Ρεπορτάζ

Τεράστιος ο στόλος των ακινητοποιημένων οχημάτων που πρέπει να πάρουν το δρόμο της ανακύκλωσης

Υψηλό επίπεδο υπηρεσιών ανακύκλωσης οχημάτων προσφέρει σήμερα η Ρόδος και γι’ αυτό συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των περιοχών της Ελλάδας που θεωρούνται πρότυπα στο συγκεκριμένο τομέα. Η  διαδικασία απορρύπανσης και διάλυσης ενός αυτοκινήτου είναι πια μάθημα και έχει συμπεριληφθεί ως διδακτική εκδρομή για τα σχολεία του νησιού.
Ειδικότερα, η Ρόδος σιγά – σιγά καθαρίζει από όλα εκείνα τα παλιά οχήματα που επί χρόνια ρύπαιναν τη φύση και σε ορισμένες περιπτώσεις μόλυναν ολόκληρες περιοχές. Σήμερα, σε περίοδο κατά την οποία δεν ισχύει το μέτρο της «Απόσυρσης», η καταστροφή των ακινητοποιημένων αυτοκινήτων  εξακολουθεί να αγγίζει, τοπικά, τα 400 – 600 οχήματα κατ’ έτος. Ο αριθμός είναι μεγάλος, αν συνυπολογιστεί το γεγονός της καταστροφής χιλιάδων «σακαράκων» στα χρόνια κατά τα οποία διδόταν οικονομικό κίνητρο για την οριστική διαγραφή τους.
Οι εκτιμήσεις των υπηρεσιακών παραγόντων αναφέρουν ότι στη Ρόδο εξακολουθούν να υπάρχουν χιλιάδες οχήματα που είναι μεν ακινητοποιημένα, όμως οι ιδιοκτήτες τους δεν αποφασίζουν να τα οδηγήσουν προς την οδό της ανακύκλωσης. Η απόφαση δεν λαμβάνεται εξαιτίας σειράς παραγόντων, οι οποίοι είναι κυρίως οικονομικοί. «Το όχημα που θα έρθει για οριστική διαγραφή και ανακύκλωση, θα πρέπει να μην έχει παρακράτηση κυριότητας και θα πρέπει να το φέρει ο ίδιος ο ιδιοκτήτης ή κάποιος πληρεξούσιος», δήλωσε προς τη “δημοκρατική” η κα. Δέσποινα Καραγιάννη, υπεύθυνη λειτουργίας του Κέντρου Ανακύκλωσης Οχημάτων Γιώργου Ν. Καραγιάννη, που βρίσκεται στην παλιά επαρχιακή οδό Καλυθιών – Παστίδας. Η παρουσία του ιδιοκτήτη ή πληρεξούσιου τέθηκε από το Νομοθέτη ως προϋπόθεση προκειμένου να αποτραπεί το ενδεχόμενο καταστροφής ενός οχήματος κλεμμένου, ή ενός οχήματος για το οποίο εξακολουθούν να υπάρχουν φορολογικές ή άλλες εκκρεμότητες.
Ολοι οι παράγοντες που εξακολουθούν να δυσκολεύουν τη διαδικασία της οριστικής διαγραφής και απόσυρσης ενός οχήματος αφορούν σε γραφειοκρατία για την περίπτωση που ο ιδιοκτήτης έχει αποβιώσει (προαπαιτείται αποδοχή κληρονομιάς) ή ακόμα και στην περίπτωση κατά την οποία λείπουν από το αυτοκίνητο κρίσιμα μέρη του (π.χ. καταλύτης, μπαταρία).
«Πρωταρχικός σκοπός της ανακύκλωσης είναι να προστατέψουμε το περιβάλλον και αν από το όχημα λείπει η μπαταρία ή ο καταλύτης, αυτό είναι σοβαρό, διότι αυτά τα εξαρτήματα κάπου έχουν πεταχθεί και θα συνεχίσουν να μολύνουν», τόνισε η κα. Δέσποινα Καραγιάννη. Η ίδια εξήγησε ότι «αυτές τις πληροφορίες τις δίδουμε και στους μαθητές που επισκέπτονται τις υποδομές μας για να γνωρίσουν από κοντά τη δουλειά μας. Τους εξηγούμε πως γίνεται η απορρύπανση, ποια είναι τα επικίνδυνα μέρη του αυτοκινήτου και με τον τρόπο μας τους διδάσκουμε την ανάγκη να είμαστε όλοι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι για τα όσα αφορούν την προστασία της φύσης που μας περιβάλλει». Μάλιστα, την ημέρα του ρεπορτάζ της “δημοκρατικής”, επισκέφθηκαν το Κέντρο Ανακύκλωσης Οχημάτων Γιώργου Ν. Καραγιάννη μαθητές από το δημοτικό σχολείο Παραδεισίου, στους οποίους κι έγινε επίδειξη για τον τρόπο με τον οποίο απορρυπαίνεται ένα αυτοκίνητο από τα επικίνδυνα υγρά (καύσιμα, υγρά φρένων, υγρά μπαταρίας) και τα επικίνδυνα μέρη (καταλύτης, μπαταρία).
Τα οχήματα που καταλήγουν μέχρι την ανακύκλωση είναι συνήθως ηλικίας μεγαλύτερης των 15 ετών. «Είναι σπάνιο το φαινόμενο να μας φέρουν για οριστική διαγραφή ένα αυτοκίνητο κατασκευής μετά το έτος 2000» εξήγησε ο ίδιος ο κ. Νίκος Καραγιάννης, που φέρει στη δική του πλάτη αρκετές δεκαετίες δουλειάς στον κλάδο των ανταλλακτικών αυτοκινήτων. Ο κ. Νίκος Καραγιάννης τόνισε στη “δημοκρατική” ότι «σήμερα πια, με την οικονομική κρίση, όλοι οι πολίτες παλεύουν να συντηρήσουν με κάθε τρόπο το παλιό τους αυτοκίνητο γιατί τα οικονομικά δεν τους επιτρέπουν να αγοράσουν ένα καινούργιο». Ο ίδιος μίλησε για το πόσο επίπονο είναι τελικά να διαχωριστούν τα «υγιή» κομμάτια από ένα παλιό όχημα γεγονός που κάνει το έργο της ανακύκλωσης ακόμα πιο δύσκολο και ακόμα πιο σημαντικό.
Για όσους θέλουν να ανακυκλώσουν και να διαγράψουν οριστικά το αυτοκίνητό τους, η όλη διαδικασία γίνεται εντελώς δωρεάν. Οι ιδιοκτήτες παραδίδουν το όχημα και παραλαμβάνουν από το Κέντρο τη σχετική «Βεβαίωση παραλαβής». Ακολουθεί, από τους υπεύθυνους του Κέντρου, η κατάθεση των εγγράφων στο Υπουργείο Μεταφορών, το οποίο είναι αρμόδιο να ολοκληρώσει την οριστική διαγραφή και να αποστείλει προς τον ιδιοκτήτη το σχετικό «Πιστοποιητικό καταστροφής».

Φώτο από αρχείο

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου