Ειδήσεις

Διχασμένες οι απόψεις στη Βουλή για το «σπάσιμο» των μεγάλων νησιωτικών δήμων

Mε τη συμμετοχή των Βουλευτών Δωδεκανήσου κ.κ. Β. Υψηλάντη, Δ. Γάκη και Μ. Κόνσολα συζητήθηκε το βράδυ της Πέμπτης στην Ολομέλεια της Βουλής η τροπολογία του Βουλευτή της Λέσβου κ. Ν. Σηφουνάκη για την κατάτμηση των μεγάλων νησιωτικών δήμων.

Ο κ. Σηφουνάκης αιφνιδίασε όταν τροποποίησε εκ νέου την πρόβλεψη της τροπολογίας, που ήθελε να λαμβάνονται υπόψιν για τη χωροταξία των νησιωτικών δήμων οι απόψεις της Κεντρικής Ενωσης Δήμων και μελέτη του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Επανέλαβε ότι προϋπόθεση για τη διαίρεση των νησιωτικών δήμων είναι η σύμφωνη γνώμη των οικείων δημοτικών συμβουλίων!

Από νωρίς το μεσημέρι της Πέμπτης βρισκόταν σε εξέλιξη «παζάρι» για το εάν η απόφαση αυτή θα έπρεπε να είναι ομόφωνη ή κατά πλειοψηφία των δύο τρίτων του συμβουλίου, ή και λιγότερο ενισχυμένη (ασφαλείς πληροφορίες ανέφεραν ότι τελικά επρόκειτο να οριστικοποιηθεί η πλειοψηφία στα τρία πέμπτα των μελών του δημοτικού συμβουλίου).

Μετά τις αντιδράσεις που είχαν προκύψει στους κόλπους τού ΠΑΣΟΚ, έγκυρη πηγή ανέφερε ότι το απόγευμα της Τετάρτης ο υπουργός Δικαιοσύνης, Χαράλαμπος Αθανασίου, είχε αλλεπάλληλες επικοινωνίες με τον πρόεδρο του κόμματος και αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Βαγγέλη Βενιζέλο, προκειμένου να επιτευχθεί η συγκατάθεση της Κοινοβουλευτικής του Ομάδας στην προοπτική να προχωρήσει η διαίρεση των μεγάλων νησιωτικών δήμων. Τελικά, νωρίς το πρωί της Πέμπτης φάνηκε πως το ΠΑΣΟΚ δε θα είχε αντίρρηση, υπό την προϋπόθεση όμως πως θα περιοριζόταν αυστηρά το θέμα της διαίρεσης στη Λέσβο και δε θα αφορούσε και άλλους Δήμους. Μέσα στη μέρα υπήρξαν πολλές εκ διαμέτρου αντίθετες πληροφορίες, με αισιόδοξα και απαισιόδοξα σενάρια, ενώ νωρίς το απόγευμα, δεδομένων των πιέσεων που υπήρξαν προς τον κ. Δένδια για το σπάσιμο μιας σειράς Δήμων, επικρατούσε απογοήτευση ότι η τροπολογία δε θα γινόταν δεκτή.
Ο κ. Νίκος Δένδιας ανέφερε στην ομιλία του πως δεν θα αναφερθεί στις τροπολογίες τις οποίες δεν θα κάνει δεκτές.

Ανάμεσά τους ήταν και αυτή του Νίκου Σηφουνάκη για τη διαίρεση των μεγάλων νησιωτικών Δήμων.
Μάλιστα επί αρκετή ώρα, κι ενώ συνεχιζόταν η διαδικασία στο Κοινοβούλιο, πολλοί άμεσα ενδιαφερόμενοι, που παρακολουθούσαν τη συνεδρίαση της Βουλής, είτε επιτόπου, είτε απ’ την τηλεόραση, προσπαθούσαν να καταλάβουν τι έγινε.
Εν πάση περιπτώσει ο κ. Σηφουνάκης ομιλώντας στη Βουλή επί του θέματος ανέφερε μεταξύ άλλων και τα εξής:

