Διοικητική μεταρρύθμιση α λα γαλλικά, υπό την πολιτική στήριξη και την τεχνική καθοδήγηση της Γαλλίας, επιχειρεί η κυβέρνηση, με άμεσο στόχο την αρτιότερη, ταχύτερη και κυρίως αποτελεσματικότερη υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων που προβλέπονται από το μνημόνιο. Ηδη, στο πλαίσιο του πρωτοκόλλου συνεργασίας που υπεγράφη κατά την επίσκεψη του Γάλλου προέδρου Φρανσουά Ολάντ, γαλλικά τεχνικά κλιμάκια έχουν εγκατασταθεί στα κρίσιμα «μνημονιακά» υπουργεία προκειμένου να προσφέρουν τεχνογνωσία για τη νομοθέτηση και υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων που απαιτούνται.
Στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης οι διαβουλεύσεις είναι πυρετώδεις, καθώς ο όγκος των παρεμβάσεων –νομοθετικών και μη– για την αναδιάρθρωση του τρόπου λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης που θα πρέπει να επιτευχθεί μέχρι το τέλος του έτους είναι τεράστιος. Δεδομένου ότι το γαλλικό σύστημα της δημόσιας διοίκησης είναι το «κοντινότερο» προς την ελληνική πραγματικότητα, μεικτά τεχνικά κλιμάκια συνεργάζονται στενά προκειμένου να υπάρξει κατά το δυνατόν σύγκλιση στον τρόπο λειτουργίας της χαώδους, κατά τα άλλα, ελληνικής κρατικής μηχανής.
Ηδη την περασμένη εβδομάδα, στο πλαίσιο της συνόδου στο Ελσίνκι, ο αναπληρωτής υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης Χριστόφορος Βερναρδάκης συναντήθηκε με τη Γαλλίδα ομόλογό του, χαράσσοντας από κοινού τον «οδικό χάρτη» για τις διαδικασίες που θα ακολουθηθούν, ενώ θα υπάρξει και έτερη συνάντηση μεταξύ τους, στα μέσα του μήνα, στο Παρίσι. Οπως προκύπτει από το πρωτόκολλο συνεργασίας, η Ελλάδα θα διατηρήσει την πλήρη πολιτική και επιχειρησιακή κυριότητα των μεταρρυθμίσεων, ωστόσο, πέραν της τεχνικής βοήθειας, η Γαλλία «θα παρέχει πολιτική στήριξη μέσω της διατήρησης και ανάπτυξης υψηλού επιπέδου επαφών με τις ελληνικές αρχές και τα άλλα κράτη της Ε.Ε., καθώς και όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη». Επικεφαλής του όλου εγχειρήματος θα είναι δύο ανώτεροι συντονιστές, ένας από κάθε πλευρά, οι οποίοι θα επιβλέπουν την εξέλιξη των εργασιών και τη συνεργασία των κλιμακίων.
Η γαλλική βοήθεια θα είναι καθολική και θα αφορά όλες τις μνημονιακές δεσμεύσεις της ελληνικής κυβέρνησης, ώστε με την απαραίτητη καθοδήγηση να ελαχιστοποιηθούν τα όποια προβλήματα προκύψουν κατά την αξιολόγηση.
Στον τομέα του Δημοσίου, η κατάρτιση του νέου μισθολογίου, η αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, το νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων, η ενίσχυση της διαφάνειας διά της αναβάθμισης της «Διαύγειας» και η μείωση της γραφειοκρατίας αποτελούν κορυφαίες προτεραιότητες, οι οποίες θα πρέπει να ξεκινήσουν να υλοποιούνται άμεσα.
