Σειρά ρυθμίσεων για παραγραφή οφειλών στον ΕΦΚΑ, άδεια μητρότητας και επιδότηση εισφορών στο ν/σ του υπ. Εργασίας, που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση
Σειρά ρυθμίσεων που αφορούν τη χορήγηση ενίσχυσης ύψους 250 ευρώ στους χαμηλοσυνταξιούχους και στους ευάλωτους πολίτες, την επέκταση της άδειας μητρότητας σε 9 μήνες από 6, τα κίνητρα μετατροπής των συμβάσεων μερικής απασχόλησης σε πλήρους, αλλά και τη μείωση της παραγραφής των μη βεβαιωμένων οφειλών στον e-EΦΚΑ στα 10 χρόνια (από 20) περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση.
Στο νομοσχέδιο, που αφορά τον εξορθολογισμό της ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, προβλέπονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης στους ευάλωτους συνταξιούχους, στους δικαιούχους αναπηρικού επιδόματος, στους ανασφάλιστους υπερήλικες, στους δικαιούχους ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και στους δικαιούχους επιδόματος παιδιού έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022. Σημειώνεται πως δικαιούχοι του μέτρου είναι 2,3 εκατομμύρια ευάλωτοι πολίτες. Οι διαφορές σε σχέση με την προηγούμενη καταβολή (Απρίλιος 2022) είναι πως το ποσό αυξάνεται στα 250 ευρώ (από 200 προηγουμένως), ενώ διευρύνονται και τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια ώστε να καλύπτονται περισσότεροι.
Οι δικαιούχοι
Οσον αφορά τους ευάλωτους συνταξιούχους, δυνητικοί δικαιούχοι του βοηθήματος είναι όσοι κατά τον μήνα Νοέμβριο 2022 λαμβάνουν: οριστική ή προσωρινή κύρια σύνταξη ή προκαταβολή κύριας σύνταξης λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου, προσυνταξιοδοτική παροχή ή αναπηρικά επιδόματα (όσα καταβάλλονται από τον e-ΕΦΚΑ). Τέλος, δικαιούχοι είναι και οι συνταξιούχοι που λαμβάνουν σύνταξη από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
Προκειμένου να προσδιοριστούν οι τελικοί δικαιούχοι θα εξεταστεί εάν το ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημα για το φορολογικό έτος 2022 δεν υπερβαίνει τις 9.600 ευρώ (από 7.200 προηγουμένως), το ετήσιο οικογενειακό φορολογητέο εισόδημά τους (το άθροισμα των φορολογητέων εισοδημάτων του υπόχρεου και του/της συζύγου/μέρους συμφώνου συμβίωσης) δεν υπερβαίνει τις 16.800 ευρώ (από 14.400 προηγουμένως) και η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας του νοικοκυριού που προκύπτει από την πράξη διοικητικού προσδιορισμού ΕΝΦΙΑ έτους 2022 (φορολογικού έτους 2021) δεν υπερβαίνει το ποσό των 300.000 ευρώ (από 200.000 προηγουμένως). Τέλος, εάν είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας και έχουν υποβάλει δήλωση φορολογίας εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2021.
Το ύψος της ενίσχυσης ανά δικαιούχο είναι 250 ευρώ, ανεξαρτήτως του αριθμού εξαρτώμενων μελών αυτού. Σε περίπτωση που και οι δύο σύζυγοι είναι δικαιούχοι της ενίσχυσης, τότε η ενίσχυση καταβάλλεται και στους δύο. Εάν ο δικαιούχος λαμβάνει σύνταξη και από τον e-ΕΦΚΑ και το ΓΛΚ, η ενίσχυση καταβάλλεται από τον e-ΕΦΚΑ. Οσον αφορά τη χορήγηση έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης προς τους περίπου 174.000 δικαιούχους αναπηρικού επιδόματος του ΟΠΕΚΑ, προβλέπεται ότι για τον Δεκέμβριο οι προνοιακές παροχές σε χρήμα προσαυξάνονται κατά 250 ευρώ. Προβλέπεται επίσης ότι η μηνιαία σύνταξη ανασφάλιστων υπερηλίκων και το επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης ανασφάλιστων υπερήλικων χορηγούνται προσαυξημένα κατά 250 ευρώ στους περίπου 36.000 δικαιούχους. Διευκρινίζεται ότι αν ένας χαμηλοσυνταξιούχος του ΕΦΚΑ είναι ταυτόχρονα δικαιούχος αναπηρικού ή άλλου επιδόματος του ΟΠΕΚΑ, θα λάβει μόνο την ενίσχυση των χαμηλοσυνταξιούχων.
Χρέη προς εφκα
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται επίσης σειρά ρυθμίσεων όπως –ενδεικτικά– η μείωση του χρόνου παραγραφής μη βεβαιωμένων οφειλών στον e-ΕΦΚΑ στα 10 χρόνια (από 20), ο διπλασιασμός των δόσεων για πάγια ρύθμιση ασφαλιστικών οφειλών σε 24 δόσεις (από 12) με ελάχιστο μηνιαίο ποσό τα 50 ευρώ, η κατάργηση της ειδικής εισφοράς 1% των ασφαλισμένων του τ. Ταμείου Προνοίας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ) και η επέκταση της «μάχιμης πενταετίας» σε όλους τους ενστόλους. Ειδικότερα, η παραγραφή των οφειλών ξεκινά από την 1η Ιανουαρίου του έτους που ακολουθεί το έτος στο οποίο παρασχέθηκε η εργασία/υπηρεσία που υπάγεται στην υποχρεωτική ασφάλιση. Εάν περάσουν 10 χρόνια, εάν δηλαδή παρέλθει η 31η Δεκεμβρίου του δέκατου έτους μετά το έτος στο οποίο παρασχέθηκε η εργασία/υπηρεσία, χωρίς ο ασφαλισμένος (ή ο εργοδότης) να έχει ειδοποιηθεί με κάποιον τρόπο για την οφειλή του εντός της 10ετίας, αυτή παραγράφεται. Με τη ρύθμιση για την παραγραφή επιτυγχάνεται η συμμόρφωση με την απόφαση του ΣτΕ, που έκρινε ότι η 20ετία για την παραγραφή των απαιτήσεων του e-ΕΦΚΑ, που είχε θεσπιστεί με τον «νόμο Κατρούγκαλου», είναι υπερβολικός χρόνος, με το ανώτατο δικαστήριο να θέτει τη δεκαετία ως εύλογο χρόνο παραγραφής.
Επίσης, θεσπίζεται πρόγραμμα επιδότησης ασφαλιστικών εισφορών σε επιχειρήσεις οι οποίες από την 1η Ιανουαρίου 2023 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2023 μετατρέπουν συμβάσεις μισθωτών εργαζομένων με μερική απασχόληση σε συμβάσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης. Το πρόγραμμα αφορά επιχειρήσεις που στις 9 Σεπτεμβρίου 2022 απασχολούσαν εργαζομένους με σύμβαση μερικής απασχόλησης σε ποσοστό άνω του 50%, ενώ επιλέξιμες για μετατροπή είναι οι συμβάσεις μερικής απασχόλησης που έχουν συναφθεί μέχρι και τις 9 Σεπτεμβρίου 2022. Οι ασφαλιστικές εισφορές εργαζομένου και εργοδότη επιδοτούνται κατά 40% από τον κρατικό προϋπολογισμό για τον εργαζόμενο του οποίου η σύμβαση μετατράπηκε από μερικής απασχόλησης σε πλήρους, για ένα χρόνο αρχής γενομένης από την πρώτη ημέρα της μετατροπής.
Οπως έχει ήδη εξαγγελθεί, αυξάνεται η περίοδος της ειδικής άδειας προστασίας μητρότητας από έξι σε εννέα μήνες για μητέρες που εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα ως μισθωτές με σχέση εργασίας ορισμένου ή αορίστου χρόνου, ενώ προβλέπονται και ρυθμίσεις για την απαγόρευση διακρίσεων εις βάρος οροθετικών ατόμων. Επιπλέον, προβλέπονται οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση μειωμένης σύνταξης σε δημοσίους υπαλλήλους, ενώ διευκολύνεται η απονομή σύνταξης σε περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης. Τέλος, θεσπίζεται πλαφόν στις υψηλές επικουρικές συντάξεις, ενώ περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις για τη συνταξιοδότηση των επικεφαλής των ανωτάτων δικαστηρίων.