“Ο νόμος «Καλλικράτη», τους δεκατρείς Δήμους -πριν καλά-καλά προλάβουν να λειτουργήσουν μέσα σε τρία, τέσσερα χρόνια- τους έκανε έναν. Έχουμε, λοιπόν, τα μεγάλα νησιά που είναι η Λέσβος, η Ρόδος, η Κέρκυρα. Η Λέσβος είναι δύο φορές σαν το Ρέθυμνο, είναι δύο φορές σαν το Νομό Άρτης. Και το Ρέθυμνο έχει πέντε δήμους και ο Νομός Άρτης τέσσερις. Τα Γρεβενά είναι το ένα πέμπτο σε πληθυσμό και σε έκταση και έχει δύο δήμους.
Γιατί, λοιπόν, αυτός ο δογματισμός; Διότι πράγματι η Νήσος Ίος έχει έκταση 108 τετραγωνικά χιλιόμετρα, αν θυμάμαι καλά. Το νησί Λέσβος έχει έκταση 1.680 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Μπορεί να έχει αυτός ένα Δήμο και ο άλλος ένα Δήμο; Γιατί, δηλαδή, η Πάρος, η Νάξος και η Αντίπαρος πρέπει να είναι ξεχωριστοί Δήμοι, όταν δεν μπορούν ποτέ να έχουν πολεοδομικό γραφείο, όταν απέχουν τρία λεπτά ο ένας από τον άλλο και είναι το ένα εκατοστό της έκτασης και το ένα πεντηκοστό του πληθυσμού;

Η Σέριφος έχει έκταση 75 τετραγωνικά χιλιόμετρα, η Ρόδος 1.450 και η Αστυπάλαια 84. Τα Γρεβενά έχουν τριάντα μία χιλιάδες πληθυσμό, η Κέρκυρα εκατόν οκτώ, η Ρόδος γύρω στις εκατό χιλιάδες, η Λέσβος ενενήντα κ.ο.κ..
Είναι το παράλογο του πράγματος. Αυτό το παράλογο του πράγματος όλοι δεσμεύτηκαν στη Βουλή τότε ότι θα το δοκιμάσουμε και αν δεν λειτουργεί, θα το αλλάξουμε”.

Ο κ. Σηφουνάκης ανέφερε μάλιστα ότι στο Υπουργείο Εσωτερικών, εδώ κι ενάμισι με δύο χρόνια υπάρχει η πρόταση. Απευθυνόμενος στον υπουργό Εσωτερικών κ. Γ. Μιχελάκη, είπε:
“Οι δικές μας συζητήσεις είναι τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Γιατί δεν έρχεται; Έχει φτάσει στο Λογιστήριο του Κράτους για να αποτιμηθεί η πρόταση, όπως την κατέθεσε όταν ήταν Υπουργός Εσωτερικών ο κ. Στυλιανίδης και Αναπληρωτής Υπουργός ο σημερινός Υπουργός Δικαιοσύνης. Γιατί, λοιπόν, δεν προχωράει αυτό και ως διά μαγείας ποτέ δεν φτάνει; Εμείς δεν θα σταματήσουμε να αγωνιζόμαστε. Και αν κάποιοι μας λένε: Γιατί το καταθέτετε δυόμισι μήνες πριν; Είναι γιατί το συζητάτε και το αναβάλλετε εσείς τόσους μήνες, η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ. Έχω τις δηλώσεις του κ. Σαμαρά στην Επιτροπή στη Βουλή, ως Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Είναι παράλογο αυτό το πράγμα που αποφασίστηκε στα μεγάλα νησιά. Έχω τις δηλώσεις του κυρίου Βενιζέλου και όλων”.

Ο βουλευτής Λέσβου τού ΣΥΡΙΖΑ κ. Γιάννης Ζερδελής μίλησε με τη σειρά του για “μία εμμονή, μία αγκύλωση σε μία δογματική άποψη για το πώς θα διαμορφωθεί ο αυτοδιοικητικός χάρτης της χώρας, όταν σχεδιάστηκε ο «Καλλικράτης» και αφορούσε τις νησιωτικές δημοτικές οντότητες”.
“Αυτή η εμμονή στο ένα νησί-ένας Δήμος, δημιούργησε ακραία παραδείγματα, όπως έναν Δήμο στη Γαύδο με σαράντα κατοίκους και έναν δήμο στη Λέσβο με ενενήντα χιλιάδες κατοίκους. Πρέπει να σας πω ότι πέρα από το πληθυσμιακό αυτό κριτήριο, το οποίο σας έθεσα, θα πρέπει να πούμε ότι είναι ο μεγαλύτερος σε έκταση Δήμος της χώρας με περίγραμμα ακτών περίπου τετρακοσίων χιλιομέτρων και με υποδομή δυστυχώς, όσον αφορά τη δυνατότητα του Δήμου να παράγει έργο και να το παρακολουθεί, η οποία έχει εμφανή τα σημάδια της φθοράς του χρόνου πάνω της”, τόνισε.

