Ανατιμήσεις στα λεγόμενα «ταχυκίνητα αγαθά» της τάξης του 2,1% στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2021 δείχνουν τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς σε σύγκριση με το αντίστοιχο δεκάμηνο του 2020, ανατιμήσεις που σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς αναμένεται να ενταθούν στο τέλος του έτους, αλλά και κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι οι ανατιμήσεις σε κάποιες επιμέρους κατηγορίες είναι ακόμη μεγαλύτερες και δη σε αυτές που επιβαρύνουν περισσότερο τα πιο ευάλωτα οικονομικά νοικοκυριά. Έτσι, στα τρόφιμα οι ανατιμήσεις στο δεκάμηνο είναι της τάξης του 2,5%, ενώ στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς οι ανατιμήσεις είναι 5,5%. Μικρότερες, 0,9%, είναι οι ανατιμήσεις στα είδη νοικοκυριού (καθαριστικά, απορρυπαντικά κ.ά).
Για να αντιληφθεί κάποιος τη σημασία της επιβάρυνσης ειδικά για τα φτωχότερα νοικοκυριά των ανατιμήσεων στα είδη διατροφής αρκεί να δει τα στοιχεία της Έρευνας Οικογενειακών Προϋπολογισμών της ΕΛΣΤΑΤ. Οι δαπάνες για είδη διατροφής αποτελούν το 35,9% των συνολικών μηνιαίων δαπανών των φτωχών νοικοκυριών, ενώ για τα μη φτωχά νοικοκυριά το αντίστοιχο ποσοστό είναι 22,2%.
Οι ανατιμήσεις είναι αυτές στις οποίες σε μεγάλο βαθμό οφείλεται και η αύξηση των εσόδων των σούπερ μάρκετ, καθώς είναι πολύ μικρή την ίδια ώρα η αύξηση του όγκου πωλήσεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI η αύξηση των πωλήσεων του κλάδου στο δεκάμηνο είναι 2,2%, ωστόσο η αύξηση του όγκου πωλήσεων είναι μόλις 0,1%, ενώ η αύξηση των τιμών ανά πωλούμενη μονάδα είναι 2,1%.
Από τον Αύγουστο, εξάλλου, οπότε ξεκίνησε να γίνονται πιο εμφανείς και στο περίφημο «καλάθι της νοικοκυράς» οι ανατιμήσεις καταγράφεται επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ. Έτσι, μετά από μία αύξηση 7% τον Ιούλιο του 2021 σε σύγκριση με τον περσινό Ιούλιο, τον Αύγουστο η αύξηση των πωλήσεων ήταν 5,2%, τον Σεπτέμβριο 3,6% και τον Οκτώβριο η αύξηση ήταν οριακή, 0,9%.
Τα στοιχεία της IRI δείχνουν την ίδια ώρα μείωση των προϊόντων που πωλούνται σε προσφορές – προωθητικές ενέργειες, κάτι που ίσως υποδηλώνει και την προσπάθεια προμηθευτών και λιανεμπόρων να περιορίσουν τις απώλειες που έχουν στα κέρδη τους λόγω του εξαιρετικά αυξημένου κόστους παραγωγής και λειτουργίας. Στην κατηγορία των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς το ποσοστό των πωλήσεων που προήλθε από τις προωθητικές ενέργειες ήταν στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2021 33,9% έναντι 35,4% στο αντίστοιχο δεκάμηνο του 2020. Σε ολόκληρο δε το 2019 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 37,9%. Ακόμη μεγαλύτερη μείωση καταγράφεται στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού. Οι πωλήσεις των προϊόντων σε προσφορά αποτελούν στο δεκάμηνο του 2021 το 26,3% του συνόλου των πωλήσεων στην κατηγορία έναντι 27,9% στο αντίστοιχο διάστημα του 2020 και 29,2% σε ολόκληρο το έτος 2019. Στα τρόφιμα αντιθέτως καταγράφεται αύξηση στο 24,4% από 23,3% πέρυσι. Βεβαίως, πέρυσι οι προωθητικές ενέργειες στην κατηγορία των τροφίμων είχαν μειωθεί πολύ, καθώς έτσι κι αλλιώς η ζήτηση ήταν εξαιρετικά αυξημένη, ειδικά πριν από τα δύο lockdown.
Υψηλές επιδόσεις από τα υπερμάρκετ
Τα στοιχεία, τέλος, της IRI δείχνουν ότι τα υπερμάρκετ, τα οποία προτιμήθηκαν από τους καταναλωτές κατά την εκδήλωση της πανδημίας, εξακολουθούν να καταγράφουν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης. Έτσι, λοιπόν, στα καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ. καταγράφεται στο δεκάμηνο η μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων, 9,8%, σε σύγκριση με τους άλλους τύπους καταστημάτων. Κατά 1,9% αυξήθηκαν οι πωλήσεις στα καταστήματα από 1.000 έως 2.500 τ.μ., κατά μόλις 0,1% στα καταστήματα 400-1000 τ.μ. και κατά 1% στα καταστήματα έως 400 τ.μ.
Πηγή moneyreview.gr