Συνέντευξη στη
Μαρία Χονδρογιάννη
«Ενδεχόμενη κατάργηση του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση του κόστους ζωής των κατοίκων των νησιών, στη μείωση της ανταγωνιστικότητας των τουριστικών επιχειρήσεων και στην αύξηση της ύφεσης, με αποτέλεσμα τη συρρίκνωση των τοπικών οικονομιών που σημαίνει κλείσιμο πολλών μικρομεσαίων αλλά και μεγαλύτερων επιχειρήσεων, άρα αύξηση της ανεργίας και τέλος ερήμωση των νησιών».
Αυτό δηλώνει, σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών κ. Γιώργος Κορομηλάς και υπογραμμίζει πως η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ θα συμβάλει στην αύξηση του τζίρου της μαύρης οικονομίας και στην εκτίναξη στα ύψη της φοροδιαφυγής με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα δημόσια έσοδα.
Ο κ. Κορομηλάς αναφέρεται και στις επιπτώσεις που θα έχει η αύξηση του ΦΠΑ στη διαμονή και υπογραμμίζει πως «δεν μπορεί τη στιγμή που ο τουριστικός κλάδος καταγράφει άνοδο και χρησιμοποιείται ως παράδειγμα ανάπτυξης από τον αρμόδιο Υπουργό, να οδηγείται στην καταστροφή».
Σε ερώτηση αν βελτιώθηκε η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας ο κ. Κορομηλάς δηλώνει:
«Η όποια βελτίωση είναι τόσο μικρή που δύσκολα καθίσταται ορατή. Μόνο με τον τουρισμό που κατέγραψε μεγάλη άνοδο δεν μπορεί να επιτευχθεί γρήγορη ανάκαμψη και στη συνέχεια ανάπτυξη. Χρειάζονται μέτρα στήριξης και των άλλων κλάδων την οικονομίας έτσι ώστε να πει κανείς με βεβαιότητα ότι θα αντιστραφεί το αρνητικό κλίμα και θα σταματήσει αυτή η πτωτική πορεία».
Η συνέντευξη του κ. Γιώργου Κορομηλά, αναλυτικά:
• Παραμένει ανοικτό το θέμα της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ καθώς έχουν ζητηθεί περισσότερες δεσμεύσεις και διευκρινίσεις από την κυβέρνηση. Ποιες θα είναι οι συνέπειες από την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος για τα νησιά του Αιγαίου;
Mια ενδεχόμενη κατάργηση του ειδικού αυτού καθεστώτος θα οδηγήσει στη σημαντική αύξηση του κόστους ζωής των κατοίκων των νησιών, στη μείωση της ανταγωνιστικότητας των τουριστικών επιχειρήσεων και στην αύξηση της ύφεσης με αποτέλεσμα τη συρρίκνωση των τοπικών οικονομιών που σημαίνει κλείσιμο πολλών μικρομεσαίων, αλλά και μεγαλύτερων επιχειρήσεων άρα αύξηση της ανεργίας και τέλος ερήμωση των νησιών. Πέραν των ανωτέρω η ταμειακή επιβάρυνση των κατοίκων θα επηρεάσει ακόμη περισσότερο την αρνητική ψυχολογία που ήδη υπάρχει και θα προκαλέσει αντιδράσεις συμπεριφοράς, οι οποίες θα διαβρώσουν επικίνδυνα τη φορολογική βάση με αποτέλεσμα τα προσδοκώμενα έσοδα να αντισταθμισθούν σε ένα μεγάλο μέρος αυτών από την απώλεια εσόδων λόγω της αυτής διάβρωσης.
Με δεδομένη λοιπόν τη συσχέτιση που υπάρχει μεταξύ της αυξημένης φορολογίας και της παραβατικής συμπεριφοράς, το αποτέλεσμα θα είναι, αντί για την αύξηση των δημοσίων εσόδων, η αύξηση του τζίρου της μαύρης οικονομίας και η εκτίναξη στα ύψη της φοροδιαφυγής με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα δημόσια έσοδα.
