Συνεντεύξεις

Χρήστος Μιχαλάκης: Η Ρόδος παραμένει ένα ισχυρό Brand!

«Η Ρόδος παραμένει ένα ισχυρό Brand και αποδεικνύει πως ό,τι και να γίνει, αντέχει. Καταγράφει ρεκόρ, έχει συνεχώς αυξήσεις κι ας μην είναι ένας φτηνός προορισμός».
Αυτό δηλώνει σε συνέντευξή του προς τη «δ» ο αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού και πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου, κ. Χρήστος Μιχαλάκης.
Ο ίδιος, ξεκαθαρίζει πως στη Ρόδο δεν μπορούμε να μιλάμε για «υπερτουρισμό» αλλά για θέμα «εποχικότητας» και δεν πρέπει να συγκρίνουμε τον δικό μας τουριστικό προορισμό με άλλες περιοχές –κυρίως ευρωπαϊκές που αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα- ενώ ξεκαθαρίζει πως όλοι οι φορείς είναι αποφασισμένοι να διεκδικήσουν το τέλος ανθεκτικότητας καθώς, η Ρόδος χάνει πολλά εκατομμύρια που θα μπορούσαν να επενδυθούν στην αγορά.

• Κύριε Μιχαλάκη, αν και υπάρχει αισιοδοξία ότι η φετινή τουριστική σεζόν θα πάει καλά, κυριαρχεί παράλληλα, ο προβληματισμός ότι δεν θα είμαστε έτοιμοι σε ό,τι αφορά στις αποκαταστάσεις των ζημιών που προκάλεσε η θεομηνία Bora. Το ακούσαμε και πρόσφατα, στην κοπή της πίτας της ΕΞΡ από όλους τους φορείς. Θα ήθελα το σχόλιό σας.
Είναι σαφές ότι το νησί, δεν έχει την εικόνα που θα έπρεπε αυτή τη στιγμή. Το βλέπει κανείς και διά γυμνού οφθαλμού. Γίνεται όμως, μία τεράστια προσπάθεια να γίνουν οι βασικές παρεμβάσεις, όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Ωστόσο, όταν έρθουν οι επισκέπτες μας, στα μέσα Μαρτίου, θα δουν ένα νησί που θα είναι στην ενδεδειγμένη κατάσταση. Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, θα τρέξει όσο μπορεί τις διαδικασίες για να ξεκινήσουν τα έργα, αλλά όπως καταλαβαίνουμε όλοι, θα χρειαστεί χρόνος. Δεν γίνονται αυτά με ένα μαγικό ραβδί! Όλοι μαζί, θα κάνουμε πάντως ό,τι μπορούμε για να υποδεχτούμε τους πελάτες μας.
• Η σεζόν, πότε ξεκινάει (και επίσημα);
Κοιτάξτε, οι πρώτοι πελάτες, έχουν έρθει –με το χειμερινό πρόγραμμα που είναι σε εξέλιξη τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, η σεζόν αρχίζει επίσημα μετά τις 20 Μαρτίου 2025, με την έλευση των πρώτων πτήσεων charters ενώ, τέλος Μαρτίου, ξεκινάμε δυναμικά με την αγγλική και γερμανική αγορά.
