ΦΠΑ, τέλος ανθεκτικότητας και βραχυχρόνια μίσθωση, «απαιτούν» λύσεις
Να αναδεικνύονται οι βέλτιστες ξενοδοχειακές εργοδοτικές πρακτικές
Πιο απαραίτητος από ποτέ ο στρατηγικός σχεδιασμός
Σκακιστής υψηλού επιπέδου, με δασκάλους μερικούς από τους κορυφαίους σκακιστές της εποχής μας, ο Γιάννης Χατζής, ο νέος πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας, αναλαμβάνει σε μια εποχή που το ελληνικό ξενοδοχείο, μοιάζει με βασίλισσα, που με μία σωστή κίνηση μπορεί να κάνει ματ, αλλά με μια λάθος μπορεί να βρεθεί με την πλάτη στον τοίχο.
Δυναμικός, με μεγάλη διαδρομή, παρά το νεαρό της ηλικίας του, ο νέος πρόεδρος της ΠΟΞ, πρέπει να ισορροπήσει μεταξύ των εξαιρετικών επιδόσεων μιας σειράς ξενοδοχείων που «σέρνουν το υπερωκεάνειο του ελληνικού Τουρισμού», αλλά και -των περισσότερων- ξενοδοχείων που αποτελούν την ραχοκοκαλιά του και αντιμετωπίζουν μείζονα προβλήματα. Και απαιτούνται ασκήσεις ισορροπίας, μεγαλύτερες ίσως από την πώληση μικρών δανείων που έκανε στα νεανικά του χρόνια στο Ζαΐρ, παράλληλα με τις οικογενειακές επιχειρήσεις στην μακρινή αυτή χώρα της Αφρικής, από την οποία ξεκίνησαν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, κορυφαίες ξενοδοχειακές οικογένειες της Ρόδου. Είναι τυχερός όμως γιατί μπορεί να «βαδίσει» στην ΠΟΞ στον δρόμο που άνοιξε ο -πρόεδρος των προέδρων- Βάσος Μηναΐδης, αλλά και πιο πρόσφατα ο Αντώνης Καμπουράκης.
Ο Γιάννης Χατζής μίλησε στο ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, στην πρώτη μεγάλη συνέντευξη από την ανάληψη των καθηκόντων του και μέσα από αυτή ξεδιπλώνει τον σχεδιασμό του, τις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσει ο κλάδος, το πλάνο των διεκδικήσεων και τα μέτρα που θα ελάμβανε άμεσα. Δεν διστάζει μάλιστα να μιλήσει για τον «ξερολισμό» που διακρίνει την ελληνική οικονομία και κοινωνία, να εκφράσει τις εκτιμήσεις του για το 2024, αλλά και να θέσει τις διεκδικήσεις προς την πολιτική ηγεσία.
Ο πρόεδρος της ΠΟΞ κάνει ιδιαίτερη αναφορά στον κυκεώνα και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις με τον αναπτυξιακό νόμο και ζητά μετ’ επιτάσεως άμεσα μέτρα για:
-την μείωση του ΦΠΑ στον κλάδο
-την βραχυχρόνια μίσθωση
-τον μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχεδιασμό του κλάδου
Και βέβαια δεν θα μπορούσε παρά να εξηγήσει εκτενώς την σημασία του της ανάδειξης καλών εργοδοτικών πρακτικών που εφαρμόζονται στον κλάδο, οι οποίες δεν θα πρέπει να υποτιμώνται, αλλά να αναδεικνύονται.
Και όπως αναφέρει χαρακτηριστικά «Δεν μπορεί να αμαυρώνεται η εικόνα 10.000 ξενοδοχείων από μεμονωμένες περιπτώσεις κακών εργοδοτών που υπάρχουν σε όλους τους κλάδους. Ο ξενοδοχειακός κλάδος είναι ένας από τους ελάχιστους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, αν όχι ο μόνος, που κατά την διάρκεια των μνημονίων διατήρησε σε ισχύ την ΣΣΕ του».
