Σκληρά μέτρα στον τομέα της Παιδείας, φέρνει το νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα για να κλείσει η τρίτη αξιολόγηση. Τι θα ισχύσει με το ωράριο των εκπαιδευτικών.
Της Μίκας Κοντορούση
Συντονισμένα πυρά δέχεται η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, εξαιτίας των σκληρών μέτρων που περιλαμβάνονται στα προαπαιτούμενα, προκειμένου να κλείσει η τρίτη αξιολόγηση και προβλέπεται να φέρουν τα «πάνω-κάτω» σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ακόμη και από την επόμενη σχολική χρονιά 2018-2019.
Σφοδρές είναι οι αντιδράσεις εξάλλου της ΟΛΜΕ, σχετικά με το μέτρο της υποχρεωτικής παραμονής εκπαιδευτικών στα σχολεία έως 30 ώρες την εβδομάδα (σ.σ. εργασίες εκπαιδευτικών πέραν των διδακτικών τους καθηκόντων). Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση, αναμένεται να περιληφθεί στο νομοσχέδιο που θα περάσει αύριο Τρίτη το κατώφλι της βουλής, προκειμένου η κυβέρνηση να εξασφαλίσει την επόμενη δόση. Το μέτρο άλλωστε, τέθηκε στη λίστα των μνημονιακών μέτρων από την περασμένο Δεκέμβριο, με τον υπουργό Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου βέβαια να τονίζει κατ’ εξακολούθηση ότι «κατ’ ουσίαν δεν αλλάζει τίποτα, καθώς υπάρχει σχετική ρύθμιση σε νόμο του 1566/85».
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ζήτημα των συγχωνεύσεων των σχολικών μονάδων, αλλά και η νέα ρύθμιση για την επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης με τη συμμετοχή ενός μέλους από την Ανεξάρτητη Αρχή του ΑΣΕΠ, θα συμπεριληφθούν σε μεταγενέστερο νομοσχέδιο που θα αφορά στις νέες δομές εκπαίδευσης και θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση όπως όλα δείχνουν, έως και τις αρχές του επόμενου μήνα.
Μιλώντας άλλωστε στο News24/7, ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Νίκος Παπαχρήστος, σημείωσε: «Πρόκειται για ένα τιμωρητικό μέτρο σε βάρος των εκπαιδευτικών, με τελική στόχευση την αύξηση του διδακτικού ωραρίου. Η συγκεκριμένη προσπάθεια δεν αποβλέπει στη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης δημόσιας εκπαίδευσης, αλλά εξυπηρετεί μνημονιακούς στόχους, όταν την ίδια στιγμή, οι εκπαιδευτικοί είναι η πρώτη αδικημένη επαγγελματική κατηγορία του δημοσίου που υπέστη περικοπές σε επιδόματα ήδη από το πρώτο μνημόνιο (επίδομα εξωδιδακτικής απασχόλησης)».
Ο ίδιος εξήγησε ότι το εν λόγω μέτρο δεν είναι τίποτε άλλο, από ένα «παράθυρο» στη μεταγενέστερη υποχρεωτική αύξηση του διδακτικού ωραρίου που θα έρθει σε συνδυασμό με τις συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, τη μείωση σχολικών τμημάτων, την ενοποίηση ειδικοτήτων, αλλά και την αναμοριοδότηση μονάδων και καθηγητών (σ.σ. υποβαθμίστηκαν 430 σχολεία). «Κανένα μισθολογικό ή άλλο όφελος δεν εξυπηρετεί το εν λόγω μέτρο».
