Οχήματα και πληρώματα που ανήκουν στις τοπικές μονάδες του ΕΣΥ πρόκειται να υπαχθούν στον κεντρικό φορέα
Ενοποίηση όλων των «δυνάμεων» του δημόσιου συστήματος υγείας που συμμετέχουν στις επείγουσες διακομιδές ασθενών υπό το ΕΚΑΒ, με τη διοικητική μεταφορά σε αυτό των ασθενοφόρων των Κέντρων Υγείας και των πληρωμάτων τους, περιλαμβάνει ο σχεδιασμός του υπουργείου Υγείας. Στο ίδιο σχέδιο περιλαμβάνεται και η δημιουργία ενός μόνιμου μηχανισμού χρήσης και επίταξης σε περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών, μέσων διακομιδής (πλωτά, αεροσκάφη και ασθενοφόρα) του ιδιωτικού τομέα.
Ειδικότερα, το υπουργείο Υγείας πρόκειται να θέσει σε δημόσια διαβούλευση σχέδιο νόμου για τον εκσυγχρονισμό του ΕΚΑΒ και των διακομιδών. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το υπουργείο θα προχωρήσει στην υποχρεωτική μετάταξη στο ΕΚΑΒ όλων των οδηγών, τραυματιοφορέων και άλλων υπαλλήλων των Κέντρων Υγείας που εργάζονται ως πληρώματα ασθενοφόρου. Το προσωπικό αυτό θα καταταχθεί σε αντίστοιχες κατά κατηγορία, κλάδο και ειδικότητα θέσεις στο ΕΚΑΒ (είτε οργανικές ή προσωποπαγείς). Επιπροσθέτως, θα μεταβιβασθούν στο ΕΚΑΒ όλα τα ασθενοφόρα των Κέντρων Υγείας καθώς και ο εξοπλισμός τους.
Σήμερα, από τα περίπου 200 Κέντρα Υγείας της χώρας, τα 150-160 διαθέτουν ασθενοφόρα τα οποία συνήθως στελεχώνονται από έναν οδηγό και έναν υγειονομικό. Αυτά καλύπτουν και περιοχές στις οποίες δεν υφίσταται τομέας ΕΚΑΒ (συνολικά 126 τομείς ανά τη χώρα).
Οχήματα και πληρώματα που ανήκουν στις τοπικές μονάδες του ΕΣΥ πρόκειται να υπαχθούν στον κεντρικό φορέα
«Κάθε μήνα το ΕΚΑΒ λαμβάνει από τα Κέντρα Υγείας και τις Υγειονομικές Περιφέρειες το πρόγραμμα διαθεσιμότητας των ασθενοφόρων τους, ώστε να γνωρίζει πότε μπορεί να διαβιβάσει σε αυτά μία κλήση για διακομιδή», εξηγεί στην «Κ» στέλεχος του υπουργείου Υγείας. Ετσι, εάν ο διευθυντής ενός Κέντρου Υγείας έχει δώσει άδεια στο προσωπικό που στελεχώνει το ασθενοφόρο, για το ΕΚΑΒ το συγκεκριμένο όχημα δεν «υπάρχει». Σύμφωνα με την ίδια πηγή, συχνά παρατηρείται το φαινόμενο να μην υφίσταται διαθέσιμο ασθενοφόρο κατά τις νυχτερινές ώρες ή τα Σαββατοκύριακα, χωρίς μάλιστα το ΕΚΑΒ να είναι σε θέση να παρέμβει διορθωτικά. Το παράδοξο αυτής της κατάστασης διαπίστωσε η ηγεσία του υπουργείου Υγείας στην πρώτη επίσκεψή της στα κεντρικά του ΕΚΑΒ τον περασμένο Ιούνιο: όταν ο υπουργός Υγείας Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ζήτησε αναλυτικά στοιχεία για τις διακομιδές, διαπίστωσε με έκπληξη ότι τα στοιχεία για τα ασθενοφόρα των Κέντρων Υγείας δεν υπάρχουν, καθώς δεν υπάγονται στη συγκεκριμένη υπηρεσία.