Ομοίως δε για τις πρακτικές αειφορίας, των οποίων η σημασία είναι κομβική για το μέλλον του ελληνικού Τουρισμού!
Και τελευταίο αλλά σημαντικό, απευθυνόμενος στους συναδέλφους του ξενοδόχους, σημειώνει εμφατικά: Ανεξάρτητα από τις ενέργειες που κάνει το κράτος, πρέπει πρώτα συλλογικά να αποφασίσουμε που θέλουμε να πάμε και μετά να χαράξουμε την πορεία μας.
Η συνέντευξη
Η συνέντευξη του προέδρου της ΠΟΞ κ. Ιωάννη Χατζή στον Κωνσταντίνο Στ. Δεριζιώτη έχει ως ακολούθως:
-Ο κλάδος αντιμετωπίζει μια σειρά από αλλεπάλληλες προκλήσεις. Πως τις εκλαμβάνετε;
-Η κρίση της πανδημίας του Covid-19 αποτέλεσε βασική πηγή προβληματισμού στον Τουρισμό τα τελευταία χρόνια. Μέσα σε μόνο λίγους μήνες ο κορωνοϊός κατάφερε, ξεκινώντας από μια πόλη της Κίνας, να μεταμορφώσει την καθημερινότητα σε ολόκληρο τον κόσμο.
Η υγειονομική κρίση δεν επηρέασε στον ίδιο βαθμό όλους τους κλάδους της οικονομίας. Κάποιοι παρέμειναν ανεπηρέαστοι, άλλοι κατέγραψαν αύξηση εσόδων, ορισμένοι όμως, με πρώτο από όλους τον Tουρισμό, παρέλυσαν.
Πολλές γεωγραφικές περιοχές διανύουν μια νέα εποχή γεωπολιτικών αναταραχών. Υπάρχει σε εξέλιξη πόλεμος στην Ουκρανία, στη Λωρίδα της Γάζας, στο Κουρδικό Ιράκ, στη Λιβύη, στη Συρία και στην Υεμένη. Υπάρχουν περιοχές σε έκρυθμη κατάσταση, με λεπτές ισορροπίες, όπως το Σαχέλ, το Κόσοβο, το Κασμίρ και η Σινική Θάλασσα.
Ο παγκόσμιος Tουρισμός ακροβατεί σε μια νέα ευαίσθητη συγκρουσιακή πραγματικότητα, τα αποτελέσματα της οποίας φαίνονται ήδη έντονα σε κάποιους προορισμούς. Η Ελλάδα βρίσκεται κοντά σε πολλές περιοχές, που σημειώνονται αναταραχές και αυτό δεν είναι κάτι που πρέπει να υποτιμούμε, μιας και Τουρισμός και Ασφάλεια είναι έννοιες στενά συνδεδεμένες.
Το 2024 περίπου 65 χώρες έχουν εθνικές εκλογές. Μεταξύ αυτών υπάρχουν χώρες που διοικούνται από απολυταρχικά και ολοκληρωτικά καθεστώτα. Δυστυχώς, ακόμα και στον δυτικό κόσμο, μεγάλες ομάδες πληθυσμού αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα της Δημοκρατίας, της ισονομίας και της ισότητας, ψάχνοντας απαντήσεις στον συντηρητισμό και σε ακροδεξιά κόμματα. Οι εκλογικές διαδικασίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Ρωσία και η Ινδία, αναμένεται να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην πορεία του Τουρισμού.
Το puzzle συμπληρώνουν νέες προκλήσεις, τα αποτελέσματα των οποίων δεν έχουν γίνει πλήρως κατανοητά. Για παράδειγμα, η κλιματική κρίση αλλάζει τα δεδομένα σε προορισμούς και η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης δεν αποκλείεται να φέρει επανάσταση σε πολλούς κλάδους της οικονομίας, μεταξύ των οποίων και στον δικό μας.
