To newmoney.gr δημοσιεύει τις δύο επιστολές της ΕΕΕ προς τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες με την ένδειξη «ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ»
Του Μηνά Τσαμόπουλου
Με έντονη ανησυχία και προβληματισμό παρακολουθούν οι έλληνες πλοιοκτήτες τις δραματικές εξελίξεις με τη διακοπή διπλωματικών σχέσεων χωρών της Αραβικής χερσονήσου με το Κατάρ. Ειδικά όσοι έχουν πλοία μεταφοράς LNG και LPG «δεν έχουν κλείσει μάτι» τις τελευταίες ημέρες αφού το Κατάρ είναι στην κορυφαία τριάδα των κρατών που εξάγουν φυσικό αέριο. Το πρόβλημα είναι ότι οι γειτονικές αραβικές χώρες δεν έχουν αποκλείσει από τα λιμάνια τους μόνο τα πλοία που φέρουν την σημαία του Κατάρ αλλά και όσα καταπλέουν σε λιμάνι του συγκεκριμένου κράτους που οδηγείται σε οικονομικό στραγγαλισμό αφού ούτε οι αεροπορικές εταιρείες πετάνε από και προς αυτό. Ειδικότερα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Μπαχρέιν απαγορεύουν τη διέλευση από τα χωρικά τους ύδατα, καθώς και την προσέγγιση στα λιμάνια τους, πλοίων υπό σημαία Κατάρ ή πλοίων, ανεξαρτήτως σημαίας των οποίων το επόμενο ή το προηγούμενο λιμάνι είναι ή ήταν λιμάνι του Κατάρ.
Σύμφωνα με εφοπλιστικούς κύκλους με τους οποίους επικοινώνησε το newmoney.gr:
«Αυτό που συμβαίνει με το Κατάρ αποτελεί κακό μαντάτο για τη ναυτιλία. Όσοι έχουν πλοία σε μακροχρόνιες ναυλώσεις θα πρέπει να βρουν άκρη αφού έχουν ναυλοσύμφωνα για μεταφορά φυσικού αερίου τα οποία δεν θα μπορούν να ικανοποιήσουν. Από την άλλη πλευρά και εκείνοι που έχουν ναυλώσει πλοία LNG και LPG κινδυνεύουν αφού ο πλοιοκτήτης μπορεί να επικαλεστεί ανωτέρα βία για την μη εκτέλεση της μεταφοράς που έχει συμφωνηθεί. Οι ασφαλιστικές και οι δικηγόροι αναμένεται να κάνουν χρυσές δουλειές» για να προσθέσουν: «Όμως είναι ακόμη νωρίς για να βγουν τελικά συμπεράσματα. Πρέπει να κυλήσει λίγο χρόνος για να έχουμε κάποιες «δυνατές» ενδείξεις για το που πάει η αγορά» και καταλήγουν: «Επίσης μεγάλο κτύπημα θα το δεχθεί το Κατάρ αν η Αίγυπτος κλείσει το Σουέζ για τα καταριανά πλοία και αποκόψει την έξοδο προς την Ευρώπη».
Οι Έλληνες εφοπλιστές βρίσκονται σε άλλοι σε επιφυλακή ενώ για άλλους έχει σημάνει συναγερμός. Αυτό φαίνεται και από τις επιστολές που στέλνει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών προς τις ναυτιλιακές εταιρείες με την ένδειξη «ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ».
Μόνο χθες, Τετάρτη 7 Ιουνίου 2017 εστάλησαν δύο με οδηγίες προς… ναυτιλλόμενους τις οποίες φέρνει στη δημοσιότητα το newmoney.gr
Η 1η επιστολή
Θέμα: Διακοπή διπλωματικών σχέσεων χωρών της Αραβικής χερσονήσου με το Κατάρ – Επιπτώσεις στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές
Εφαρμογή: Ναυτιλιακές εταιρείες, πλοία των οποίων έχουν προορισμό λιμένες Κατάρ ή λιμένες άλλων αραβικών χωρών προερχόμενα από το Κατάρ.
Περίληψη: Παρέχεται ενημέρωση αναφορικά με τη διακοπή των διπλωματικών και οικονομικών σχέσεων ορισμένων αραβικών χωρών με το Κατάρ και την επιβολή περιορισμών στη διεθνή ναυσιπλοΐα από/προς το Κατάρ.
Έχουμε την τιμή να σας ενημερώσουμε ότι ορισμένες χώρες της Αραβικής χερσονήσου, εν προκειμένω η Σαουδική Αραβία, το Μπαχρέιν, η Υεμένη και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), καθώς και η Αίγυπτος, η Μαυριτανία και η Λιβύη, κατόπιν της απόφασής τους να διακόψουν τις διπλωματικές και οικονομικές τους σχέσεις με το Κατάρ, ανακοίνωσαν την εφαρμογή, από 6/6/2017, περιοριστικών μέτρων κατά της εν λόγω χώρας, που αφορούν μεταξύ άλλων και τη διεθνή ναυσιπλοΐα.
