Επιμέλεια
Δημ. Γκαρτζώνης
Στις φετινές Πανελλαδικές εξετάσεις πολλοί μαθητές και πολλές μαθήτριες των ΕΠΑΛ από όλες τις ειδικότητες, πέτυχαν υψηλές βαθμολογίες εξασφαλίζοντας την είσοδό τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Αυτή τη φορά αυξήθηκε το ποσοστό εισαγωγής των αποφοίτων των ΕΠΑΛ μέσω των Πανελλαδικών Εξετάσεων στα πανεπιστήμια στο 5%, από 1% που ήταν μέχρι πρότινος. Επίσης, ειδικά για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής το ποσοστό εισαγωγής των αποφοίτων ΕΠΑΛ είναι 10%. Οι ευκαιρίες που είχαν φέτος οι μαθητές των επαγγελματικών λυκείων να διεκδικήσουν μία θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ήταν μεγαλύτερες και οι μαθητές της Ρόδου δεν τις άφησαν ανεκμετάλλευτες.
Σύμφωνα με τον διευθυντή του 1ου ΕΠΑΛ Ρόδου, κ. Ιωάννη Καραμήτσα, πλέον η επαγγελματική εκπαίδευση αποτελεί συνειδητή επιλογή για μαθητές και γονείς. «Διακρίνουμε άνοδο των μορίων σε σύγκριση με άλλες χρονιές. Οι μαθητές μας έχουν συγκεντρώσει υψηλότερες βαθμολογίες. Έχει γίνει αντιληπτό ότι τα πράγματα έχουν αλλάξει πλέον και με το 5% οι μαθητές μπορούν να διεκδικήσουν μία θέση στις περιζήτητες σχολές σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Αντίστοιχα, με το 10% στο πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, οι μαθητές μας έχουν περισσότερες ευκαιρίες.
Γενικά, βλέπουμε μαθητές να έρχονται συνειδητά στα ΕΠΑΛ, καθώς δεν εξασφαλίζει το σχολείο μόνο πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά άμεση πρόσβαση στην αγορά εργασίας με το επαγγελματικό πτυχίο ειδικότητας. Δεν αποκλείεται να αυξηθούν μελλοντικά οι μαθητές που θα προτιμούν την επαγγελματική εκπαίδευση, η οποία έχει αναβαθμιστεί σημαντικά. Κάθε χρόνο έχουμε 50-50 μετεγγραφές από την 1η των ΓΕΛ στη 2η τάξη των ΕΠΑΛ», είπε ο κ. Καραμήτσας.
Οι μαθητές που ξεχώρισαν στις πανελλήνιες εξετάσεις, μίλησαν στη «δημοκρατική» για την επιτυχία τους:
Γιώργος Αλεξόπουλος (18.600 μόρια)
• Πώς αισθάνεσαι με το αποτέλεσμα των πανελληνίων εξετάσεων;
Είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα. Η αλήθεια είναι ότι δεν περίμενα να τα πάω τόσο καλά. Δεν μπορώ να πω ότι διάβαζα πάρα πολύ, φρόντιζα όμως να μην αφήνω κενά. Ήμουν πάντα συνεπής με το διάβασμα.
• Πώς προετοιμάστηκες για τις εξετάσεις;
Έκανα φροντιστηριακά μαθήματα στην 3η λυκείου, 10 ώρες την εβδομάδα. Δεν μπορώ να πω ότι αγχώθηκα ιδιαίτερα με τις πανελλήνιες. Είχα το στόχο μου και δούλευα για να τον πετύχω. Σταδιακά βελτιώνονταν οι βαθμοί μου, γεγονός που μ’ έβαζε σε διαδικασία να προσπαθώ ακόμη πιο πολύ και να θέλω την επιτυχία ακόμη περισσότερο.
• Σε ποια σχολή θέλεις να περάσεις;
Ο στόχος μου δεν είναι άλλος από το τμήμα τουριστικών σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά. Μου αρέσουν τα τουριστικά επαγγέλματα. Πιστεύω ότι ο κλάδος προσφέρει ευκαιρίες. Αν το αγαπάς, μπορείς να εξελιχθείς.
• Είναι δυσκολότερη ή ευκολότερη η προετοιμασία για ένα μαθητή των ΕΠΑΛ σε σύγκριση με τους μαθητές των ΓΕΛ κατά την άποψή σου;
Δεν θα έλεγα ότι διαφέρει πολύ η προσπάθεια που πρέπει να καταβάλει ένας μαθητής στα ΓΕΛ και ένας μαθητής των ΕΠΑΛ για να εισαχθεί σε ΑΕΙ ή ΤΕΙ. Θέλω να πω, ότι τόσο στη μία όσο και στην άλλη περίπτωση απαιτείται συνέπεια και προσήλωση στο στόχο.
• Ποιο μήνυμα στέλνεις στα παιδιά που θα πάρουν μέρος στις πανελλήνιες του χρόνου;
Να ψαχτούν, να αποφασίσουν τι θέλουν να κάνουν στη ζωή τους. Πρέπει να είναι συνειδητοποιημένοι. Να αγαπήσουν τα μαθήματά τους, να μην τα βλέπουν ως αγγαρεία.
Παντελής Καριότης
(16.800 μόρια)
• Πώς αισθάνεσαι με το αποτέλεσμα στις πανελλήνιες εξετάσεις;
Πώς να μην είμαι ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα, αφού καταφέρνω να περάσω στην Ανώτατη Σχολή Εμπορικού Ναυτικού που ήταν πάντα η επιθυμία μου. Ο τελευταίος χρόνος δεν ήταν ιδιαίτερα εύκολος για εμένα.
