Συγκροτημένη στρατηγική για τον ευρωπαϊκό τουρισμό ο οποίος δημιούργησε πάνω από 1,6 εκατομμύρια νέες θέσεις εργασίας στην Ευρώπη κατά τη διάρκεια της τελευταίας τετραετίας, ζητούν σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, οι φορείς του κλάδου θεωρώντας εκ των ων ουκ άνευ πλέον να θεσπιστεί η θέση Επιτρόπου Τουρισμού στην Ευρωπαϊκή Ενωση.
Το αίτημα απηύθυνε χθές και ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, στο πλαίσιο της παρουσίασης του «White Paper» της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Εθνικών Ενώσεων Ξενοδοχίας, Εστίασης και Αναψυχής (HOTREC) για τα αιτήματα του κλάδου της φιλοξενίας, ενόψει των εκλογών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Στην παρούσα φάση ο κλάδος, συνολικά, βρίσκεται αντιμέτωπος με σημαντικές προκλήσεις, οι οποίες, σύμφωνα με τον κ. Βασιλικό σχετίζονται, μεταξύ άλλων, με την αγορά και τις πλατφόρμες βραχυχρόνιων μισθώσεων και το δίκαιο του ανταγωνισμού, τη δεσπόζουσα θέση των on line travel agents κι από την άλλη, επίσης, την ταυτότητα ενός ενιαίου προορισμού- Destination Europe- για τους επισκέπτες από τις αγορές άλλων ηπείρων. Με βάση τα στοιχεία της HOTREC, οι επιχειρήσεις που σχετίζονται με τον κλάδο της φιλοξενίας παρέχουν συνολικά 11,9 εκατ. άμεσες θέσεις εργασίας στην Ευρώπη, αντιπροσωπεύοντας το 80% του συνολικού δυναμικού του τουρισμού στην Ε.Ε.. Ο κλάδος απαρτίζεται από 2 εκατ. επιχειρήσεις, εκ των οποίων ποσοστό 90% είναι κυρίως μικρού μεγέθους και από αυτές περί τις 200.000 αφορούν ξενοδοχεία και περίπου 1 εκατομμύριο εστιατόρια και άλλου είδους εγκαταστάσεις.
«Οι προκλήσεις του κλάδου, απαιτούν τολμηρά βήματα που πρέπει να εκφραστούν μέσα από ενιαίες ευρωπαϊκές πολιτικές που θα στηρίζουν τον ευρωπαϊκό κλάδο φιλοξενίας, αναγνωρίζοντας τη μεγάλη συνεισφορά του στην ευρωπαϊκή οικονομία. Του κλάδου που φτάνει τα 12 εκατομμύρια εργαζόμενους και μόνο τα τελευταία τέσσερα χρόνια δημιούργησε 1.600.000 νέες θέσεις εργασίας στην Ευρώπη», ανέφερε χθές ο πρόεδρος του ΞΕΕ κ. Αλέξανδρος Βασιλικός. «Τα 2.000.000 επιχειρήσεις που εκπροσωπεί η HOTREC και που στη συντριπτική πλειοψηφία τους είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, δείχνουν μια μεγάλη αλήθεια που στο ΞΕΕ την αναδεικνύουμε διαρκώς: Ο τουρισμός είναι υπόθεση των πολλών, όχι των λίγων.
H Ευρώπη χρειάζεται πολιτικές προκειμένου να υπηρετήσει ουσιαστικά τους Ευρωπαίους. Και πιστεύουμε πως είναι πολιτικά επιβεβλημένο πλέον να θεσπιστεί η θέση Επιτρόπου Τουρισμού που θα “τρέξει” όλα τα μεγάλα ζητήματα που έχουμε μπροστά μας.
Οι πολιτικές της Ε.Ε για τον τουρισμό και τη φιλοξενία μπορούν πραγματικά να ξεκλειδώσουν τις μεγάλες δυνατότητες βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης που έχει το φυσικό, ιστορικό και πολιτισμικό απόθεμα της Ευρώπης, με οφέλη που φτάνουν στη βάση της κοινωνίας και όχι σε κάποια ελίτ», ανέφερε ο κ. Βασιλικός.
Προς αυτή την κατεύθυνση ο κλάδος θέλει σύμμαχό του το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Και μάλιστα ένα Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με αναβαθμισμένο ρόλο, θεσμικά ενδυναμωμένο και με αποφασιστικότερη επιρροή στη διαμόρφωση των ευρωπαϊκών πολιτικών. «Ο δρόμος της προσέγγισής μας είναι διπλής κατεύθυνσης. Και οι ευρωβουλευτές πρέπει να έρθουν πιο κοντά στην πραγματική οικονομία και οι φορείς της πρέπει να πλησιάσουν περισσότερο τους εκπροσώπους μας στο Ευρωκοινοβούλιο».
Ενδεικτικό της σημασίας που έχει ο κλάδος για την ευρωπαϊκή οικονομία είναι το γεγονός ότι οι διεθνείς αφίξεις στην Ευρώπη το 2018 έφθασαν συνολικά τα 713 εκατομμύρια, σημειώνοντας άνοδο κατά 6%, έναντι του 2017 που ήταν επίσης μία πολύ δυνατή χρονιά. Την περασμένη χρονιά η άνοδος ήταν μεγαλύτερη κυρίως στη Νότια Ευρώπη και τη Μεσόγειο (+7%), την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη (6%) και τη Δυτική Ευρώπη (+6%). Παγκοσμίως οι διεθνείς αφίξεις ανήλθαν πέρυσι το 1,4 δισ. τουρίστες, με τις ευρωπαϊκές αγορές να απορροφούν το ήμισυ και πλέον του παγκόσμιου τουρισμού.
Στους βασικούς άξονες που θέτει η HOTREC για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου είναι καταρχάς το θέμα της οικονομίας του διαμοιρασμού και του ευρωπαϊκού πλαισίου για δίκαιο ανταγωνισμό, η θέσπιση μεγαλύτερης διαφάνειας στο επίπεδο της ψηφιακής οικονομίας, η αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος για τη θέσπιση δίκαιων φορολογικών κανόνων, η εξασφάλιση μεγαλύτερης διαφάνειας όσον αφορά τις δραστηριότητες των online πλατφορμών για τους καταναλωτές, η προστασία των προσωπικών δεδομένων κ.τ.λ..
Της Στεφανίας Σούκη