“Και ας επιμένει δογματικά στο ψέμα της η αντιπολίτευση. Τα ψέματα έχουν κοντά πόδια, τον Σεπτέμβριο ο Ελληνικός λαός θα γελά με αυτά που έχουν πει”
Παρέμβαση στην Ολομέλεια έκανε ο Νεκτάριος Σαντορινιός την Παρασκευή (06/05/16), κατά την ψήφιση του Νομοσχεδίου σχετικά με τις μεταρρυθμίσεις στην Έρευνα και στην Παιδεία.
Για την Έρευνα
Στην ομιλία του ο βουλευτής Δωδεκανήσου και Πρόεδρος της Μόνιμης Επιτροπής Έρευνας και Τεχνολογίας της Βουλής, υπογράμμισε ότι ο τομέας της Έρευνας και της Καινοτομίας είναι συνεχώς αναπτυσσόμενος στην Ελλάδα, ακόμη και εν μέσω κρίσης, έχοντας υψηλό βαθμό «εξωστρέφειας». Η Έρευνα και η Καινοτομία, μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη ενός νέου μοντέλου βιώσιμης και παραγωγικής ανάπτυξης για τη χώρα, τόνισε ο Νεκτάριος Σαντορινιός, για αυτό και η Κυβέρνηση- από την πρώτη κιόλας μέρα- έδειξε την πολιτική της πρόθεση να αναβαθμίσει αυτόν τον τομέα, με τη δημιουργία υπουργικού χαρτοφυλακίου στο Υπουργείο Παιδείας και την επιλογή του κ. Φωτάκη, σημαίνοντα ερευνητή σε αυτή τη θέση.
Ο βουλευτής Δωδεκανήσου θύμισε στο σώμα της Ολομέλειας ότι η ίδια η Έρευνα αλλά και το έμψυχο δυναμικό της, έχουν χτυπηθεί από σειρά αρνητικών παρεμβάσεων και από τις συνεχείς πολιτικές περικοπών. Είναι χαρακτηριστικό, είπε, ότι από το 2008 μέχρι το 2015 είχαμε μειώσεις μέχρι και 68%. Κομβικό σημείο καμπής για την Έρευνα και την Καινοτομία στην χώρα μας, ανέφερε ο βουλευτής Δωδεκανήσου ήταν η εφαρμογή του ν. 4310/2014, γνωστός και ως ερευνοκτόνος νόμος- ο οποίος δημιούργησε πολλά προβλήματα στα ερευνητικά κέντρα.
Ο σημερινός Νόμος, ουσιαστικά, συμπλήρωσε ο Νεκτάριος Σαντορινιός, αποτελεί προσπάθειά να ξηλωθεί ένα κακοραμμένο και αντί- ερευνητικό πουλόβερ που έπλεξε η προηγούμενη κυβέρνηση. Εισάγοντας ρυθμίσεις που αποκαθιστούν το ρόλο και την αποστολή των ερευνητικών φορέων της χώρας μας- καθιστώντας τους φορείς ταγμένους στην υπηρεσία του δημόσιου συμφέροντος και όχι ως φορείς εμπορικής εκμετάλλευσης της έρευνας- ομαλοποιώντας διοικητικές στρεβλώσεις και αίροντας, επίσης, νομικές ασάφειες σχετικά με τα εργασιακά των ερευνητών, αυτός ο νόμος αποτελεί την αρχή μιας νέας εποχής για την έρευνα στη χώρα μας, υπογράμμισε ο βουλευτής Δωδεκανήσου.