• Έχει παραδοθεί στο υπουργείο Οικονομικών η επικαιροποιημένη μελέτη που ετοίμασε το ΙΟΦΟΜ και τι προκύπτει από τα νέα στοιχεία;
Όπως γνωρίζετε η επικαιροποίηση της μελέτης είναι μια διαδικασία χρονοβόρα. Απαιτείται η συλλογή πολλών στοιχείων τα οποία πρέπει να επεξεργασθούν οι ερευνητές μας, έτσι ώστε να καταλήξουμε σε ασφαλή συμπεράσματα. Αυτή τη στιγμή είμαστε στο τελικό στάδιο επεξεργασίας των στοιχείων και, πρώτα ο θεός, θα ολοκληρώσουμε την επικαιροποίηση της μελέτης σε σύντομο χρονικό διάστημα.
• Ακόμη και αν αυξηθεί μόνο το ΦΠΑ στη διαμονή θεωρείτε πως θα υπάρξουν συνέπειες για την τοπική οικονομία;
Η αύξηση του Φ.Π.Α., έστω και αν είναι μόνο στη διαμονή, θα επηρεάσει αρνητικά τις τουριστικές επιχειρήσεις οι οποίες θα αναγκαστούν να απορροφήσουν την αύξηση αυτή με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Γνωρίζουμε πολύ καλά όλοι ότι ήδη έχουν υπογραφεί συμβόλαια με τους tour operators για το 2015 αλλά και για το 2016, άρα μπορούμε να καταλάβουμε ότι οι επιχειρήσεις αυτές θα υποστούν μεγάλο πλήγμα. Όταν αυτή τη στιγμή ο τουριστικός κλάδος καταγράφει άνοδο και χρησιμοποιείται ως παράδειγμα ανάπτυξης από τον αρμόδιο Υπουργό, δεν μπορούμε να τον οδηγήσουμε στην καταστροφή.
• Εκτιμάτε πως θα έχουν θετική κατάληξη οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους δανειστές χωρίς προληπτικά επώδυνα μέτρα για τους πολίτες καθώς παρατηρείται εμμονή με την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού;
Κανέναν δεν συμφέρει σήμερα, ούτε τη χώρα αλλά ούτε και τους δανειστές, να μην υπάρξει συμφωνία έστω και την ύστατη στιγμή. Εκτιμώ ότι οι δανειστές θα συνεχίσουν την ίδια αδιάλλακτη στάση στην προσπάθειά τους να δεχθεί η Ελληνική κυβέρνηση το μεγαλύτερο μέρος των απαιτήσεών τους, συνεπώς η θετική κατάληξη φαντάζει δύσκολη.
• Έχει βελτιωθεί πράγματι η κατάσταση της ελληνικής οικονομίας καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν πως ο δρόμος είναι μακρύς ; Γιατί δεν έχει γίνει ορατή ακόμη η ανάπτυξη και οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να κλείνουν;
Η όποια βελτίωση είναι τόσο μικρή που δύσκολα είναι ορατή. Μόνο με τον τουρισμό που κατέγραψε μεγάλη άνοδο δεν μπορεί να επιτευχθεί γρήγορη ανάκαμψη και στη συνέχεια ανάπτυξη. Χρειάζονται μέτρα στήριξης και των άλλων κλάδων την οικονομίας έτσι ώστε να πει κανείς με βεβαιότητα ότι θα αντιστραφεί το αρνητικό κλίμα και θα σταματήσει αυτή η πτωτική πορεία.
• Η τακτοποίηση των οφειλών σε εκατό δόσεις θα έχει οφέλη για τους πολίτες και για τα ταμεία του κράτους; Είναι ουσιώδεις οι παρεμβάσεις στον νόμο 3869/2010 για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά;
Η ρύθμιση είναι πολύ καλή και έχω την πεποίθηση ότι αφενός θα ωφελήσει τους πολίτες αλλά θα τονώσει παράλληλα και τα κρατικά ταμεία. Παρόλο τον πόλεμο από την μεριά των δανειστών η ρύθμιση αυτή είναι μια πολύ σωστή πράξη της κυβέρνησης και δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να τροποποιηθεί. Η ανταπόκριση των οφειλετών είναι πολύ μεγάλη και τα οφέλη θα είναι πολύ μεγάλα. Σε ό,τι αφορά το δεύτερο ερώτημα πιστεύω ότι οι παρεμβάσεις αυτές έπρεπε να είναι ακόμα πιο γενναίες και στοχευμένες για να υπάρξει ένα καλό αποτέλεσμα.
