Εντείνεται η πολιτική πίεση στις αεροπορικές εταιρείες για τους «τσουχτερούς» ναύλους σε όλη την Ευρώπη. Οι Βρυξέλλες διερευνούν την πρόσφατη αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων στη Γηραιά Ηπειρο, αφού οι αεροπορικές εταιρείες χρέωσαν τους επιβάτες πολύ περισσότερο φέτος το καλοκαίρι, αποκομίζοντας τεράστια κέρδη. Η επίτροπος Μεταφορών της Ε.Ε., Αντίνα Βαλεάν, είπε στους Financial Times ότι οι αξιωματούχοι της Ε.Ε. «εξετάζουν λεπτομερώς τι ακριβώς συμβαίνει στην αγορά και γιατί, αφού οι μέσες τιμές αεροπορικών εισιτηρίων σε όλη την Ευρώπη ήταν 20%-30% υψηλότερες το καλοκαίρι του 2023 σε σύγκριση με το 2019, σύμφωνα με στοιχεία της Ε.Ε. που δημοσιεύθηκαν τον Οκτώβριο.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει την εξουσία να ρυθμίζει τους ναύλους, η παρέμβαση της επιτρόπου ωστόσο αυξάνει τις πιέσεις στους αεροπορικούς κολοσσούς για τις αυξήσεις τιμών, με φόντο την έκρηξη των ταξιδιών και τα ζητήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού. «Συνεχίζουμε τις έρευνες διότι δεν έχουμε πλήρη, λεπτομερή εξήγηση», σημείωσε η Βαλεάν, τονίζοντας ότι η Κομισιόν θέλει να διαπιστώσει εάν οι αυξήσεις αποτελούν μακροπρόθεσμη τάση.
Οι Βρυξέλλες ανησυχούν ότι οι υψηλοί αεροπορικοί ναύλοι θα μπορούσαν να πλήξουν περιοχές της Ε.Ε., όπως τα νησιά ή οι απομονωμένες περιοχές, που βασίζονται στις αεροπορικές πτήσεις για συνδέσεις με το υπόλοιπο μπλοκ. «Δεν μπορούμε να γίνουμε ρυθμιστές στη μικροδιαχείριση των τιμών ή στην επιβολή τους, δεν νομίζω ότι αυτό είναι εφικτό ή επιθυμητό. Από την άλλη πλευρά, ανησυχούμε πως οι τιμές θα μπορούσαν να γίνουν εμπόδιο για τη συνδεσιμότητα», επισήμανε η Βαλεάν. Η παρέμβασή της ενισχύει την πολιτική πίεση στις αεροπορικές εταιρείες για την αύξηση των ναύλων.
Οι Βρυξέλλες ανησυχούν ότι οι υψηλοί αεροπορικοί ναύλοι θα μπορούσαν να γίνουν εμπόδιο για τη συνδεσιμότητα.
Η ιταλική κυβέρνηση λόγου χάρη πρότεινε μείωση των τιμών στα δρομολόγια προς ορισμένα νησιά, υπαναχώρησε πάντως εν μέρει τον Σεπτέμβριο και αντ’ αυτού έδωσε στην Αρχή Ανταγωνισμού της χώρας νέες εξουσίες για την παρακολούθηση των τιμών. Οι αεροπορικές εταιρείες είναι ελεύθερες να ορίζουν τους δικούς τους ναύλους σύμφωνα με τους νόμους της Ε.Ε. και η απελευθέρωση της αγοράς μείωσε ιστορικά τις τιμές και άνοιξε νέα δρομολόγια. Η αύξηση της ζήτησης για πτήσεις που καταγράφηκε φέτος, σε συνδυασμό με την έλλειψη αεροσκαφών, εκτόξευσε τις τιμές των εισιτηρίων. Πολλές αεροπορικές εταιρείες απέσυραν αεροπλάνα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα έπληξαν τις παραδόσεις, ενώ οι πληθωριστικές πιέσεις στα καύσιμα και στην εργασία αύξησαν επίσης το κόστος.
Ενώ λοιπόν οι χαμηλού κόστους αερομεταφορείς όπως οι Ryanair και Wizz Air πέταξαν περισσότερο σε σύγκριση με το 2019, οι περισσότερες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες έκαναν λιγότερα δρομολόγια . Παρ’ όλα αυτά, οι περισσότερες, συμπεριλαμβανομένης της ιδιοκτήτριας της British Airways, IAG, της Air France-KLM και της Lufthansa ανέφεραν κέρδη-ρεκόρ το καλοκαίρι, αποκαθιστώντας εν μέρει τη ζημία στους ισολογισμούς τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η παγκόσμια βιο-μηχανία έχει υπερδιπλασιάσει τις προβλέψεις για τα κέρδη της φέτος, ως αποτέλεσμα της αυξανόμενης ζήτησης για ταξίδια μετά την πανδημία. Η Ευρωπαία επίτροπος Μεταφορών είπε ότι φοβάται πως οι υψηλότερες τιμές θα συνεχιστούν λόγω της ανισορροπίας ανάμεσα στη ζήτηση για ταξίδια και στην περιορισμένη προσφορά νέων αεροσκαφών.
Οι αεροπορικές εταιρείες, τέλος, αντιμετωπίζουν υψηλότερο τίμημα για τη ρύπανση, αφού τα κράτη-μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συμφώνησαν πρόσφατα κανόνες που θα επιταχύνουν τη σταδιακή κατάργηση των δωρεάν πιστώσεων άνθρακα. Οι αεροπορικές διαμηνύουν ότι υποστηρίζουν σε γενικές γραμμές τους φιλόδοξους κλιματικούς στόχους της Ε.Ε., αλλά επιμένουν πως χρειάζονται περισσότερη υποστήριξη, ιδιαίτερα στην ανάπτυξη πράσινων καυσίμων για την αεροπορία.
Πηγή kathimerini.gr