Περίπου 11,9 δισ. ευρώ άμεσα έσοδα και 17,9 εκατ. επισκέπτες είναι ο απολογισμός για τον ελληνικό τουρισμό το 2013, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις της έρευνας συνόρων της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), τα στοιχεία της οποίας επεξεργάζεται το Κέντρο Τεκμηρίωσης του Ελληνικού Τουρισμού (ΚΤΕΤ).
«Το 2013 ο τουρισμός απέδειξε ότι αποτελεί την σημαντικότερη οικονομική δραστηριότητα της χώρας και συγχρόνως τον κύριο αιμοδότη της απασχόλησης», τόνισε ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) κ. Γιώργος Τσακίρης. Για το 2014 τα μηνύματα από τις βασικές αγορές προέλευσης των επισκεπτών της Ελλάδας, δείχνουν περαιτέρω αύξηση «υπό την πάγια προϋπόθεση της διατήρησης της πολιτικής σταθερότητας και συγχρόνως της καλής εικόνας της χώρας μας», επισήμανε ο ίδιος, στην εναρκτήρια ομιλία του στην 3η Γενική Συνέλευση του ΞΕΕ.
Η Γενική Συνέλευση πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή στο πλαίσιο της HORECA, στο Εκθεσιακό Κέντρο Metropolitan Expo, με τη συμμετοχή εκπρόσωπων της κυβέρνησης και των κομμάτων της αντιπολίτευσης και πάνω από 1.000 ξενοδόχων.
Χαιρετισμό έστειλε ο πρωθυπουργός κ. Αντώνης Σαμαράς.
Η υπουργός Τουρισμού κυρία Ολγα Κεφαλογιάννη ανέπτυξε στην ομιλία της τις πρωτοβουλίες της πολιτείας για τον τουρισμό το 2014, πραγματοποιώντας απολογισμό της δράσης του υπουργείου την περσινή χρονιά.
Κατά τη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης, παρουσιάστηκαν τα στοιχεία της έρευνας του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) και του ΚΤΕΤ, το οποίο ιδρύθηκε με πρωτοβουλία του ΞΕΕ, για τις εξελίξεις στον παγκόσμιο και τον ελληνικό τουρισμό τη χρονιά που πέρασε. Σύμφωνα με αυτά, το 2013 αποτέλεσε χρονιά θεαματικής ανάκαμψης του ελληνικού τουρισμού, καθώς όλες οι βασικές τουριστικές μεταβλητές κατέγραψαν διψήφιο ποσοστό αύξησης. Οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 15,4%, οι διανυκτερεύσεις κατά 14,5% και οι εισπράξεις κατά 18,1%.
Τα συνολικά τουριστικά έσοδα έφθασαν στα 11,9 δισ. ευρώ και οι αφίξεις στα 17,9 εκατ. επισκέπτες.
Η Ευρώπη παραμένει η κύρια πηγή προέλευσης τουριστών στην Ελλάδα με ποσοστό 88%. Το μερίδιο όμως της Ευρώπης το 2013 σημείωσε μικρή μείωση σε σχέση με το 2012, ενώ αντίθετα αυξήθηκαν τα μερίδια της Ασίας και της Αμερικής. Οι αφίξεις από την Κίνα αυξήθηκαν πάνω από 160%, από τη Ρωσία 54% και από την Τουρκία 35%. Από τις ευρωπαϊκές χώρες, οι γερμανοί τουρίστες εξακολουθούν να έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στην ελληνική τουριστική αγορά, με δεύτερους του Βρετανούς.
Τα μερίδιά τους όμως παρουσιάζουν πτώση σε σχέση με το 2012. Αντίθετα, αύξηση καταγράφουν τα μερίδια των ρώσων και γάλλων τουριστών. Η συνολική δαπάνη ανά ταξίδι διαμορφώθηκε στα 661 ευρώ, ενισχυμένη κατά 7,3% σε σχέση με το 2012. Σε σχέση με τις κυριότερες ανταγωνίστριες χώρες, η Ελλάδα σημείωσε τις καλύτερες επιδόσεις, με την Τουρκία και την Πορτογαλία να ακολουθούν.