• Κατά την εκτίμησή σας, η τουριστική κίνηση θα καταγράψει και φέτος ανοδική πορεία –όπως και πέρσι;
Σίγουρα, το 2025 θα είναι μία πάρα πολύ δυνατή χρονιά. Οι προκρατήσεις μέχρι στιγμής, εξελίσσονται πάρα πολύ δυναμικά και δεν βλέπουμε κάποια αγορά που να υστερεί –παρά το γεγονός πως η κατάσταση στην Ευρώπη δεν είναι και η καλύτερη. Υπάρχει πολιτική αστάθεια και βεβαίως, η οικονομική κρίση. Όλα αυτά, δεν φαίνεται ότι θα αλλάξουν πολύ γρήγορα. Συνεπώς, οι πελάτες μας τα βιώνουν όλα αυτά με την αύξηση του κόστους ζωής, την ανασφάλεια και το αρνητικό κλίμα που κυριαρχεί στην Ευρώπη. Παρ’ όλα αυτά, οι πελάτες θέλουν να ταξιδέψουν, προγραμματίζουν τις διακοπές τους και η Ρόδος, είναι από τους προορισμούς που επιλέγουν. Δηλαδή, θα έρθουν και φέτος αλλά μάλλον, θα ξοδέψουν ακόμη πιο λίγα…
• Ποιες θα είναι φέτος οι αγορές που θα επιλέξουν τη Ρόδο;
Η αγγλική αγορά κατά βάση που είναι και η πιο δυναμική, η γερμανόφωνη κεντρική Ευρώπη που έρχεται δεύτερη κι ακολουθούν η Γαλλία, οι ανατολικές χώρες και οι κλασικές αγορές που έρχονται όλα αυτά τα χρόνια στην περιοχή μας. Το Ισραήλ παραμένει μία δυνατή αγορά που προτιμάει την περιοχή μας σταθερά. Ακόμη και εν μέσω πολέμου, η Ρόδος είχε πάρα πολλούς επισκέπτες από το Ισραήλ και όλα δείχνουν, ότι και το 2025 θα παραμείνει σε πολύ υψηλά επίπεδα.
Πέρσι, μπήκε στο παιχνίδι ένας καινούργιος παίκτης που είναι η Τουρκία και φαίνεται πως φέτος, θα προχωρήσει ακόμη πιο δυναμικά.
• Τα πολεμικά μέτωπα σε Ισραήλ και Ουκρανία επηρέασαν τον τουρισμό της Ρόδου;
Όχι, δεν μας επηρέασαν τόσο άμεσα. Το Ισραήλ όχι μόνον κινήθηκε δυναμικά, αλλά η επισκεψιμότητα ήταν ενισχυμένη. Σχετικά με το μέτωπο ανάμεσα σε Ρωσία και Ουκρανία είναι αγορές που έχουν ακόμη πάρα πολύ δρόμο. Άλλωστε έχουμε συνηθίσει χωρίς αυτές εδώ και πολλά χρόνια. Δεν παύει, ωστόσο, να λείπει από κάποιες επιχειρήσεις, μιας κι έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά σε σχέση με τους άλλους πελάτες μας.
• Τα βασικά αιτήματα που φαίνεται αποφασισμένος να επαναφέρει ο επιχειρηματικός – τουριστικός κόσμος στο τραπέζι του διαλόγου και της διεκδίκησης, είναι η επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ αλλά και το τέλος ανθεκτικότητας.
Το συζητάμε όλοι οι φορείς, αλλά η κυβέρνηση δείχνει να μην ακούει. Δεν θέτει αυτά τα θέματα στον διάλογο. Το τέλος ανθεκτικότητας είναι κάτι εντελώς αρνητικό όπως λειτουργεί. Ενώ είναι ανταποδοτικό, δεν εξυπηρετεί τους λόγους για τους οποίους εισπράττεται. Ο τόπος μας το έχει ανάγκη για συγκεκριμένους λόγους. Μιλάμε για πολλά εκατομμύρια τα οποία χάνονται από την αγορά, τα χάνει η Ρόδος.
Ενώ το νησί δοκιμάστηκε πολύ, την ίδια ώρα, μας κόβουν πολλούς πόρους, τους οποίους εμείς γινόμαστε επαίτες για να τους διεκδικήσουμε. Το τουριστικό προϊόν είναι πάρα πολύ ευαίσθητο. Οι προκλήσεις είναι πολλές, ο ανταγωνισμός είναι απέναντί μας και η υπερφορολόγηση του τουριστικού προϊόντος είναι ανησυχητική. Μπορεί τα νούμερα να είναι πάρα πολύ καλά, αλλά τα έσοδα δεν είναι τα ίδια.