Τέλος, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, εξήγησε πως αυτό το νομοσχέδιο έχει μεταβατικό χαρακτήρα και πως δεν αντανακλά την εθνική στρατηγική της κυβέρνησης. Προς αυτή την κατεύθυνση, έχει ήδη ξεκινήσει ένας ευρύς διάλογος με την ερευνητική και την πανεπιστημιακή κοινότητα, σχολίασε ο Νεκτάριος Σαντορινιός, που θα οδηγήσει σε έναν νόμο πλαίσιο για την Έρευνα. Πολύ σύντομα, θα διαψεύσουμε τις Κασσάνδρες, θα ολοκληρώσουμε και αυτό το νομοθετικό πλαίσιο στην ώρα του, μέσα στη θητεία μας, που θα λήξει μετά από τριάμισι χρόνια, είπε χαρακτηριστικά.
Για την Παιδεία
Σπέκουλα χαρακτήρισε ο Νεκτάριος Σαντορινιός για τα όσα ακούγονταν τις τελευταίες μέρες τόσο με τον ελάχιστο αριθμό νηπίων ανά τμήμα αλλά και για τα ολοήμερα σχολεία. Είναι φοβερή η ικανότητα της αξιωματικής αντιπολίτευσης αλλά και των συστημικών μέσων της διαπλοκής να διαστρέφουν την αλήθεια και να κάνουν κυριολεκτικά το άσπρο- μαύρο, όπου ενώ επεκτείνεται ο θεσμός των ολοήμερων σχολείων στο 90% των σχολείων της επικράτειας, προσπαθούν να πείσουν την κοινή γνώμη ότι καταργούμε το ολοήμερο σχολείο, είπε χαρακτηριστικά.
Το ίδιο συμβαίνει και με τα νηπιαγωγεία, εξήγησε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ. Για πρώτη φορά περιλαμβάνονται και τα προνήπια στον αριθμό των νηπίων που θα υπολογίζονται για τη σύσταση τμήματος νηπιαγωγείου, γι’ αυτό άλλωστε αυξάνεται και ο ελάχιστος αριθμός σε 14 νήπια και προνήπια.
Η αντιπολίτευση, σχολίασε ο Νεκτάριος Σαντορινιός, δεν ικανοποιείται από τις δεσμεύσεις του Υπουργού ότι κανένα νηπιαγωγείο δεν θα κλείσει ή ότι καμία νησιωτική περιοχή δεν θα μείνει χωρίς νηπιαγωγείο- όσα κι αν είναι τα νήπια. Επιμένουν δογματικά στο ψέμα τους, είπε ο βουλευτής Δωδεκανήσου, συμπληρώνοντας ότι όμως τα ψέματα έχουν κοντά πόδια και τον Σεπτέμβριο ο Ελληνικός λαός θα γελά με αυτά που έχουν πει.
Εδώ ολόκληρη η ομιλία του Νεκτάριου Σαντορινιού:
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Ο τομέας της Έρευνας και της Καινοτομίας είναι συνεχώς αναπτυσσόμενος στην Ελλάδα, ακόμη και εν μέσω κρίσης, και ο ελληνικός ερευνητικός ιστός είναι ιδιαίτερα υψηλού επιπέδου, με σημαντικές επιτυχίες στα ανταγωνιστικά ευρωπαϊκά προγράμματα, παρά την μέχρι τώρα ανυπαρξία εθνικής πολιτικής και πόρων.
Έχοντας υψηλό βαθμό «εξωστρέφειας» η καινοτομία και η έρευνα μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη ενός νέου μοντέλου βιώσιμης και παραγωγικής ανάπτυξης για τη χώρα.
Όμως, η Έρευνα και το έμψυχο δυναμικό της, έχουν χτυπηθεί τόσο από τις αρνητικές παρεμβάσεις που δέχτηκε ο τομέας, όσο και από τις συνεχείς πολιτικές περικοπών. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2008 μέχρι το 2015 είχαμε μειώσεις μέχρι και 68%.
