Ειδήσεις

Μ’ αεροπλάνα κι όχι με βαπόρια

Θα πάμε εφέτος διακοπές; Πού θα πάμε; Πώς θα πάμε; Ερωτήματα που μετατρέπουν το θέμα των θερινών διακοπών για χιλιάδες Ελληνες σε εξίσωση για δυνατούς λύτες. Η συρρίκνωση του εισοδήματος, καθώς και ο περιορισμός της διάρκειας των διακοπών από πολυήμερες σε 3ήμερα ή 4ήμερα, έχουν αλλάξει άρδην τις τουριστικές συνήθειες, όχι μόνο ως προς τον προορισμό και το κατάλυμα, αλλά και στον τρόπο μετακίνησης.
Πολλά χρήματα, περισσότερη κούραση
Για την τετραμελή οικογένεια του 31χρονου Κωνσταντίνου Καραπάνου η οργάνωση των εφετινών διακοπών στο εξοχικό σπίτι της οικογένειας στην Κω ξεκίνησε ήδη από τον Απρίλιο, με στόχο την επιλογή των οικονομικότερων ναύλων στο ζενίθ μάλιστα της τουριστικής σεζόν. «Προσανατολιστήκαμε αμέσως στο αεροπορικό ταξίδι, προκειμένου να γλιτώσουμε την καμπίνα στο πλοίο, γιατί με ένα μικρό παιδί κι ένα μωρό δεν μπορείς να κάνεις διαφορετικά σε ολονύχτιο ταξίδι» εξηγεί μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής».
Τα εισιτήρια μετ’ επιστροφής, στην κορύφωση της αυγουστιάτικης εξόδου των εκδρομέων, κόστισαν 90 ευρώ το άτομο. «Υπολογίζοντας την ταλαιπωρία του ταξιδιού για τα παιδιά, πράγμα που δεν μας ένοιαζε πριν που επιλέγαμε κατάστρωμα, αλλά και τα χρήματα που θα ξοδεύαμε σε φαγητό, καφέ, ροφήματα μέσα στο πλοίο, τελικά επιλέξαμε το αεροπλάνο». Δεδομένης όμως της ανάγκης για αυτοκίνητο, η οικογένεια «έστειλε» ακτοπλοϊκώς από το προηγούμενο βράδυ το ΙΧ της, εκμεταλλευόμενη μάλιστα την προσφορά μετ’ επιστροφής που τους εξασφάλισε έκπτωση 50% στο κόστος – προσφορές που συνηθίζονται πια τέτοια εποχή σε πλήθος διαδρομών.
Σύμφωνα μάλιστα με την 15η ετήσια μελέτη για την ελληνική ακτοπλοΐα, η επιλογή αυτή αποτελεί τάση τα δυο τελευταία χρόνια για την ελληνική οικογένεια. «Η είσοδος στη χώρα μας των αεροπορικών εταιρειών χαμηλού κόστους έχει περιορίσει τη ζήτηση ακτοπλοϊκών υπηρεσιών σε προορισμούς με υψηλό τουριστικό ή οικονομικό ενδιαφέρον σε ετήσια βάση. Ουδείς αμφιβάλλει για το γεγονός ότι ο νησιωτικός πληθυσμός είναι πλέον πολύ πιο φιλικός προς τις αεροπορικές μεταφορές από ό,τι στο παρελθόν καθώς επίσης και η σχέση κόστους/χρόνου μεταφοράς δίνει ισχυρό πλεονέκτημα στην αεροπλοΐα έναντι της ακτοπλοΐας» επισημαίνεται.
«Βλέπουμε λοιπόν ότι σε πολλούς προορισμούς επιβάτες προτιμούν να στείλουν τα αυτοκίνητα με το πλοίο και να ταξιδέψουν οι ίδιοι με αεροπλάνο ενώ σε άλλους κάποιες εταιρείες δεν δέχονται να μεταφέρουν οχήματα χωρίς να πληρωθεί το κόστος επιβάτη/οδηγού» συνεχίζει η έκθεση της εταιρείας χρηματοοικονομικών συμβούλων XRTC.
Υπογραμμίζεται δε το γεγονός ότι «η γενικότερη πτώση των τιμών των καυσίμων κάνει το αεροπλάνο ακόμη πιο ανταγωνιστικό, καθώς οι εταιρείες είναι σε θέση να προσφέρουν ιδιαίτερα ανταγωνιστικούς ναύλους».
Γιατί κερδίζει το αεροπλάνο
Οπως σχολιάζει μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής» ο κ. Λύσανδρος Τσιλίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (FedHATTA), «όλες οι αεροπορικές εταιρείες έχουν εξελιχθεί πια, λόγω ανταγωνισμού, σε εταιρείες χαμηλού κόστους, με αποτέλεσμα το αεροπλάνο να κερδίζει έδαφος έναντι του πλοίου, ειδικά για μακρινές αποστάσεις».
Και μπορεί τα κοντινά οδικά ταξίδια να αποτελούν πρώτη επιλογή, ιδίως για τους κατοίκους των αστικών κέντρων, όταν όμως μόνο τα διόδια στη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη ανέρχονται σε 55 ευρώ, συνυπολογίζοντας το κόστος των καυσίμων, το αεροπλάνο αναδεικνύεται σε συμφέρουσα λύση, με το δεδομένο ότι κάνει κάποιος την ίδια διαδρομή μέσα σε 30-35 λεπτά.


