουλάχιστον 3.200 επιπλέον για να καλυφθούν όλα τα κενά, οι οποίες και δεν υπάρχουν. Με δεδομένο ότι το περυσινό σχολικό έτος 2014-15 είχε ολοκληρωθεί με περίπου 3.000 κενά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, τον Ιούνιο του 2016 στα σχολεία θα υπάρχουν 6.000 κενές θέσεις. «Χιλιάδες τμήματα νηπιαγωγείων και δημοτικών δεν έχουν νηπιαγωγούς και δασκάλους ακόμα, ενώ λείπουν περισσότεροι από 1.500 εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων. Ακόμη και σήμερα, αρχές Οκτώβρη, υπάρχουν νηπιαγωγεία και δημοτικά που δεν έχουν ανοίξει ακόμη» τονίζει ο κ. Μπράτης. Στην ειδική αγωγή, όπως αναφέρει ο ίδιος, δεν λειτουργεί σχεδόν καμιά δομή, καθώς δεν έχουν προσληφθεί αναπληρωτές.
Καθημερινή