Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Το κόστος της καθυστέρησης της ολοκλήρωσης της μεγαλύτερης ιδιωτικοποίησης των τελευταίων δεκαετιών, αυτής των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, φαίνεται ότι θα κληθεί να πληρώσει το Δημόσιο. Από τις 14 Δεκεμβρίου 2015, ημερομηνία υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ της κοινοπραξίας Fraport-Slentel και του ΤΑΙΠΕΔ, μέχρι τον Απρίλιο του 2017 οπότε παρεδόθησαν σε αυτήν οι εγκαταστάσεις, παρήλθαν 16 μήνες, χρονικό διάστημα κατά το οποίο η αξία των περιφερειακών αεροδρομίων συρρικνώθηκε περαιτέρω.
Η αποζημίωση…
Η απομείωση της αξίας των 14 περιφερειακών αεροδρομίων αποτελεί την αιτία για την οποία η γερμανική εταιρεία διεκδικεί από το Δημόσιο αποζημίωση της τάξης των 74 εκατ. ευρώ. Η υπόθεση έχει παραπεμφθεί στην επιτροπή επίλυσης τεχνικών διαφορών, όπως προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης.
Συγκεκριμένα, το άρθρο 6.4 της σύμβασης ορίζει ότι “εάν προκύψει ζημιά σε οποιαδήποτε από τα μεταβιβασθέντα περιουσιακά στοιχεία, η οποία επέρχεται μετά την ημερομηνία διαγωνισμού παραχώρησης και απαιτεί αποκατάσταση και, σε σχέση με αυτή την αποκατάσταση, ο παραχωρησιούχος έχει προσκομίσει τιμολόγια για ποσά καταβληθέντα άνω του ενός εκατ. ευρώ για το σύνολο των περιφερειακών αεροδρομίων, τότε το Δημόσιο θα αποζημιώσει τον παραχωρησιούχο για το συνολικό κόστος αυτής της αποκατάστασης όπως αποδεικνύεται από τα τιμολόγια.
…και οι καμένες λάμπες
Με τα 14, όμως, περιφερειακά αεροδρόμια να εμφανίζουν εικόνες εγκατάλειψης, η παραπάνω εξέλιξη υπήρξε αναμενόμενη. Όπως, εξάλλου, έχει αποκαλύψει η ιστοσελίδα Capital.gr, η Fraport Greece κατά την επιθεώρηση των εγκαταστάσεων εντόπισε 12.200 καμένες λάμπες, αριθμός που φανερώνει ότι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αρμόδια για την εκμετάλλευση και υποστήριξη των αεροδρομίων, είχε αφήσει στον αυτόματο πιλότο τις εγκαταστάσεις. Ενδεικτικό ακόμη της υποβάθμισης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών είναι ότι η εταιρεία αντικατέστησε 81 καινούργια κλιματιστικά, ενώ το χειρότερο όλων είναι ότι απαιτήθηκε να αντικατασταθούν 1.287 πυροσβεστήρες, γεγονός που θα μπορούσε να επιφέρει ποινικές συνέπειες στις εποπτεύουσες αρχές, δεδομένου ότι η ασφάλεια επιβατών και αεροδρομίων δεν διασφαλιζόταν πλήρως.
Προφανώς, τα παραπάνω, όπως αναφέρουν ενημερωμένες πηγές, είναι ενδεικτικά της κατάστασης στην οποία είχαν περιέλθει τα 14 αεροδρόμια όπου η εταιρεία από τον Απρίλιο έως τις 21 Σεπτεμβρίου, πραγματοποίησε συνολικά 7.765 εργασίες από τις οποίες περίπου 2.900 αφορούσαν διορθωτικές επεμβάσεις, 4.650 εργασίες είχαν προληπτικό χαρακτήρα, ενώ περίπου 200 ήταν μικρής κλίμακας έργα αποκατάστασης.
Τα έργα στο “Μακεδονία”
Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, που έχει διακριθεί για τη ρητορική κατά των ξένων επενδυτών, έχει σημειώσει ότι το Δημόσιο έχει απαντήσει θεσμικά στα ζητήματα που θέτει η γερμανική εταιρεία, τονίζοντας ότι κοινός στόχος είναι η ανάπτυξη των αεροδρομίων.
“Σε οποιαδήποτε σύμβαση ο αντισυμβαλλόμενος μπορεί να έχει πολλά αιτήματα, αλλά το ελληνικό Δημόσιο κάνει τη δουλειά του με συνέπεια” ανέφερε.
Σε κάθε περίπτωση, το τοπίο θα ξεκαθαρίσει όταν ολοκληρωθούν τα πορίσματα των ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι θα προσδιορίσουν την αξία των περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού. Μένει ακόμη να φανεί εάν τα έργα στο αεροδρόμιο Μακεδονία, τα οποία το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε να παρατείνει, έως τον Απρίλιο του 2018, θα προκαλέσουν νέο γύρο τριβών μεταξύ της εταιρείας και του Δημοσίου. Και αυτό επειδή η παράταση του χρονοδιαγράμματος ερμηνεύεται από την εταιρεία ως μονομερής ενέργεια του υπουργείου Υποδομών, δεδομένου ότι τα έργα αρχικά προγραμματιζόταν να ολοκληρωθούν έως τα μέσα του Οκτωβρίου.
Πότε ξεκινούν οι βαριές εργασίες ανακατασκευής
Μέσα στον Νοέμβριο αναμένεται να έχουν αναπτυχθεί τα εργοτάξια στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (Θεσσαλονίκη, Χανιά, Ρόδος, Κέρκυρα, Μύκονο, Σαντορίνη, Σάμος, Λέσβος, Κως, Άκτιο, Κεφαλονιάς, Σκιάθου και Ζακύνθου, ύστερα από την έγκριση των 14 master plan από το υπουργείο Υποδομών. Τα έργα είναιπροϋπολογισμού της τάξης των 400 εκατ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα θα ολοκληρωθούν μέχρι το φθινόπωρο του 2021.
Τι αφορούν οι εργασίες; Την επέκταση και ανακαίνιση των τερματικών σταθμών, την εγκατάσταση συστήματος HBS inline screening για τον έλεγχο των αποσκευών, την αύξηση των σταθμών check-in, την αύξηση των ζωνών παραλαβής αποσκευών και την αύξηση του συνολικού αριθμού.
Ενδεικτικά, στη Θεσσαλονίκη, ο τερματικός σταθμός θα επεκταθεί κατά 30.988 τ.μ., οι σταθμοί check-in θα αυξηθούν κατά 47%, οι ζώνες παραλαβής αποσκευών θα ενισχυθούν κατά 75%, ενώ ο συνολικός αριθμός πυλών θα ενισχυθεί κατά 50%. Ακόμη, στον τρίτο μεγαλύτερο αερολιμένα τα σημεία ασφαλείας και ελέγχου θα διπλασιαστούν, δηλαδή από έξι θα γίνουν 12.
Ακόμη στο αεροδρόμιο της Μυκόνου, ο τερματικός σταθμός θα επεκταθεί και θα αναδιαμορφωθεί, θα δημιουργηθεί νέος πυροσβεστικός σταθμός και θα αυξηθούν οι σταθμοί check-in κατά 13%, ο συνολικός αριθμός πυλών κατά 17% και τα σημεία ασφαλείας κατά 25%.
Στον αερολιμένα “Διαγόρας” της Ρόδου, θα αναδιαμορφωθεί ο τερματικός σταθμός και ο χώρος στάθμευσης των αεροσκαφών, θα δημιουργηθεί νέος πυροσβεστικός σταθμός και θα αυξηθούν οι σταθμοί check-in (+13%), ο συνολικός αριθμός πυλών (από 16 σε 18), τα σημεία ασφαλείας και ελέγχου (από επτά σε 12) και οι χώροι παραλαβής αποσκευών (+25%).
Στο αεροδρόμιο Σαντορίνης, ο τερματικός σταθμός θα επεκταθεί και θα αναδιαμορφωθεί, ο χώρος στάθμευσης αεροσκαφών θα αναδιοργανωθεί, η συνολική έκταση του αεροσταθμού θα αυξηθεί σε ποσοστό 236%, με τμήμα του υφιστάμενου να αντικαθίσταται και να ανεγείρεται νέο.
capital.gr