«Η ΟΛΜΕ θα αντισταθεί στην προσπάθεια του υπουργείου Παιδείας να απαξιώσει ακόμη περισσότερο και να στοχοποιήσει τον Έλληνα εκπαιδευτικό, καθώς είναι η δεύτερη φορά που αυξάνεται το ωράριο (σ.σ. η πρώτη, επί υπουργίας Κ. Αρβανιτόπουλου). Θα παλέψουμε να μην περάσει», πρόσθεσε ο κ. Παπαχρήστος, εξηγώντας ότι με το νέο μέτρο, υποχρεούται ο εκπαιδευτικός να παραμείνει έξι ώρες την εβδομάδα στο σχολείο, ακόμη και αν δεν έχει εργασιακή υποχρέωση να επιτελέσει. «Είναι γεγονός ότι ο νόμος 1566/85 προβλέπει την παραμονή των εκπαιδευτικών στη σχολική μονάδα πέραν του διδακτικού ωραρίου, προκειμένου ο εκπαιδευτικός να εκτελέσει τα εξωδιδακτικά του καθήκοντα που του έχουν ανατεθεί από τα όργανα διοίκησης του σχολείο (Διευθυντής, Σύλλογος Διδασκόντων), όπως να περάσει απουσίες, να τσεκάρει ηλεκτρονική αλληλογραφία, να διαχειριστεί το myschool και άλλα, ελλείψει διοικητικού προσωπικού και γραμματείας. Σε καμία όμως διάταξη του ανωτέρω μέτρου, δεν προβλέπεται η παραμονή του εκπαιδευτικού στο σχολείο του, εφόσον δεν έχει κάτι συγκεκριμένο να κάνει».
Ταυτόχρονα, ο κ. Παπαχρήστος διευκρινίζει στο News24/7 ότι οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων την περίοδο των βαθμολογιών παραμένουν στο σχολείο έως και 35 ώρες κατά μέσο όρο την εβδομάδα, με την αμοιβή των υπερωριών να έχει φυσικά κάνει «φτερά» εδώ και χρόνια.
Σήμερα, το ωράριο κλιμακώνεται με βάση τα χρόνια υπηρεσίας αλλά και τη θέση του εκπαιδευτικού, από τις 18 ώρες για τους παλαιότερους έως τις 24 ώρες για τους νεότερους. Οι θεσμοί φαίνεται να μην ικανοποιήθηκαν άλλωστε με την πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Παιδείας να μειώσει τον αριθμό των μαθημάτων που εξετάζονται στο τέλος της χρονιάς στο Λύκειο, προκειμένου να παραταθεί το σχολικό έτος κατά δύο εβδομάδες και συνεπώς να αυξηθούν μόνο οι σχολικές ώρες διδασκαλίας.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ του 2017, η Ελλάδα βρίσκεται στην «ουρά» των ωραρίων διδασκαλίας μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ. Συγκεκριμένα, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση οι ημέρες είναι 175 και 153 στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενώ ο καθαρός χρόνος διδασκαλίας είναι 630 ώρες στην πρωτοβάθμια και 528 ώρες σε γυμνάσιο και λύκειο.
Αν και προφανώς, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι αρνητική στην προοπτική αύξησης του ωραρίου, στο μνημόνιο ξεκαθαρίζεται ότι το υπουργείο Παιδείας δεσμεύεται να υιοθετήσει τον αριθμό των ελάχιστων ωρών διδασκαλίας ανά εκπαιδευτικό και τις αναλογίες μαθητών ανά τάξη και ανά εκπαιδευτικό, με βάση τις βέλτιστες πρακτικές στις χώρες – μέλη του ΟΟΣΑ, με τις αλλαγές να ισχύσουν από την ερχόμενη σχολική χρονιά 2018-2019.
Τέλος, στα «σκαριά» στον τομέα της Παιδείας βρίσκεται σειρά νομοθετημάτων, αρχής γενομένης την ερχόμενη Τετάρτη με το νομοσχέδιο για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, ενώ εντός Ιανουαρίου, αναμένονται οι τελικές λεπτομέρειες που θα καθορίσουν τις σαρωτικές αλλαγές στο νέο εισαγωγικό σύστημα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
news247.gr