Στο πλαίσιο αυτό, από τις αρμόδιες Αρχές ορισμένων, μέχρι στιγμής, χωρών (Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Μπαχρέιν) εκδόθηκαν σχετικές Αγγελίες (Notices), με τις οποίες απαγορεύεται η διέλευση από τα χωρικά τους ύδατα, καθώς και η προσέγγιση στους λιμένες τους, πλοίων υπό σημαία Κατάρ ή πλοίων (ανεξαρτήτως σημαίας) των οποίων ο επόμενος ή ο προηγούμενος λιμένας είναι ή ήταν λιμένας του Κατάρ. Επί του θέματος αυτού, ανάλογη πληροφόρηση δημοσιεύθηκε στο διεθνή ναυτιλιακό τύπο (Lloyd’s List, Tradewinds).
Λόγω της σοβαρότητας του θέματος που έχει ανακύψει, η ΕΕΕ ζήτησε από το αρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής να αναζητήσει κάθε δυνατή έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση από το Υπουργείο Εξωτερικών, μέσω των διαπιστευμένων στις εν λόγω χώρες διπλωματικών μας Αρχών, αναφορικά με την υφιστάμενη στους εκεί λιμένες κατάσταση, καθώς και για τα περιοριστικά μέτρα που έχουν ληφθεί κατά του Κατάρ και επηρεάζουν τη διενέργεια των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών.
Κατόπιν των ανωτέρω και μέχρις ότου διαμορφωθεί πλήρης εικόνα σε σχέση με τις εξελίξεις στην περιοχή του Κόλπου, κρίνεται σκόπιμη η επικοινωνία με τα P&I Clubs, καθώς και τους κατά τόπους ναυτικούς πράκτορες, προκειμένου να αντληθεί σχετική ενημέρωση αναφορικά με την προσέγγιση των πλοίων στους λιμένες των ως άνω χωρών και να αποφευχθούν πιθανά προβλήματα. Προς ενημέρωσή σας, επισυνάπτονται οι εκδοθείσες αγγελίες των Αρχών του λιμένος Fujairah και Μπαχρέιν (Συν: 1 και 2).
Η ΕΕΕ παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και με νεώτερη εγκύκλιό της θα επανέλθει, προκειμένου να γνωστοποιηθούν νεώτερες πληροφορίες που αναμένεται να δοθούν, τόσο από πλευράς ελληνικών Αρχών όσο και του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου (International Chamber of Shipping – ICS).
Η 2η επιστολή
Θέμα: Διακοπή διπλωματικών σχέσεων χωρών της Αραβικής χερσονήσου με το Κατάρ – Αποκλεισμός δια θαλάσσης εμπορευματικών μεταφορών Κατάρ από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα
Εφαρμογή: Ναυτιλιακές εταιρείες, πλοία των οποίων έχουν προορισμό λιμένες Κατάρ ή λιμένες άλλων αραβικών χώρων.
Σχετικά: Εγκύκλιος ΕΕΕ υπ’ αρ. 7820/7-6-2017
Περίληψη: Κοινοποιείται η Εγκύκλιος της Dubai Ports (DP World) που αφορά τα περιοριστικά μέτρα κατά του Κατάρ στον λιμένα Jebel Ali.
Σε συνέχεια της ανωτέρω εγκυκλίου, έχουμε την τιμή να σας ενημερώσουμε ότι η Πρεσβεία της Ελλάδος στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), μετά από σχετική πληροφόρηση από την εκεί διαπιστευμένη Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μας διαβίβασε εσωτερική εγκύκλιο του Ομίλου διαχείρισης λιμένων DP World, σύμφωνα με την οποία αποκλείεται, μέχρι νεωτέρας ανακοινώσεως, η προσέγγιση πλοίων που φέρουν σημαία Κατάρ ή πλοίων συμφερόντων της εν λόγω χώρας σε λιμένες και αγκυροβόλια των ΗΑΕ, συμπεριλαμβανομένου του λιμένος Jebel Ali, ο οποίος σημειώνεται ότι λειτουργεί ως Ελευθέρα Ζώνη (ΕΖ).
Σύμφωνα με την εν λόγω εγκύκλιο, αντίγραφο της οποίας σας αποστέλλουμε συνημμένως, η απαγόρευση ελλιμενισμού και φορτοεκφορτώσεως επεκτείνεται και σε πλοία, ανεξαρτήτως σημαίας:
α) τα οποία έχουν ως αφετηρία, τελικό ή ενδιάμεσο προορισμό το Κατάρ,
β) πλοία που φορτώνουν ή εκφορτώνουν εμπορεύματα με αφετηρία ή προορισμό το Κατάρ.
Τέλος, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα ΗΑΕ, τα περιοριστικά μέτρα (αποκλεισμός) θα έχουν, επίσης, εφαρμογή σε λιμένες Jeddah (Σαουδική Αραβία) και Sokhna (Αίγυπτος), τους οποίους διαχειρίζεται ο εν λόγω Εμιρατινός Όμιλος.
Παρακαλούμε για την ενημέρωσή σας, καθώς και των πλοιάρχων των υπό τη διαχείρισή σας πλοίων.