Κρίθηκε συνταγματική τόσο η διαθεσιμότητά τους, όσο και ο θεσμός της διαθεσιμότητας γενικότερα, που επιβλήθηκε με μνημονιακούς νόμους και υπουργικές αποφάσεις
Έχασαν την δικαστική μάχη με την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας οι πρώην Δημοτικοί Αστυνομικοί, καθώς κρίθηκε συνταγματική τόσο η διαθεσιμότητά τους, όσο και ο θεσμός της διαθεσιμότητας γενικότερα, που επιβλήθηκε με μνημονιακούς νόμους και υπουργικές αποφάσεις.
Η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με τρεις αποφάσεις της (15-17/2015) απέρριψε ως αβάσιμους και απαράδεκτους όλους τους νομικούς ισχυρισμούς, τόσο της ΠΟΕ-ΟΤΑ, όσο και 461 πρώην Δημοτικών Αστυνομικών από διάφορους Δήμους της χώρας, οι οποίοι υπό μετέωρο καθεστώς, άλλοι έχουν ενταχθεί στην Ελληνική Αστυνομία και άλλοι στην δύναμη των φυλακών του υπουργείου Δικαιοσύνης.
Σε εφαρμογή των μνημονιακών νόμων 4093/2012 (έγκριση μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2013-2016 –επείγοντα μέτρα εφαρμογής του νόμου 4046/2012, κ.λπ.) και 4172/2013, αλλά και υπουργικών αποφάσεων, καταργήθηκαν χιλιάδες οργανικές θέσεις και τέθηκαν σε καθεστώς διαθεσιμότητας οι Δημοτικοί Αστυνομικοί.
Η Ολομέλεια του ΣτΕ με πρόεδρο τον Σωτήρη Ρίζο και εισηγητή τον σύμβουλο Επικρατείας Ευθύμιο Αντωνόπουλο, έκρινε ότι η διαθεσιμότητα των πρώην Δημοτικών Αστυνομικών δεν προσκρούει στα άρθρα 4, 26, 75, 91 102, 103 και 118 του Συντάγματος, ούτε προσκρούει στις επιταγές του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτονομίας που έχει κυρωθεί με το νόμο 1850/1989. Ακόμη, δεν αντιβαίνει ούτε την Ευρωπαϊκή νομοθεσία (οδηγία 2000/78 για την ίση μεταχείριση στην απασχόληση), ούτε όμως και στον Υπαλληλικό Κώδικα και τον Κώδικά Κατάστασης Δημοτικών Υπαλλήλων.
Ξεκαθαρίζει επίσης η Ολομέλεια του ΣτΕ ότι «ο νομοθέτης δεν κωλύεται εξ΄ απόψεως συνταγματικής, να καταργήσει την Δημοτική Αστυνομία και μάλιστα χωρίς παράλληλη πρόβλεψη απορροφήσεως του υπηρετούντος σε αυτή προσωπικού».
Οι σύμβουλοι Επικρατείας, μεταξύ των άλλων, αναφέρουν ότι ο νόμος 4172/2103 με τον οποίο καταργήθηκε η Δημοτική Αστυνομία δεν προσκρούει στο άρθρο 103 του Συντάγματος, καθώς η κατάργηση αυτή «υπαγορεύθηκε από την μεταβολή αντιλήψεων του νομοθέτη ως προς τον τρόπο οργανώσεως δημόσιας υπηρεσίας της οποίας οι αρμοδιότητες εντάσσονται στον πυρήνα της κρατικής λειτουργίας, αλλά και από επιτακτικούς δημοσιονομικούς λόγους, λαμβανομένου υπόψη και του ότι οι υπηρετούντες στην Δημοτική Αστυνομία τελούσαν επίσης υπό ιδιαίτερο καθεστώς προσλήψεων, αλλά και υπό ιδιαίτερο υπηρεσιακό καθεστώς εξαιρούμενο κατ΄ αρχήν από τον έλεγχο του ΑΣΕΠ, ακριβώς λόγω της φύσεως των ασκουμένων από αυτούς καθηκόντων».
Εξάλλου, αναφέρουν οι δικαστές στο σημείο αυτό, ένα μεγάλο μέρος των πρώην Δικαστικών Αστυνομικών έχει απορροφηθεί σε υπηρεσίες της ΕΛΑΣ και των καταστημάτων κράτησης του υπουργείου Δικαιοσύνης.
Ακόμη, κατά τους συμβούλους Επικρατείας δεν παραβιάζονται: 1) η συνταγματική αρχή της Ορθολογικής οργάνωσης της δημόσιας διοίκησης, 2) η συνταγματική αρχής της διάκρισης των εξουσιών, 3) η αρχή της διοικητικής αυτοτέλειας των ΟΤΑ και 4) η αρχή της συνέχειας των δημοσίων υπηρεσιών.
http://www.protothema.gr