Ο κόσμος διανύει μια περίοδο πολλαπλών προκλήσεων και μέσα στο ασταθές περιβάλλον, με διακριτές κρίσεις, μόνη σταθερά καταλήγει να είναι η αβεβαιότητα.
-Οι εκτιμήσεις σας για το 2024 ποιες είναι;
-Προσωπικά παραμένω αισιόδοξος για τις προοπτικές ανάπτυξης του Τουρισμού και της ελληνικής οικονομίας, η οποία προβλέπεται να αναπτυχθεί με υψηλότερο ρυθμό από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης τα επόμενα χρόνια. Παρά ταύτα, προβληματίζομαι από τον τρόπο με τον οποίο αναγιγνώσκουν ορισμένοι που βρίσκονται στα κέντρα λήψης αποφάσεων την επιτυχία του κλάδου μας. Διαρκής στόχος πρέπει να είναι η βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Η χώρα μας έχει ίσως τον υψηλότερο συντελεστή ΦΠΑ στην διαμονή, το δε τέλος ανθεκτικότητας στη κλιματική κρίση που πρόσφατα νομοθετήθηκε, μειώνει περαιτέρω την ανταγωνιστικότητά μας.
Οι βασικές αγορές που τροφοδοτούν τον ελληνικό Τουρισμό, με εξαίρεση τις ΗΠΑ όπου οι καταναλωτικές δαπάνες δείχνουν ανθεκτικότερες από τις προβλέψεις, παρουσιάζουν σημάδια στασιμότητας, ήπιας ανάπτυξης ή ύφεσης. Παρόλα αυτά, οι προκρατήσεις για το τρίτο τρίμηνο του 2024 κινούνται σε ικανοποιητικό επίπεδο. Παρά την γενικά καλή εικόνα στο διάστημα αυτό, το πρόσημο είναι μικτό, συγκριτικά τόσο μεταξύ των αγορών και των tour operators, όσο και μεταξύ των περιφερειών της χώρας. Κατά τους υπόλοιπους μήνες τα προβλήματα παραμένουν ίδια, αφού η εποχικότητα εξακολουθεί να συμπιέζει την τουριστική περίοδο στους προορισμούς σε λιγότερο από 50 μέρες.
Σε κάθε περίπτωση, όπως έχω δηλώσει στο παρελθόν, στον κλάδο μας η ελαστικότητα της ζήτησης είναι πολύ υψηλή και συνεπώς δεν μπορούν να υπάρχουν εύκολες προβλέψεις.
-Ο Τουρισμός και ειδικά τα ξενοδοχεία, για τους κυβερνώντες, μοιάζουν με τον «γάϊδαρο του Χότζα», που όταν έμαθε να μην τρώει, ψόφησε. Πως το σχολιάζετε αυτό;
-Η επιτυχία στον Τουρισμό βρίσκεται στην επικαιρότητα τα τελευταία χρόνια. Ασφαλώς με ικανοποιεί που η ελληνική κοινωνία έχει αρχίσει να κατανοεί τη σημαντικότητα του κλάδου. Ωστόσο, όπως συμβαίνει με κάθε θέμα επικαιρότητας, απόψεις δεν εκφράζουν μόνο όσοι έχουν γνώση του αντικειμένου. Δυστυχώς, βλέπουμε όλο και συχνότερα να μιλούν για τον Τουρισμό, παρουσιαζόμενοι μάλιστα ως ειδήμονες, άνθρωποι με λίγη έως καθόλου κατανόηση του κλάδου.
Ο Τουρισμός, ο οποίος αποτελεί εξαγωγική δραστηριότητα κατά 90%, τροφοδοτεί δυναμικά το ΑΕΠ της χώρας και βελτιώνει την εικόνα του εθνικού ισοζυγίου. Είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικό που η προσπάθεια που έγινε από τον ιδιωτικό τομέα, και κυρίως από τα συλλογικά όργανα (ΠΟΞ, ΣΕΤΕ κ.λπ.), μετουσιώνεται σε αύξηση των εσόδων και κυρίως σε αύξηση της Απασχόλησης. Η δημιουργία οργανισμών ιδιωτικής πρωτοβουλίας, όπως είναι το ΙΝΣΕΤΕ και η Marketing Greece, καθιέρωσαν και στη χώρα μας διεθνώς αναγνωρισμένες καλές πρακτικές.