Η Βουλευτής Σάμου του ΣΥΡΙΖΑ κ. Αγνή Καλογερή χαρακτήρισε την τροπολογία “πυροτέχνημα”, λέγοντας ότι είναι μια τροπολογία που γίνεται λίγο πριν τις εκλογές όχι για να λύσει τα πραγματικά και μεγάλα προβλήματα που έχει δημιουργήσει ο «Καλλικράτης» και οι εφαρμοζόμενες πολιτικές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά για να λύσει άλλου είδους επικοινωνιακά ή μικροπολιτικά προβλήματα.
Η Βουλευτής Κεφαλληνίας και Ιθάκης του ΣΥΡΙΖΑ κ. Αφροδίτη Θεοπεφτάτου συμφώνησε στα περισσότερα σημεία της τροπολογίας τονίζοντας όμως, ότι τα κριτήρια δεν μπορεί να είναι μόνο πληθυσμιακά.

Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΣΥΡΙΖΑ κ. Δημήτρης Γάκης, αφού ανέφερε ότι έχει διαφορετική άποψη από τα όσα προτείνει ο κ. Σηφουνάκης, δεν επεκτάθηκε.
Μίλησε για την ανάγκη διατήρησης των αστυνομικών διευθύνσεων Δωδεκανήσου, ενώ αφιέρωσε το υπόλοιπο του χρόνου του σε μια ιστορική αναδρομή για την επέτειο της ενσωμάτωσης της Δωδεκανήσου με την Ελλάδα, δίνοντας μάλιστα για τα πρακτικά της Βουλής και σχετικό ποίημα του Ρόδιου ποιητή και συγγραφέα Φώτη Βαρέλη.

Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου της Νέας Δημοκρατίας κ. Βασίλης Υψηλάντης ζήτησε εισαγωγικά στην ομιλία του να λαμβάνεται υπόψιν η ρήτρα της νησιωτικότητας και τόνισε την ανάγκη διατήρησης των αστυνομικών διευθύνσεων Δωδεκανήσου. Δεν έκανε καμία αναφορά στην τροπολογία Σηφουνάκη.
Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου κ. Μάνος Κόνσολας ήταν “καταπέλτης” επί του θέματος:

“Αντιλαμβάνομαι τις δυσκολίες του Υπουργού Εσωτερικών, κύριε Πρόεδρε. Η χώρα κυβερνάται από μια Κυβέρνηση συνεργασίας, που στηρίζεται από δύο κόμματα. Δεν αντιλαμβάνομαι όμως την επίκληση «βέτο» από μερικούς συναδέλφους. Η νομοθετική διαδικασία και ευθύνη ανήκει στο Κοινοβούλιο, σε εμάς. Και ευθύνη όλων των Βουλευτών είναι να νομοθετούν. Και για ένα ζήτημα που αφορά την κοινή λογική πρέπει να δίνεται δυνατότητα σε όλους να συνδράμουν και να συμβάλλουν σε μια νομοθετική παρέμβαση που διορθώνει στρεβλώσεις του παρελθόντος.

Και δεν είναι βίτσιο του κ. Σηφουνάκη να καταθέτει την τροπολογία, είναι απαίτηση των καιρών, είναι απαίτηση των νησιωτών. Το δόγμα «κάθε δήμος και νησί», κανείς δεν μπόρεσε να το υπερασπιστεί για μεγάλους νησιωτικούς δήμους, όπως είναι η Λέσβος, η Κέρκυρα, η Ρόδος. Φαίνεται όμως ότι με τον «Καλλικράτη» επικράτησαν άλλου είδους κριτήρια επιβεβαίωσης και ενίσχυσης κομματικών συσχετισμών, κριτήρια που δημιούργησαν τα προβλήματα που βίωσαν αυτήν την τετραετία οι μεγάλοι, αλλά και οι μικροί νησιωτικοί δήμοι, οι ίδιοι οι πολίτες. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι χρειάζονται θεσμικές αλλαγές, που να απαντούν και να δίνουν λύση στα προβλήματα των νησιωτικών δήμων.