Το νομοσχέδιο που εισάγεται σήμερα προς συζήτηση, αποτελεί αναγκαία νομοθετική ρύθμιση για να αποκαταστήσει τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στη λειτουργία των Ερευνητικών Κέντρων της χώρας, με την εφαρμογή του ν. 4310/2014.Η δραστική τροποποίηση του νόμου αυτού, αποτέλεσε και αποτελεί κυρίαρχο αίτημα της ερευνητικής κοινότητας και αυτό κάνουμε σήμερα, ουσιαστικά αλλάζει το σύνολο ενός ερευνοκτόνου νόμου.
Είναι προφανές, ότι το νομοσχέδιο δεν έρχεται να αποτυπώσει την εθνική στρατηγική της Κυβέρνησης για την έρευνα.
Προς αυτή την κατεύθυνση, όμως, έχει δεσμευτεί η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, ότι θα υπάρξει και υπάρχει ένας ευρύς διάλογος με την ερευνητική και την πανεπιστημιακή κοινότητα, προκειμένου να διατηρηθεί ένα δημοκρατικό και προοδευτικό πλαίσιο για την ενίσχυση της έρευνας στη χώρα και ελπίζω πολύ σύντομα, να διαψεύσουμε τις Κασσάνδρες και να το ολοκληρώσουμε. Και για να μην ανησυχούν οι συνάδελφοι της Αντιπολίτευσης, θα το ολοκληρώσουμε στην ώρα μας, μέσα στη θητεία μας, που θα λήξει μετά από τριάμισι χρόνια.
Ουσιαστικά, το νομοσχέδιο αυτό αποτελεί την προσπάθειά μας να ξηλωθεί ένα κακοραμμένο, αντί- ερευνητικό πουλόβερ που έπλεξε η προηγούμενη κυβέρνηση.
Θέλω να παραθέσω συνοπτικά μερικές από τις αλλαγές και τις καινοτομίες, που φέρνει το υπό συζήτηση νομοσχέδιο. Αποκαθίστανται στη φιλοσοφία του νόμου, ο ρόλος και η αποστολή των ερευνητικών φορέων της χώρας μας, ως ερευνητικοί φορείς ταγμένοι στην υπηρεσία του δημόσιου συμφέροντος και όχι ως φορείς εμπορικής εκμετάλλευσης της έρευνας. Τροποποιούνται και αναδιατυπώνονται ακαδημαϊκά και πολιτικά αμφίσημοι ή και λανθασμένοι ορισμοί, όπως εκείνοι της βασικής έρευνας, της αριστείας και της αξιολόγησης.
Αποκαθίσταται η μονιμότητα των ερευνητών στην Α΄ και Β΄ βαθμίδα και όσον αφορά τα εργασιακά των ερευνητών αίρονται οι νομικές ασάφειες του νόμου 4310/2014, οι οποίες μπορούσαν να οδηγήσουν ερευνητές με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ακόμη και σε απόλυση χωρίς δικαιολογία.
Από δω και στο εξής, εντάσσεται και το πάσης φύσεως προσωπικό των Κέντρων Έρευνας της Ακαδημίας Αθηνών στο νόμο για την έρευνα, ως προς τα εργασιακά τους, ένα σημαντικό βήμα και ένα πάγιο αίτημα των ερευνητών και της ερευνητικής κοινότητας.
Μεταξύ άλλων, γίνονται δημοκρατικά βήματα για τον έλεγχο της αυθαιρεσίας και για τη λογοδοσία των οργάνων διοίκησης, κάτι το οποίο όπως φαίνεται, φέρνει αλλεργία στην Αξιωματική Αντιπολίτευση.
Άλλωστε δεν είναι η πρώτη φορά που εκφράζεται με τέτοιο τρόπο σε αυτά τα βήματα. Και στη δημοκρατική μεταρρύθμιση της εκλογής των Διευθυντών των Σχολικών Μονάδων, η αντιπολίτευση την είχε αποδοκιμάσει. Και όμως αποτέλεσε ένα ουσιαστικό βήμα εκδημοκρατισμού του σχολείου που χαιρετίστηκε από όλη την εκπαιδευτική κοινότητα.
Αυτό το νομοσχέδιο επιχειρεί να δώσει μια οριστική λύση στις διοικητικές στρεβλώσεις που είχαν δημιουργηθεί από το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο, αλλά και να αποκαταστήσει την βαρύτητα της θέσης του ερευνητή.
Το ερευνητικό προσωπικό συμμετέχει στην εκλογή του Διευθυντή του Ερευνητικού Κέντρου και για πρώτη φορά λαμβάνεται υπόψη η γνώμη και του λοιπού προσωπικού.
Ακούγονται όμως και διάφορα, πελατειακής λογικής, για τη σχέση που πρέπει να έχει ο Διευθυντής με τον Ερευνητή, θέλω να σας πω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι οι ερευνητές είναι επιστήμονες, στους οποίους εμπιστευόμαστε το μέλλον της χώρας μας. Δηλαδή, αυτοί οι άνθρωποι δεν μπορούν να έχουν αξιοκρατική θέση και λόγο για το ποιος πρέπει να είναι διευθυντής του Ερευνητικού Κέντρου; Ας σοβαρευτούμε λιγάκι, επιτέλους.
Εξαιρετικά σημαντική διάταξη είναι και αυτή όπου θεσμοθετείται για πρώτη φορά η δημόσια αξιολόγηση των Διευθυντών Ερευνητικών Κέντρων και Ινστιτούτων στη μέση αλλά και στη λήξη της θητείας τους, με τη συμμετοχή όλων των εργαζομένων.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Θέλω να αναφερθώ λίγο και στην τεράστια σπέκουλα που γίνεται αυτές τις μέρες τόσο με τον ελάχιστο αριθμό νηπίων ανά τμήμα αλλά και με τα ολοήμερα σχολεία.
Είναι φοβερή η ικανότητα της αξιωματικής αντιπολίτευσης αλλά και των συστημικών μέσων της διαπλοκής να διαστρέφουν την αλήθεια και να κάνουν κυριολεκτικά το άσπρο- μαύρο.
Ενώ επεκτείνεται ο θεσμός των ολοήμερων σχολείων στο 90% των σχολείων της επικράτειας, όπως είπε ο Υπουργός επανειλημμένως, προσπαθούν να πείσουν την κοινή γνώμη ότι καταργούμε το ολοήμερο σχολείο.
Το ίδιο συμβαίνει και με τα νηπιαγωγεία. Για πρώτη φορά περιλαμβάνονται και τα προνήπια στον αριθμό των νηπίων που θα υπολογίζονται για τη σύσταση τμήματος νηπιαγωγείου, γι’ αυτό άλλωστε αυξάνεται και ο ελάχιστος αριθμός σε 14 νήπια και προνήπια. Δεν ικανοποιούνται από τη δέσμευση ότι κανένα νηπιαγωγείο δεν θα κλείσει. Δεν ικανοποιούνται όταν ο Υπουργός δεσμεύεται ότι καμία νησιωτική περιοχή δεν θα μείνει χωρίς νηπιαγωγείο όσα κι αν είναι τα νήπια. Επιμένουν δογματικά στο ψέμα τους. Όμως τα ψέματα έχουν κοντά πόδια, τον Σεπτέμβριο ο Ελληνικός λαός θα γελά με αυτά που έχουν πει.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η Κυβέρνηση έδειξε από την πρώτη μέρα «της πρώτης φοράς Αριστερά», την πρόθεσή της να αναβαθμίσει την έρευνα με τη δημιουργία υπουργικού χαρτοφυλακίου στο Υπουργείο Παιδείας και την επιλογή του κ. Φωτάκη, σημαίνοντα ερευνητή σε αυτή τη θέση. Το σημερινό νομοσχέδιο αποτελεί την αρχή μιας νέας εποχής για την έρευνα στη χώρα μας.