Ρεπορτάζ

Οι τροποποιήσεις που πρέπει να γίνουν για την λειτουργία των υδατοδρομίων – Oι προτάσεις του κ. Γ. Mπρα

Τις προτάσεις του σχετικά με τις τροποποιήσεις που πρέπει να γίνουν στο σχέδιο νόμου για την ίδρυση και λειτουργία των Υδατοδρομίων, παρουσιάζει σήμερα ο κ. Ιωάννης Μπρας, CEO της 5-Senses Consulting & Development Project Manager Δικτύου Υδατοδρομίων Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Να σημειωθεί πως οι προτάσεις δεν έγιναν δεκτές και σύμφωνα με τον περιφερειάρχη, κ. Γ.Χατζημάρκο θα επανυποβληθούν σύντομα.
«Μετά από 726 ημέρες αγωνίας ήρθε επιτέλους το νομοσχέδιο για την Ανάπτυξη των Υδατοδρομίων στην Ελλάδα. Η χαρά όμως γρήγορα αντικαταστάθηκε από αμηχανία και μετά από απορία καθώς ο νέος νόμος λύνει μεν πολλά ζητήματα, αλλά δημιουργεί και άλλα που εάν δεν λυθούν άμεσα πραγματικά απειλούν την ουσία του όλου εγχειρήματος. Η Περιφέρεια έχει συμμετάσχει ενεργά σε όλα τα στάδια της δημιουργίας του νομοσχεδίου και έχει εκτενώς και με ακρίβεια εντοπίσει και προτείνει τις κατάλληλες αλλαγές/προσθήκες και συμπληρώσεις για να γίνει ο νέος νόμος πραγματικά εργαλείο ανάπτυξης. Ελπίζω οι προτάσεις μας να εισακουστούν…γιατί μετά θα αναρωτιόμαστε πάλι ποιος και τι φταίει».
ΑΠΟΨΕΙΣ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟY
Ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών
1. Άρθρο 2, Ορισμοί, παρ.1
Το σχέδιο νόμου αναφέρει:…. «Άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου»: η άδεια που χορηγείται στον ενδιαφερόμενο μόνο για την κατασκευή εγκαταστάσεων και υποδομών και την προσθήκη του απαραίτητου εξοπλισμού του υδατοδρομίου”.
Πρόταση: Να προστεθεί και η περίπτωση προμήθειας εγκαταστάσεων: ‘’ «Άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου»: η άδεια που χορηγείται στον ενδιαφερόμενο μόνο για την κατασκευή ή προμήθεια εγκαταστάσεων και υποδομών και την προσθήκη του απαραίτητου εξοπλισμού του υδατοδρομίου.
2. Άρθρο 3, Εγκαταστάσεις Υδατοδρομίων, Παρ. 1
Το σχέδιο νόμου αναφέρει:1. Για τη λειτουργία των υδατοδρομίων απαιτείται η κατάλληλη υποδομή σε λιμενικές και κτηριακές εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων και των προκατασκευασμένων σταθερών, μετακινούμενων ή φορητών οικίσκων, καθώς και του απαιτούμενου εξοπλισμού της περίπτ. ιβ΄ του άρθρου 16. Η κατασκευή των απαιτούμενων νέων εγκαταστάσεων για την εξυπηρέτηση υδροπλάνων, επιβατών, φορτίου και ταχυδρομείου πρέπει να είναι σύμφωνη με τις ισχύουσες προδιαγραφές, τους κανονισμούς και την κείμενη νομοθεσία.
Πρόταση: Να αντικατασταθεί η λέξη κατασκευή με την λέξη δημιουργία καθώς σε πολλές περιπτώσεις δεν θα υπάρξει κατασκευή αλλά προμήθεια φορητών εγκαταστάσεων.
Παρ. 2,γ
Το σχέδιο νόμου αναφέρει: γ) υποχρεωτική ύπαρξη χώρων υγιεινής των δύο φύλων και ατόμων με κινητικά προβλήματα ανάλογα με τoν αριθμό επιβατών. Αν οι χώροι αυτοί δεν βρίσκονται μέσα στο χώρο αναμονής των επιβατών, χωροθετούνται πλησίον αυτού.
Πρόταση: Πρακτικά λόγω του αντικειμένου άτομα με κινητικά προβλήματα θα δυσκολεύονται ή δεν θα μπορούν να επιβιβαστούν στις πτήσεις (λόγο κατασκευής του υδροπλάνου) και θα ζητούνται χώροι υγιεινής που δεν θα χρησιμοποιούνται και θα αυξήσουν το κόστος άδειας ίδρυσης χωρίς λόγο.