Σε ό,τι αφορά το ξενοδοχειακό δυναμικό της χώρας, έχει αυξηθεί κατά 23% περίπου από το 2000 μέχρι σήμερα. Την περίοδο 2009 έως 2013 άνοιξαν 914 νέα ξενοδοχεία, το 73% των οποίων εντάσσεται στις τρεις υψηλότερες κατηγορίες, ενώ διέκοψαν τα λειτουργία τους 613 μονάδες συνολικής δυναμικότητας 34.480 κλινών, από τις οποίες μόνο το 3% προερχόταν από τις υψηλές κατηγορίες.
Στη συνέχεια ο κ. Τσακίρης ανέλυσε του στρατηγικούς άξονες της νέας θητείας του στην προεδρία του Δ.Σ. του ΞΕΕ, ενώ οι αντιπρόεδροι του Επιμελητηρίου κ.κ. Ανδρέας Φιορεντίνος και Αλέξανδρος Βασιλικός παρουσίασαν τον απολογισμό των δράσεων του Επιμελητηρίου. Επίσης ο πρόεδρος του ΙΤΕΠ κ. Ανδρέας Μεταξάς σκιαγράφησε τους στόχους και τους άξονες δράσεις του Ινστιτούτου τα επόμενα χρόνια.
«Οδικός χάρτης»
με πέντε άξονες για ώθηση στον τουρισμό
Ο κ. Τσακίρης παρουσίασε επίσης πέντε κεντρικούς άξονες παρεμβάσεων πρώτης γραμμής, οι οποίοι μπορούν να δώσουν ώθηση στον ελληνικό τουρισμό και στην ελληνική ξενοδοχία, κάνοντας λόγο για τη δημιουργία ενός «Οδικού Χάρτη» για τον ελληνικό τουρισμό τα επόμενα χρόνια. Αυτοί είναι:
1. Εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος με νέες θεματικές και προσοδοφόρες μορφές τουρισμού.
2. Αναβάθμιση των παρεχομένων ξενοδοχειακών υπηρεσιών.
3. Στήριξη των Ελληνικών Ξενοδοχείων και καταλυμάτων.
4. Προσδιορισμός μοντέλου τουριστικής ανάπτυξης.
5. Επένδυση πόρων στην Εθνική Τουριστική Προβολή
Χαιρετισμοί:
του Πρωθυπουργού
Αντώνη Σαμαρά
Ο Τουρισμός είναι μια από τις δύο-τρείς «ατμομηχανές» της οικονομίας μας.
Οι άλλες είναι η Ναυτιλία και ο Κατασκευαστικός τομέας.
Βέβαια με το νέο μοντέλο ανταγωνιστικής ανάπτυξης και εξωστρέφειας που υιοθετούμε, θα αναδειχθούν κι άλλοι τομείς με σημαντικές αναπτυξιακές επιδόσεις.
Αλλά ο Τουρισμός θα παραμείνει στον πρώτη γραμμή και στο μέλλον, με έμφαση πλέον: στην ποιοτική αναβάθμιση του, στις συνέργειες που μπορεί να έχει με άλλους τομείς και στην αναζήτηση εναλλακτικών αγορών.
Και κάτι ακόμα στο σημείο αυτό: Ο Τουρισμός είναι ο πρώτος τομέας της Οικονομίας μας που έδωσε το σήμα για την ανάκαμψη.
Είναι η πρώτη «ατμομηχανή», να το πω έτσι, που «πήρε μπρος» κι άρχισε να τραβά ολόκληρη την Οικονομία μας από μια οδυνηρή ύφεση που κράτησε έξη χρόνια.
Τώρα φαίνεται ότι σιγά-σιγά ακολουθούν κι άλλοι τομείς, γιατί ο Τουρισμός έχει πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα οριζόντια παντού, σε όλες τις διαστάσεις της οικονομικής δραστηριότητας.
