Στην αλλαγή του νέου συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση – θα ξεκινήσει να αναπτύσσεται από τους μαθητές της φετινής Β’ Λυκείου με κατάληξη στην Γ’ Λυκείου του 2015-2016 – προχώρησε το υπουργείο Παιδείας ένα χρόνο μετά την ψήφιση του νόμου 4186/13. Πρόκειται για τη δέκατη μερική ή ριζική αλλαγή, που γίνεται στο σύστημα εισαγωγής τα τελευταία 30 χρόνια, ενώ ο κ. Λοβέρδος ανατρέπει ρύθμιση που πρωτοεισήγαγε στην ελληνική εκπαίδευση ο Ευάγγελος Παπανούτσος! Αλλαγές γίνονται και στα μαθήματα Γενικής Παιδείας αφού πλέον οι μαθητές θα κάνουν επιπλέον ώρες Γυμναστικής αλλά όχι Πληροφορική.
Ειδικότερα, οι υποψήφιοι για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα εξετάζονται σε 4 μαθήματα, όπως προβλέπει ο νέος νόμος. Οι αλλαγές αφορούν την εισαγωγή της Πληροφορικής στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και την αφαίρεση της Λογοτεχνίας από όλους τους υπολοίπους υποψηφίους πλην εκείνων που θα διεκδικήσουν μία θέση σε σχολές ανθρωπιστικών, νομικών και παιδαγωγικών σπουδών. Συγκεκριμένα, σε τροπολογία που κατέθεσε ο κ. Λοβέρδος στη Βουλή και αναμένεται να συζητηθεί την Τρίτη, προβλέπονται τα εξής:
– Προστίθεται το μάθημα της Πληροφορικής για τους υποψηφίους που θα διεκδικήσουν μία θέση σε σχολές θετικών και τεχνολογικών επιστημών του 2ου επιστημονικού πεδίου. Οι μαθητές που θα επιλέξουν το συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο θα εξετάζονται σε Νεοελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική και Χημεία ή Πληροφορική. Σαφώς για τα τμήματα Πληροφορικής θα απαιτείται η εξέταση στο αντίστοιχο μάθημα και για τα Χημείας αναλόγως. Όμως, δεν έχει διευκρινισθεί ποιο μάθημα θα πρέπει να δίνουν οι μαθητές για να εισαχθούν στα υπόλοιπα Τμήματα.
– Οι υποψήφιοι που θα επιλέγουν τα πεδία θετικών και τεχνολογιών επιστημών (2ο), επιστημών υγείας (3ο) και οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών επιστημών (4ο) δεν θα εξετάζονται στη Λογοτεχνία. Οι υποψήφιοι των τριών πρώτων πεδίων θα εξετάζονται μόνο στην Νεοελληνική Γλώσσα. Αντίθετα, το αντικείμενο της Λογοτεχνίας παραμένει στα υπό εξέταση για τους υποψηφίους του 1ου πεδίου (ανθρωπιστικές σπουδές, νομικές) και του 5ου πεδίου (παιδαγωγικές επιστήμες). Ο νόμος 4186/13 προβλέπει ότι όλοι οι υποψήφιοι θα εξετάζονται στο μάθημα της «Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας».
– Έτσι, τα εξεταζόμενα μαθήματα ανά πεδίο διαμορφώνονται ως εξής:
– 1ο επιστημονικό πεδίο (ανθρωπιστικές σπουδές, νομικές): Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Ιστορία, Λατινικά.
– 2ο επιστημονικό πεδίο (θετικές και τεχνολογικές επιστήμες): Νεοελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία ή Πληροφορική.
– 3ο επιστημονικό πεδίο (επιστήμες υγείας): Νεοελληνική Γλώσσα, Φυσική, Χημεία, Βιολογία.
– 4ο επιστημονικό πεδίο (επιστήμες οικονομίας, κοινωνικές και πολιτικές επιστήμες): Νεοελληνική Γλώσσα, Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής, Αρχές Οικονομικής Επιστήμης, Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών.
– 5ο επιστημονικό πεδίο (παιδαγωγικών επιστημών): Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής, Ιστορία, Αρχές Φυσικών Επιστημών.
– Στα μαθήματα Γενικής Παιδείας (διδάσκονται σε όλους τους μαθητές ανεξαρτήτως κατεύθυνσης), αφαιρείται το μάθημα της εισαγωγής στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ από τις ενδοσχολικές εξετάσεις. Σύμφωνα με την ίδια τροπολογία η μία ώρα Φυσικής Αγωγής την εβδομάδα γίνονται δύο.
Η αφαίρεση της Λογοτεχνίας προκάλεσε την αντίδραση της Πανελλήνιας ένωσης Φιλολόγων, στελέχη της οποίας ανέφεραν στην «Κ» ότι δεν υπήρξε διάλογος με την ηγεσία του υπουργείου για το θέμα.
«Για όλους εμάς που υπηρετούμε σε καιρούς χαλεπούς την ελληνική εκπαίδευση, είναι βαθιά η πεποίθηση ότι καμιά εκπαιδευτική μεταρρύθμιση δεν μπορεί να τελεσφορήσει, αν δεν στηρίζεται στις αρχές της ανθρωπιστικής παιδείας και αν δεν υπηρετεί τα οράματά της. Θα πρέπει εδώ να υπογραμμισθεί ότι έτσι έμεινε στην ιστορία της εκπαίδευσης η μεταρρύθμιση του Ευάγγελου Παπανούτσου που προέβλεπε εξέταση στη Λογοτεχνία για όλους τους υποψηφίους, με αποτέλεσμα να θεωρείται σήμερα ως μια από τις φωτεινότερες σελίδες στην ιστορία των ελληνικών εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων. αναφέρει η ΠΕΦ σε επιστολή προς τον κ. Λοβέρδο.
Και συνεχίζει: «Το όραμα για μια ουσιαστική γλωσσική παιδεία το βρίσκουμε συμπυκνωμένο στα λόγια του μεγάλου ποιητή Οδυσσέα Ελύτη, κατά την ομιλία του στην τελετή απονομής των Βραβείων Νόμπελ: Μου εδόθηκε, αγαπητοί φίλοι, να γράφω σε μια γλώσσα που μιλιέται μόνον από μερικά εκατομμύρια ανθρώπων. Παρ’ όλ’ αυτά, μια γλώσσα που μιλιέται επί δυόμισι χιλιάδες χρόνια χωρίς διακοπή και μ’ ελάχιστες διαφορές. Η παράλογη αυτή, φαινομενικά, διάσταση, αντιστοιχεί και στην υλικοπνευματική οντότητα της χώρας μου. Που είναι μικρή σε έκταση χώρου και απέραντη σε έκταση χρόνου. … Εάν η γλώσσα αποτελούσε απλώς ένα μέσον επικοινωνίας, πρόβλημα δεν θα υπήρχε. Συμβαίνει όμως ν’ αποτελεί και εργαλείο μαγείας και φορέα ηθικών αξιών.
Προσκτάται η γλώσσα στο μάκρος των αιώνων ένα ορισμένο ήθος. Και το ήθος αυτό γεννά υποχρεώσεις. Χωρίς να λησμονεί κανείς ότι στο μάκρος είκοσι πέντε αιώνων δεν υπήρξε ούτε ένας, επαναλαμβάνω ούτε ένας, που να μη γράφτηκε ποίηση στην ελληνική γλώσσα. Nα τι είναι το μεγάλο βάρος παράδοσης που το όργανο αυτό σηκώνει. Το παρουσιάζει ανάγλυφα η νέα ελληνική ποίηση.
Κύριε Υπουργέ, Αυτή την υποχρέωση και αυτή την ευθύνη απέναντι στο μεγάλο βάρος της λογοτεχνικής μας παράδοσης συναισθανόμενοι, ζητούμε να αποσύρετε την τροπολογία που περιθωριοποιεί ένα «μέγιστον μάθημα», το οποίο αποτελεί βασική εγγύηση για τη δημιουργία δημοκρατικών, ευαίσθητων και σκεπτόμενων πολιτών».
Καθημερινή