• Πως θα αντιμετωπιστεί το αλαλούμ με τη συμπλήρωση του Ε9 για τα ανήλικα τέκνα; Υπήρξαν βελτιώσεις στο φορολογικό σύστημα ή τα χειρότερα έπονται;
Τα προβλήματα με το Ε9 σιγά σιγά αποκαθίστανται. Πρέπει να δοθεί περαιτέρω παράταση γιατί ο χρόνος μέχρι την καταληκτική ημερομηνία της 19ης Δεκεμβρίου είναι πολύ μικρός και οι τροποποιήσεις που πρέπει να γίνουν πολλές. Οι συνάδελφοι λογιστές φοροτεχνικοί υπερβάλλουν εαυτόν καθημερινά για να ανταποκριθούν σε όλες τις υποχρεώσεις τους συμπεριλαμβανομένου και του Ε9 και δίκαια ζητούν μια επαρκή παράταση.
Σε ό,τι αφορά το φορολογικό σύστημα η χώρα έχει αποκτήσει τρία υπερσύγχρονα νομοθετήματα. Ο νέος κώδικας φορολογίας εισοδήματος, ο νέος κώδικας φορολογικών διαδικασιών και τα Ελληνικά λογιστικά πρότυπα είναι νομοθετήματα απλά και κατανοητά και ανταποκρίνονται στις ανάγκες των καιρών. Βέβαια έχουν αρνητικά σημεία ο μεν κώδικας φορολογίας εισοδήματος τον παράλογο τρόπο φορολόγησης των εισοδημάτων των φυσικών προσώπων και τη διατήρηση των τεκμηρίων διαβίωσης, ο δε κώδικας φορολογικών διαδικασιών τα παράλογα – επαχθή πρόστιμα. Αν διορθωθούν αυτά τα σημεία τότε θα μπορούμε να πούμε 100% ότι η φορολογική μεταρρύθμιση θα ολοκληρωθεί με επιτυχία παρέχοντας στη χώρα ένα απλό, σταθερό και δίκαιο φορολογικό σύστημα το οποίο μορεί να παίξει το ρόλο του ως ο βασικός πυλώνας ανάπτυξης.
• Η αβεβαιότητα με την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και η εκλογολογία θα διώξουν τις επενδύσεις που έχει ανάγκη η Ελλάδα;
Ούτε η εκλογολογία ούτε η οποιαδήποτε αβεβαιότητα στα περί οικονομίας μπορούν να αποτελέσουν τροχοπέδη στις επενδύσεις. Αυτό που ενδιαφέρει έναν επενδυτή είναι κατ’ αρχήν ένα σταθερό φορολογικό περιβάλλον που θα μειώσει τη συνολική φορολογική επιβάρυνση σε λογικά επίπεδα. Η φορολογική μεταρρύθμιση ολοκληρώνεται και όπως προανέφερα έχει δημιουργηθεί ένα απλό και φιλικό, κατ’ αρχήν, με το επιχειρείν περιβάλλον. Η περαιτέρω μείωση της συνολικής φορολογικής επιβάρυνσης και τα κίνητρα που μπορούν να δοθούν για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, πέραν των ημεδαπών επενδυτών θα προσελκύσει και πολλούς ξένους. Αυτή τη στιγμή η χώρα χρειάζεται όσο τίποτα παραπάνω την ανάπτυξη της υγειούς επιχειρηματικότητας κάτι που μπορεί να γίνει πράξη με ριζοσπαστικού χαρακτήρα μεταρρυθμίσεις οι οποίες, έστω αν δεν βρίσκουν σύμφωνους τους δανειστές, πρέπει να υλοποιηθούν.