Επιπρόσθετα, σχετικά με τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ υπάρχει αδικία και όπως διαμορφώθηκε για τα νησιά. Δηλαδή, η Κως και η Λέρος έχουν μειωμένο ΦΠΑ στο 16% ενώ η Κάλυμνος που είναι στο ενδιάμεσο, έχει ΦΠΑ 24%. Το ίδιο συμβαίνει και με άλλα μικρά νησιά.
• Κύριε Μιχαλάκη, έγινε πέρσι πολύς λόγος για τον «υπερτουρισμό» σε κάποια άλλα μέρη της Ευρώπης, αλλά φαίνεται ότι έφτασε και σ’ εμάς. Στη Ρόδο μπορούμε να μιλάμε για «υπερτουρισμό» ή θα πρέπει να διευκρινίσουμε κάποια πράγματα που ισχύουν;
Για μένα τα πράγματα είναι ξεκάθαρα κι έχω σαφή άποψη. Δεν έχουμε πρόβλημα «υπερτουρισμού», έχουμε πρόβλημα «εποχικότητας» στη Ρόδο. Το 75% των ροών μας, είναι για τέσσερις μήνες το καλοκαίρι. Και το άλλο 25% είναι τους άλλους μήνες ενώ για πέντε μήνες κατά τη διάρκεια του χειμώνα, δεν έχουμε καθόλου τουρισμό. Άρα, το θέμα στο οποίο πρέπει να εστιάσουμε δεν είναι ο «υπερτουρισμός». Το πρόβλημά μας είναι θέμα υποδομών, ροών και εποχικότητας. Η σύγκριση που γίνεται με την Τενερίφη, με τη Μαγιόρκα, με τη Βενετία και με την Ισπανία δεν είναι σωστή. Η Μαγιόρκα είναι κατά 40% περίπου μεγαλύτερη από τη Ρόδο αλλά έχει κοντά στο ένα εκατομμύριο μόνιμους κατοίκους. Εμείς είμαστε περί τους 150.000 μόνιμους κατοίκους. Στη Σαντορίνη μπορούμε να μιλάμε για «υπερτουρισμό». Στη Ρόδο δεν μπορούμε να μιλάμε για κάτι τέτοιο. Όταν μπαίνουμε σε μία τέτοια συζήτηση χάνουμε και την ουσία της αναβάθμισης του τουριστικού μας προϊόντος. Αντί να συζητάμε για το πώς θα αναβαθμίσουμε το τουριστικό μας προϊόν και θα το φέρουμε στη σύγχρονη εποχή, μπαίνουμε σε μία συζήτηση με συγκρίσεις για το τι έγινε πριν από δέκα και είκοσι χρόνια. Είναι λάθος. Δεν είναι τα ίδια δεδομένα. Αυτή η συζήτηση κάνει τελικά ζημιά.
• Για να κλείσουμε, το Brand name «Ρόδος» παραμένει ισχυρό;
Αυτό δεν χρειάζεται να το πούμε εμείς! Έχει αποδειχτεί στην πράξη και φαίνεται από τα αποτελέσματα που φέρνει κάθε φορά. Το πώς η περιοχή μας ξεπερνάει τις κρίσεις, πώς αντιστέκεται και μάλιστα όχι μία φορά, αλλά συνεχόμενα. Μην ξεχνάτε το 2020, το 2021, το 2023… Όλα αυτά, δείχνουν ότι παραμένει ένα ισχυρό Brand το οποίο, είμαστε όλοι μας! Η Ρόδος είμαστε όλοι μας και αποδεικνύει πως ό,τι και να γίνει, αντέχει. Καταγράφει ρεκόρ, έχει συνεχώς αυξήσεις. Δεν είναι τυχαίο αυτό. Και πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι δεν είμαστε ένας φτηνός προορισμός. Για το μαζικό μοντέλο τουρισμού που έχουμε, είμαστε ακριβοί –και όχι φτηνοί. Και όμως, μας προτιμούν!

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου