Κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών «Η Ελλάδα σε κίνηση: Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα – Μικροκινητικότητα – Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό, την απλούστευση και την ψηφιοποίηση διαδικασιών του Υπουργείου» τοποθετήθηκε ο Νεκτάριος Σαντορινιός, βουλευτής Δωδεκανήσου του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ και Τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Ø Παντελής απουσία της Νησιωτικότητας από το σχεδιασμό για τη Βιώσιμη Κινητικότητα
«Στο νομοσχέδιο αυτό βλέπουμε ότι οι αναφορές στην Νησιωτικότητα είναι περιορισμένες και όχι ουσιαστικές. Η Νησιωτικότητα είναι ένα πολυσύνθετο ζήτημα, το οποίο δεν πρέπει να απουσιάζει από έναν νόμο για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Ο σύγχρονος νομοθέτης δεν πρέπει να παραβλέπει το γεγονός ότι το 17,5% του πληθυσμού μας ζει σε νησιά, κυρίως σε μικρά που δεν έχουν απαραίτητα καν αστικό ιστό. Ακόμη δεν μπορούμε να μην υπογραμμίσουμε το γεγονός ότι πολλά νησιά, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, υπερβαίνουν τη φέρουσα ικανότητα κίνησης σε αυτά, όπως για παράδειγμα η Μύκονος, η Σαντορίνη ή ακόμα και η Ρόδος. Εδώ ακριβώς εντάσσεται και το ζήτημα της εποχικότητας στο σχεδιασμό του συνόλου των υποδομών, που θα έπρεπε ένα τέτοιο νομοσχέδιο να περιλαμβάνει».
«Οι παραπάνω πτυχές της Νησιωτικότητας δεν υπάρχουν στον παρόντα σχεδιασμό της Κυβέρνησης και ούτε στο νομοσχέδιο που φέρνει προς ψήφιση. Η απουσία πολιτικών για τη Νησιωτικότητα είναι εμφανής: Ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε πράξη, μέσω του Μεταφορικού Ισοδύναμου την διευκόλυνση των μετακινήσεων των πολιτών και των μεταφορών των προϊόντων, από νησί σε νησί και από τα νησιά, στα αστικά κέντρα, επιδοτώντας το κόστος. Σήμερα που η Πολιτεία οφείλει να βελτιώσει το δίκτυο των μετακινήσεων, ειδικά για τα μικρά νησιά, όπου οι μετακινήσεις είναι απαραίτητες για την κάλυψη βασικών αναγκών, ο σχεδιασμός αυτός δεν υπάρχει.»
«Είναι απαραίτητο η Νησιωτικότητα να ληφθεί υπόψη σε μεγαλύτερο βαθμό από την Κυβέρνηση. Πρέπει να βρεθούν έξυπνοι τρόποι ώστε από τη μια να γίνει σεβαστή η φέρουσα ικανότητα των νησιών και από την άλλη να σχεδιάσουμε την καλύτερη δυνατή διασύνδεση τους.»
Ø Σχεδιασμός επί χάρτου, χωρίς κονδύλια όμως!
«Το νομοσχέδιο αυτό αναλύει τον σχεδιασμό για τα ΣΒΑΚ. Από κει και πέρα τι; Πώς υλοποιείται αυτός ο σχεδιασμός; Πώς θα υλοποιηθούν τα έργα; Πώς θα γίνουν οι μελέτες εφαρμογής; Η Κυβέρνηση, πριν φέρει
προς ψήφιση αυτό το νομοσχέδιο πρέπει να απαντήσει στα ζητήματα της χρηματοδότησης αυτών των έργων και των μελετών εφαρμογής. Ταυτόχρονα πρέπει να βρεθούν και κίνητρα για την εφαρμογή τους. Γιατί από την εμπειρία μου και μόνο σας λέω ότι, κατά το παρελθόν, πολλοί προοδευτικοί άνθρωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης προσπάθησαν να εφαρμόσουν διάφορες δράσεις που σήμερα πλέον εντάσσονται στα ΣΒΑΚ, όπως οι ποδηλατόδρομοι, οι πεζόδρομοι, κα., όμως δυστυχώς έπεσαν πάνω σε συμφέροντα και δεν υλοποίησαν τα σχέδιά τους. Σε αυτά τα ζητήματα η δική μας Κυβέρνηση είχε δώσει απαντήσει όπως τα open malls, ο σχεδιασμός δηλαδή να χρηματοδοτηθούν ταυτόχρονα και οι τοπικές επιχειρήσεις γύρω από μια περιοχή που πρόκειται να βελτιωθεί, στο πλαίσιο της αστικής κινητικότητας. Σειρά τώρα της ΝΔ να φέρει κίνητρα και να ευνοήσει τέτοια σχέδια και να στηρίξει και τις τοπικές οικονομίες.»
Ø Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας δεν είναι μια καινοτομία της ΝΔ. Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ υποστήριξε θεσμικά και με πόρους τους Δήμους για τα ΣΒΑΚ
«Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας δεν είναι μία καινοτομία που έρχεται σήμερα με το παρόν νομοσχέδιο. Για να ξέρουμε όμως τι λέμε, πρέπει να σημειώσουμε ότι ΣΒΑΚ πρώτο- ονομάστηκαν το 2016, οπότε και ο ΣΥΡΙΖΑ δημιούργησε την σχετική αρμόδια διυπουργική επιτροπή. Μάλιστα η Κυβέρνηση μας ήταν αυτή που ίδρυσε αρμόδια διεύθυνση στο Υπουργείο, ενώ ταυτόχρονα χρηματοδότησε από το Πράσινο Ταμείο, 162 Δήμους προκειμένου να εκπονήσουν Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ ενισχύθηκε και με δράσεις ενημέρωσης και με επιπλέον χρηματοδοτήσεις των Δήμων. Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω ήταν να ολοκληρωθούν αρκετά ΣΒΑΚ και το 2019 με το άρθρο 22 του Νόμου 4599, ουσιαστικά εντάχθηκαν στην έννομη τάξη της χώρας μας.»
«Εφόσον λοιπόν υπάρχει θεσμικό πλαίσιο για τα ΣΒΑΚ, που κληροδοτήθηκε από την προηγούμενη Κυβέρνηση, πολλές διατάξεις του συγκεκριμένου νομοσχεδίου θα μπορούσαν πολύ απλά να εντάσσονταν σε μία Κοινή Υπουργική Απόφαση, στο πλαίσιο του άρθρου 22 του Ν 4599/2019. Δεν υπάρχει καμία καινοτομία στις παρεμβάσεις της ΝΔ για τα ΣΒΑΚ και οποιοσδήποτε τέτοιος ισχυρισμός είναι τουλάχιστον υπερβολικός.»