• Τι ήταν αυτό που σε δυσκόλεψε περισσότερο κατά την προετοιμασία για τις πανελλήνιες εξετάσεις;
Μετακομίσαμε από την Κάλυμνο στη Ρόδο και πέρα από την προετοιμασία που είχα να κάνω για τις πανελλήνιες έπρεπε να προσαρμοστώ στο νέο περιβάλλον, ξεκίνησα σε ένα νέο σχολείο, νέο φροντιστήριο… Δεν με δυσκόλεψε τόσο πολύ το διάβασμα όσο η προσαρμογή στο νησί. Βέβαια, μη έχοντας φίλους αφοσιώθηκα ολοκληρωτικά στην προετοιμασία θέλοντας να συγκεντρώσω μία βαθμολογία η οποία θα μου εξασφάλιζε την εισαγωγή μου στη σχολή που πάντα επιθυμούσα.
• Γιατί επιλέγεις τη σχολή Εμπορικού Ναυτικού;
Η Σχολή Εμπορικού Ναυτικού εξασφαλίζει ένα σίγουρο μέλλον. Την έχουν επιλέξει φίλοι μου από την Κάλυμνο πριν και είναι ευχαριστημένοι. Ανυπομονώ να συναντηθούμε στη σχολή. Είναι ένα όνειρο που γίνεται πραγματικότητα. Φαντάζομαι τον εαυτό μου καπετάνιο σε πλοίο στο μέλλον.
Μιχάλης Κυπραίος
(18.300 μόρια)
• Πώς αισθάνεσαι με το αποτέλεσμα των πανελληνίων εξετάσεων;
Δεν περίμενα ότι θα συγκέντρωνα αυτό τον αριθμό μορίων. Πίστευα ότι θα ήταν χαμηλότερα. Είναι λοιπόν λογικό να χαίρομαι με το αποτέλεσμα, κυρίως επειδή πετυχαίνω το στόχο μου. Πάντα ήθελα να περάσω στην Ανώτατη Σχολή Εμπορικού Ναυτικού και είμαι ευχαριστημένος που κατακτώ το στόχο μου.
• Κόπιασες πολύ για να πετύχεις;
Διάβασα αρκετά για να έχω αυτό το αποτέλεσμα. Προσπάθησα να κάνω κτήμα μου την ύλη. Απέφυγα τις ακρότητες. Προσπαθούσα όμως να είμαι πάντα συνεπής. Με την πάροδο του χρόνου, έβλεπα ότι βελτιωνόμουν και αυτό μου χάριζε αισιοδοξία. Στη δευτέρα λυκείου ο μέσος όρος της βαθμολογίας μου κυμαινόταν στο 13 και την επόμενη χρονιά βελτιώθηκε αισθητά! Τα μαθήματα ειδικότητας ήταν το δυνατό μου σημείο ενώ στα μαθηματικά είχα μεγάλη βελτίωση. Είχα μία ομαλή, στρωτή χρονιά και αυτό με βοήθησε να δώσω εξετάσεις χωρίς άγχος.
• Είναι πιο δύσκολο για ένα μαθητή που μένει σε ένα μικρό νησί να διεκδικεί με αξιώσεις μία θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;
Είναι κάθε φορά πολλά τα παιδιά στην Κάλυμνο που προσπαθούν πάρα πολύ να πετύχουν στις πανελλήνιες. Άλλος προσπαθεί περισσότερο και άλλος λιγότερο ανάλογα πάντα τις προσδοκίες και τις δυνατότητές του. Είναι ένας αγώνας δύσκολος για όλα τα παιδιά. Οι καθηγητές όμως μας βοηθούν και μας νοιάζονται.
Βαγγέλης Τζαμπάζης
(18050 μόρια)
• Πώς αισθάνεσαι για την επιτυχία σου στις πανελλήνιες;
Σαφώς και είμαι ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα. Ήταν το καλύτερο δυνατό που μπορούσα να πετύχω στον χρόνο που είχα στη διάθεσή μου. Ξεκίνησα να διαβάζω συστηματικά τέσσερις μήνες πριν τις εξετάσεις. Προφανώς χρειάστηκε να διαβάζω πολλές ώρες…
• Πότε αποφάσισες να διεκδικήσεις μία θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;
Γύρω στο Μάρτιο συνειδητοποίησα ότι μπορούσα να γράψω πολύ καλά, αν το πάλευα. Με ενδιαφέρει το τμήμα μηχανολόγων μηχανικών στις πολυτεχνικές σχολές και κατάλαβα ότι δεν είναι ένας άπιαστος στόχος, έτσι λοιπόν προσπάθησα με όλη μου τη δύναμη να τον πετύχω. Με βοήθησαν και οι καθηγητές μου και ειδικά ένας από αυτούς ο οποίος διέκρινε τις δυνατότητές μου και με παρακίνησε να το προσπαθήσω.
• Έχοντας πλέον την εμπειρία, πώς κρίνεις την διαδικασία των πανελληνίων εξετάσεων;
Εξαρτάται πώς το βλέπει κανείς. Σε γενικές γραμμές είναι μία ψυχοφθόρα διαδικασία.
• Πώς φαντάζεσαι τον εαυτό σου στο μέλλον;
Να προσπαθεί!
• Ποιο μήνυμα θα ήθελες να στείλεις στα παιδιά των ΕΠΑΛ;
Αυτό που έχω να πω είναι ότι τα ΕΠΑΛ προσφέρουν πολύ καλές ευκαιρίες εισόδου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Δεν είναι απλά ένα σχολείο που παρέχει πτυχία κάποιας ειδικότητας. Όλοι έχουν τη δυνατότητα να πετύχουν εάν διαβάσουν.