Θεωρώ ότι το Υπουργείο Εσωτερικών έπρεπε να κινηθεί με μεγαλύτερη τόλμη και ταχύτητα. Δεν το έπραξε, τη στιγμή μάλιστα που ο βασικός κορμός του νομοσχεδίου ήταν ήδη έτοιμος από τον Οκτώβριο. Διέρρεε στον Τύπο. Δεν το είχαν οι Βουλευτές στα χέρια. Υπήρχαν, όμως, οι προτάσεις κατατεθειμένες στο Υπουργείο από εμάς τους Βουλευτές, από τις περιφερειακές ενώσεις των δήμων του Αιγαίου. Αυτές οι προτάσεις θα βελτίωναν τη λειτουργία της αυτοδιοίκησης στις νησιωτικές περιοχές. Σήμερα, όμως, τι κάνουμε; Εγώ θα συναινέσω στην τροπολογία του κ. Σηφουνάκη. Και πολλοί από εμάς συναινούν. Θα διατυπώσω, όμως, κάποια εύλογα ερωτήματα: Γιατί φτάσαμε στο παρά πέντε να συζητάμε ποιο ήταν το αυτονόητο; Ποιοι είναι αυτοί που έθεταν βέτο σε μια πλειάδα επιχειρημάτων; Στην τροπολογία αναφέρεται ότι η κατάτμηση των δήμων μπορεί να γίνει με πρόταση των δημοτικών συμβουλίων. Ποια δημοτικά συμβούλια;

Μα, σε ένα μήνα, αν αλλάξει η σύνθεσή τους, θα ξαναλλάξουμε; Το Υπουργείο δεν μπορεί να νομοθετήσει; Αν αύριο υπάρχει μια άλλη πλειοψηφία, τι θα γίνει; Μετά υπάρχει πρόβλεψη για τις ΚΥΑ, που θα λύσουν τεχνικά θέματα; Είναι ξεκάθαρο ότι υπήρχε ατολμία σε αυτή και αυτήν πληρώνουμε σήμερα. Το Υπουργείο έχει ακούσει τις τοπικές κοινωνίες και γνωρίζει πολύ καλά τι πρέπει να κάνει. Χρειάζεται μια ολοκληρωμένη πρόταση τώρα”.
Ο Βουλευτής Λέσβου της Νέας Δημοκρατίας κ. Παύλος Βογιατζής, ξάφνιασε με την τοποθέτησή του:
“Είναι κακή η λειτουργία ενός τέτοιου τεράστιου δήμου, όπως είναι ο Δήμος Λέσβου; Η απάντηση είναι «ναι», αλλά δεν είναι ξεκάθαρη η απάντηση από κανένα κόμμα. Εδώ ζούμε μία πολύ δύσκολη εποχή και το ξέρετε, κύριε συνάδελφε. Και αντί να φερθούμε απέναντι στην εποχή τίμια και εντάξει, συμπεριφερόμαστε σαν Μαυρογιαλούροι, τάζοντας, ξανατάζοντας, παίρνοντας πίσω, φέρνοντας, βγάζοντας.

Ο κ. Σηφουνάκης κατέθεσε μία τροπολογία. Είναι στη σωστή κατεύθυνση η τροπολογία. Το ποσοστό που έβαλε για το δημοτικό συμβούλιο ομόφωνα θα περνούσε, γιατί στο Δήμο Λέσβου δεν υπάρχει καμία αντίδραση από κανέναν, ίσα-ίσα, που οι πάντες το θέλουν. Ακόμα και οι υποψήφιοι δήμαρχοι που έχουν εκδηλώσει υποψηφιότητα για τον ένα Δήμο είναι υπέρ του «σπασίματος» του Δήμου. Ο Υπουργός μίλησε για τα τρία πέμπτα. Όμως ποια είναι η αλήθεια; Εδώ και δυόμισι χρόνια έπρεπε να κατέβει νομοσχέδιο από το Υπουργείο Εσωτερικών και να ψηφιστεί από τη Βουλή!

Κοιτάξτε, κύριε Πρόεδρε, ξέρετε ότι είμαι ήρεμος άνθρωπος, αλλά η κοροϊδία δεν μπορεί να γίνει ανεκτή από κανέναν και σε κάθε κατεύθυνση. Πρέπει να γίνει σοβαρή δουλειά, να κατέβει νομοσχέδιο που θα τεκμηριώσει γιατί πρέπει να «σπάσει» ο Δήμος Λέσβου, όπως και το πού θα πάει η περιουσία του Δήμου Λέσβου, πού θα μοιραστούν τα χρέη, πού θα μοιραστούν τα έξοδα του Δήμου, πού θα πάνε τα πολεοδομικά γραφεία, και θα είναι ένα ολοκληρωμένο νομοσχέδιο. Και αυτό που λέω ισχύει και για τα άλλα νησιά. Όμως πρέπει να μπει τέρμα στην πολιτική του Μαυρογιαλούρου, που λέει ότι τη μια μέρα σπάει ο Δήμος και την άλλη μέρα δεν σπάει. Εδώ τέρμα!

Έγινε μία Επιτροπή σοβαρή, όπου μετέχουν αυτοδιοικητικοί. Έχω την τιμή να συμμετέχω και είναι μεγάλη τιμή για μένα που συμμετέχω, αλλά συμμετέχουν κι άλλα άτομα που πέρασαν από την Αυτοδιοίκηση. Αν αυτή η Επιτροπή είχε χρονικό περιθώριο και ήταν από την αρχή της θητείας μας, σήμερα θα είχαμε πάει σε πολλές λύσεις που θα διόρθωναν πράγματα στον «Καλλικράτη». Και δεν είναι μόνο το χωροταξικό στον «Καλλικράτη». Έχουν γίνει εγκλήματα με τις αρμοδιότητες, τα οποία πρέπει να τα λύσουμε.
Τέρμα, όμως, η πολιτική του Μαυρογιαλούρου! Ή θα έρθει νομοσχέδιο ή να μην έρθει τίποτα!”.

Ο ΛΟΓΟΣ, ΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ;
Οι μεγάλοι νησιωτικοί δήμοι όπως η Λέσβος, η Κέρκυρα και η Ρόδος δεν πρόκειται να ”σπάσουν”. Ο λόγος είναι τα…σκουπίδια. Τα μεγάλα εργοστάσια που ετοιμάζονται να στηθούν για να αναλάβουν τη μεγάλη μπίζνα με τη διαχείριση των απορριμμάτων. Πίσω από αυτές τις δουλειές βρίσκονται εταιρείες γερμανικών συμφερόντων που με τη σύμπραξη ελληνικών επιχειρηματικών ομίλων θέλουν να αναλάβουν τη συγκεκριμένη δουλειά και να αποκομίσουν κέρδη εκατομμυρίων, με συμβάσεις που φτάνουν τα 75 χρόνια. Δεν είναι μόνο η Αττική που ενδιαφέρει όλους αυτούς και έχουν ρίξει εκεί το βάρος τους, στηρίζοντας και συγκεκριμένη υποψηφιότητα για την Περιφέρεια Αττικής.

Τεράστιο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και μεγάλα νησιά (όπως η Κέρκυρα, η Ρόδος, η Λέσβος), με πληθυσμό πάνω από 100.000 και αυξημένη τουριστική κίνηση κάτι που σημαίνει αύξηση του πληθυσμού για τους 4 μήνες της τουριστικής περιόδου αλλά και…αύξηση του παραγόμενου όγκου απορριμμάτων. Μέσα σε όλο αυτό το πλέγμα της διαπλοκής, σκόνταψε η κατάτμηση των μεγάλων νησιωτικών Δήμων. Αποκαλυπτικό είναι και το ενδιαφέρον που επέδειξε το προηγούμενο χρονικό διάστημα ο κ.Φούχτελ, φτάνει να δει κανείς την ιδιαίτερη…αδυναμία που δείχνει στους αυτοδιοικητικούς αλλά και τις σχέσεις που φροντίζει να καλλιεργεί.

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΦΟΥΧΤΕΛ
Ο κ.Φούχτελ σε ανύποπτο χρόνο και πριν ανοίξει η συζήτηση για την κατάτμηση σε 3 ή 4 Δήμους των σημερινών ενιαίων Δήμων στα μεγάλα νησιά είχε συναντηθεί με τον δήμαρχο Κέρκυρας κ.Τρεπεκλή (που ήταν εναντίον της διάσπασης των μεγάλων νησιωτικών Δήμων) ενώ είχε συναντήσεις και στη Ρόδο με τον περιφερειάρχη κ.Μαχαιρίδη, τον αντιπεριφερειάρχη Ν.Αιγαίου και το δήμαρχο Ρόδου (στελέχη του ΠΑΣΟΚ όλοι τους που και αυτοί ήταν εναντίον της κατάτμησης του Δήμου Ρόδου). Παρά το γεγονός ότι θέλησε να συναντηθεί και με τον δήμαρχο Λέσβου κ. Βουνάτσο έπεσε σε ”τοίχο” αφού ο τελευταίος αρνήθηκε.
Πηγή: newsbomb

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου