Αποτελεί αυτό που λέμε «νέο αίμα» στην ελληνική τουριστική και ξενοδοχειακή βιομηχανία, αλλά με βαθιές «ρίζες», αφού γεννήθηκε και μεγάλωσε μέσα στον Τουρισμό. Αθηναγόρας Κωνσταντινίδης. Νέος σε ηλικία, με «φρέσκιες», καινοτόμες και, παράλληλα, τεκμηριωμένες και «θωρακισμένες» ιδέες και προτάσεις και με εξαιρετικές σπουδές, ο κ. Κωνσταντινίδης των Atrium Hotels, έχει κάνει δυναμική είσοδο στα ξενοδοχειακά πράγματα της χώρας, αναλαμβάνοντας και συνδικαλιστική δράση, με την εκλογή του στο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, μιας από τις πλέον σημαντικές συνδικαλιστικές ενώσεις της χώρας.
Μιλώντας στο «Χ&Τ», ο κ. Κωνσταντινίδης αναφέρεται στην εξέλιξη του τουρισμού εφέτος στη Ρόδο, λέγοντας ότι είναι αντίστοιχη με την περυσινή. Ωστόσο, «κρούει τον κώδωνα του κινδύνου» για το 2019. Παράλληλα, ασκεί δριμύ κατηγορώ για τη διαχρονική έλλειψη χωροταξικού σχεδιασμού και υποστηρίζει με πάθος πως το ανθρώπινο δυναμικό είναι το πολυτιμότερο κεφάλαιο μιας επιχείρησης. Προαναγγέλλει δε επενδύσεις ανακαίνισης, ύψους 10 εκατ. ευρώ από τον όμιλο, αλλά και νέα, πιθανόν, projects.
Η συνέντευξη
Πως εξελίσσεται η φετινή τουριστική σεζόν στη Ρόδο, τόσο σε επίπεδο αφίξεων, όσο και εσόδων και ποιο κατά τη γνώμη σας είναι το χαρακτηριστικό της;
Η τουριστική σεζόν στη Ρόδο από πλευράς συνολικών αεροπορικών αφίξεων, εξελίσσεται καλά. Από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα, τα στοιχεία της Fraport δείχνουν μια αύξηση κοντά στο 8%. Παρατηρεί κανείς, όμως, μια μείωση του ρυθμού αύξησης τους τελευταίους μήνες, καθώς τον Μάιο, τον Ιούνιο και τον Ιούλιο η άνοδος ήταν 19,7%, 8,1% και 4% αντίστοιχα, και με σχετικά μειωμένες προβλέψεις για Αύγουστο και Σεπτέμβρη. Αυτή η γενική τάση είχε μικρό αντίκρισμα στη μέση πληρότητα και στις διανυκτερεύσεις των περισσότερων ξενοδοχείων στο νησί, οι οποίες (με εξαίρεση τον Μάιο) κυμαίνονται στα περσινά επίπεδα.
Βασικά αίτια της σχετικής μείωσης του ρυθμού των κρατήσεων ήταν η ομαλοποίηση της κατάστασης στην Τουρκία, η ραγδαία υποτίμηση της λίρας, καθώς και η αύξηση των διαθέσιμων κλινών στη Ρόδο. Όσον αφορά στο τελευταίο, οφείλεται, αφενός στην «επέλαση» της οικονομίας του διαμοιρασμού, τύπου Airbnb, και, αφετέρου στη δημιουργία νέων ξενοδοχειακών μονάδων. Τέλος, όσον αφορά τα έσοδα, υπάρχουν αμφιβολίες αν κάποιες επιχειρήσεις επιτύχουν τα περσινά αποτελέσματα.
Πόσο φαίνεται να επηρεάζει τον τουρισμό της Ρόδου, αλλά και συνολικά τον ελληνικό τουρισμό η ολική επαναφορά της Τουρκίας, καθώς και η ανάκαμψη προορισμών της Βόρειας Αφρικής, όπως είναι η Αίγυπτος και η Τυνησία;
Δυστυχώς ή ευτυχώς, έχει παρατηρηθεί ιστορικά ότι το αίσθημα ασφάλειας για έναν προορισμό ανακτάται σχετικά σύντομα μετά από μια κρίση. Η επανάκαμψη κυρίως της Τουρκίας έχει προκαλέσει αρνητική επίπτωση στον τουρισμό της χώρας μας και της Ρόδου, με δεδομένη την εκτίμηση ότι φέτος η Τουρκία θα ξεπεράσει τα 45 εκατ. αφίξεις.
Παρότι βρισκόμαστε μόλις 3 χρόνια από την πτώση του ρωσικού αεροσκάφους, εκτιμάται ότι η Τουρκία θα έχει ρεκόρ εισερχόμενου τουρισμού από τη Ρωσία (6 εκατ.) φέτος. Αντίθετα, ο εισερχόμενος τουρισμός από αυτή την πρώην μεγάλη αγορά για την Ελλάδα είναι συνεχώς μειούμενος. Η πτώση της τουρκικής λίρας, που από την αρχή του έτους φτάνει το 40%, έναντι του ευρώ, συντελεί περαιτέρω στη μείωση της συγκριτικής ανταγωνιστικότητάς μας. Παρότι τα πακέτα διακοπών της Τουρκίας υπογράφονται σε ευρώ ή δολάρια, η κατανάλωση εκτός ξενοδοχείου καθίσταται αρκετά φτηνότερη και ελκυστική. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τα special offers από τα τουρκικά ξενοδοχεία, έπαιξαν δυστυχώς ρόλο στην επιβράδυνση των κρατήσεων και για τη Ρόδο.
Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την επόμενη χρονιά και σε τι επίπεδα διαμορφώνονται οι τιμές των συμβολαίων για το 2019 που υπογράφονται με τους tour operators;
Οι αυξήσεις που υπογράφηκαν στη Ρόδο τον Ιούνιο κυμάνθηκαν από 3% έως 5%, στηριζόμενες στη μέχρι τότε δυναμική της ζήτησης. Όμως, με τα σημερινά δεδομένα, οι προβλέψεις για την επόμενη σεζόν εστιάζουν, στην καλύτερη περίπτωση, στα φετινά επίπεδα, καθόσον κανένας Tour Operator μέχρι στιγμής δεν προβλέπει αύξηση των αεροπορικών θέσεων για τη Ρόδο. Επομένως, εάν δεν υπάρξει μια δυναμική παρουσία της χώρας μας και της Ρόδου στις βασικές μας αγορές, εάν δεν ληφθούν πρωτοβουλίες για την ανάκαμψη του τουριστικού «ρεύματος» από τη ρωσική αγορά, και εάν δεν εξαγγελθεί έγκαιρα μια μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων (ΦΠΑ, τέλος διανυκτέρευσης), τότε με το δεδομένο των περαιτέρω «ανοιγμάτων» των αραβικών Μεσογειακών αγορών και της δυναμικής της Τουρκίας, θα πρέπει να υπολογίζουμε σε δύσκολη χρονιά.
Ποιες πρέπει να είναι κατά την άποψή σας οι κατάλληλες νομοθετικές πρωτοβουλίες του υπουργείου για την προσέλκυση νέων επενδύσεων στον Τουρισμό;
Είναι κοινός τόπος να αναφέρω ότι η χώρα μας χρειάζεται ποιοτικές νέες επενδύσεις, με στόχο την ανάπτυξη, την απασχόληση και την αναβάθμιση του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος. Το υπουργείο Τουρισμού δεν έχει τις απαραίτητες αρμοδιότητες για τη χάραξη του κατάλληλου νομοθετικού πλαισίου για τη διαμόρφωση ευνοϊκού επενδυτικού περιβάλλοντος. Τα ζητήματα αυτά βρίσκονται στις αρμοδιότητες του υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας και του υπουργείου Οικονομίας & Ανάπτυξης.