Παρ. 3
Το σχέδιο νόμου αναφέρει: Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μπορεί να τροποποιούνται οι ελάχιστες απαιτήσεις της παρ. 2, και να καθορίζονται θέματα υποδομών, κτιριακών και λοιπών εγκαταστάσεων, επιπλέον των ανωτέρω προβλεπόμενων, για τα υδατοδρόμια εσωτερικού σε θαλάσσια περιοχή. Με
Πρόταση: Σε πολύ μικρά νησιά που θα έχουν περιστασιακή χρήση ή πτήσεις θα πρέπει οι προβλεπόμενες εγκαταστάσεις να μπορεί να είναι μικρότερες.
3. Άρθρο 4 Γενικές διατάξεις, Παρ. 2,α
Το σχέδιο νόμου αναφέρει:1. Η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου χορηγείται μόνο στο Δημόσιο, σε νομικά πρόσωπα δημόσιου δικαίου, σε ΟΤΑ Α΄ ή Β΄ βαθμού, καθώς και σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου των οποίων την πλειοψηφία των μετοχών έχει το Δημόσιο ή νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ή ΟΤΑ Α΄ ή Β΄ βαθμού (δημόσιος φορέας). Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής χορηγείται άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου. Για υδατοδρόμιο σε λίμνη η άδεια ίδρυσης χορηγείται αποκλειστικά με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Για τις υδάτινες επιφάνειες που έχουν υπαχθεί στο δίκτυο Natura 2000, η άδεια ίδρυσης χορηγείται με κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Πρόταση: Σε προηγούμενα σχέδια νόμου σωστά υπήρχε πρόβλεψη για τους λιμένες ή μαρίνες που έχουν παραχωρηθεί ή θα παραχωρηθούν. Πρέπει η πρόβλεψη να επανέλθει καθώς με το εθνικό σχέδιο παραχωρήσεων λιμένων (ή δραστηριοτήτων τους) ή μαρίνων πολλές περιοχές κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς Υδατοδρόμια.
4. Άρθρο 6, Προϋποθέσεις κατόχου Άδειας Υδατοδρομίου
Το σχέδιο νόμου αναφέρει: 1. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής χορηγείται άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου. Για υδατοδρόμιο σε λίμνη η άδεια λειτουργίας χορηγείται αποκλειστικά με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Για τις υδάτινες επιφάνειες που έχουν υπαχθεί στο δίκτυο Natura 2000, η άδεια λειτουργίας χορηγείται με κοινή απόφαση των Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Πρόταση: Ευθύνη για την κάθε εταιρεία έχει ο εκάστοτε Εκπρόσωπος ή διευθύνων σύμβουλος.
5. Άρθρο 13, Διάρκεια ισχύος άδειας – τροποποίηση στοιχείων αδειών παρ.2.
Το σχέδιο νόμου αναφέρει: «Η άδεια ίδρυσης ανακαλείται, αν για δύο (2) συνεχόμενα έτη το υδατοδρόμιο δεν παρουσιάζει πτητικό έργο.»
Σχόλιο: Δεδομένων των γνωστών καθυστερήσεων σε εγκρίσεις υπάρχει ο κίνδυνος υδατοδρόμια που θα αδειοδοτηθούν στο Νότιο Αιγαίο (π.χ Σύρος, Κάλυμνος, Λέρος κ.λ.π) μέχρι να υπάρξει ικανός αριθμός αδειοδοτημένων υδατοδρομίων, να παραμείνουν χωρίς πτητικό έργο για πάνω από δυο χρόνια (μέχρι να δημιουργηθεί δίκτυο υδατοδρομίων σε Κυκλάδες & Δωδεκάνησα που θα καθιστά βιώσιμη την έναρξη πτήσεων). Σε αυτή την περίπτωση δεν θα μπορέσει να δημιουργηθεί επαρκές δίκτυο υδατοδρομίων καθώς, μέχρι να αδειοδοτηθούν προοδευτικά τα υδατοδρόμια (που σίγουρα θα χρειαστεί περισσότερο από δυο χρόνια) τα ήδη αδειοδοτημένα υδατοδρόμια θα χάνουν την άδεια τους γιατί δεν θα έχει ξεκινήσει πτητικό έργο.
6. Άρθρο 16- Υποχρεώσεις φορέα λειτουργίας υδατοδρομίου
Το σχέδιο νόμου αναφέρει: θθ) μαγνητική πύλη (WTMD) για τον έλεγχο ασφαλείας των επιβατών και ακτινοσκοπική συσκευή (X-Ray) για έλεγχο ασφάλειας αποσκευών και χειραποσκευών ή ότι καθορίζεται σχετικά από την Α.Π.Α. ύστερα από αξιολόγηση επικινδυνότητας σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο Ε.Π.Α.Π.Α. και ανάλογα με τον τύπο του υδατοδρομίου.
