Σε υποβολή ειδικής διοικητικής προσφυγής ενώπιον της γραμματέως της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου προχώρησε ο αντιπρόεδρος του Σωματείου «Σύλλογος Υπαλλήλων του Δήμου Ροδίων» και επικεφαλής της συνδικαλιστικής παράταξης «Εργατική Πρωτοπορία Δήμου Ρόδου» κ. Δημήτρης Αρβανίτης.
Η προσφυγή στρέφεται κατά της απόφασης 351/2024 του Δημοτικού Συμβουλίου και της απόφασης 830/2024 της Δημοτικής Επιτροπής, που αφορούν στην αύξηση των συντελεστών ανταποδοτικών τελών για το 2025.
Το περιεχόμενο
της προσφυγής
Ο κ. Αρβανίτης, επικαλούμενος την ιδιότητά του ως συνδικαλιστή και την εκπροσώπηση των εργαζομένων, ζητεί την ακύρωση των αποφάσεων αυτών, υποστηρίζοντας ότι παραβιάζουν τη νομοθεσία περί ανταποδοτικών τελών, την αρχή της αναλογικότητας και τις διατάξεις περί διαφάνειας και χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης.
Ειδικότερα, η προσφυγή επικεντρώνεται στα εξής:
1. Αύξηση συντελεστών ανταποδοτικών τελών: Η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου εγκρίνει οριζόντια αύξηση των τελών για το 2025, με ενιαίο συντελεστή 1,50 €/τ.μ. για οικιακή χρήση σε όλες τις δημοτικές ενότητες. Ο κ. Αρβανίτης υποστηρίζει ότι αυτή η πρακτική παραβιάζει τη νομοθεσία, καθώς δεν λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαιτερότητες κάθε δημοτικής ενότητας, όπως η παραγωγή απορριμμάτων, η πυκνότητα πληθυσμού και οι ανάγκες ηλεκτροφωτισμού.
2. Έλλειψη τεκμηρίωσης: Η προσφυγή επισημαίνει ότι η αύξηση των τελών δεν συνοδεύεται από επαρκή αιτιολογία ή αναλυτική κοστολόγηση των υπηρεσιών. Η έλλειψη αυτή καθιστά την απόφαση αβάσιμη και αντίθετη με τη νομοθεσία που απαιτεί διαφάνεια και ακρίβεια στις οικονομικές αποφάσεις.
3. Παράβαση αρχών χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης: Σύμφωνα με τον προσφεύγοντα, η απόφαση για την αύξηση των τελών δεν αντανακλά πραγματικές ανάγκες, αλλά επιδιώκει την αύξηση των εσόδων για σκοπούς που δεν σχετίζονται με τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Αυτό, όπως υποστηρίζει, παραβιάζει τις αρχές της ανταποδοτικότητας.
4. Ανακρίβεια στον προϋπολογισμό: Ο κ. Αρβανίτης υποστηρίζει ότι ο προϋπολογισμός για το 2025 δεν περιλαμβάνει επαρκή στοιχεία για τις προβλεπόμενες δαπάνες, γεγονός που καθιστά την απόφαση προβληματική.
Νομικά επιχειρήματα
Η προσφυγή στηρίζεται σε πλήθος νομικών διατάξεων και νομολογίας, όπως:
• Το άρθρο 25 του Ν.1828/1989, που ορίζει ότι τα ανταποδοτικά τέλη πρέπει να καλύπτουν αποκλειστικά τις δαπάνες των αντίστοιχων υπηρεσιών.
• Το άρθρο 1 του Ν.25/1975, που απαιτεί πλήρη αιτιολόγηση για τον καθορισμό των τελών.
• Οι διατάξεις περί ειδίκευσης του προϋπολογισμού και ακρίβειας των δημοσιονομικών δεδομένων (Ν.4270/2014).
Η θέση του Δήμου Ρόδου
Ο Δήμος Ρόδου καλείται να αποστείλει φάκελο με τις απόψεις του επί της προσφυγής έως τις 10 Ιανουαρίου 2025, σύμφωνα με έγγραφο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου.
Το επόμενο βήμα
Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου θα εξετάσει την προσφυγή και θα αποφανθεί για τη νομιμότητα των αποφάσεων του Δήμου.
Η διαδικασία αυτή αποτελεί κρίσιμη δοκιμασία για τη διοίκηση του Δήμου Ρόδου, καθώς και για την αποτελεσματικότητα του θεσμικού πλαισίου που διέπει τη διαχείριση των ανταποδοτικών τελών.
Η υπόθεση αυτή αναδεικνύει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην προσπάθειά τους να ισορροπήσουν μεταξύ οικονομικής βιωσιμότητας και κοινωνικής δικαιοσύνης.