Σε θεσμικό επίπεδο, κοινώς παραδεκτή από την κυβέρνηση αλλά και από τους Ευρωπαίους εταίρους είναι η αναγκαιότητα ενίσχυσης του συντονισμού του κυβερνητικού έργου διά του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης, αλλά και η ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ φορέων, οργανισμών και υπηρεσιών. Επιπλέον, είναι επιτακτική ανάγκη η θωράκιση της διαφάνειας των κυβερνητικών αποφάσεων και η ενίσχυση της «Διαύγειας», η οποία αποτελεί μέσο κοινωνικού ελέγχου. Στο πλαίσιο του πρωτοκόλλου συνεργασίας που υπεγράφη προβλέπεται παράλληλα η ανάπτυξη ενός συστήματος λογιστικού ελέγχου, το οποίο θα αφορά τους φορείς του Δημοσίου και πιθανότατα θα λειτουργεί συμπληρωματικά της «Διαύγειας».
Ως προς τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, ήδη η συμβολή των γαλλικών αρχών ήταν καταλυτική στο νομοσχέδιο που έχει καταρτισθεί για την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, αλλά και για το νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων, ενώ εντατικές είναι και οι διεργασίες για την κατάρτιση του νέου μισθολογίου, που θα πρέπει να έχει νομοθετηθεί εντός του Νοεμβρίου και να ξεκινήσει να εφαρμόζεται από τον Ιανουάριο του 2016.
Οι γενικές αρχές που θα διέπουν το νέο μισθολόγιο θα είναι η αποσύνδεση της βαθμολογικής από τη μισθολογική εξέλιξη, γεγονός που θα οδηγήσει σε «ξεπάγωμα» των προαγωγών, εξορθολογισμό, αλλά και εξομοίωση των απολαβών για εργαζομένους στις ίδιες υπηρεσίες του Δημοσίου, κατάργηση των επιδομάτων και αναθεώρηση των μη μισθολογικών παροχών, άμεση σύνδεση της απόδοσης με τις απολαβές, καθώς και ενδεχόμενη παροχή «μπόνους» στα στελέχη του Δημοσίου.
Ως προς την κατάρτιση του μόνιμου μηχανισμού κινητικότητας, ο θεσμός λειτουργεί με μεγάλη επιτυχία σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων και η Γαλλία, και μέσω αυτού του μηχανισμού έχει επιτευχθεί η καλύτερη και αποτελεσματικότερη κάλυψη και καταγραφή των «κενών» που υπάρχουν στο Δημόσιο. Βασικά εργαλείο για την οικοδόμηση του μόνιμου μηχανισμού κινητικότητας θα είναι τα περιγράμματα θέσεων, προκειμένου να είναι σαφή τα απαιτούμενα προσόντα για την κάθε θέση, αλλά και η δημιουργία ενός ηλεκτρονικού συστήματος που θα καταγράφει τη ζήτηση και την προσφορά σε κάθε υπηρεσία.
Με αυτόν τον τρόπο, πέραν της ομοιόμορφης κατανομής του προσωπικού και της εξυπηρέτησης των αναγκών που υπάρχουν εκ των «ενόντων», θα δίνεται η δυνατότητα για στοχευμένες προσλήψεις σε υπηρεσίες όπου απαιτούνται ειδικά προσόντα.
Το τέταρτο σημείο, το οποίο επί σειράν ετών αποτελεί πάγιο αίτημα των Ευρωπαίων εταίρων αλλά… και των Ελλήνων πολιτών, είναι η μείωση της γραφειοκρατίας και η απλοποίηση της συνεργασίας μεταξύ των διαφόρων υπηρεσιών του Δημοσίου. Ζητούμενο της ελληνογαλλικής συνεργασίας είναι η ενίσχυση και η αναβάθμιση των συστημάτων που ήδη υπάρχουν –εν προκειμένω τα ΚΕΠ ως προς την εξυπηρέτηση των πολιτών και το σύστημα ΕΡΜΗΣ–, η δημιουργία νέων εφαρμογών και συστημάτων πληροφορικής, καθώς και η ανάπτυξη ενός λογισμικού ανοικτού κώδικα για όλο το Δημόσιο.
Καθημερινή