500 άτομα
Σύμφωνα με πληροφορίες, το προσωπικό των ασθενοφόρων των Κέντρων Υγείας που αναμένεται να μεταφερθεί στο ΕΚΑΒ υπολογίζεται σε 500 άτομα. Μόνο η μεταφορά τους ωστόσο δεν επαρκεί για να λυθεί το πρόβλημα της κάλυψης με ασθενοφόρα σε 24ωρη βάση, καθώς θα χρειαστούν επιπλέον 1.500 προσλήψεις διασωστών. Προς το παρόν, το υπουργείο Υγείας έχει λάβει το πράσινο φως για την πρόσληψη 800 διασωστών από τις 10.000 προσλήψεις προσωπικού που προβλέπεται να γίνουν συνολικά στην Υγεία έως το τέλος της τετραετίας.
Αλλωστε, η πρώτη σοβαρή κρίση με την οποία ήρθε αντιμέτωπη η νέα ηγεσία του υπουργείου Υγείας αφορούσε τις καθυστερήσεις στις διακομιδές λόγω έλλειψης προσωπικού. Ηδη από τις αρχές Ιουνίου είχαν συμβεί δύο σοβαρά περιστατικά καθυστέρησης ασθενοφόρου, τα οποία αφορούσαν τον θάνατο μιας 63χρονης γυναίκας στην Κω και μιας 19χρονης εγκύου στη Νέα Μάκρη. Τότε το υπουργείο επέλεξε τη συμμετοχή στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων για τη δημιουργία μεικτών πληρωμάτων σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας. Από τον Ιούλιο έως και τον Σεπτέμβριο 159 στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων τοποθετήθηκαν σε Κέντρα Υγείας 57 περιοχών της χώρας, με αποτέλεσμα να αυξηθούν οι βάρδιες των ασθενοφόρων κατά 30%. Η λειτουργία μεικτών πληρωμάτων ειδικά σε απομακρυσμένες περιοχές και σε μικρά νησιά αναμένεται να συνεχιστεί. Οπως ανέφερε στην «Κ» στέλεχος του υπουργείου Υγείας, σε μικρά νησιά των 90-100 μονίμων κατοίκων είναι εξαιρετικά απίθανο να διορισθούν 10 διασώστες για να μπορεί να λειτουργεί ένα ασθενοφόρο σε 24ωρη βάση.
Επιπλέον, προωθείται η θέσπιση ενός μόνιμου μηχανισμού για τη χρήση και επίταξη πλωτών μέσων, αεροσκαφών αλλά και ιδιωτικών ασθενοφόρων σε έκτακτες περιπτώσεις. Ο σχεδιασμός του υπουργείου αποσκοπεί στο να μπορεί το ΕΚΑΒ να χρησιμοποιεί και ιδιωτικά ασθενοφόρα σε επείγουσες και απρόβλεπτες περιστάσεις, είτε κατόπιν σύναψης σύμβασης είτε ακόμη και με επίταξη. Το ΕΚΑΒ έχει την ευθύνη της σύνταξης και επικαιροποίησης καταλόγων με τα κατάλληλα ιδιωτικά ασθενοφόρα, αλλά και υποστήριξης με το κατάλληλο προσωπικό των μέσων που «δανείζεται» από τον ιδιωτικό τομέα. Παρόμοιες προβλέψεις θα ισχύσουν και για τα ιδιωτικά πλωτά σκάφη και για τα ιδιωτικά αεροσκάφη.
Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση προωθεί ένα σύστημα πρωτογενών διακομιδών (από τον τόπο του συμβάντος, απευθείας στο νοσοκομείο) με ελικόπτερα και με τη χρήση των έξι βάσεων (Ελευσίνα, Καβάλα, Ν. Αγχίαλος, Ηράκλειο Κρήτης, Ιωάννινα, Ανδραβίδα) που προβλέπονται από τον Εθνικό Μηχανισμό Εναέριας Ερευνας και Διάσωσης «Ερμής Θεοχαρόπουλος». Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζεται η σύσταση και λειτουργία αυτοτελούς μονάδας έρευνας, διάσωσης και αεροδιακομιδών στο Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων, η οποία θα στελεχώνεται από προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος, του ΕΚΑΒ και του ΓΕΕΘΑ και θα διαχειρίζεται τα αιτήματα για τη διάθεση των ελικοπτέρων.
Πηγή kathimerini.gr