Είναι επίσης σημαντικό που τα τελευταία χρόνια η Πολιτεία αντιλαμβάνεται τη σημαντική συμβολή της δραστηριότητας μας στην εθνική οικονομία και τα κυβερνητικά στελέχη δείχνουν αυξανόμενο ενδιαφέρον. Άμεσες στρατηγικές αποφάσεις σε κρίσιμες συγκυρίες που απαιτούσαν γρήγορα αντανακλαστικά, όπως για παράδειγμα το άνοιγμα της χώρας το Καλοκαίρι του 2020 μέσα στην πανδημία, καθώς και μακροπρόθεσμες αποφάσεις, όπως η ιδιωτικοποίηση των 14 αεροδρομίων, βοήθησαν τη χώρα μας να διαγράψει νέα τροχιά τουριστικής ανάπτυξης. Στο ίδιο μοτίβο θα πρέπει να κινηθούν αποφάσεις στρατηγικής σημασίας για την αναβάθμιση βασικών υποδομών, όπως για παράδειγμα τις χερσαίες πύλες εισόδου.
Ο Ελληνικός Τουρισμός, εκτός από μακρά ιστορία, έχει και τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης. Σκοπός μας είναι, λοιπόν, να τον προσεγγίσουμε ως έναν ταχέως αναπτυσσόμενο κλάδο που καλείται να παίξει αποφασιστικό ρόλο στην Οικονομία, τη Κοινωνία και την Επιχειρηματικότητα όλων των Περιφερειών της χώρας. Τόσο αυτών που βασίζουν σχεδόν ολόκληρο το ΑΕΠ τους στην δραστηριότητα αυτή, όσο και των Περιφερειών που επιζητούν να διευρύνουν το χαρτοφυλάκιο παραγωγικών κλάδων. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στις υποδομές. Ο δημόσιος διάλογος πρέπει, λοιπόν, να αρχίσει να περιστρέφεται γύρω από τις δημόσιες υποδομές που είναι αναγκαίες για να ενισχυθεί η τουριστική ανάπτυξη με όρους βιωσιμότητας.
-Η συντριπτική πλειοψηφία των τουριστικών επενδύσεων στον αναπτυξιακό νόμο θα «κοπούν», λόγω έλλειψης προϋπολογισμού. Πως το κρίνετε;
-Το πρόβλημα δεν περιορίζεται στις ιδιωτικές επενδύσεις που δεν εντάσσονται στον αναπτυξιακό νόμο λόγω έλλειψης πόρων, αλλά αφορά και τα ενταγμένα και ολοκληρωμένα επενδυτικά σχέδια που ταλαιπωρούνται πολλά χρόνια μέχρι να αποπληρωθούν.
Παράλληλα, τεράστιο πρόβλημα αποτελεί ο αποκλεισμός των χαμηλότερης κατηγορίας ξενοδοχείων από τις δράσεις εκσυγχρονισμού των εγκαταστάσεών τους. Κατ΄ επανάληψη έχουμε τονίσει πως θα πρέπει όλες οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, ανεξάρτητα από την κατηγορία στην οποία ανήκουν, να έχουν τη δυνατότητα να εκσυγχρονίσουν τις εγκαταστάσεις τους και να βελτιώσουν περαιτέρω το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών, ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθούν στον διαρκώς αυξανόμενο ανταγωνισμό.
Ομοίως ακόμα αναμένουμε την έκδοση του «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ» για τις επιχειρήσεις, που είναι απαραίτητο για την ενεργειακή αναβάθμιση των ξενοδοχείων. Η λειτουργία των ξενοδοχείων είναι ιδιαίτερα απαιτητική σε κατανάλωση ενέργειας. Ιδίως στα ξενοδοχεία που λειτουργούν σε περιοχές με πολύ χαμηλές θερμοκρασίες και σε μεγάλο υψόμετρο η ενέργεια καταλήγει να είναι το μεγαλύτερο λειτουργικό τους κόστος. Σημειώνεται πως λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και της μεγάλης ενεργειακής κρίση που αυτός πυροδότησε το 2022 το ενεργειακό κόστος στον ξενοδοχειακό κλάδο, συμπεριλαμβανομένης της επιδότησης του ταμείου ενεργειακής μετάβασης, τριπλασιάστηκε. Ενώ τα χειρότερα φαίνεται να είναι πίσω μας, η νέα κανονικότητα θέλει τα ξενοδοχεία της χώρας να πληρώνουν περίπου 50% αυξημένο τιμολόγιο ρεύματος.
Η έλλειψη δημοσιονομικού χώρου για τον ιδιωτικό τομέα είναι κοινός παρονομαστής σε όλες τις θεσμικές συναντήσεις που πραγματοποιούμε με εκπροσώπους της κυβέρνησης. Και το πρόβλημα αυτό, δυστυχώς, αφορά και τον δημόσιο τομέα. Παρόμοια λογική «περικοπής» ακολουθείται σε βασικότατες δημόσιες υποδομές. Σημαντικές καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση έργων απαραίτητων για τη βελτίωση της εικόνας των δημόσιων υποδομών προκαλεί άτοπες συζητήσεις περί μονοκαλλιέργειας τουρισμού, κορεσμού και υπερτουρισμού. Προσωπικά πιστεύω ότι όλα αυτά τα ζητήματα αποτελούν τον μανδύα κάτω από τον οποίο κρύβεται η αδυναμία της εκάστοτε κυβέρνησης να δημιουργήσει τις αναγκαίες δημόσιες υποδομές.
-Πρόσφατα αναλάβατε την ηγεσία της ΠΟΞ, τι θα θέλατε να πετύχετε στο διάστημα της Προεδρίας σας;
-Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων έχει πολυδιάστατο ρόλο και συνεπώς οι στόχοι μας οφείλουν να είναι διακριτοί σε διαφορετικές κατηγορίες.
Αρχικά, θα πρέπει να επενδύσουμε στην βελτίωση της τουριστική συνείδησης. Η Πολιτεία να αντιμετωπίζει τον τουρισμό ως συνειδητή επιλογή και όχι ως ανάγκη. Να αντιμετωπίζει τις δυναμικές προοπτικές του ξενοδοχειακού κλάδου και την κατά βάση εξαγωγική του φύση ως έναν από τους βασικότερους πυλώνες μελλοντικής ανάπτυξης του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος. Πρέπει να αναδείξουμε το γεγονός ότι η ανάπτυξη που θα έχει τα επόμενα χρόνια η χωρα μας και αναμένεται να είναι έως 2% υψηλότερη από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο τροφοδοτείται από τον τριτογενή τομέα και κυρίως τον Τουρισμό.
Εν συνεχεία, είναι σημαντικό η κοινωνία μας να έχουν τη σωστή εικόνα για τη σημασία του ξενοδοχειακού κλάδου στην ελληνική οικονομία και κοινωνία. Καλές εργοδοτικές πρακτικές που εφαρμόζονται στον κλάδο δεν θα πρέπει να υποτιμώνται, αλλά να αναδεικνύονται. Δεν μπορεί να αμαυρώνεται η εικόνα 10,000 ξενοδοχείων από μεμονωμένες περιπτώσεις κακών εργοδοτών που υπάρχουν σε όλους τους κλάδους. Ο ξενοδοχειακός κλάδος είναι ένας από τους ελάχιστους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, αν όχι ο μόνος, που κατά την διάρκεια των μνημονίων διατήρησε σε ισχύ την ΣΣΕ του. Παρά τις όποιες δυσκολίες που αντιμετωπίζει η χώρα μας, ο κατώτατος μισθός στα ξενοδοχεία κατά τα τελευταία 15 χρόνια είναι σημαντικά υψηλότερος από τον εθνικό κατώτατο μισθό.