Παρατήρηση: Η λειτουργία μαγνητικής πύλης (WTMD) για τον έλεγχο ασφαλείας των επιβατών και ακτινοσκοπικής συσκευής (X-Ray) για έλεγχο ασφάλειας αποσκευών και χειραποσκευών σε όλα τα νησιά ανεξαρτήτως όγκου διακινούμενων επιβατών και μέγεθος νησιού, καθιστά το συνολικό project μη υλοποιήσιμο και σε κάθε περίπτωση μη βιώσιμο. Η ύπαρξη και θεσμοθέτηση διαφορετικών κριτηρίων στο ίδιο πτητικό αντικείμενο δύο παρόμοιων πτητικών μέσων (Ελικοπτέρων & Υδροπλάνων) είναι μη κατανοητή και δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού υπέρ της λειτουργίας των Ελικοπτέρων.
7. Άρθρο 23 – Εκπαίδευση προσωπικού υδατοδρομίου
Το σχέδιο νόμου αναφέρει: Το προσωπικό του υδατοδρομίου υποχρεούται να έχει κατάλληλη εκπαίδευση για να μπορεί να ασκεί με ασφάλεια τα καθήκοντά του, όπως αυτά περιγράφονται στην κείμενη νομοθεσία και στα εγχειρίδια του υδατοδρομίου. Η εκπαίδευση για το προσωπικό λειτουργίας του υδατοδρομίου παρέχεται από την ΥΠΑ. Η ύλη της εκπαίδευσης καθορίζεται από την οικεία Διεύθυνση της ΥΠΑ σε συνεννόηση με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Πρόταση: Είναι γνωστό ότι υπάρχουν πολλές καθυστερήσεις στην λειτουργία της ΥΠΑ για εκπαιδεύσεις. Θα πρέπει να μπορούν όπως γίνεται και στις εκπαιδεύσεις για το προσωπικό λειτουργίας των λιμανιών (ISPS) να γίνεται εκπαίδευση και πιστοποίηση και από πιστοποιημένους φορείς της ΥΠΑ.
8. Άρθρο 27(SOS)– Υδάτινα πεδία
Το σχέδιο νόμου αναφέρει: 2γ.το αεροσκάφος δεν προέρχεται από άλλο υδάτινο πεδίο παρά μόνο από αδειοδοτημένο υδατοδρόμιο ή αεροδρόμιο.
Πρόταση : Τι γίνεται σε περιπτώσεις όπου πτήσεις Charter θέλουν εκδρομές με τα ίδιους επιβάτες με παραπάνω από 1 στάσεις σε Υδάτινα πεδία? Γιατί να αντιμετωπίζεται διαφορετικά η πτήση ελικοπτέρου από αυτή του Υδροπλάνου; Η τροποποίηση του ανωτέρου άρθρου θα καθορίσει και την βιωσιμότητα του όλου εγχειρήματος.
9. Άρθρο 30(SOS) – Ηλεκτρονικό Σύστημα Παρακολούθησης Αδειών Υδατοδρομίων (Η.Σ.Π.Α.Υ.)
Το σχέδιο νόμου αναφέρει:1. Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δημιουργείται Ηλεκτρονικό Σύστημα Παρακολούθησης Αδειών Υδατοδρομίου (Η.Σ.Π.Α.Υ.), το οποίο περιλαμβάνει το σύνολο των πληροφοριών που αφορούν τη διαδικασία υποβολής αίτησης για έκδοση άδειας, την ανανέωση ή τροποποίησή της και εν γένει τη συνολική παρακολούθηση κάθε σχετικού εγγράφου υδατοδρομίου τόσο πριν όσο και μετά την έκδοση της άδειάς του. Με το Η.Σ.Π.Α.Υ. τηρείται πάντοτε ο πλήρης και επικαιροποιημένος τεχνικός φάκελος του υδατοδρομίου.
Πρόταση: εάν δεν συμπληρωθεί το παρόν άρθρο, λαμβάνοντας υπόψιν ότι έτσι όπως έχει διατυπωθεί, μπορεί να περάσει πάνω από ένας χρόνος για να βγει η απόφαση και να δημιουργηθεί το υπηρεσία (Η.Σ.Π.Α.Υ. ) ούτως ώστε να μπορεί ο ενδιαφερόμενος φορέας να κάνει την αίτηση του.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου