Υποστηρίχθηκε μεταξύ άλλων ότι δεν υφίσταται αδίκημα προς έλεγχο μετά την κήρυξη από το ΣτΕ ως αντισυνταγματικού του ΔΗΦΟΔΩ!
Υπομνήματα έγγραφων εξηγήσεων υπέβαλαν χθες εξεταζόμενοι ανωμοτί ενώπιον της Πταισματοδίκη Ρόδου για το αδίκημα της κακουργηματικής απιστίας, απλής και από κοινού, σε βάρος οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και της συνέργειας στην πράξη αυτή, στο χρονικό διάστημα των ετών 2007-2011, οι πρώτοι από τους 25 ελεγχόμενους αιρετούς.
Μεταξύ άλλων έθεσαν μια σειρά από νομικούς ισχυρισμούς, που αν υιοθετηθούν από την Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Ρόδου, που χειρίζεται την υπόθεση, θα οδηγήσουν στην εκ νέου αρχειοθέτηση της υπόθεσης για την οποία όπως τονίστηκε μετά την κρίση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας για την αντισυνταγματικότητα του Δημοτικού Φόρου δεν υφίσταται καν νόμος για να θεμελιωθεί η πράξη για την οποία ελέγχονται.
Οπως απεκάλυψε η «δημοκρατική», 25 αιρετοί σε θέσεις ευθύνης στην πρώην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (πλέον Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου), στον πρώην Δήμο Ροδίων, στο διοικητικό συμβούλιο και στο εποπτικό συμβούλιο της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου καλούνται σταδιακά σε ανωμοτί κατάθεση ενώπιον της Πταισματοδίκη Ρόδου, στο πλαίσιο της έρευνας που έχει παραγγελθεί και χθες οι πρώτοι εξ’ αυτών παρείχαν έγγραφες εξηγήσεις δια των συνηγόρων τους κ.κ. Νίκου Πέρου, Νατάσας Παπανικολάου και Δήμου Μουτάφη.
Πιο συγκεκριμένα επισημάνθηκε μέσω του υπομνήματος, που υπέβαλαν ελεγχόμενοι δια του κ. Πέρου, στις Τ.Ε.Δ.Κ. δεν εφαρμόζονται γενικώς, ούτε κατ’ αναλογία οι διατάξεις που ισχύουν για τους Ο.Τ.Α.
Επιπλέον οι διατάξεις του ΒΔ 17-5/1959 «Περί οικονομικής διοίκησης και λογιστικού των Δήμων και Κοινοτήτων» δεν εφαρμόζονται και στις Τ.Ε.Δ.Κ, αφού δεν υπάρχει διάταξη νόμου που να παραπέμπει ρητά στην εφαρμογή των διατάξεων αυτών και στις Τ.Ε.Δ.Κ.
Τονίστηκε εξάλλου ότι δεν ισχύουν για τις Τ.Ε.Δ.Κ. οι διατάξεις του άρθρου 30 Ν.3498/2006 «για διαφημιστικά προγράμματα, κλπ.», όπως, επίσης, δεν ισχύουν οι διατάξεις των άρθρων 202 και 265 Ν.3463/2006 «Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων», που δεν επιτρέπουν την επιχορήγηση άμεσα ή έμμεσα από Ο.Τ.Α. των ανωνύμων εταιρειών των Ο.Τ.Α.
Επισημαίνεται ότι οι Τ.Ε.Δ.Κ. μπορούν να ιδρύουν αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες και να συμμετέχουν σ’ αυτές, καθώς, επίσης, να συμμετέχουν σε προγραμματικές συμβάσεις.
Επεσήμαναν ακόμη ότι βασική πηγή χρηματοδότησης της Τ.Ε.Δ.Κ. ήταν το Υπουργείο Εσωτερικών και ότι μέρος των εσόδων της προερχόταν, από το φόρο εισοδήματος του άρθρου 79 παρ. 2 Ν.3323/1955 και από το δημοτικό φόρο του άρθρ. 60 Ν.2214/1994.
Σημαντικό μέρος των εσόδων της Τ.Ε.Δ.Κ. Δωδ/σου με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της, που ενέκριναν οι ετήσιες Γενικές Συνελεύσεις της εδίδετο ως επιχορήγηση στο πλαίσιο προαποφασισμένων διαδημοτικών δράσεων σε νομικά πρόσωπα όπως «ΠΡΟΤΟΥΡ» (προβολή και διαφήμιση τουρισμού), «ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ» (εταιρεία φυσικών καταστροφών), «ΡΟΑΝ» (αθλητικός οργανισμός) κ.λπ.
Επεσήμαναν εξάλλου ότι η νομιμότητα της διαδικασίας κατανομής του φόρου εισοδήματος από τον γενικό γραμματέα της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και με βάση τις αποφάσεις του διοικητικού συμβουλίου της Τ.Ε.Δ.Κ. και των Γενικών Συνελεύσεων της έχει κριθεί αμετακλήτως με το υπ’ αρίθμ. 34/2019 βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών Δωδεκανήσου.
Οσον αφορά στον τρόπο κατανομής του δημοτικού φόρου, αυτός γινόταν ανέκαθεν από συστάσεως του δημοτικού φόρου, από τον διαχειριστή που ήταν ο εκάστοτε δήμαρχος του τότε Δήμου Ροδίων ή ο αρμόδιος αντιδήμαρχος που όριζε ο δήμαρχος με προηγούμενη γνώμη της Τ.Ε.Δ.Κ., που ήταν απόρροια των αποφάσεων των Γενικών Συνελεύσεων αυτής.
Η διαδικασία αυτή είναι απόλυτα σύννομη, ουδέποτε αμφισβητήθηκε και ουδέποτε είχε προσβληθεί η νομιμότητά της και μάλιστα τα αντίστοιχα χρηματικά εντάλματα έφεραν την θεώρηση του επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει όμως ο ισχυρισμός ότι μετά την έκδοση των υπ’ αρίθμ. 4504/2014 και 4505/2014 αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας σε Ολομέλεια, οι οποίες έκριναν ανίσχυρες τις διατάξεις του άρθρου 60 Ν. 2214/1994 (δημοτικός φόρος Δωδ/σου) ως αντισυνταγματικές, ανακύπτει μείζον νομικό ζήτημα σχετικά με τα θέματα που σχετίζονται με την είσπραξη, διαχείριση και κατανομή του δημοτικού φόρου από τον διαχειριστή Δήμο Ροδίων στους Ο.Τ.Α. του νομού Δωδ/σου για το χρονικό διάστημα έως την δημοσίευση των παραπάνω αποφάσεων της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, ήτοι έως την 12 Δεκεμβρίου 2014 (χρόνος δημοσίευσης).
Οι αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας είχαν ως αποτέλεσμα να κριθούν ανίσχυρες στο σύνολό τους οι διατάξεις του άρθρου 60 Ν.2214/1994 και συνεπώς η διάταξη της παρ. 7 του ως άνω άρθρου που προέβλεπε την απόδοση ποσοστού 55% του δημοτικού φόρου στον διαχειριστή Δήμο Ροδίων και 45% σε όλους μαζί τους λοιπούς Ο.Τ.Α. του νομού Δωδεκανήσου ήταν μη ισχύουσα ως αντισυνταγματική όπως άλλωστε δέχεται και η υπ’ αριθμ. 138/2015 απόφαση της Ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
Εφόσον, λοιπόν, είχε κριθεί ως ανίσχυρη και δη με αναδρομική ισχύ από την θέσπισή της η ως άνω διάταξη κατανομής του δημοτικού φόρου δεν βρίσκει, στην προκείμενη περίπτωση, έδαφος εφαρμογής η δήθεν μη ορθή και μη σύννομη διαχείριση του δημοτικού φόρου.
Συνεπώς, όπως επεσήμαναν, ελλείψει ισχύουσας διάταξης που να ρυθμίζει τον δημοτικό φόρο Δωδεκανήσου και τη διαδικασία κατανομής του δεν είναι δυνατή, στην προκειμένη περίπτωση, η εφαρμογή ποινικών διατάξεων.