Το 2013 ήταν, λοιπόν, μια χρονιά ρεκόρ για τον Ελληνικό τουρισμό.
Με εφαλτήριο την περασμένη χρονιά, το 2014 μπορεί να γίνει έτος ορόσημο για τον ελληνικό τουρισμό.
Πέρσι σπάσαμε κάθε ρεκόρ. Φέτος μπορούμε να πάμε ακόμα πιο πάνω…
θα ήθελα να υπογραμμίσω τρία πράγματα που ήδη αλλάξαμε και ήδη απέδωσαν:
-Την εμφανή ριζική βελτίωση του κλίματος για τη χώρα μας στο εξωτερικό -Την σταθεροποίηση της χώρας μας στο εσωτερικό.
-Την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των ξένων τουριστικών οργανισμών και των κλαδικών μέσων ενημέρωσης προς τη χώρα μας.
Και τα τρία πρέπει να τα διαφυλάξουμε στο εξής με κάθε τρόπο.
Άλλωστε, η Ελλάδα, έχει αναλάβει την Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για όλο το πρώτο εξάμηνο του έτους…
Ως χώρα με τουριστική παράδοση, θα επιδιώξουμε να αναδείξουμε τη δυναμική και την σημασία του τουρισμού για ολόκληρη την Ευρώπη.
Το κέντρο βάρους της παγκόσμιας οικονομίας μετατοπίζεται στην Ασία, ενώ αυξανόμενη είναι η οικονομική επιρροή της Ρωσίας, αλλά και χωρών της Λατινικής Αμερικής. Και να μη ξεχνάμε, βέβαια, την Κίνα που αναπτύσσεται συνεχώς και έχει μπει δυναμικά στην διεθνή τουριστική αγορά.
Ζούμε, λοιπόν, σε μία πολιτική και οικονομική συγκυρία, που τα πάντα αλλάζουν στον κόσμο. Ολόκληρη η Ευρώπη και πολύ περισσότερο η Ελλάδα, πρέπει να την αξιοποιήσουμε στο έπακρο.
Εμείς έχουμε να αλλάξουμε ακόμα πολλά μέσα στη χώρα. Αλλά το πιο δύσκολο τμήμα της διαδρομής το έχουμε ξεπεράσει.
Οι μεταρρυθμίσεις θα συνεχιστούν ασφαλώς, αλλά θα γίνονται πλέον σε συνθήκες ανάκαμψης, όχι μέσα στο τέλμα της ύφεσης, όπως συνέβαινε ως τώρα…
Ο Τουρισμός θα ωφεληθεί σε πρώτη φάση τα περισσότερα και θα ωφελήσει τη χώρα περισσότερο.
Κι αυτό βέβαια, βρίσκεται εξαρτάται από σας, από τη συνεργασία σας με την κυβέρνηση – που να τη θεωρείται δεδομένη – και από τις προσπάθειες όλων μας να μεταρρυθμίσουμε στη χώρα μας τα πάντα και να τη βγάλουμε από την κρίση οριστικά.
Το 2013 η καλύτερη χρονιά του διεθνούς ξενοδοχειακού δικτύου SLH
Αύξηση 8% στις διανυκτερεύσεις παγκοσμίως και 10% στην Ελλάδα
Με 10% αύξηση στις διανυκτερεύσεις και πάνω από ένα εκατ. δολάρια αύξηση σε τζίρο, ο οποίος ξεπέρασε συνολικά τα τρία εκατ. δολάρια, έκλεισε το 2013 για τα 42 ξενοδοχεία – μέλη του διεθνούς δικτύου Small Luxury Hotels of the World (SLH) στην Ελλάδα.