Τα ξενοδοχεία μας θα πρέπει να είναι εργοδότες αναφοράς, που προσφέρουν ένα εργασιακό περιβάλλον, με ίσες ευκαιρίες επαγγελματικής εξέλιξης, χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις.
Είναι απαραίτητο να αναδείξουμε τη σημαντικότητα καλλιέργειας δεξιοτήτων στο υφιστάμενο, και υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης, στο νεοεισερχόμενο προσωπικό. Είναι επίσης απαραίτητο να εντείνουμε τις προσπάθειες επαναπατρισμού Ελλήνων που διαμένουν στο εξωτερικό, με σκοπό την ενασχόληση τους με τα ξενοδοχεία και να πιέσουμε για μετακλήσεις εργαζομένων από χώρες με πληθυσμό απολύτως συμβατό και αφομοιώσιμο.
Επίσης, θα πρέπει να καλλιεργήσουμε νοοτροπία βιώσιμης λειτουργίας των επιχειρήσεών μας με στόχο τη μείωση του συνολικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Πρέπει να αναδείξουμε την σημασία της πράσινης μετάβασης και να εκμεταλλευτούμε όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία για την κτηριακή και ενεργειακή αναβάθμιση των ξενοδοχειακών μονάδων με στόχο να φτάσουμε νωρίς σε μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα.
Επιπροσθέτως θα πρέπει να αναδεικνύουμε συνεχώς την σημασία της ανταγωνιστικότητας.
Το 90% του ξενοδοχειακού εισοδήματος προέρχεται από πελάτες του εξωτερικού. Πρέπει τόσο ο ιδιωτικός τομέας, όσο και ο δημόσιος να συνεργάζονται για την ανάδειξη της χώρας ως σύγχρονου, value-for-money προορισμού. Να προβάλλουμε το μοναδικό value proposition που έχει η χώρα μας, χωρίς να επιβαρύνουμε την τιμή του τουριστικού πακέτου με τον υψηλότερο ευρωπαϊκό συντελεστή ΦΠΑ και πάσης φύσεως τέλη και φόρους, με κοντόφθαλμα φορολογικά οφέλη.
Τέλος, θα πρέπει να αναδείξουμε την σημασία ισόρροπης εκπροσώπησης. Όπως στους περισσότερους κλάδους, έτσι και στον δικό μας υπάρχει αρκετή ανομοιογένεια μεταξύ των επιχειρήσεων. Η οικονομική βιωσιμότητα, η θεσμική προστασία, η στήριξη των Ενώσεων στην αντιμετώπιση τοπικών θεμάτων, η πρόσβαση σε χρηματοδοτικά εργαλεία με σκοπό τον εκσυγχρονισμό του ξενοδοχειακού προϊόντος, πρέπει να βρίσκονται στην κορυφή των υποχρεώσεων της Ομοσπονδίας προς τα μέλη της. Στόχος είναι να αισθάνονται όλοι οι ξενοδόχοι της χώρας, ανεξαρτήτως μεγέθους και προορισμού, ότι η ΠΟΞ εκπροσωπεί τα συμφέροντα τους.
Θεωρώ εξαιρετικά δύσκολο να γίνει αναφορά σε όλα τα υφιστάμενα και δυνητικά θέματα που απασχολούν την Ομοσπονδία. Επίσης δεν πιστεύω ότι υπάρχουν δυνατότητες ολοκληρωτικών και οριζόντιων λύσεων σε κάθε θέμα που προκύπτει. Στόχος μας, λοιπόν, είναι να κάνουμε σταθερά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση για την κοινωνία, την πολιτεία, την επιχειρηματικότητα, την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα.
-Αν σας ζητούσε η κυβέρνηση να νομοθετήσετε εσείς για τα μείζονα προβλήματα του Τουρισμού, ποια ΑΜΕΣΑ μέτρα θα λαμβάνατε;
-Το κυβερνών κόμμα έχει δείξει φίλο-αναπτυξιακό πρόσωπο. Υπάρχουν σίγουρα θέματα που θέλουν βελτίωση και αποφάσεις που θεωρούμε εσφαλμένες. Υπάρχουν πολλά βασικά ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο και πρέπει να επιλυθούν αλλά η χώρα μας έχει πολύ λίγους παραγωγικούς κλάδους και δεν φαίνεται να υπάρχει διάθεση να δημιουργηθεί ικανός δημοσιονομικός χώρος για τέτοιες αποφάσεις. Ωστόσο υπάρχει δυνατότητα για σπουδαίες μεταρρυθμίσεις και πρωτοβουλίες με μικρό δημοσιονομικό κόστος και άλλες που παρά το όποιο βραχυπρόθεσμο κόστος μεσοπρόθεσμα θα έχουν θετικό πρόσημο για τα δημοσιονομικά της χώρας μας, όπως η μείωση του ΦΠΑ διαμονής.
Μία από αυτές θα ήταν η πρόβλεψη ενός συγκεκριμένου ρυθμιστικού πλαισίου για την αγορά της βραχυχρόνιας μίσθωσης, κατά τα πρότυπα όσων ισχύουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Τα τελευταία 10 χρόνια επιχειρηματίες επενδύουν τεράστια κεφάλαια για καταλύματα που λειτουργούν χωρίς κανένα ουσιαστικό κανόνα. Προφανώς και η συγκεκριμένη δραστηριότητα καμία σχέση δεν έχει με την έννοια της οικονομίας διαμοιρασμού. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι οι κλίνες των ξενοδοχείων που λειτουργούν νόμιμα με συγκεκριμένες προδιαγραφές λειτουργίας και ασφαλείας στην χώρα να είναι σε αρκετές περιοχές λιγότερες από αυτές της βραχυχρόνιας μίσθωσης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα του τουριστικού μας προϊόντος.
Επίσης, παρατηρείται έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού για τον κλάδο μας. Για παράδειγμα, οι ελλείψεις στις δημόσιες υποδομές επιβραδύνουν την τουριστική ανάπτυξη, ενώ η απουσία ειδικών πολεοδομικών σχεδίων τροφοδοτεί την αυθαίρετη δόμηση.
Επίσης, η υπέρμετρη σημασία που δίνεται στις αφίξεις παραγνωρίζει πολύ σημαντικότερους δείκτες όπως ο δείκτης μέσης κατά κεφαλήν δαπάνης ή ο δείκτης ποιότητας ζωής.
Τέλος, οι δυσκολίες στην εφαρμογή του rule-of-law δυσκολεύει το επιχειρηματικό περιβάλλον, επιτρέπει σε κάποιους επιτήδειους να ανταγωνίζονται αθέμιτα τις νόμιμες επιχειρήσεις ενώ παράλληλα καθυστερούν επενδυτικά σχέδια αναβάθμισης του συνολικού μας προϊόντος.
Ανεξάρτητα από τις ενέργειες που κάνει το κράτος, πρέπει πρώτα συλλογικά να αποφασίσουμε που θέλουμε να πάμε και μετά να χαράξουμε την πορεία μας. Εμείς θα πρέπει πρωτοστατήσουμε στην προσπάθεια να αναπτυχθούν οι προορισμοί, με σκοπό να γίνουν καλύτεροι πρώτα από όλους για τους μόνιμους κατοίκους τους. Με βάση τις σύγχρονες τάσεις ένας προορισμός, που επιδεικνύει σεβασμό στον άνθρωπο και στο περιβάλλον αποτελεί και μια άκρως ελκυστική επιλογή διακοπών.
Πηγή money-tourism.gr