Πτώση κρατήσεων τουριστικών πακέτων κατέγραψε το 2015 η Ελλάδα στην αγορά της Γερμανίας. Αρνητικές ενδείξεις και για το 2016. Ποιοι προορισμοί επωφελούνται από την κατάσταση που διαμορφώνεται στη Μεσόγειο. Τι δείχνουν στοιχεία ερευνών της Gfk.
Την αντανάκλαση που έχουν σε κρίσιμες αγορές του ελληνικού τουρισμού, όπως η Γερμανία, οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους δανειστές, οι πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις στη χώρα, οι γεωπολιτικές ανακατατάξεις στην Ανατολική Μεσόγειο και το προσφυγικό ρεύμα, αποτυπώνουν τα στοιχεία τουριστικών κρατήσεων του 2015 αλλά και oι πρώτες ενδείξεις για το 2016 που δημοσιοποίησε η εταιρεία έρευνας καταναλωτικών τάσεων Gfk.
Η έρευνα αφορά στις κρατήσεις τουριστικών πακέτων για την Ελλάδα που έγιναν στη Γερμανία του 2015 αλλά και κρατήσεις που οριστικοποιήθηκαν μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου και αφορούν στο καλοκαίρι του 2016. Τα στοιχεία προέρχονται από ένα δείγμα 1.200 ταξιδιωτικών γραφείων, 30 online σημείων πώλησης και 20.000 επιλεγμένα νοικοκυριά που αποτελούνται από 45.000 Γερμανούς καταναλωτές.
Ο ελληνικός τουρισμός μάλλον κατάφερε να ξεπεράσει με επιτυχία τον σκόπελο των εξελίξεων το 2015 αν βασιστεί κανείς στα στοιχεία ταξιδιωτικού ισοζυγίου της Τράπεζας της Ελλάδας (ΤτΕ) για το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου 2015. Κι αυτό καθώς οι επισκέπτες από τη Γερμανία έφθασαν τα 2,73 εκατ. ταξιδιώτες (+14,3 % σε σύγκριση με το 2014) ενώ οι εισπράξεις διαμορφώθηκαν στα 2,08 δισ. ευρώ καταγράφοντας αύξηση 6,2 % σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Διαφορετική εικόνα, ωστόσο, αποτυπώνουν τα στοιχεία της Gfk σύμφωνα με τα οποία οι κρατήσεις τουριστικών πακέτων για την Ελλάδα στη γερμανική αγορά για το σύνολο του 2015 κατέγραψαν μείωση 7%.
Οι αναλυτές της Gfk αποδίδουν το γεγονός στις πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις του περασμένου Φεβρουαρίου και Μαρτίου οι οποίες αποτυπώθηκαν άμεσα στις κρατήσεις. Πολύ περισσότερο καθώς το συγκεκριμένο διάστημα αποτελεί τη περίοδο κατά την οποία κλείνουν τις καλοκαιρινές τους διακοπές οι Γερμανοί.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η συμπεριφορά των Γερμανών καταναλωτών σε σχέση με ανταγωνιστικούς προορισμούς της Ελλάδας.
Έτσι, σύμφωνα με την Gfk, η Ισπανία βρέθηκε στην κορυφή των προτιμήσεων των Γερμανών με τα Κανάρια νησιά και τις Βαλεαρίδες. ενώ η Πορτογαλία κατέγραψε διψήφιο ποσοστό αύξησης κρατήσεων τουριστικών πακέτων.
Το γεγονός ότι τα προσφυγικά κύματα στα παράλια της Μικράς Ασίας ενισχύθηκαν μετά τον Μάϊο επέτρεψε στην Τουρκία να καταγράψει μικρή αύξηση κρατήσεων από τη γερμανική αγορά πέρυσι.
Ανοδικά κινήθηκαν οι κρατήσεις πακέτων και για την Αίγυπτο πέρυσι στη Γερμανία, ενώ τα γεγονότα του περασμένου Μαρτίου στην Τυνησία (εν μέσω περιόδου κρατήσεων) οδήγησαν σε σημαντική μείωση των πωλήσεων πακέτων για τον συγκεκριμένο προορισμό.
Αρνητικά επηρεάστηκαν, σύμφωνα με την Gfk, το 2015 και οι κρατήσεις τουριστικών πακέτων για την Ελλάδα από την Ολλανδία καταγράφοντας μείωση 5%. Αντίθετα, οι κρατήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιταλία κινήθηκαν ανοδικά με το ίδιο ποσοστό (5%).
Τα μηνύματα του 2016
Ακόμα πιο ανησυχητικά, ωστόσο, εμφανίζονται τα στοιχεία κρατήσεων τουριστικών πακέτων που πραγματοποιήθηκαν μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου και αφορούν στο φετινό καλοκαίρι. Όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για το σύνολο σχεδόν των προορισμών της Μεσογείου πλην Ισπανίας και Ιταλίας.
Σύμφωνα με την Gfk οι Γερμανοί καταναλωτές δεν δείχνουν να προσανατολίζονται σε μείωση του προϋπολογισμού των διακοπών τους. Φαίνεται πως στρέφονται, ωστόσο, σε χώρες που τις θεωρούν ασφαλέστερες αλλά και σε μακρινούς προορισμούς.
Έτσι, οι κρατήσεις τουριστικών πακέτων για προορισμούς της Μεσογείου καταγράφουν μείωση 10,6% ενώ οι κρατήσεις για την Ελλάδα κινούνταν (στα μέσα Δεκεμβρίου) με πτώση 23,4%.
Ανάλογη με της Ελλάδας πτώση καταγράφουν οι κρατήσεις πακέτων για την Τουρκία (-25,9%). Με μείωση 40% κινούνταν οι κρατήσεις για Αίγυπτο, 17,7% για την Γαλλία και 21,2% για την Κύπρο.
Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση μεταξύ των Μεσογειακών προορισμών στη Γερμανική αγορά κατέγραφε η Τυνησία με – 68,8%, εμφανίζοντας εικόνα κατάρρευσης των κρατήσεων.
Κερδισμένες αντίθετα από την κατάσταση που διαμορφώνεται στη Μεσόγειο εμφανίζονται η Ισπανία κι η Ιταλία. Με την Ισπανία να δείχνει να αποτελεί το αδιαφιλονίκητο μπεστ σέλερ στην αγορά της Γερμανίας για φέτος καταγράφοντας άνοδο κρατήσεων 20,1% στα Κανάρια, 6,1% στις Βαλεαρίδες και 3,3% στους ηπειρωτικούς προορισμούς της χώρας.
Μικρότερα οφέλη αλλά αδιαμφισβήτητα κερδισμένη από την κατάσταση εμφανίζεται η Ιταλία η οποία στα μέσα Δεκεμβρίου κατέγραφε αύξηση κρατήσεων 9,4% στην γερμανική αγορά.
euro2day.gr