Τα στοιχεία αυτά παρουσιάστηκαν στη διήμερη περιφερειακή συνάντηση των υψηλόβαθμων στελεχών του διεθνούς δικτύου, η οποία ολοκληρώθηκε την Πέμπτη στην Αθήνα.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η «καλύτερη χρονιά όλων των εποχών» ήταν το 2013 για τα SLH, καθώς σύμφωνα με τις ετήσιες εκθέσεις τα ξενοδοχεία – μέλη παρουσίασαν αύξηση 8% στις διανυκτερεύσεις και 12% στον τζίρο τους, αγγίζοντας τις 369.152 διανυκτερεύσεις και συνολικά έσοδα 134 εκατ. δολάρια. Συνολικά για το 2013, η επίσημη ιστοσελίδα του διεθνούς δικτύου (www.slh.com) ενισχύθηκε σε επισκεψιμότητα κατά 5%, αγγίζοντας τα τέσσερα εκατ. επισκέπτες (από 3,8 εκατ. της προηγούμενης χρονιάς).
Ο τζίρος μέσω των online μηχανών κρατήσεων του ομίλου αυξήθηκε κατά 54%, καθώς αποτελούν το 37% των συνολικών εσόδων των ξενοδοχείων – μελών των SLH. Σημαντική είναι και η αύξηση των εσόδων που προήλθαν από τις πωλήσεις των ταξιδιωτικών πρακτόρων και τα κανάλια κρατήσεων τους, με ποσοστό 9%, αποτελώντας 52% των συνολικών εσόδων.
Για το 2014 προβλέπεται αντίστοιχα δυναμική άνοδος, με βάση τα στοιχεία των flash sales της εβδομάδας μετά τα Χριστούγεννα. Στο συγκεκριμένο διάστημα, παρατηρήθηκε αύξηση 37% στον όγκο των κρατήσεων και 51% στον τζίρο, σε σύγκριση την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Ταυτόχρονα, η επισκεψιμότητα στην επίσημη ιστοσελίδα των SLH παρουσίασε αύξηση 229%, αύξηση των κρατήσεων μέσω iPad ήταν 128% και η αύξηση κρατήσεων μέσω κινητού τηλεφώνου 300%.
«Το 2013 ήταν μια ακόμη εκπληκτική χρονιά σε επίπεδο ανάπτυξης, στόχων και κερδοφορίας. Παρατηρήσαμε αύξηση στην αυτοπεποίθηση του καταναλωτή να μπει στην ιστοσελίδα μας, να δει, να επιλέξει και να κλείσει ξενοδοχείο. Να παρακάμψει, δηλαδή, travel agents και να εμπιστευθεί κατευθείαν το προϊόν που του προσφέρουν τα SLH. Αυτός είναι και ο στόχος μας για το 2014. Να είμαστε εκεί, εύκολα προσβάσιμοι και λειτουργικοί για τον πελάτη που θα μπει στο Ιντερνετ από το τάμπλετ, τον υπολογιστή, ακόμα και από το κινητό τηλέφωνο προκειμένου να κάνει την κράτησή του σε ένα από τα ξενοδοχεία μας», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος των SLH κ. Πολ Κερ.
Τo δίκτυο The Small Luxury Hotels of the World ™ (SLH) ιδρύθηκε το 1991 και σήμερα περιλαμβάνει πάνω από 520 ξενοδοχεία σε περισσότερες από 70 χώρες. Σε ό,τι αφορά τα μέλη του δικτύου, την περσινή χρονιά καταγράφηκαν 134.977 νέα «club members», τα οποία πλέον ανέρχονται σε 324.977. Σύμφωνα με τα στοιχεία, τα club members ενίσχυσαν κατά 29 εκατ. δολάρια τα ξενοδοχεία – μέλη των SLH. Το 2013 εμπλουτίστηκε και το χαρτοφυλάκιο με 29 νέες συνεργασίες, με ξενοδοχεία σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική, 17 νέες συνεργασίες στην Ασία και την περιοχή του Ειρηνικού, καθώς επίσης και εννέα καινούργιες συνεργασίες σε Βόρεια και Νότια Αμερική (φθάνοντας συνολικά τα 55 ξενοδοχεία στην περιοχή).