Η διαχρονική έλλειψη χωροταξικού σχεδιασμού και η κατά συνέπεια έλλειψη συγκεκριμένων χρήσεων γης έχει ως αποτέλεσμα τις γνωστές χρονοβόρες διαδικασίες χωροθετήσεων και εγκρίσεων, από πάρα πολλές υπηρεσίες, οι οποίες πολλές φορές αποδεικνύονται ατελέσφορες. Συγκεκριμένα, ο επενδυτής, αφού αγοράσει τη γη, δεν γνωρίζει μετά από μακρά περίοδο γραφειοκρατικών διαδικασιών αν τελικά θα προκύψει οποιοδήποτε πρόβλημα προερχόμενο από προσφυγές φορέων, είτε ατόμων στο ΣτΕ, που επικαλούνται συνήθως διάφορους «περιβαλλοντικούς λόγους». Αλλά και το ίδιο το κράτος πολλές φορές αιφνιδιάζει με τη συνεχή αλλαγή της νομοθεσίας, με την επαλληλία των δεσμεύσεων και απαγορεύσεων που επιβάλλουν οι δασικοί χάρτες, οι περιοχές NATURA, οι περιοχές αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, κ.λπ..
Πως καταφέρνετε να διατηρείτε ένα άριστο επίπεδο υπηρεσιών, άρα και ιδιαίτερα κοστοβόρο, ποια είναι η «συνταγή» της επιτυχίας;
Όλα αρχίζουν από μια βασική αρχή στα ATRIUM HOTELS: το προσωπικό είναι το πολυτιμότερο κεφάλαιό μας. Πέρα από το ότι οι απολαβές του προσωπικού μας είναι σε μεγάλο βαθμό ψηλότερες από τις συμβάσεις εργασίας, δίνουμε μεγάλη βαρύτητα στην ποιότητα του περιβάλλοντος εργασίας, στη συνεχή εκπαίδευση και στις δυνατότητες εξέλιξης. Θέλουμε οι άνθρωποι που εργάζονται κοντά μας να είναι ευτυχισμένοι και να απολαμβάνουν την δουλειά τους, κάτι που μεταδίδεται αυθόρμητα και στους πελάτες, οι οποίοι μπορούν να ξεχωρίσουν το αυθεντικό χαμόγελο και την προθυμία εξυπηρέτησης. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να προσφέρει κανείς άριστες υπηρεσίες.Ειδικά για το 2019, στοχεύουμε σε περαιτέρω αύξηση της ποιότητας και εμπλουτισμό των παρεχόμενων υπηρεσιών, προγραμματίζοντας αύξηση του προσωπικού μας, αναζητώντας τους καλύτερους, καθώς, επίσης, επενδύοντας σε καινούριες υποδομές, παροχές και εταιρικές διαδικασίες.
Ποιες είναι οι πιο πρόσφατες επενδυτικές σας κινήσεις και ποια τα επόμενα επενδυτικά και επιχειρηματικά σχέδιά σας;
Στην επόμενη διετία, έχουμε προγραμματίσει ανακαινίσεις για όλα μας τα ξενοδοχεία, ύψους 10 εκατ. ευρώ, ενώ ταυτόχρονα βρισκόμαστε σε αναζήτηση νέων ευκαιριών, είτε σε γη, είτε σε υφιστάμενα projects.
Ως νεοεκλεγείς στο ΔΣ της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, ποιες είναι οι φιλοδοξίες και ποιες οι προτεραιότητές σας;
Η φιλοδοξία μου είναι να μπορέσω να ανταποκριθώ, στον μέγιστο βαθμό, στην ευθύνη που μου αποδόθηκε, συνδράμοντας στο έργο του προέδρου μας, κ. Αντώνη Καμπουράκη και των υπόλοιπων συναδέλφων, προσπαθώντας να συνεισφέρω σε ζητήματα στα οποία έχω εξειδικευτεί στις σπουδές μου, όπως οι σύγχρονες μέθοδοι Marketing και να συμβάλω στην επαναδραστηριοποίηση του ΠΡΟΤΟΥΡ, με σύγχρονες ιδέες και πρόγραμμα δράσεων για την προβολή και διαχείριση του προορισμού.