Αναμόρφωση του τουριστικού χάρτη
Αύξηση των ελλήνων επιβατών στα αεροδρόμια

Κατά 20% αυξήθηκαν οι έλληνες επιβάτες που διακινήθηκαν μέσω του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών τον Ιούλιο, σύμφωνα με τα στοιχεία της επιβατικής κίνησης. Ποσοστό που για το πρώτο 7μηνο του έτους κυμαίνεται στο 15%. Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι στη συνολική αύξηση των ελλήνων επιβατών τα πρωτεία κατέχουν τα επαγγελματικά ταξίδια, ως συνακόλουθο της τάσης εξωστρέφειας πολλών μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.
Στελέχη της ακτοπλοΐας σημειώνουν για την κίνηση του 2015 ότι παρατηρήθηκε μετατόπιση επιβατών από τις θαλάσσιες στις αεροπορικές μεταφορές. Παράλληλα, η οικονομική δυσπραγία έχει συρρικνώσει σημαντικά την περίοδο υψηλής ζήτησης, που έφτασε στα επίπεδα της δεκαετίας του ’80, ήτοι 30-45 ημέρες ετησίως, ενώ στην άνθηση της ακτοπλοϊκής αγοράς άγγιξε τις 110 ημέρες. Ολα τα παραπάνω φυσικά σε μια αγορά που συμπιέζεται κάθε χρόνο και περισσότερο, δεδομένου ότι όλο και λιγότεροι Ελληνες παραθερίζουν.
Επισημαίνοντας πως η κρίση έχει φέρει αναμόρφωση του τουριστικού χάρτη για τους έλληνες ταξιδιώτες, ο κ. Τσιλίδης δεν παραλείπει να αναφερθεί ειδικότερα και σε ένα παραδοσιακό κοινό των ακτοπλοϊκών μετακινήσεων, στους συνταξιούχους, οι οποίοι όμως πια δεν ταξιδεύουν. «Οι συνεχείς μειώσεις στις συντάξεις κρατούν εδώ και 3 χρόνια την τρίτη ηλικία μακριά από τα ταξίδια και τις εκδρομές. Την ίδια στιγμή, οι παππούδες δεν έχουν τη δυνατότητα να δώσουν χαρτζιλίκι για διακοπές στα εγγόνια, το νεανικό κοινό δηλαδή που ταξιδεύει κυρίως με το πλοίο στην τουριστική θέση» εξηγεί μιλώντας στο «Βήμα».
 Το ΒΗΜΑ

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου